Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

12 hours ago, Kraus vonBentinck said:

In mijn ogen zijn de streamingsdiensten geen prettige bedrijven. Veel te veel gericht op het maken van winst en dat eigenlijk ten koste van de artiest en naar mijn idee ook van de consument. Bovendien is de aangeboden muziek onderhevig aan de grillen van de streamingsdienst en wordt er ongevraagd (niet aan de artiest, noch aan de consument) gesleuteld aan het product door in zee te gaan met ook niet zo'n plezierig bedrijf dat MQA heeft verzonnen of te remasteren als men denkt daarmee meer luisteraars te trekken. Niet dat de traditionele bedrijven zulke heilige boontjes waren/zijn maar ik heb het idee dat daar toch meer liefde voor het vak zit dan bij de internetcowboys.

Dat streaming niet slecht klinkt is zeker waar, het is alleen geen constant product en het goed klinken is ook een vorm van 'pleasen' echter niet altijd even eerlijk.

Mijn gebruik van een streamingsdienst beperkt zich tot 1 of 2 maanden per 2 jaar.

In mijn ogen zijn de platenbazen geen prettige bedrijven. Veel te veel gericht op het maken van winst en dat eigenlijk ten koste van de artiest en naar mijn idee ook van de consument. Bovendien is de aangeboden muziek onderhevig aan de grillen van de platenbazen en wordt er ongevraagd (niet aan de artiest, noch aan de consument) gesleuteld aan het product door in zee te gaan met ook niet zo'n plezierig bedrijf dat compressie heeft verzonnen of te remasteren als men denkt daarmee meer luisteraars te trekken. Niet dat de streamingberdrijven zulke heilige boontjes waren/zijn maar ik heb het idee dat daar toch meer liefde voor het vak zit dan bij de platenbazen.

Dat LP's en CD's niet slecht klinken is zeker waar, het is alleen geen constant product en het goed klinken is ook een vorm van 'pleasen' echter niet altijd even eerlijk.

Mijn gebruik van een platenbaasproduct beperkt zich nu tot 0 maanden per 2 jaar.

 

Bovenstaande is net zo goed waar.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Ik mis mijn draaitafel en CD-speler geen seconde. Ik ben nu veel meer met muziek, dan met apparaten in de lucht houden bezig.

Op een of andere manier denk ik dat je behoorlijk wat tijd besteedt aan die streamer Han🤓 Ik ben nu op weg naar het PAN. Van de week naar Hockney.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, edwin16 said:

Mooi!

Ik ben zelf, zoals wellicht bekend hier, nogal een Nakamichi liefhebber. Ik heb er nu vijf staan. Een zesde wordt over nagedacht (deze is wat aan de prijzge kant...) 

Pwiew 5 nog wel.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

In mijn ogen zijn de platenbazen geen prettige bedrijven. Veel te veel gericht op het maken van winst en dat eigenlijk ten koste van de artiest en naar mijn idee ook van de consument. Bovendien is de aangeboden muziek onderhevig aan de grillen van de platenbazen en wordt er ongevraagd (niet aan de artiest, noch aan de consument) gesleuteld aan het product door in zee te gaan met ook niet zo'n plezierig bedrijf dat compressie heeft verzonnen of te remasteren als men denkt daarmee meer luisteraars te trekken. Niet dat de streamingberdrijven zulke heilige boontjes waren/zijn maar ik heb het idee dat daar toch meer liefde voor het vak zit dan bij de platenbazen.

Dat LP's en CD's niet slecht klinken is zeker waar, het is alleen geen constant product en het goed klinken is ook een vorm van 'pleasen' echter niet altijd even eerlijk.

Mijn gebruik van een platenbaasproduct beperkt zich nu tot 0 maanden per 2 jaar.

 

Bovenstaande is net zo goed waar.

 

 

Geld verdienen willen we allemaal graag. Toch zit er bij analoog vaak wat meer idealisme heb ik de idee Hans.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, carl said:

 

Geld verdienen willen we allemaal graag. Toch zit er bij analoog vaak wat meer idealisme heb ik de idee Hans.

Tegenwoordig misschien wel, maar de verhalen van de door de platenbazen berooide muzikanten uit het verleden zijn toch ook bekend mag ik hopen.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, carl said:

Op een of andere manier denk ik dat je behoorlijk wat tijd besteedt aan die streamer Han🤓 Ik ben nu op weg naar het PAN. Van de week naar Hockney.

