Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Als je verder speurt. Zie je ook mijn hoofdtelefoon set-up. Een Modi 2 Multibit dac, Vali 2 hybride buis/transistor versterker en een DT-770 Pro.  80Ω 

Ik heb het originele buisje vervangen door een EH 6922 buisje. Betaalbare combi, vooral muzikaal. Je kunt er uren naar luisteren. Zonder dat je iemand stoort. 

De nieuwe Vali 2++ gebruikt een ander buisje een 6N3P. Daar zijn ook vele vervangers voor zoals de:  5670, 2C51, ECC42 en voor de liefhebbers een  WE396A 

 

Link to comment
Share on other sites

Geslaagde dag met als start en eindpunt Schiedam. Eerst gezellig naar Cock geweest. Ellie zou me bij hem afleveren, daarna gaan oefenen voor de Vierdaagse en zich dan weer bij Cock en mij voegen. Om te beginnen goed met Cock bijgepraat. Eigenlijk had ik de “draad” voor zijn interlinks nog nooit zo bekeken en dat ziet er toch wel heel mooi uit. Cock had helaas geen interlinks op voorraad om uit te lenen. Dus kan ik ze pas in juli uitproberen en dan is mijn ruimte waarschijnlijk wel op orde.
Ik heb Cocks installatie nu een paar keer gehoord. Hij speelt altijd met een fantastisch (niet) klinkende bron of het nu CD of LP is. En beiden klinken fantastisch. Daarom heb ik toch de idee dat zijn LS inclusief Harmonizers de basis zijn voor dat fantastische geluid. Inmiddels was Ellie weer aangeschoven en speelde Cock Vera Lyn en Peggy Lee voor haar. Dat klonk toch wel heel erg goed: levensecht is waarschijnlijk de beste formulering.

 

Daarna gingen Ellie en ik in Schiedam een hapje eten in een tentje waar live gespeeld werd. Dat klonk ook heel erg aardig. Nu net weer terug en inmiddels zijn we aan de Thee.

 

Bedankt Cock voor de leuke en leerzame middag en welkom in Nijmegen in juli.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Een aardige feature is, van mijn Schiit Modi Multibit 2 dac's, is de NOS (non-oversampling) mode.  Het geluid van b.v. Spotify dat met Ogg Vorbis op 320Kbits speelt, knapt daar flink van op. In die stand klinkt het mooi vloeiend. Dat het niet Lossless is, valt nauwelijks nog op. Je krijgt van die mooie volle dikke tonen. Het algoritme van Spotify vind ik geweldig .:) Op één dag veel nieuwe elektronische muziek ontdekt. Voor mijn  vrouw liet Spotify onbekende nummers van de Bee gees horen, van LP's die ze decennia niet meer gedraaid heeft. Cd's klinken fraai in de normale 8x oversampling stand. Soms mooier dan de 24bit versie van Qobuz .  Top dac voor weinig geld. Volgens sommige  ....."ALL THE DAC YOU WILL EVER NEED ?" 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Edje2 said:

Heb je deze wel een vergeleken met de duurdere modellen? Zit daar nog veel ruimte in kwa verbetering? Scheelt in elk geval wel erg veel in de prijs.

 

Korte antwoord: Ja er is zeker ruimte, voor verbetering al zijn de meningen t.o.v. duurdere modellen met name op USA fora verdeeld. 

Sommige vinden hem beter als de nieuwe Bitfrost 2/64 waar TI DAC-chips in zitten maar dat kan een gevalletje "smaak" zijn. Ik heb die zelf niet gehoord.  

 

Ik heb het topmodel de Yggdrasil OG een week mogen lenen. Absoluut fantastisch met Analog Devices AD5791BRUZ dac-chips. Een zeer hoge resolutie, dat is enorm wennen.  Toch heeft dit "kleintje" een aantal dingen gemeen, zoals dezelfde Analog Devices DSP-chip, dezelve jittervrije Unison USB interface.  Verder komt de Analog Devices AD5547 DAC-chip van dezelfde familie. Vandaar dat geluid ongeveer dezelfde signature heeft. (neutraal en precies zonder scherpte)  

 

Ook via spdif klinken CD's erg goed met mijn CXC loopt werk. Je kunt hem 24x7 aan laten staan hij verbruikt nog geen 5watt terwijl de Yggdrasil dan ook het beste klinkt, maar dan volgens zijn eigenaar 50watt trekt... M.a.w. het is zeker geen uitgekleed dacje, gewoon erg veel voor weinig. Bijna diefstal ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt maar zo Jack.

Bij de aanvraag voor de stream wordt een van de 2 WAN connecties gekozen en dat is meestal gewoon de gene die altijd wordt aangesproken.

