Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

37 minutes ago, carl said:


Bedankt Jack - staat op mijn lijstje.

Veel waar voor je geld Carl. Vorige week nog iemand blij meegemaakt. Zolang de voorraad strekt.  De AKM fabriek, die dac chips produceerde is vorig jaar uitgebrand. Verwacht wordt, dat het nog wel even kan duren, voordat die weer hun productie op orde hebben.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Net terug van vakantie en weer een hoop gedonder/ Op vakantie had mijn laptop de pijp aan Maarten gegeven. Die heb ik vandaag dus opnieuw geïnstalleerd. Och een frisse installatie kan geen kwaad.

 

Maar het andere probleem is vervelender. Dat ik vanaf Qobuz stream, weten jullie. En dat werkt dus sinds gisteren niet meer zoals voorheen. Het lijkt of het netwerk te traag is, maar met speedtest 185 Mbps down en 206 Mbps up lijkt me daar het probleem niet zitten. Dat was overigens na de reparatie van een netwerkkabeltje, waar een draadje geen contact maakte. Maar nu met een goede kabel én de hierboven gemelde snelheid nog steeds haperende muziek. Vanaf de NAS muziek spelen gaat probleemloos, terwijl dat over hetzelfde netwerk gaat/ging.

 

Nét voor een testje, in JRiver de DAC van 32 bits naar 24 terug gezet. Dat lijkt te helpen.

 

Maar weer afwachten.

 

Edit... NIET dus. Zucht.

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Driver dingetje of een conflict in je laptop met een ander device.

Zorg eerst even voorde laatste chipset drivers 

Als het een intel machine is help het om de machine te laten scannen door de Intel driver support assistant.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/intel-driver-support-assistant.html

Die zijn vaak net wat meer uptodate dan de windows drivers.

Verder zou de virusscanner wel eens over actief kunnen zijn, probeer die eens uit te schakelen. 

Link to comment
Share on other sites

Hans bij veel streaming software, kan/moet je een buffer instellen van b.v. 5 seconden. Zodat de muziek uit RAM geheugen gespeeld kan worden. Ben je dat bij het her installeren soms vergeten?  Mijn audiofiele dag, een van mijn buizen versterkers -met Genalex KT-77- in triode gezet. In Ultra lineair klonk het al fraai, in triode is de dempingsfactor wat groter en het laag net even strakker.  Verder een mooie Yamaha tuner afgeregeld. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 4-9-2021 at 21:00, Tubejack said:

Veel waar voor je geld Carl. Vorige week nog iemand blij meegemaakt. Zolang de voorraad strekt.  De AKM fabriek, die dac chips produceerde is vorig jaar uitgebrand. Verwacht wordt, dat het nog wel even kan duren, voordat die weer hun productie op orde hebben.  


Een mogelijk alternatief is een Rega. Voordeel is dat ik die misschien kwijt kan op mijn rack 😄 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Tubejack said:

Hans bij veel streaming software, kan/moet je een buffer instellen van b.v. 5 seconden. Zodat de muziek uit RAM geheugen gespeeld kan worden. Ben je dat bij het her installeren soms vergeten? 

 

Bedankt voor het meedenken, maar aan de muziek-PC ben ik niet geweest. Voor de vakantie speelde het prima, nu niet anders dan horten en stoten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Bedankt voor het meedenken, maar aan de muziek-PC ben ik niet geweest. Voor de vakantie speelde het prima, nu niet anders dan horten en stoten.

Wellicht een dubbel IP-adres in het netwerk.?  Als het netwerk met DHCP werkt en het KPN modem heeft b.v. een software update gehad kan dat zomaar gebeuren. Wat je dan kunt proberen is heel het netwerk uit (ook WiFi) en eerst 10 minuten het modem uit daarna weer aan en als eerste de muziek pc aan.

Maar je kunt ook even onder Windows kijken welk IP-adres hij heeft en na het opstarten krijgt. Verder neem ik aan dat de muziek pc gewoon bekabelt is aangesloten. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Tubejack said:

Wellicht een dubbel ip-adres in het netwerk.?  Als het netwerk met DHCP werkt. Het KPN modem heeft b.v. een software update gehad kan dat zomaar gebeuren. 