 

Klopt, en wanneer ik die tijd ook nog aan de platenspeler en cd speler zou moeten besteden.... Dan blijft er nauwelijks tijd over om te luisteren.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, edwin16 said:

Voor mij is streaming gewoon leuk voor erbij. 

 

Wat ik vooral mis bij streaming is het totale plaatje. Muziek luisteren, maar ook de hoes bekijken, de info die erop staat lezen, songteksten lezen, en ook de geur van de platenhoes. Zo lees ik ik ook nog echte boeken i.p.v. een boek op een e-reader, en drink ik alleen maar bier mèt alcohol.

 

Streaming staat voor mij min of meer gelijk aan een plaat/cd op een cassettebandje. Het kan fantastisch goed klinken... maar je mist een paar essentiële dingen om er optimaal van te genieten.

 

Wanneer ik stream, pak ik vak een tablet er bij om meer van de betreffende muzikanten en achtergronden te lezen. En van de geur van platen wordt ik misselijk. Zeker wanneer ze in rokers handen zijn geweest.

 

"Bier" zonder alcohol is geen bier. Muziek zonder platenspeler of andersoortige afspeler is net zo veel muziek als met streamen.

 

Ik ben het verder erg met Gydo eens, waarom tegenover elkaar staande "kampen" creëren.  Het gaat toch om het genieten van muziek?

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Gydo said:

Naar aanleiding van mijn aankoop van de Array M1's stelde Hans (van Liempd) voor om ze eens te vergelijken met zijn M10's. De ideale gelegenheid om Hans zijn set eens te kunnen beluisteren. Gisteren was het zo ver.

Na een dik uurtje rijden werd ik hartelijk ontvangen door Hans en zijn vrouw. Eerst een tasje koffie en gezellig bijgepraat en dan naar de goed verwarmde zolder, waar Hans zijn set bevind. Ik vind het altijd moeilijk om mijn mening te geven over iemand anders zijn set. Veel belangrijker is dat de eigenaar zelf tevreden is. Maar ter zake, het eerste nummer werd gedraaid en direct viel op hoe natuurlijk, stressvrij deze set speelt. Het is altijd wel even wennen als je een andere set beluisterd maar bij Hans zijn set ging dit erg snel. De volgende nummers lieten horen dat de Wilsons hun mannetje kunnen staan op alle vlakken, ze zijn totaal niet gedateerd. Strakke en diepe laagweergave, uiterst neutrale weergave, pakkende weergave, .... kortom erg mooi. De tijd ging snel en na ons middagmaal hebben we de Aray's M10 en M1 met mekaar vergeleken. Mijn M1's stonden al vanaf het begin onder spanning, dus op temperatuur. Eerst even geluisterd naar de M10 en dan de M1's. Beide versterkers spelen op een bijzonder hoog niveau en de verschillen zijn echt marginaal. De M10's zijn een haartje "schoner" en de M1's waren dan weer iets dynamischer. Maar nogmaals, de verschillen waren bijzonder klein. Ik overwoog om de mijne te laten upgraden naar de M10's maar ik ga dat niet doen. 

Hans zijn luisterzolder heeft beperkte afmetingen en dat is mijn inziens de enige beperking, moest de set in een grotere ruimte staan zou ze zeker nog beter spelen, met name het ruimtebeeld zou nog overtuigender zijn.  Dat is dan ook mijn enig puntje van kritiek.

Het was een erg fijne dag en dat Hans met de nodige regelmaat terug te vinden is op zijn hobbyzolder lijkt me evident. Volgende afspraak bij mij... 😉

 

Bedank voor dit mooie verslag Gydo. Het geeft prima weer wat ik ook ervaar. En die diepte in het geluid... dat is inherent aan de luisterafstand, maar een andere opstelling heeft veel meer nadelen. Het blijft een compromis.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik ben het verder erg met Gydo eens, waarom tegenover elkaar staande "kampen" creëren.  Het gaat toch om het genieten van muziek?

 

Helemaal mee eens, dit is ook enkel mijn persoonlijke voorkeur.

