Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Wat ik zoek, meerder schakelbare analoge lijningangen, een tape loop send/return  (een phono ingang). Dan een ADC achter de analoog sectie. Digitale ingangen schakelbaar,  usb  in/uit zodat het geheel als audiointerface bruikbaar is. Streamer. In het digitale deel de mogelijkheid om aan DSP te doen, of met een DSP chip of met een RPi achtig iets. Bij voorkeur met meerdere schakelbare DSP filters/profielen. Koptelefoonversterker. Lijn uit voor active monitoren. Het liefst een kast en zeer betaalbaar.

 

Het is zelf te bouwen, een oudere vv of geintergreerde versterker + een RPi + HifiBerry DAC+ ADC maar daarmee heb je niet alles op het lijstje gedekt. Meerder digitale ingangen en usb audio-interface bijvoorbeeld. Of ik neem een audio-interface als uitgangspunt en knoop er een analoog deel aan vast, is misschien makkelijker als ik een geschikte kan vinden zonder microfoonversterkers en andere dingen die overbodig zijn. Dan een Rpi er aan hangen voor het streamen en de DSP of deze taken over twee RPi's verdelen. Audio interfaces hebben echt meestal geen digitale ingangen.

 

Waarom ik dit zoek? M'n oren worden minder, ik luister meer en meer met de koptelefoon. Ik zou wel weer een nearfield set bij m'n workstation willen. Digitaal laten een aantal zaken zich makkelijk regelen. Filteren en calibreren van een koptelefoon. Crossfield correcties voor nearfield monitoren om een groter stereobeeld te genereren en ruimte correctie. Twee sets dus, een alleen voor de koptelefoon en een voor bij de workstation met koptelefoon en luidsprekers. Aan beide sets wordt een draaitafel aangesloten, aan een een casetterecorder. Aan beide sets een cd speler/loopwerk.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

RME ADI-2 Pro FS

Ja, dat is er een waar ik naar heb zitten kijken. Een ander is de MOTU ultra light

EDIT: Neen, ik heb naar iets anders van RME zitten kijken. Dit is veel interessanter! Dank.

 

Bij mijn eigen UMC404HD heb ik 4 lijn/microfoon ingangen. Het signaal gaat daar altijd door een versterkertje heen. Het heeft echter ook een send/return voor analoge effecten voor de AD conversie. Als ik alleen signaal in de return voer gaat het rechtstreeks naar de ADC, zonder verdere electronica er tussen. Heb dat voor de RME en de MOTU nog niet uit kunnen vlooien.

 

Blijft het feit dat een interface maar een deel van de oplossing is. Heb meer dan eens in de pro-audio hoek gekeken, daar is met modules heel veel mogelijk.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Seed7 said:

Het smeltpunt is ca. 210C. Een plaat is een mengsel van PVC, weekmakers (DOP, DEHP of anderen), geepoxeerde soyaolie, strearaten, pigment en andere processing agents (barium-zink verbindingen). Dat mengsel heeft een smelt traject en zorgt ook voor smeltpuntsverlaging.

 

PVC is een thermoplast. Als je die verwarmt dan kun je het materiaal vervormen. Als het afkoelt en je het in de nieuw vorm houd, dus kracht blijft uitoefenen, dan behoudt het de nieuwe vorm, maar niet exact. Als je het tijdens het afkoelen "loslaat" neemt het een vorm aan ergens tussen de oude en de nieuwe. Dit is eenvoudig thuis te proberen met PVC buis en een schildersfoehn. Dit vervormen is mogelijk vanaf ~85C. Hiervoor moet je de hele wand van de buis door en door verwarmen. Als je alleen een paar micron aan het oppervlak verwarmt dan vervorm je de buis niet.

 

Als je PVC daadwerkelijk smelt dan vloeit het en krijg je het na afkoelen niet meer in de oorspronkelijke vorm, of iets dat daar op lijkt. Als je de smelt in een mal perst en je koelt de vorm dan neemt het PVC de vorm van de mal aan. Het persen van een LP.

 

Klopt. Maar wanneer het oppervlak 85 graden is, en dieper nog niet, dan zal dat oppervlak ook zacht zijn. En dat is nu precies de plaats waar de naald moet aftasten.

