Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Al weer een paar uur terug van Roger. Hij heeft mijn Soundsmith Zephyr VPI MI element (B&O kloon) op zijn bekende perfecte wijze onder de TD 321/Jelco 750 d gezet. Op de scoop was er verschil in signaalsterkte tussen Links en rechts te zien. In percentage 6/7 procent, maar ik vraag me af hoeveel dit in Db is want ik hoorde er thuis helemaal niets van en heb er zelfs een testplaat bijgehaald met links/rechts/balance. En alles Pin Point.

 

Op mijn Zephyr zit een nieuwe naald en die zal nog wel moeten inspelen. In ieder geval vind ik het nu al erg goed klinken. Art Pepper  klonk behoorlijk “Smacked Up”. Voor mijn smaak beter/prettiger dan de Nagaoka MP 200 die er eerst onder zat. Die vond ik in combinatie met de Jelco 750 D toch iets te veel aanzetten in het laag. En als je je dan realiseert dat ik gebruik maak van de interne Phono van een Quad 34 (wel geserviced door AvO) van iets van 30 jaar oud dan moet het nog veel beter kunnen. Wordt aan gewerkt zeg maar 😁

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Inmiddels heb ik een Chinese buizenphono (van 200 euro) aangesloten op de set beneden. Klinkt beduidend beter dan de ingebouwde Phono van Quad. Klinkt misschien wel een beetje “slapjes”. Van het weekend maar de Ampearl proberen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Groovy said:

Welke Carl.

 

Een Yaqin MS-23B. Echter ik zie dat hij tegenwoordig toch iets meer kost dan wat ik ervoor betaald heb een jaar of 5 geleden. Ze kosten nu officieel het dubbele, maar als je gaat zoeken moet het nog altijd makkelijk voor minder dan €300 kunnen.

Link to comment
Share on other sites

Ik zie ze wel eens voorbij komen op MP, en vind ze best mooi om te zien.
Ik had geen idee dat het goed klinkt, omdat het Chinees is.
Misschien moet ik eens van dat vooroordeel af, maar ja er is nogal eens geschreven over Chinese meuk.

Link to comment
Share on other sites

Een 300 euro is zeker een goede prijs voor dit kleinood. Roger die koopt zo’n ding gewoon om uit te proberen. Ik ben bij voorbaat al bang voor de troep 😆 Ik moet maar even kijken want ik wil geen buizen beneden. Komt tijd komt raad.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik koop ook regelmatig dingen om uit te proberen om er iets van te vinden.   Meestal vind het wel weer een weg,  naar een liefhebber. 

Gisteren en vandaag, een paar serieuze stappen gemaakt, wat vinyl betreft. Ik kan me niet heugen, dat het zo mooi geklonken heeft. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, carl said:

Een 300 euro is zeker een goede prijs voor dit kleinood. Roger die koopt zo’n ding gewoon om uit te proberen. Ik ben bij voorbaat al bang voor de troep 😆 Ik moet maar even kijken want ik wil geen buizen beneden. Komt tijd komt raad.

 

 

Ik heb hier een aardig stukje gevonden http://g4cnh.com/public/Putting_'Life'_into_the_Yaqin_MS-22B.pdf

Link to comment
Share on other sites

Wat live kan de phonotrap misschien wel gebruiken Jack. Dat artikel lijkt me echt een avontuur voor mensen zoals jij. Ik zoek voor beneden wel iets simpels elektronisch. Hoeft ook niet nieuw. Ik ga trouwens eerst maar de TD 321 op zolder uitproberen. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Ik heb hier een aardig stukje gevonden http://g4cnh.com/public/Putting_'Life'_into_the_Yaqin_MS-22B.pdf

Dat was ook eerst de bedoeling die Yaqin zo om te bouwen, maar toen ik 'm hier in de testset had staan, vond ik 'm zo uit de doos al prima. Ik heb 'm een hele tijd als test phonopre gebruikt. Nu ligt daar een Ifi iPhono voor in de plaats, maar die geeft wel eens problemen. Als dat is, dan pak ik de Yaqin weer en luister daar naar. Die heeft me nog nooit in de steek gelaten. 

 

Maar als je echt een phonopre wil hebben waar je dagen mee kunt "spelen" (vanwege de mogelijkheden), probeer dan eens een Parks Audio Puffin. Geweldig ding. Klankmatig aardig, maar de veelzijdigheid vergoed alles. Je kunt en bijvoorbeeld prima je element mee afstellen. Er zit zelfs een "anti-knetter stand" en die werkt ongelogelijk goed. Het ding is ook fantastisch om je vinyl te digitaliseren, want bij de laatste uitvoering zit er een SPDif uitgang op (die heb ik op de mijne zelf moeten maken). Of via de SPDif naar een DAC is ook mogelijk. 

 

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Wat live kan de phonotrap misschien wel gebruiken Jack. Dat artikel lijkt me echt een avontuur voor mensen zoals jij. Ik zoek voor beneden wel iets simpels elektronisch. Hoeft ook niet nieuw. Ik ga trouwens eerst maar de TD 321 op zolder uitproberen. 

Soms is het slimmer om iets origineel te houden Carl, als het verder goed speelt. 