 

Link to comment
Share on other sites

Vermoedelijk zijn we het er allemaal wel over eens dat geld corrumpeert en dat goede bedoelingen en idealisme het vaak moeten afleggen tegen winstbejag. Ook Elvis was al het slachtoffer van 'Colonel' Tom Parker en laatst las ik dat ook Louis Armstrong flink werd beduveld en gediscrimineerd. Sieuwert van der Linden is een alledaags verschijnsel. Toch, ik kocht een half jaar geleden een box met 8 LP's, een heruitgave van de (1e, misschien 2e) Beethovencyclus van Herbert von Karajan uit 1962. Karajan deed er twee jaar over (1960/62) met de Berliner Philharmoniker en DGG kostte dat 1,5 miljoen mark. Allen wezen er op dat deze uitzinnige uitgave de ondergang van DGG zou betekenen maar het project werd toch doorgezet en de box kwam in 1962 op de markt. Het werd de meest succesvolle uitgave van DGG ooit en de beloning voor idealisme (en het ego van Karajan) was welverdiend. De heruitgave van de box is inmiddels ook uitverkocht. Er zijn voorbeelden genoeg van zowel vuig winstbejag als onverdund idealisme.

 

Na een nachtje slapen ga ik gewoon zoals eerder besloten voor de upgrade van mijn Arrays en is een luisterbezoek echt overbodig. Ik vind ook de mogelijkheid tot upgrade voor een nette prijs naar een nieuw/duur apparaat een heel sympathieke stap van de fabrikant die eigenlijk navolging verdient. Ik zie dat bij Accuphase of McIntosh niet direct gebeuren. Toch ook een beetje idealisme.👍

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Na een nachtje slapen ga ik gewoon zoals eerder besloten voor de upgrade van mijn Arrays en is een luisterbezoek echt overbodig. Ik vind ook de mogelijkheid tot upgrade voor een nette prijs naar een nieuw/duur apparaat een heel sympathieke stap van de fabrikant die eigenlijk navolging verdient. Ik zie dat bij Accuphase of McIntosh niet direct gebeuren. Toch ook een beetje idealisme.👍

 

Je gaat er zeker geen spijt van krijgen. Voor mij is de stap te klein, maar de M10's spelen toch net een haartje beter. De reden dat ik mijn centen er liever niet aan uitgeef is het feit dat ik straks graag een setje Purifi Eigentakt 1ET9040BA versterkers wil bouwen en dat kosten ook centen. De 1ET0040BA zal voorzien van een erg mooie ingangstrap en gaat een stuk verder dan de huidige 1ET400A.

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Vermoedelijk zijn we het er allemaal wel over eens dat geld corrumpeert en dat goede bedoelingen en idealisme het vaak moeten afleggen tegen winstbejag. Ook Elvis was al het slachtoffer van 'Colonel' Tom Parker en laatst las ik dat ook Louis Armstrong flink werd beduveld en gediscrimineerd. Sieuwert van der Linden is een alledaags verschijnsel. Toch, ik kocht een half jaar geleden een box met 8 LP's, een heruitgave van de (1e, misschien 2e) Beethovencyclus van Herbert von Karajan uit 1962. Karajan deed er twee jaar over (1960/62) met de Berliner Philharmoniker en DGG kostte dat 1,5 miljoen mark. Allen wezen er op dat deze uitzinnige uitgave de ondergang van DGG zou betekenen maar het project werd toch doorgezet en de box kwam in 1962 op de markt. Het werd de meest succesvolle uitgave van DGG ooit en de beloning voor idealisme (en het ego van Karajan) was welverdiend. De heruitgave van de box is inmiddels ook uitverkocht. Er zijn voorbeelden genoeg van zowel vuig winstbejag als onverdund idealisme.

 

Na een nachtje slapen ga ik gewoon zoals eerder besloten voor de upgrade van mijn Arrays en is een luisterbezoek echt overbodig. Ik vind ook de mogelijkheid tot upgrade voor een nette prijs naar een nieuw/duur apparaat een heel sympathieke stap van de fabrikant die eigenlijk navolging verdient. Ik zie dat bij Accuphase of McIntosh niet direct gebeuren. Toch ook een beetje idealisme.👍

Accuphase is volgens mij toch een mooi traditioneel Japans bedrijf. Ok, het versterkergedeelte is niet modulair, maar het dac en phono- gedeelte wel.

