Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

14 hours ago, kappa7 said:

Ik heb het met de 1 gram wel wat (behoorlijk) overdreven maar het is nu wel zo dat een element met een lage bewegende massa minder druk nodig heeft.

Als ik dan de cantilever zie die op het element van Jack zit dan is daar niet alles aangedaan om een zo ligt mogelijke massa te creëren en daarmee mis je de verfijning in je aftasting, de microdetails.

Ik kan me dan ook helemaal vinden in de klasse indeling die je hierboven aanhaalt, het mag dan lekker klinken maar haalt zo een element ook de verfijning die je met een mooi MC element krijgt.

Verder is hoge druk een middel om het element met teveel massa in gareel te houden maar komt tegen een prijs van hogere plaat en naald slijtage.

Ook al zal de naald vorm helpen om de aftasting vriendelijker te maken. harder slijten doet het.

Mijn Technics EPC-100CMk4 vroeg om een naalddruk van 1.25g. Een ouwe Shure M91 zou mogelijk nog op 0.75g goed kunnen tracken. Idd elementjes voor ultra lichte armen. Die tijd is voorbij. Er zijn geen fabrikanten meer die een arm met een effectieve massa lager dan 6g opde  markt brengen (de Crossleys en Ion's natuurlijk even buiten beschouwing gelaten)

Wat ik gemerkt heb is dat (Tube)Jack het high end heeft laten varen en zich nu vooral bezig houdt met "hoe hoog kan ik met "instapspul" komen". Daar is niks mis mee. Jack heeft helaas een mindere ervaring gehad met een toch redelijk prijzig Lyra Delos element, waar -op die plek- een Denon DL103 het beduidend beter deed en maar een kwart kost van de Delos. Dat heeft alles met matching te maken en dat gaat vaak fout in het hogere segment. Hoeveel mensen willen een Ferrari of een Lambo rijden, en als ze 'm hebben blijkt dat ie voor algemeen gebruik niet bepaald handig is.

Ga met dat instapspul geen vergelijkingen met een hoger segment mee doen want dat raakt kant noch wal. Om weer in autotermen te spreken: Je kunt prima plezier hebben in een Suzuki Alto en een Kia Picanto, maar als je toch wat meer wil, zijn er andere auto's te koop, die helaas een hoger prijskaartje eraan hebben hangen. Het moet bovendien bij elkaar passen. Je gaat toch ook geen Ferrari motor in een Eend (2CV) zetten. Dat gaat echt verkeerd.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Sodejuu said:

Wat ik gemerkt heb is dat (Tube)Jack het high end heeft laten varen en zich nu vooral bezig houdt met "hoe hoog kan ik met "instapspul" komen". Daar is niks mis mee. Jack heeft helaas een mindere ervaring gehad met een toch redelijk prijzig Lyra Delos element, waar -op die plek- een Denon DL103 het beduidend beter deed en maar een kwart kost van de Delos. 

Ik vond de Lyra Delos  met mijn Thorens TD-2001  en (in wat mindere mate) Sony PS-6750 nooit echt lekker werken. Werd er niet echt gelukkig van. Ik heb meer plezier gehad van een Benz Ace M.  Wat ik nu doe, is met een betere draaitafel dan die Thorens en Sony, spelen met elementjes van zeg tot €250.  Ik hoor vaker, dat die combinatie: een relatief goede draaitafel en een betaalbaar MM element, vaker betere resultaten geven dan een goede cartridge zoals de Lyra Delos, in een matige draaitafel.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Sodejuu said:

Dat heeft alles met matching te maken en dat gaat vaak fout in het hogere segment.

Helaas moet ik je daarin helemaal gelijk geven.

 

Maar om de DL-103 en de "35" serie "instapspul" te noemen, neen. Het zijn  producten gemaakt voor de professionele markt, radio in het bijzonder. Dat Shure ze later anders in de markt heeft gezet, jammer. Er zijn nu eenmaal velen die daar op af knappen of vooringenomen zijn. Beide element zijn gewoon goed voor een zeer redelijke prijs (in hun tijd). Ze zijn beter dan vele middle of the road elementen die een veelvoud kosten. De laatste keer dat ik Shure M35X kocht waren ze E50.-, voor een gematchte set van twee. Je kon ook gematchte sets van vier kopen. Ooit een gematchte vdHull gezien, om maar eens een dwarsstraat te noemen?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Sodejuu said:

Dat heeft alles met matching te maken en dat gaat vaak fout in het hogere segment.

