Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Dat is dan het andere uiterste. Wel een LPG-tank geïnstalleerd, mag ik hopen. Ik red met de Kia Picanto geen 1:10 op LPG (door een zware rechtervoet), maar mijn motoren zitten daar redelijk tot ruim boven. Dus ik heb nog wat speelruimte. Toen ik zaterdagnacht terugreed vanuit Rotterdam, moest ik toch even mijmeren over vroeger en me lichtelijk ergeren over die zaaddodende 100 km/ uur op een lege 3baans autosnelweg. Maar ik heb het enigzins volgehouden zonder in slaap te vallen (die 5 espresso's bij Cock hebben zeker geholpen) 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Roots said:

Welnee man hoe kom je daar nou weer bij...Ik ken er zat die maken muziek met hun muis, verschuiven balkjes/blokjes en kunnen geen noot spelen.🤦‍♂️

Muziek maken met je muis is niets aan. Paar knopjes indrukken en geluidjes af laten spelen en dat allemaal achter elkaar zetten en dan in ene heb je muziek. Voilá!!

Dat kan iedere boerekinkel. Maar dan ben je nog geen muzikant of artiest.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Luister maar eens "12 Stradivari" van Janine Jansen en benoem de verschillen

 

De uitdaging aanvaard en ... hopeloos. Na drie, vier, maten van het eerste stuk zat ik in de muziek en was al het violengedoe al weer vergeten.

 

Nog een keer dan, nu door de stukken heen gezapt. Waar zit het verschil in? Alleen de viool, of ook in hoe gestemd, wat voor snaren en hoe ze de haren van de boog in de snaren laat grijpen? De eerste viool heeft een heldere schone klank, de tweede is wat ronder, de derde ... heh, weer naar de muziek geluisterd. Opnieuw, dan is er een die wat "neuzelig" klinkt, dat geeft de indruk alsof je naar een wat oudere opname luistert, wederom slaat de muziek toe.

 

Kortom, van mij had ze alles op om het even welke kunnen spelen, ik vind de muziek en de uitvoeringen mooi.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

 

Kortom, van mij had ze alles op om het even welke kunnen spelen, ik vind de muziek en de uitvoeringen mooi.

Op de hoes staat keurig aangegeven welke viool/welke track.

Het unieke van de cd is het feit dat de 12 violen (kort)bij elkaar stonden en bespeeld mochten worden. Dat kan alleen als je Janine Jansen heet. Een aantal van de violen wordt nooit meer bespeeld en is alleen belegging.

In de commentaren er om heen werd er (ook door Janine) nogal relativerend over gedaan. Niemand kon de violen benoemen bij beluistering van de cd.

Ook was duidelijk dat een moderne concertviool in niets onder doet voor de beroemde voorgangers.

Verschillen zitten hoorbaar in het volume. Zo speelde Paganini zijn fratsen op 'Il Cannonne', een Guarneri uit 1743. Heel krachtig en warm van klank. Niet op de cd maar opgeborgen, onbespeeld, in Genua.

Voor de extreme waarde van deze violen is klankmatig geen grond.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

 Als het toch zo makkelijk is, stel ik voor, dat jij het Leopard II lied componeert.  O wacht, die is er al. 

 

 


Lijkt allemaal erg stoer Tubejack zo’n Leopard. Maar dat is het met name als je geen tegenstand hebt. Ik herinner me dat wij in Duitsland waren aan de grens met Polen. De plek waar wij terecht zouden komen als ‘de Russen zouden komen’. Iedereen werd daar al wat stiller van. Maar zeker toen we onze ‘overlevingstijd’ te horen kregen. Nu weet ik het niet meer precies maar iets van anderhalve minuut. Schrale troost dat de zandhazen om

ons heen helemaal kansloos waren en ver binnen een minuut de klos. Al in die tijd had je de Apache heli’s met helfire raketten en de Russische heli variant had ook van die vreselijke raketten die het pantser doorgaan en dan ontploffen. Naar binnen dus en als ze binnen zijn kaboem. Dan ontploft zo’n tank van binnenuit. Een Leopard is kwetsbaar tussen onderstel en koepel. Uiteraard hoop ik dat Oekraïne veel aan de tanks gaat hebben. We gaan het zien als ze in actie komen. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Niet op de cd maar opgeborgen, onbespeeld, in Genua.

Voor de extreme waarde van deze violen is klankmatig geen grond.

 

Waarde, tsja, wat de gek er voor geeft om een sullig romantisch verhaal. De "waarheid" is waarschijnlijk veel interessanter. Hoe bijvoorbeeld de spaanse instrumentenmeester de violen direct na ontvangst uitgebreid heeft aangepast omdat ze niet naar zijn smaak/inzichten waren. Hoe bouwt een man ruim 650 instrumenten? Het was niet een man maar en familie. Dan het hout, de schimmels, wat had wel of geen invloed, de vernis, de mineralen. De luistertesten die inderdaad allemaal uitwezen dat de verschillen marginaal zijn.