Link to comment
Share on other sites

Ach, er zijn veel mooie merken, wel of niet modulair. Vroeger was ik meer voor de losse kastjes (CD loopwerk, Dac, preamp, poweramp) maar nu vind ik het juist prettig dat er mooie toestellen zijn die alles in één zijn. Je bespaart alvast op interlinks en netsnoeren en...plaats.

 

Link to comment
Share on other sites

Voor mij is het digitaal afspelen van mn muziek wel de vorm die ik het meest gebruik hier thuis.

Ook in mijn luister ruimte staat meestal daphile en mn dak het meeste werk te doen.

Vaak dan wel op Bluesradio en voor tijdens het werken een prima oplossing.

Streaming diensten heb ik geen behoefte aan aangezien ik de meeste muziek die ik zou willen horen toch al wel bezit.

Meeste gewoon op vinyl maar ook op de HD. Daar staan wat CD's op die ik ooit gekocht had toen ik  nog met CD spelde maar het over grote deel komt van The Pirate bay. Daar is het soms even zoeken maar eigenlijk alles is daar wel te vinden in FLAC of DSD formaat.

klinkt allemaal prima en is leuk voor op de achtergrond.

Echt luisteren doe ik daar niet naar.

In dat geval pak ik dan toch de plaat uit de kast.

Het zou hier digitaal vast wel beter kunnen maar weiger hier een zelfde te investeren als ik in het analoge domein heb gedaan.

Wel is het zo dat je met een heel veel lagere investering in het digitale gedeelte al snel een behoorlijk resultaat kunt neerzetten.

Ik snap dan ook de keuze wel om voor digitaal te gaan van een aantal hier.

Tis voordelig en je hoeft veel minder te werken om het geluid goed te houden.

Plaat en naald slijtage is er niet en het plaatsen van de spullen is allemaal eenvoudiger.

Zo ook de bediening van af je phone of een tablet maakt het leven zo gemakkelijker.

kortom waarom zou je nog een plaat op zetten.

Die vaag voor is mij makkelijk te beantwoorden namelijk het klinkt beter en het heeft ook iets magisch, de plaat uit de hoes halen, het schoonmaken en dan het geluid uit de magies, genieten gewoon.

 

Edit: mn Audionet versterkers zijn overigens ook gewoon door de fabrikant op te waarderen naar een huidig model als ik dat zou willen. er zijn meer fabrikanten die dat doen.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

@Gydo

Ik had al tot de upgrade besloten maar je review bracht me toch aan het twijfelen. Ik heb me echter al gemeld bij Array en ik kom daar niet op terug. "The decision reached, his determination became stronger" is mij bijgebleven van de middelbare school (uit een boek van Joseph Conrad). Een moeilijke vertaling van een grammatica constructie die wij in het Nederlands niet kennen maar in het Engels en Latijn wel, ablativus cum infinitivus. Nadat de beslissing eenmaal genomen was.... "Eenieder denkt zijn uil een valk te zijn" is het enige voorbeeld in het Nederlands. In ieder geval staat mijn besluit vast🏠

 

Wat betreft die keuze voor streamen en vaarwel aan vinyl: ik verbaas mij daarover maar verbazing is geen afkeuring. Iedereen maakt de voor hem of haar relevante afweging en dat is goed genoeg. Of het een beter klinkt dan het ander daarover heb ik eigenlijk ook al geen mening. Het klinkt lekker in de eigen oren of niet, dat ligt aan de muziek en niet aan het medium.

(Geheel terzijde: ik heb een zekere afkeer van het woord respect. Volgens mij wordt dit misbruikte woord vooral gebruikt door gangsters. Al Capone eiste betoning van  respect omdat hij voelde dat hij geen respect verdiende; you're no lady if you have to  insist on being treated like a lady.)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Wat betreft die keuze voor streamen en vaarwel aan vinyl: ik verbaas mij daarover maar verbazing is geen afkeuring. Iedereen maakt de voor hem of haar relevante afweging en dat is goed genoeg. Of het een beter klinkt dan het ander daarover heb ik eigenlijk ook al geen mening. Het klinkt lekker in de eigen oren of niet, dat ligt aan de muziek en niet aan het medium.

 

Ik begrijp je verbazing, maar ik ben zelf een nuchtere mens en als ik iets niet gebruik neemt het voor mij alleen maar extra plaats in beslag. In dit geval staan er hier ongeveer 600 platen die ik niet speel, een draaitafel die ongebruikt is.....