 

Wrijving heeft alleen met kracht en wrijvingscoëfficiënt te maken. dus niks met oppervlak. Dit is een wijdverbreide misvatting. Brede banden zouden meer wrijving hebben dan smalle. Dat is dus echt onzin. Een hoge naaldkracht veroorzaakt wél meer wrijving, dus ook meer warmte. Maar zoals al eerder gezegd, de naald wordt constant worden gekoeld door een "verse" groef. Dus van die 160 graden geloof ik helemaal niks. 

 

En voor Carl, jouw idee dat een fineline een groter oppervlak aftast klopt, Maar het contactoppervlak hangt toch echt af van de radii van de naald. Een fine line raakt de plaat over een grotere hoogte, maar ook veel kortere lengte.

Wat er wél speelt is, dat het slijtagevlak bij oude platen vaak is veroorzaakt door de bolle naald. De groef boven en onder die slijtagerand is vaak nog prima. Een fineline zal die plaat dan beter aftasten. Ziet het als die tramrail in een weg, waar je met smalle fietsband wél in past, maar met een autoband niet.

 

Maar al deze vermoedde drama's worden voorkomen door de plaat nat af te spelen. Simpel dus om dat op te lossen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

 

Wrijving heeft alleen met kracht en wrijvingscoëfficiënt te maken. dus niks met oppervlak. Dit is een wijdverbreide misvatting. Brede banden zouden meer wrijving hebben dan smalle. Dat is dus echt onzin. Een hoge naaldkracht veroorzaakt wél meer wrijving, dus ook meer warmte. Maar zoals al eerder gezegd, de naald wordt constant worden gekoeld door een "verse" groef. Dus van die 160 graden geloof ik helemaal niks. 

En zo is het maar net Hans. En de naald wordt niet alleen door de plaat gekoeld, maar ook door de luchtlaag die de plaat meesleept.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

RME ADI-2 Pro FS

 

Heb de hele handleiding doorgeworsteld. Wat een mooi ding! Als een 5 band parametrische EQ genoeg is voor wat ik wil ben ik bijna in een klap klaar. Analoge voorversterker er voor, voor meer ingangen selectie en een streamer en cd speler digitaal aansluiten.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, leobus said:

En zo is het maar net Hans. En de naald wordt niet alleen door de plaat gekoeld, maar ook door de luchtlaag die de plaat meesleept.

groet,

Leobus

Bij Keith Monk beweren ze dat de naald wel 1000graden Fahrenheit/537 graden celsius kan bereiken.🤔

 

Percy Wilson schijnt er ooit iets over geschreven te hebben. Maar daar moet je voor betalen om het te lezen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Kijk eens in welk jaar het gepubliceerd werd:blink:. 1929!

Toen werde platen nog met spijkers afgetast met een naalddruk van heb ik jou daar. Een naald per kant, dan was is op en die krengen draaiden ook nog eens een stuk sneller. Dat loopt de temperatuur vanzelf op naar een graad of 1000.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Kraus vonBentinck said:

- Dat lijkt mij dik voldoende als excuus voor een draaitafel. Maar beginnen met vinyl? Nee, moet je volgens mij niet doen. Daar is geen rationeel argument voor te verzinnen. Althans, volgens mijn bescheiden mening.

 

 

- Wat mij bij de draaitafel verder nogal eens opvalt is dat er hier vrij veel leden zijn met meer dan 1 draaitafel of een draaitafel met meerdere armen/elementen. 


- Mijn zoon van 29 koopt regelmatig platen bij zijn (mijn oude) TD 160. Als hij zo door gaat haalt hij René wel in.

 

- Ik heb drie draaitafels actief Kraus. Bij twee speelt leukigheid en wat hebzucht wel een rol.  De Oracle is namelijk duidelijk de beste. Niet dat je met met de TD 321 niet gelukkig kan zijn, maar als je moet kiezen, kies je voor het beste. Ik veronderstel dat jij dat met de arm/element combinatie ook hebt.

