Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Roots said:

Met die hoge eff massa en naalddruk heb je geen plaatwasser meer nodig.😁

En je de slijtage door de hoge naald druk zal ook wel behoorlijk toenemen.

Ben je wel lekker snel van je platen collectie af.

Ik vind het maar een eng element.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mediator said:

Proficiat met je aankoop Tubejack. Is die 400pf niet iets aan de hoge kant? 

Dank allen. 🙂 

 

Ik meende dat ergens gelezen te hebben, Mediatior maar je hebt gelijk: " Recommended Load: 47 kΩ; 250 pf"

Bron: https://www.shure.com/en-EU/products/dj-phono/sc35c

Ik heb een heel mooie vintage phonotrap aan gesloten, daarop is het een kwestie van een schakelaar omzetten. 😉

 

1 hour ago, Roots said:

Met die hoge eff massa en naalddruk heb je geen plaatwasser meer nodig.😁

Scheelt allemaal werk Roots 👍

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, kappa7 said:

En je de slijtage door de hoge naald druk zal ook wel behoorlijk toenemen.

Ben je wel lekker snel van je platen collectie af.

Ik vind het maar een eng element.

Ik ben niet bang, om mij buiten de "audiofiele" wegen te bewegen.   🙋‍♂️  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij was het toch wel een bekend verschijnsel dat de DJ elementen je platen juist omzeep helpen.

Waarom denk je dat de top elementen juist allemaal een naaldruk aanhouden van onder de 1gram?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, kappa7 said:

Volgens mij was het toch wel een bekend verschijnsel dat de DJ elementen je platen juist omzeep helpen.

Waarom denk je dat de top elementen juist allemaal een naaldruk aanhouden van onder de 1gram?

 

Misschien vooroordelen.???? Ik heb uiteraard wat "huiswerk" gedaan. 

https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/3vl6rw/shure_sc35c_cartridge_a_wolf_in_cheaps_clothing/

 

Klein stukje hieruit : " Nu voor de nadelen. De SC35C is niet voor bangeriken. Ik ga niet doen alsof ik de wetenschap ken achter platenslijtage en stylusvormen. De vriendelijke en competente klantenservice van Shure verzekerde me aan de telefoon dat het enorme volggewicht van de SC35C mijn gegevens niet zou schaden en dat conische styli veel minder schadelijk zijn dan elliptische en andere stylusvormen met hetzelfde gewicht. Mijn oudere door audiophilia nervosa geteisterde helden Michael Fremer en Herb Reichert zijn het er ook mee eens,"    

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Bij MM elementen heeft de hoeveelheid picofarad ook best veel invloed op het geluid en met name het hoog en de samenhang in het geluid. Ik zou ook vooral even luisteren. Je kabel richting je phonotrap heeft ook een capaciteit en die moet je zo ik altijd begrepen heb ook meetellen. Misschien kan er dus nog wel 50 of 100 vanaf.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Mediator said:

Bij MM elementen heeft de hoeveelheid picofarad ook best veel invloed op het geluid en met name het hoog en de samenhang in het geluid. Ik zou ook vooral even luisteren. Je kabel richting je phonotrap heeft ook een capaciteit en die moet je zo ik altijd begrepen heb ook meetellen. Misschien kan er dus nog wel 50 of 100 vanaf.

Dat klopt, de capaciteit van mijn Prefer MKG18 interlinks  zijn laag, ik meen iets van 65pF per meter.  Ze zijn 50cm. Dan komt de armbekabeling er nog bij. Geen idee hoeveel pF. Inderdaad gewoon luisteren en dan  met name of het stereo-beeld stabiel is.  De frequentie karakteristiek van zo'n Shure SC35Cis  vind ik mooi, dat kan ik optisch zien. Verder is het geluid lekker snel.  Het lijkt inderdaad wel op dat van een Denon DL-103.  Ook zo'n fijne cartridge. 🙋‍♂️       

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Wat is toch die naalddruk angst? Liever een ronde naald bij 4 gram dan zo'n scherpe bij 1.5g die net een fractie uit het lood staat. Een Shibata sloopt je platen eerder dan een ronde naald. Het is leuk dat zo'n ding gevormd is naar de vorm van de beitel, maar dat maakt ook dat die werkt als een beitel.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, kappa7 said:

 

Waarom denk je dat de top elementen juist allemaal een naaldruk aanhouden van onder de 1gram?