Mijn CD collectie hou ik want die speel ik nog wel. Ik heb zelf 2 CD transport's, nml een CEC TL3N en een Tentlabs transport. Deze laatste hou ik en de CEC staat te koop.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk zet ik alles wat maar naar FLAC om te zetten is naar FLAC. Ik heb zelf geen vinyl, maar ook die platen zou ik met een goeie platenspeler en phonovoorversterker via een computer omzetten naar FLAC. Met cd's doe ik dat ook. Ondertussen meer dan 8.000. Sacd's en Blu-Rays met muziek speel ik nog wel via een BR-speler af (een Marantz UD7007), maar ik kijk uit naar een betrouwbare methode om sacd en blu-ray om te zetten naar ongecomprimeerde FLAC's of in het geval sacd DSD's in het oorspronkelijke formaat met de oorspronkelijke bitrate en -diepte (of -breedte als je wil).

Link to comment
Share on other sites

On 19-11-2022 at 17:29, Kraus vonBentinck said:

@GydoJe verslag komt mij bijzonder goed uit en je ervaringen zijn goed te plaatsen voor mij want ik heb diverse malen de set van Hans kunnen beluisteren.

Ik heb mij ook aangemeld bij Array voor upgraden van de M1's naar M10 en ik sta op de planning voor Maart. Ik heb lang geaarzeld en uiteindelijk besloten om toch voor de upgrade te gaan maar de aarzeling bestond uit enerzijds de verwachting dat ik er weinig mee zou opschieten qua klank, anderzijds de inmiddels toch wel redelijk oude versterkers weer in tip-top conditie te brengen. Uiteraard spelen ook de kosten een rol want toch een fors bedrag voor een kennelijk niet waarneembare verandering. Over de werking van de oude M1's heb ik ook helemaal niks te klagen en je vergelijk tussen oud & nieuw heeft de twijfel niet verminderd, zeker niet doordat je ergens opmerkt dat de oude M1's mogelijk nog iets dynamischer zijn. Wat betreft wel/niet upgraden ben ik dus weer terug bij af. Hiervoor geen dank🙃

De set van Hans klinkt inderdaad over de hele linie zeer goed en in een heel prettige luisterruimte.  Aan die luisterbezoeken houd je soms een heel blijvende herinnering over en zo herinner ik mij nog als de dag van gisteren een meer dan 20 jaar geleden bezoek bij Jitze ("snelheid en detail" was zijn mantra) waar ik versteld stond van de dynamiek (Ariston, Mörch UP4, Zyx, zelfbouw phono/buizenversterkers en Klipsch Heresy), het afgronddiepe laag bij Ruud in Almere (Aitos/gigantische luidsprekers, nu de kleine Kef/Sonore), de schitterende totaalweergave van orkestraal werk bij Zee in Scheveningen (Krell/Avalon) en de verbluffende mono-weergave/schitterende platencollectie van Siem in Balk (Denon tafel/element/Avalon monitors). En bij Hans heb ik de laatste keer ook zo'n ervaring opgedaan: het vlijmscherp gedefiniëerde laag en het makkelijk te maken onderscheid tussen de verschillende laaginstrumenten. Dat heeft een blijvende indruk achter gelaten.

Van één ding heeft Hans mij niet weten te overtuigen: zijn exclusieve keuze voor streamen en het de deur uit bonjouren van tape-deck, draaitafel/platen en CD-speler. Ik deel zijn enthousiasme voor de aangeboden materie van de streamingsdiensten in het geheel niet. Een muziekverzameling op harde schijf heeft voor mij een waarde van nul (al ben ik wat boeken betreft helemaal om voor tablet & Kindle c.s.).

Ha, leuk dat je die weer aanhaalt. Volgens mij woonde Jitze toen nog in Amsterdam of zo? Ik ben later bij hem geweest in Oude Bildtzijl. Hier nog het al aardig oude verslag: https://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Jitze.htm. Hoe zou het met hem zijn? En Ruud, mijn tweede luisterbezoek destijds: https://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Ruud.htm. Dat waren nog eens tijden :D :D :D.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Dat waren nog eens tijden.

Dat waren zeker nog eens tijden. Gevoelsmatig heb ik het idee dat voorheen meer dan tegenwoordig de forumleden bij elkaar op bezoek gingen en trouw hun bevindingen hear vermeldden. Ik ben lang niet meer zo vaak op pad en het meten aan de draaitafels overal is helemaal voorbij. Wel leuk is dat het nu vaak bij Marco gelegenheid is om elkaar weer eens te zien.