Niet gevonden. Ik heb een aantal vaste ip adressen ingesteld, de muziek-PC heeft er een b.v. deze liggen boven de 200. De dynamische kunnen kiezen onder de 200.

Ik heb ook een hoop uitgezette processen in W10 weer aangezet. Helaas geen resultaat.

 

Het lijkt nog steeds op een traag werkend internet, maar de speedtest gaat richting 200 Mbps. Terwijl tijdens het muziek spelen maar 400 tot 800 Kbps wordt gebruikt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 5-9-2021 at 20:26, kappa7 said:

Driver dingetje of een conflict in je laptop met een ander device.

Zorg eerst even voorde laatste chipset drivers 

Als het een intel machine is help het om de machine te laten scannen door de Intel driver support assistant.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/intel-driver-support-assistant.html

Die zijn vaak net wat meer uptodate dan de windows drivers.

Verder zou de virusscanner wel eens over actief kunnen zijn, probeer die eens uit te schakelen. 

Het gaat dus niet over een laptop, maar over een PC speciaal voor audio opgebouwd. Het is wel een intel ding, dus dat scannen kan ik eens proberen. Een virusscanner zit er niet op.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tubejack said:

Werkt de TV wel goed? 

Geen enkel probleem. met de TV.

 

10 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het gaat dus niet over een laptop, maar over een PC speciaal voor audio opgebouwd. Het is wel een intel ding, dus dat scannen kan ik eens proberen. Een virusscanner zit er niet op.

Er was alleen een nieuwe grafische driver. die heb ik geprobeerd te installeren, maar omdat er veel processen uit staan lukt dat niet.

 

Ik heb nu ook de PC opgeschoond (met Blackbird) en weer opnieuw opgestart... weer geen resultaat.

 

Zucht... ik weet het langzamerhand niet meer. Windows en/of JRiver opnieuw installeren?

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Zucht... ik weet het langzamerhand niet meer. Windows en/of JRiver opnieuw installeren?

Dat is wel erg drastisch.  Andere pc's werken wel goed?  Je kun ook even de Qobuz Windows applicatie op een andere pc zetten om te proberen of het streamen daarop wél goed gaat. Voor hetzelfde geld is het een probleem in het KPN netwerk.  Ik had ook zoiets met mijn website bij Ziggo.   

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik kreeg plotseling een ingeving... ligt het wel aan de PC of het netwerk? Zou het niet aan het tablet liggen wat ik als afstandbediening gebruik?

 

Dus.. mijn telefoon gepakt en daarmee de Qobuz muziek gestart. Én...?? Probleem opgelost. Ik zal dat tablet eens opnieuw opstarten.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hans van Liempd said:

Ik kreeg plotseling een ingeving... ligt het wel aan de PC of het netwerk? Zou het niet aan het tablet liggen wat ik als afstandbediening gebruik?

 

Dus.. mijn telefoon gepakt en daarmee de Qobuz muziek gestart. Én...?? Probleem opgelost. Ik zal dat tablet eens opnieuw opstarten.

Grappig dat tablet gebruikt ook een IP-adres van je netwerk.  Maar fijn dat het opgelost is 🙂

Link to comment
Share on other sites

Just now, Hans van Liempd said:

Dat tablet is dus mee op vakantie geweest en omdat ik problemen met de laptop had, heb ik daar software voor mijn Garmin outdoornavigatie op gezet. Die heb ik er nu af gehaald... en het probleem is opgelost.

 

Allemaal bedankt voor het meedenken...

Dat tablet heeft tijdens je vakantie een IP-adres gekregen..... 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Tubejack said:

Dat tablet heeft tijdens je vakantie een IP-adres gekregen..... 

 

Toch lijkt die Garmin software de boosdoener. Ik startte namelijk Bubble UPnP op en zag dat Garmin Connect weer even langskomen. Nog maar eens wat langer proberen.  Maar voorlopig is het haperen weg.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je het gevonden hebt Hans,

Soms kan software elkaar goed in de weg zitten.

Kan ook zijn dat er zo veel processen op de achtergrond lopen dat er niet voldoende geheugen is of processor capaciteit om beide naast elkaar te laten werken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...