 

Het is welk leuk dat het allemaal naast elkaar op cd staat. Bruce Springsteen heeft eens iets dergelijks met (goedkope) gitaren gedaan (Lucky Town of Human Touch?). Het is jammer dat er stapels (van die) instrumenten achter een kluisdeur zitten en niet gebruikt worden.

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, robx said:

en ..... hoe ziet dat er uit Jack? 

Gewoon een open dipool Rob zoals deze https://tubejack.nl/raam-antenne/

Ik heb nu een fatsoenlijk stuk Hirschmann coax gebruikt naar de radio toe. 

Dat was eerst een wat dun coax kabeltje. Het werkt nu een stuk beter.

 

Net als een zelfbouw DAB raamantenne. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

On 1-2-2023 at 13:41, Kraus vonBentinck said:

Op de hoes staat keurig aangegeven welke viool/welke track.

Het unieke van de cd is het feit dat de 12 violen (kort)bij elkaar stonden en bespeeld mochten worden. Dat kan alleen als je Janine Jansen heet. Een aantal van de violen wordt nooit meer bespeeld en is alleen belegging.

In de commentaren er om heen werd er (ook door Janine) nogal relativerend over gedaan. Niemand kon de violen benoemen bij beluistering van de cd.

Ook was duidelijk dat een moderne concertviool in niets onder doet voor de beroemde voorgangers.

Verschillen zitten hoorbaar in het volume. Zo speelde Paganini zijn fratsen op 'Il Cannonne', een Guarneri uit 1743. Heel krachtig en warm van klank. Niet op de cd maar opgeborgen, onbespeeld, in Genua.

Voor de extreme waarde van deze violen is klankmatig geen grond.

Louter ter aanvulling nog het volgende. De in het stadhuis van Genua opgeborgen Guarnerius van Paganini wordt tegenwoordig weer bespeeld, namelijk maandelijks door de curator. En ook Shlomo Mintz is er mee op de TV geweest. Hij vond het maar een weerbarstige viool. Niet zo vreemd, want het vraagt veel tijd voordat je een viool ‘in je vingers’ (no pun intended) hebt. Daarbij gaat een niet-bespeelde viool ernstig in kwaliteit achteruit. Dat risico loopt overigens ook de beroemdste viool ter wereld, namelijk de ‘Messias’ van stradivarius. Te vinden in het Ashmolean museum in Oxford. Bij mijn weten alleen door Nathan Milstein (en Joseph Joachim?) bespeeld toen het instrument nog in het bezit was van ‘Hill and Sons’. De erfgenamen van Hill hebben de viool vervolgens geschonken aan het Ashmolean. De aanblik van de viool is wel eigenaardig: een gloednieuw uitziende viool, gebouwd in 1716. Gloednieuw, want niemand mag er op spelen. ‘Carry on, nothing to see here’.

Ik houd het niet dagelijks bij maar de duurste viool is vermoedelijk de genoemde ‘Messias’. Schattingen gaan uit van 20mln usd, ofschoon ik mij niet kan voorstellen dat het instrument ooit zal worden verkocht. Hoewel, je weet het nooit met Conservatieve politici. Een tweede plaats is weggelegd voor de ‘Vieuxtemps’ Guarnerius (voor de weggeefprijs van 16 mln usd). Gelukkig is dat instrument wel in bruikleen gegeven.

En er gaat, inderdaad, volstrekt geen enkele ratio schuil achter die prijzen. Hooguit sprookjes over hout, lak en in het graf meegenomen geheimen. Goede moderne instrumenten zijn van eenzelfde niveau.

Link to comment
Share on other sites

Hoewel noch de gemiddelde spruitjeseter noch de doorgewinterde violist de violen kon onderscheiden  is het natuurlijk wel zo dat voor de bespeler van een instrument het een heel groot verschil kan uitmaken of men het ene of het andere instrument bespeelt. Janine Jansen zelf heeft een Stradivarius (Kreisler) in bruikleen en net als vele andere musici zegt zij sterke banden te hebben met haar instrument. Te spelen op een instrument met een rijke historie, in één rij te staan met illustere voorgangers en natuurlijk de erkkenning die uitgaat van het in bruikleen krijgen van een dergelijk waardevol instrument, dat is uiteraard niet zonder betekenis.

Het zijn overigens niet alleen historische violen die zo duur zijn, voor cello's geldt hetzelfde.

 

Dingen laten liggen in tram of bus is de gewoonste zaak van de wereld, usb-sticks van de geheime diensten liggen ook overal voor het oprapen.

Link to comment
Share on other sites

Je kan als Stradivarius uitleen gebruiker natuurlijk niet zeggen..Het is een verschrikkelijke rotviool. Want dan kan je hem gewoon inleveren meteen. En betalen ze niet 50.000euro meer voor een concert maar 5000.

Dat uitlenen lokt heel veel criminelen om daar een slaatje uit te slaan en zo'n ding aan te schaffen, en dan dik laten verzekeren, uitlenen...En zoek laten raken op wat voor manier dan ook.."het zoekraken in een trein". En wie er dan geld krijgt?🤔

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...