Toch zitten er nog twee interessante bezoekjes voor mij in de pijplijn. Dedicated luisterkamers met zeer interessante spulletjes en ik hoop daar o.a. zeer fraaie hoornluidsprekers tegen te komen. Alleen ooit bij Jitze de Heresy's gehoord maar die waren toch maar klein en een keer samen met Ruud in Sexbierum bij (naam vergeten, ik meen Jos) een paar reusachtige hoorns. Ruud was niet onder de indruk maar ik wel, alleen al door het formaat.  Die grote hoorns spreken mij zeer aan, lekker full frontal je haar naar achter laten blazen (als je nog haar hebt) Ik zit wel eens naar plaatjes te kijken van die Nederlandse bouwer (iets met een W?) of de Duitse Orgon, de bouwer van de Bullfrog-monitors. Ook van die lekkere knallers.

Link to comment
Share on other sites

On 19-11-2022 at 21:39, Gydo said:

Ik wil toch nog even iets kwijt, nml waarom lijkt het wel of je geen echte "High Ender" bent als je geen draaitafel of CD speler meer hebt. Is de weergave via een draaitafel dan echt zoveel beter..... Heb ik het niet begrepen..... Moet ik dringend een bezoek brengen aan de oorarts.....

 

Zou ik nou wel of niet reageren was de vraag die ik mij de laatste dagen stelde. Ik voel mij niet echt aangesproken, want ik zie mijzelf niet als een "High Ender" en ook niet als "audiofiel". Ik voel mij toch meer een muziekliefhebber met een bepaalde eigen smaak, wat betreft muzieksoorten. Ik hou helemaal niet van dat je in een bepaald hokje wordt geplaatst. Voor mij zijn de begrippen "High End" en "Audiofiel" marketing benamingen en die ooit in het leven zijn geroepen door reclamebedrijven. Het is dus niet zo dat als je streamt dat je niet serieus wordt genomen of dat het "niet meetelt". 

Voor mij is het wel zo dat ik moeilijk kan begrijpen dat als men jaren bezig is geweest met lp's en cd's  en een bepaalde grootte aan collectie hebt opgebouwd om dat zomaar overboord te doen. Daar heb ik moeite mee. En van daaruit reageerde ik over het feit dat Hans en jij hun lp/cd verzameling de deur uit heb gedaan of gaan doen.

 Ik zou dat niet kunnen. Maar ook niet willen. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn zorgvuldige opgebouwde lp verzameling van een ruime 1500 stuks en mijn cd verzameling van een pakweg 600 stuks weg zou doen. Alleen al de herinnering die ik heb van het kopen van een bepaalde lp's/ cd's maakt het al een feestje voor mij.  Voor mij is dan ook het emotionele aspect wat erin meespeelt.

Een emotionele aspect bij streaming heb ik totaal niet. Sterker nog, ik word er ongelukkig van. Ik kan het niet aanraken, ruiken, voelen. 
 

On 19-11-2022 at 23:47, Gydo said:

 

 

Ik heb al meer dan een jaar geen vinyl beluisterd, ik erger me aan de krakjes, vervorming, slechte persingen, ruis, ....

Dat vinyl best mooi kan spelen weet ik heus wel, maar ik kan er niet ontspannen naar luisteren, de imperfecties leiden mij teveel af. Prijs je gelukkig als je dat probleem niet hebt.... 

Ja, dat kan. Een goede dienstmakker van mij heeft precies hetzelfde. Hij kan ook niet tegen de krakjes, krassen enz. Hij heeft ook zijn lp's de deur uitgedaan en er cd's voor terug gekocht. Streamen doet hij (nog) niet. Hij koopt zich nu suf aan 2e hands cd's, die voor weinig opduiken bij kringloopwinkels, marktplaats enz.

En wat betreft mijzelf....Ik heb geen last van de tikjes, krakjes, krassen bij het luisteren naar een lp. Ik kan mij wel storen aan een overslaande cd of een cd die blijft hangen.
 

On 20-11-2022 at 09:17, Gydo said:

Het is niet omdat ik stream dat ik geen muziek meer koop, integendeel want ik wil de muzikanten graag steunen, zeker de minder bekende. 