 

Hoeveel muziek wil je eigenlijk zelf hebben. Ik luister af en toe weer eens vrij intensief naar een groepje platen uit mijn collectie naast de aanwinsten. En daarnaast zit er nog wel wat muziek in mijn hoofd. Veel klassiek ook wat ik bij tijden veel speelde. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Ik had gehoopt dat jij het helemaal zou lezen Jack, of iemand anders😆

 Nope, ben lekker plaatjes aan het draaien. En al de halve avond aan het "tappen" met mijn voeten. Biertje erbij en de hifi gids van 2022 aan het doorlezen. Net een stuk gelezen over grote Dali luidsprekers, zo en stuk over Conor audio  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hans van Liempd said:

 

 

En voor Carl, jouw idee dat een fineline een groter oppervlak aftast klopt, Maar het contactoppervlak hangt toch echt af van de radii van de naald. Een fine line raakt de plaat over een grotere hoogte, maar ook veel kortere lengte.

Wat er wél speelt is, dat het slijtagevlak bij oude platen vaak is veroorzaakt door de bolle naald. De groef boven en onder die slijtagerand is vaak nog prima. Een fineline zal die plaat dan beter aftasten. Ziet het als die tramrail in een weg, waar je met smalle fietsband wél in past, maar met een autoband niet.

 

 


Als jurist moet ik daar nog even over denken Hans 😀 Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met lengte.
Blijft leuk trouwens. Indertijd is verschrikkelijk veel onderzoek naar dit soort zaken gedaan. Ik vind dat nog wel eens terug in oude boekjes en blaadjes. Maar je ziet het nergens bij elkaar laat staan dat nieuw fundamenteel onderzoek wordt gedaan. Wel jammer maar ja wat draagt het wezenlijk bij.

 

PS ik zag dat ik toch een Micro Ridge heb.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:

 

Het boek kan ik iedereen aanraden, is erg leuk. Er komt een hele reeks apparaten en middelen voorbij om muziek mee af te spelen, tot zeep rollen aan toe.

 

Wat de plaatjes van slijtage betreft, je hebt er niet veel aan. Wat je ziet is de groef van een frequentie sweep. Wat je niet ziet, ook in het boek niet is hoe de ongeschonden groef er uit ziet, geen referentie dus. Wat je ziet is de groef na 50x afspelen maar maar het vergelijk tussen de twee naaldvormen wordt bij verschillende frequenties gedaan.

 

Het is al zo moeilijk om data op de juiste manier te interpreteren, of zelfs maar te verkrijgen dat je aan deze plaatjes geen conclusies kunt verbinden.

Om te laten zien hoe moeilijk het is, een recensie van de RME ADI-2 PRO FS R die zeer matig uitvalt en een uitstekende reactie daar op die een heel ander beeld laat zien.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

 

Het is al zo moeilijk om data op de juiste manier te interpreteren, of zelfs maar te verkrijgen dat je aan deze plaatjes geen conclusies kunt verbinden.

Om te laten zien hoe moeilijk het is, een recensie van de RME ADI-2 PRO FS R die zeer matig uitvalt en een uitstekende reactie daar op die een heel ander beeld laat zien.

Edited 2 hours ago by Seed7

Aardig leesvoer. Meten is weten maar weten hoe te meten is toch de crux.

 

Als vinyl liefhebber moet mij toch van het hart dat vinyl moleculen, scheef gelijmde naalden, wow, flutter, RIAA correcties, smeltend vinyl, verticale afspeelhoek, fouthoeken, eigenresonanties en verkeerde arm/elementcombinaties enz, enz. toch eigenlijk allemaal schreeuwen om de van alle mechanische aspecten ontdane afspeelmogelijkheden die de digitale wereld biedt. Om nog maar niet te spreken van de energie/grondstoffenverslindende productie & distributie van de langspeelplaatjes.

Wat komt er allemaal niet kijken om een zelfs maar enigszins stabiele draaisnelheid te bereiken, een kunstje dat digitaal werkelijk niets voorstelt.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb even wat artikelen op de site “sounds matters” gelezen. Ik geloof zeker niet in hun wasmethode waar je iets op de plaat spuit en het vuil er vervolgens met een doekje wordt afgehaald. Ik geloof nog steeds in een vacuumwasser. En dan een methode waarbij met schoon water wordt nagewassen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...