 

Ook dan kan het fout gaan. De Delos werd me aanbevolen door een professional op dit gebied, die heeft het ook geïnstalleerd. Ik had waarschijnlijk beter een nieuwe Benz Ace kunnen kopen.  Maar dat is allemaal achteraf gezien.  Voordeel is wel, dat ik nu zelf niet te moeilijke elementjes durf te installeren. Ik heb de laatste keer  de kunsten van Bob gezien.  Ook zo'n DL-103 haalt 100µm met een paar uur geduld en wat meetapparatuur. 👍

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Stukje uit de FAQ van VDH, als aanvulling🙂

144 Q: Is a cartridge with a low weight body always better than a heavy one ? A: As long as the low weight cartridge’s body is rigid and stiff it is o.k. It also requires a stiff and especially low weight arm. For whatever reason, don’t use a heavy arm, even not with a heavy cartridge. The extra mechanical load on the grooves of a not flat record will for sure change the fine top end in the recording. A light system (cartridge & arm) works at its best with flat records. And keep in mind that the specific dynamic compliance of the cartridge together with the total moving mass (arm, headshell & cartridge) must produce a low frequency resonance between 9 - 11 Hz (see Appendix 2). Otherwise you have exchanged one problem for another.

 

145 Q: I am an American and I always like to modify. This time I did my tone arm: a SME V. I think that I found the perfect solution: I filled this tone arm with sand. What can I do more to improve my result? I am expecting a fast answer because I hate to wait. A: Take as fast as you can all the sand out of your SME series V and respect the quality of the designer and manufacturer. Modifying is a habit in the USA, but it is not always the correct way to get the best result. A heavy arm puts a lot of mechanical load on the suspension wire of your cartridge. So the lifespan will be shorter than expected. What means that you may claim warranty. But the reason of the defect is your own work on your arm and not the result of a poorly made cartridge. You will also reduce the resonance frequency of the arm-cartridge combination. So your loudspeakers will make strong excursions without making music and your amplifiers have to deliver a lot of extra (bass) current which influences the total music reproduction. So return your sand to the place where you got it from.

 

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Een aspirant draaitafel/muziek liefhebber kan verwezen worden naar dit topic en zal na lezing concluderen dat niemand, echt niemand die beschikt over de volle verstandelijke vermogens, zich zal storten op het vinyl-avontuur.

Nu niet meer nee...Want dan ben je niet bij je volle verstand.

 

Geef jij er dan eens een positieve draai aan Kraus?

 

Link to comment
Share on other sites

Lang niet iedere vinylliefhebber streeft naar de top maar wil gewoon lekker draaien.
Hoe gek moet je eigenlijk zijn om er duizenden Euro's aan te spenderen.
Niet vergeten dat het een hobby is voor amateurs en eerste en eredivisie draaiers.
 

Link to comment
Share on other sites

Discussies over verschillen bij 12 cijfers achter de komma spreken mij niet aan. Het valt mij op dat het bij vinyl dikwijls gaat over theorie die met luisteren eigenlijk niet veel meer te maken heeft (hoe heet wordt de naald?😝). Vinyl is op die manier echt iets voor apparaat fetisjisten.

Maar ik ben sowieso van mening dat de enige rechtvaardiging voor een draaitafel een flinke collectie platen is. Heb je die niet, ga dan lekker streamen.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Groovy said:

Lang niet iedere vinylliefhebber streeft naar de top maar wil gewoon lekker draaien.
Hoe gek moet je eigenlijk zijn om er duizenden Euro's aan te spenderen.
Niet vergeten dat het een hobby is voor amateurs en eerste en eredivisie draaiers.
 

 

Precies.  Dit topic "weer een audiofiele dag"  is zeg maar de "babbelbox"  van dit forum.  De ervaringen en meningen, liggen soms mijlen ver uit elkaar. Maar het blijft beschaafd en daarmee juist interessant.  Verder kan  een aspirant draaitafel/muziek liefhebber het beste naar een winkel/firma/bedrijf  gaan waar ze ook service verlenen. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Roots said:

Leuk man...ook even haar armpje afstellen dan heh...En niet Scratche ermee😁

Ik heb er al 5 schoon 😅 Ze krijgt ook, een platen- en naald borstel en instructies.  Platenspeler is een moderne Dual met een AT-3600 element.  Armpje is afgesteld 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Een naald is slechts heel kort op een bepaalde positie in de groef en wordt constant gekoeld door vers PVC. Ik verwacht dus dat de naald helemaal niet zo heet wordt.