@SodejuuMooi speelgoed zo'n Parks Audio Puffin.🙂

 

Ik ben de hele avond platen aan het draaien, om het Goldring naaldje in te spelen. Wat opvalt is ontbreken van groef ruis, het geluid en stemmen is/zijn spat zuiver. Je hoort artiesten ook écht zingen, in plaats van in de brei mee te blèren. 100pF  capaciteit er bij en dan is het denk ik goed.  Mijn vrouw zit al de hele avond naast me de bank. De ene na de andere LP gaat op. Alweer afgelopen zegt ze...Altijd een goed teken. Ook een vage verzamelaar met dunne groefjes van Shirley Bassey laat opvallend toch iets van kwaliteit horen.  Een maxi single van Tina Turner die ik  jaren terug kocht (met een stapeltje anderen) voor een eurootje per stuk klinkt indrukwekkend.  Voor het eerst speelt de Technics op 45 toeren. 🙋‍♂️

OS5qcGVn.jpeg 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Die Shirley Bassey is natuurlijk een fantastische artiest Jack en los daarvan een ongelooflijk stuk waar ik in mijn jonge jaren wel een avond mee op de bank had willen zitten 😇

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Die Shirley Bassey is natuurlijk een fantastische artiest Jack en los daarvan een ongelooflijk stuk waar ik in mijn jonge jaren wel een avond mee op de bank had willen zitten 😇

Zingen kan ze Carl. Mijn oudere zussen draaiden dat. Toen had ik een leeftijd, dat ik pielen met electronica interessanter vond, dan meisjes.  Maar goed het is me nu wel duidelijk dat bij vinyl draaien de hele keten belangrijk is.  Je kunt op verschillende niveau's: "leuk" platen draaien. Voor weinig, met b.v. een SC35, een DL-103  of AT-95 zorgeloos genieten. Maar er staat zoveel informatie in die groeven , die haal je er pas uit meer betere naaldvormen zoals "fine line".  Ook dan,  kan het onderweg naar je luidsprekers nog mis gaan als je maar één schakeltje in de keten hebt die, -die hele ragfijne- details niet door kan geven.  Met digitaal ongeveer hetzelfde, ook daar draait het om nauwkeurigheid van uitlezen. Al heb je daar zelf veel minder invloed op. Met die meisjes is het later nog goed gekomen. Heerlijke tijd 😍 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Lekker aan het prutsen. Draaitafel nog ietsje beter afgesteld. Ik haal probleemloos 80um bij 90 begint de Goldring 1042 tegen te sputteren maar vliegt niet uit de groef.  Ik heb Henk een aantal keer in actie gezien. Oa met een Benz Ace waar hij een hele middag aan het pielen was om er 100um uit te halen. Of dat ook kan met deze 1042? Morgen verder pielen. Nu muziek

Link to comment
Share on other sites

Ja dat was leuk "pielen",  met een oscilloscoop vandaag.🙂 Bij 70, 80µm  links en rechts perfect gelijk. (bijna bij 90µm) Bij 90µm begon het rechter kanaal te zeuren. Bij 100µm vloog de naald uit de groef 😅 Op het internet had ik ergens gelezen dat de Goldring 1042 liefst iets hogere naald druk ziet. Dus ik ben van 1,75 gram naar 1,83 gegaan. Bij 100µm blijft nu wèl de naald in de groef. Maar dat is -denk ik- wel erg zwaar voor het naaldje. 🤔

 

Met een beetje spelen met de dwarsdruk compensatie, blijft nu ook bij 90µm de sinus vorm vrij mooi.  Je ziet het aan de bovenkant ietsje trekken.  Mooi om te zien dat die dwarsdruk compensatie ook écht werkt.     

90-m.jpg

Ik denk dat de VTA en SRA van de Goldring 1042  zo ongeveer goed staan. Ik kan nog iets verder pielen met Arta en dan de vervorming echt meten. Maar ik durf nu wel met het fijne Gyger S naaldje ook mijn nieuwe LP's te draaien.🙂 Ik heb ook wat meer capaciteit in de PhonoDude toegevoegd zoals Goldring aanbeveelt. Zit nu op +/- 150pF.  Lekker de rest van de dag weer platen draaien. 🙋🏼‍♂️ 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Roots said:

Hoeveel µm staat er eigenlijk gemiddeld op een gewone langspeelplaat? En hoor je dat ook aan de muziek als je 100µm kan halen?

 Die vraag heb ik wel eens gesteld aan Henk Niemeijer, als ik me niet vergis gemiddeld 50µm.   Ik moet nog ergens het precieze antwoord hebben.  Stond op mijn oude website

 

Gevonden!  Dit gaat over een Lyra Delos in een Thorens TD-2001.  

 

"Daarmee kan hij de kanaalgelijkheid zien, samen met een Nakamichi testapparaat.

Dat bleek prima binnen 0,1dB. Na een tijd "fijnafstellen" werd 90uM gehaald en dat is 10uM
beter dan de fabrikant opgeeft. Voor het goed aftasten van een plaat, heb je volgens Henk ongeveer 50uM nodig, meer is gewoon
beter. Net als de "trekkracht" van een auto. Met 300nM i.p.v. 200 kun je gewoon sneller van 80km naar 120."

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Het is nu een beetje zo: Als ik nog meer neerwaartse druk geef kan ik nog sneller door de bocht...Maar aan de helft heb al genoeg bij 33rpm. Beetje zonde van die extra slijtage van je banden..Naald /plaat denk ik dan eigenlijk 🙃

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Groovy said:

Mooi dat je dat voor elkaar krijgt Jack.

Ik vond de tip van @Sodejuu erg slim. Een dubbelstraal scope en de sinussen op elkaar leggen.😎

Verder is het volgens mij, net als met alle andere dingen.  Afkijken😇 vragen stellen en zelf proberen.

Dat doet  mijn kleinzoon van 15 maanden ook.  Lopen, is nog niet helemaal zijn ding. Hij probeert het wel én fanatiek.  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...