 

Het maakt mij totaal niet uit wat je als bron gebruikt, genieten van mooie muziek is wat mij betreft het belangrijkste. Alleen begrijp ik niet waarom er kritiek is op de keuze die Hans (en ik) gemaakt heb om te streamen en geen vinyl meer te spelen. Het komt over alsof we een stap terug genomen hebben en dat is wat mij betreft niet zo.

 

Dan word er nog een moraliserend betoog gehouden over streamen want we maken de verkeerde mensen rijk. Maar is de hernieuwde vinylindustrie dan gebaseerd op liefdadigheid....

 

Of je nu analoog of digitaal speelt, beide hebben hun voor en nadelen. Wat je keuze ook mag zijn beide kunnen op een hoog niveau spelen.

Respect hebben voor mekaars keuze zou het al een stuk makkelijker maken, dan hoeven deze discussies niet meer gebeuren.

Kritiek op jouw keuze of kritiek op de keuze van Hans? Nee, ik voel mij niet aangesproken.
Mij maakt het ook niet uit met wat je speelt. Als jij daar gelukkig van wordt, dan is het toch goed, lijkt mij. Ik gaf het hierboven in mijn antwoord ook al aan en dat is dat ik moeite heb als men de lp/cd verzameling helemaal weg doet om vervolgens te gaan streamen.
Onbedoeld denk ik dan terug aan de beginjaren van de eerste cd spelers en hoe dat werd gepromoot en gepusht vanuit de industrie, winkeliers, vakpers. Dat men toen de draaitafel bleef vergelijken met de cd speler. Terwijl voor mij vanaf het allereerste begin duidelijk was dat de draaitafel en de cd speler twee verschillende bronnen zijn die naast elkaar kunnen bestaan en allebei hun eigen (luister) waarde hebben. Maar de grote massa geloofde de vakpers en de winkelier en de industrie en dat de cd speler (klankmatig als ook technisch) superieur was t.o.v. de draaitafel.
En nu zie ik dat streaming weer wordt gepresenteerd als het ''walhalla". Alleen al op de diversen audioshows zie je weer veel streaming demonstraties en minder draaitafel.

En even in het algemeen voor iedereen die het nog niet weten of vergeten zijn.
Even nog wat geschiedenis wat betreft dit forum, namelijk dat dit forum eerst bij Hear.nl  behoorde en dat het vanaf het eerste begin voor 80% over draaitafels, versterkers en muziek ging en de overige 20% over cd spelers, dac's en andere digitale spul. Het oude Hear forum werd vanzelf een analoog forum en waar ook de meeste  (analoge) kennis aanwezig was  en het meest ging over  draaitafels, toonarmen, elementen , (analoge) versterkers enz. Wat mede kwam doordat forumlid Haudio hierin ook een grote rol in heeft gespeeld en "analoog" flink gepromoot heeft.
Mede ook door de bekende analoge dagen die bij Audio Selectief in Sneek werden gehouden en ooit als ontmoetingsplek diende voor de (hear)forumleden. Ook dat maakte dit forum wel uniek. En nog steeds is hier de meeste kennis te vinden over "analoog" en "draaitafels" en "alles"  wat ermee te maken heeft.

 

Link to comment
Share on other sites

Misschien goed lezen Onno, ik verkoop enkel mijn platen, mijn CD's hou ik, integendeel, die koop ik nog regelmatig.

 

Een forum is een dynamisch gebeuren, iets dat evolueert, dus is het logisch dat er aandacht geschonken word aan alle vormen van muziekweergave.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

Misschien goed lezen Onno, ik verkoop enkel mijn platen, mijn CD's hou ik, integendeel, die koop ik nog regelmatig.

 

Een forum is een dynamisch gebeuren, iets dat evolueert, dus is het logisch dat er aandacht geschonken word aan alle vormen van muziekweergave.

Ik lees echt wel goed, Gydo. Als ik schrijf in mijn eerdere antwoord over lp's en cd's heb ik het niet over dat jij je lp's en cd's weg doet of weg hebt gedaan. Wat over de cd's gaat heeft ook betrekking op Hans van Liempd. Ik had wel gedacht dat je dat eruit kon halen, als je jezelf nog even terug herinnert dat Hans en jij volledig over gaan of zijn gegaan naar streaming en geen draaitafel meer heeft of niet meer gaat gebruiken.