Dat het verschil tussen een bol, elliptisch en fineline. Bij een bol is het contactvlak wat groter, omdat de radius in afspeelrichting groter is en daarmee meer vinyl zal raken. Ik de verticale richting is dat ook zo.

Een elliptische naald heeft een scherpere zijkant en een wat groter verticale radius. In afspeelrichting dus kleiner en minder contact in verticale richting juist wat meer. De totale contactdruk zal dus iets hoer zijn dan bij een bol.

Een fineline heb je in vele vormen sommig zijn inderdaad bijna zo scherp als een snijbeitel, maar hebben in de verticale richting een veel grotere radius. Andere zijn weer wat milder. Juist afstellen is voor de fine lines zeer belangrijk. De punt moet in het midden van de groef zitten en de linker en rechter zijkant moeten heel precies tegenover elkaar de groef raken. Wanneer zo'n naald een beetje scheef op de cantilever is gelijmd, is afstellen (vrijwel) onmogelijk.

 

sferische en elliptische naald

 

Pickup elementen-04 (© 2019 Jos Verstraten)

 

stylus-table.gif

 

En nog wat te lezen:

https://www.hifi-advice.com/blog/audiophile-insights/analog-insights/phono-cartridge-stylus-shapes/

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Hai Hans, Op de foto zie je duidelijk dat het raakvlak van de fineline veel groter is dan van het conische element. De druk verdeelt zich daardoor beter en daardoor krijg je minder plaat slijtage volgens mij. 

 

Ik heb trouwens meerdere duurdere elementen in huis gehad namelijk Benz Glider, Benz Wood en twee Ruby’s. De tweede Ruby klinkt absoluut het beste van wat ik in huis heb gehad. Die heeft een Micro Ridge naald. Ben benieuwd hoe de Soundsmith gaat klinken.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Hans van Liempd said:

De Vicat verwekingtemperatuur van hard PVC is 80 grd C. Je zit dus 100 grd te hoog.

Appels en peren.

PVC heeft een smelttraject dat bij ~165C begint, bij ~180C is het gegeleerd en bij ~210C is het volledig gesmolten.

 

De Vicat verwekingtemperatuur is de temperatuur waarbij PVC plastisch genoeg wordt om met mechanische middelen te vervormen. Daarvoor is het wel nodig dat het door en door die temperatuur heeft, anders is het nog niet te vervormen. Die situatie bereik je niet bij het afspelen. Smelten ook niet.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, carl said:

Hai Hans, Op de foto zie je duidelijk dat het raakvlak van de fineline veel groter is dan van het conische element. De druk verdeelt zich daardoor beter en daardoor krijg je minder plaat slijtage volgens mij. 

 

Misschien minder slijtage maar wel over een groter oppervlakte 

Link to comment
Share on other sites

Over een groter opervlakte en langzamer lijkt me Jack. Vergelijk de effecten van een naaldhak en platte schoenen. Bij die laatste zal het parket uiteindelijk ook wel slijten 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, carl said:

Over een groter opervlakte en langzamer lijkt me Jack. 

Dat lijkt me ook Carl, wat langzamer, maar daarna is de LP ook op.  Met een fijn naaldje, na een conische,  kun je wellicht die LP nog draaien.  Ik weet niet precies hoe het zit, maar dit lijkt me logisch. 🙋‍♂️

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Je bent altijd zo stellig in je beweringen, Seed.

Polyvinylchloride (PVC)

PVC is een bekende soort kunststof, het kent vele toepassingen zoals riolering, vloerbedekking, onderdelen in de medische wereld, isolatie en nog veel meer. Omdat PVC veel in de industrie wordt gebruikt, moet het zeer sterk zijn, maar ook een hoog smeltpunt hebben. PVC heeft daarom een smeltpunt van ongeveer 210°C.

 

Bron: https://www.kivo.nl/kennisbank/faq-pe/bij-welke-temperatuur-smelt-plastic/

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...