Trek de active kabel er maar eens uit je zal dan waarschijnlijk ervaren dat de verbinding even nodig heeft om het andere pad te vinden.

Om gebruik te maken van verschillende verbindingen heb je eigenlijk zo iets nodig.

https://www.peplink.com/technology/speedfusion-bonding-technology/

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, kappa7 said:

Dat lijkt maar zo Jack.

Bij de aanvraag voor de stream wordt een van de 2 WAN connecties gekozen en dat is meestal gewoon de gene die altijd wordt aangesproken.

Trek de active kabel er maar eens uit je zal dan waarschijnlijk ervaren dat de verbinding even nodig heeft om het andere pad te vinden.

Om gebruik te maken van verschillende verbindingen heb je eigenlijk zo iets nodig.

https://www.peplink.com/technology/speedfusion-bonding-technology/

In het kleine routertje kun je erg veel instellen w.o. load-ballancing.  Ik heb 50/50 glas  en 100/30 kabel. Omdat ik QS op de kabel aansluiting  gebruik tegen bufferbload kost dat +/- 10% snelheid.  Samen geeft het .  

samenwerken.png

Hoewel ik een WANgroep heb met 2 lijnen, gaat streaming, -volgens mij- inderdaad nog steeds één van de 2 lijnen.  Als de ene uitvalt pak de andere het na 3 seconden op. Mijn website blijft ook gewoon in de lucht. Helemaal perfect werkt het nog niet, maar elke configuratie is weer een stukje geavanceerder. Het mooiste zou zijn als je één virtuele interface hebt, met één ip-adres met daaronder weer 2 échte netwerk-adressen.  Zo werkte professioneel spul van mijn vorige werkgever.   Het is leuk speelgoed, kost bijna niks, heeft veel mogelijkheden.  :) Maar heeft het zin? Hebben kruiswoordpuzzels zin? 

 

 

 

Edited by Tubejack
type fouten
Link to comment
Share on other sites

Load balancing wil alleen zeggen dat als er een aanvraag komt gekeken kan worden welk van de beschikbare lijnen nog ruimte heeft.

Er zijn eigenlijk geen routers die kunnen zien wat er aan bandbreedte beschikbaar is waardoor er naar andere dingen gekeken gaat worden, daarvoor worden onder andere ping tijden gebruikt maar dat zegt natuurlijk niets over de beschikbare band breedte.

je kan dus als je een kabel en glas aansluiting heb uitkomen op alleen je glas verbinding. de verbinding moet namelijk wel erg vol komen te zitten voor dat je ping tijden gaan oplopen en boven die van de kabel uit komen.

Conclusie je zal altijd je glas gebruiken.

Om echt gebruik te kunnen maken van de dubbele band breedte dan zal je tussen 2 routers of een router een een fusion hub een aantal verbindingen kunnen combineren. de andere router of de fusion hub gaat dan als nog enkel naar de server waar je contact mee wil maken.

Daarnaast gaat er nog bandbreedte verloren zo dat je dan ongeveer 80% van de beschikbare band breedte kunt gebruiken.

Kortom het combineren van bandbreedte is brengt eigenlijk geen extra snelheid.

Wanneer heeft het wel zin om meerdere WAN poorten te gebruiken.

Backup van de lijn maar dan niet hitless. of als je echt veel bandbreedte nodig hebt dus veel mensen die tegelijk Netflix in 4K aan het streamen zijn en dergelijke. wil je stabiliteit dan moet je naar een systeem dat dubbele bandbreedte gebruikt door op beide verbinding de zelfde transmissie opte zetten.

Je router kiest dan het pakketje wat het eerste binnen komt en zal het 2e pakket weg gooien.

Daarmee kan je wel een systeem bouwen wat een directe overname van de lijn creëert.

Dat wordt vaak ingezet voor live verslagen of video convergencies.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dan heb ik inderdaad 2 routers nodig, maar dat wordt me te gek.

Zo werkt het ook leuk en veel sneller dan de standaard boxjes die je te leen hebt van je internetprovider.  

Maar ik kan nog wel iets verder pielen. :rolleyes: Want niet élke keer wordt de glasvezel lijn gekozen. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ivan10 said:

@Tubejack ik heb een LP gekocht van Coldplay ‘Music of the Spheres’. Had jij die ook niet? Bij mij staat op de hoes ‘Made in Germany’. Heeft de jouwe dat ook? Meestal staat er Made in EU op of iets dergelijks. Dus ben benieuwd.

Die heb ik volgens mij niet ;)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

@Ivan. Op discogs kun je dit soort informatie vinden.

De Europese versie (0190296666964; op het Parlophone label) is in Duitsland geperst, vandaar "Made in Germany".

Aah zo dank! Dacht dat er nog een andere versie zou zijn. 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...