In mijn antwoord naar jou heb ik het ook over dat en ik quote mezelf nu even :

Quote


Voor mij is het wel zo dat ik moeilijk kan begrijpen dat als men jaren bezig is geweest met lp's en cd's  en een bepaalde grootte aan collectie hebt opgebouwd om dat zomaar overboord te doen. Daar heb ik moeite mee. En van daaruit reageerde ik over het feit dat Hans en jij hun lp/cd verzameling de deur uit heb gedaan of gaan doen.

En dat sloeg uiteraard op jullie beiden. Hans van Liempd en jij. Misschien had ik Hans even erbij moeten quoten of benoemen, dan was het vast duidelijker geweest voor je. Maar ik ging ervan uit dat je dat wel eruit zou halen. Ik zal voortaan nog duidelijker naar je zijn om misvattingen of misverstanden te voorkomen.

En ter verduidelijking naar jou:  Ik ben ruim 18 jaar zeer intensief verbonden geweest met dit forum als moderator, later als mede-eigenaar en weer later als eigenaar). Ik weet ook wel dat een forum door evolueert en dat is mij prima en niets op tegen. Ook dus niet als er andere muziekvorm en zich aandienen, zoals streaming. Mij hoor je daar toch ook niet over dat ik dat verwerp op dit forum? Ik vertel alleen een stukje geschiedenis van dit forum uit de beginperiode en hoe dat verder zich ontwikkelde. Dat doe ik niet alleen voor jou, maar ook voor nieuwe leden die ik de laatste tijd hier zie en ook zie reageren in dit topic. Het was dus iets algemeens (wat ik ook schreef)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb soms ook wel het gevoel dat streamen hier als een minderwaardige manier van weergave wordt gezien.

 

Voor mij waren er een aantal dingen die mij er toe brachten me juist op streamen te gaan richten.

 

1. Een enorme hoeveelheid muziek die tot je beschikking staat.

Staat de opname je niet aan, het soort muziek niet of wat dan ook. Ik hoef me niet te ergeren en speel gewoon wat anders af. Ik heb ondertussen honderden albums in mij voorkeurlijst staan. Het begon met een kapotte NAS die ik kreeg waar een enorme hoeveelheid muziek op stond. Na die tijd zijn de andere media is de vergeethoek geraakt.

 

2. Ik was het gedoe met LP's beu.

Krassen, vuil, slijtage, kapotte elementen ik heb het allemaal meegemaakt. Nu werkt het gewoon. En mocht dat even niet zo zijn, dan is het in enkele minuten weer draaiend.

 

3. Er stond een behoorlijk bedrag aan apparatuur die ik nauwelijks gebruikte. Ik heb er misschien wel 5 jaar over gedaan om tot de conclusie te komen dat platen draaien voor mij over en uit is. Ik heb daar geen nostalgische gevoelens bij.

 

4. Mijn cd's en cd spelers heb ik nog wél,

maar staan om dezelfde reden niet meer aangesloten. Waarom een berg apparatuur voor mijn neus terwijl ik die toch niet gebruik.

 

5. De weergavekwaliteit gaat nog steeds omhoog, terwijl ik met de platenspeler en CD speler de max wel had bereikt.

Nu Windows 11 geïnstalleerd en ben met een nieuwe voeding bezig.

 

6. Mijn leeftijd gaat gelukkig ook nog steeds omhoog,

maar mijn gehoor niet. Bovendien... wanneer ik plotseling "omval" zou de familie met een berg werk zitten wat ze nauwelijks kunnen overzien. Ik heb dat van nabij meegemaakt en was een hoop gedoe.

 

7. "Bezit" is voor mij geen doel.

Dat ik muziek mag beluisteren is voor mij voldoende. Voor de nostalgische gevoelens ben ik een playlist met muziek "uit mijn jonge tijd" aan het maken. En dat klinkt dan wonderwel weer veel beter dan ik het ooit gehoord heb.

 

Ik geniet dagelijks van mijn setje en de muziek die ik leen/huur/lease. Ik ben geen zapper geworden (daar was ik bang voor) en speel albums vrijwel altijd helemaal af. En voor het gebruik van een streamer heb je tegenwoordig echt geen IT opleiding meer nodig. En een beetje hobbyen op dat vlak vind ik dan ook wel weer leuk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...