 

 

 

Hai George, mijn Benz Ruby Z zit op 1,8/2 , de Soundsmith Zephyr op 1,8/2,2 en de Nagaoka MP 200 op 1,5/2. Zelfs een AT 95 E zit op 1,8/2,2.
 

Sinds een behoorlijk aantal jaren is de gewenste naaldkracht sterk verhoogd. Dat heeft alles te maken met de verbeterde naaldvormen. Die zorgen voor een betere gewichtsverdeling van de naald in de groef waardoor minder slijtage. Als ik de oude Discs goed begrijp maakten conische naalden en (vroege?) elliptische naalden wat slijtage van de plaat betreft niet zo veel uit. Pas bij fine lines e.d. wordt de slijtage van een plaat een stuk minder.

 

Ik ben trouwens blij dat ik geen elementen meer heb met zeer lage naaldkracht. Op mijn toenmalige Dual met ultralichte arm hoorde je werkelijk elk stofje. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

SC35C dj draaitafel element

Phonograph cartridge suited for both scratching and mixing. Features include very high skip resistance, high output, low record wear, and clarity throughout the frequency range.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, kappa7 said:

Volgens mij was het toch wel een bekend verschijnsel dat de DJ elementen je platen juist omzeep helpen.

Waarom denk je dat de top elementen juist allemaal een naaldruk aanhouden van onder de 1gram?

Sorry George, maar hier klopt niet veel van. De meeste top MC elementen vragen een naalddruk van 1.8-2g. Hoe beter het element, hoe minder je van de ideale waarde die gegeven wordt af mag wijken. Voorbeeld: Benz Wood L2 (oud) was ideaal op 2g, maar je had een marge van 1.8-2.2. Een nieuwe Benz Wood L vraagt een lagere, nl 1.75g (marge 1.6-1.9). Een Phasemation PP200 zit op 1.85g (1.7-2g).

Een DJ element is iets anders. De veelgebruikte Shure M44-7 zet oje standaard op 7g, maar die mag tot 9g hebben. 

 

Elementen kun net zo goed in klassen indelen als bijvoorbeeld auto's. Met een Maybach ga je niet snel door de Sahara of een moeras rijden. Daar heb je een Jeep oid voor. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, kappa7 said:

Met die hoge eff massa en naalddruk heb je geen plaatwasser meer nodig.

Het begon met mijn opmerking...De combinatie van. Het is dan meer dat je naald dan een gloeiende spijker is geworden...Het kan geen kant meer op, hoog gewicht horizontaal en verticaal.

Het is natuurlijk wel mooi dat de naald in de groef blijft als je scratched.😆

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

 Als ik de oude Discs goed begrijp maakten conische naalden en (vroege?) elliptische naalden wat slijtage van de plaat betreft niet zo veel uit. Pas bij fine lines e.d. wordt de slijtage van een plaat een stuk minder.

 


Daar had bij moeten staan dat die fine lines van pakweg 2 gram veel beter voor de plaat zijn dan die conische topelementen indertijd van pakweg 1 gram. 

Link to comment
Share on other sites

Alle naalden worden toch warm? Ze leggen immers flinke afstanden af in de groeven.  

Of een ronde naald, of een Shibata naald heter wordt, dat weet ik niet. Maar warm worden ze zeker.

 

Vandaag deels vrij genomen. Veel vinyl gedraaid.  Ik ben van mening dat Herb Reichert gelijk heeft

met dit stuk https://www.stereophile.com/content/gramophone-dreams-3-shure-sc35c

 

Net als Herb heb ik een betere phono-stage aangesloten dan mijn Schiit Mani.

Een die lijkt op een Nelson Pass clone met veel gematchde Fet's 

 

En inderdaad het klinkt heel goed, met een betere phono-stage nóg beter.  

Daar  is niets van gelogen 👍

 

Oja ik heb er een iets andere naald bij gekregen die werkt goed op 3 gram. 

Plezier voor €10.  Soms heb je pech, en soms heb je mazzel 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Tubejack said:

Alle naalden worden toch warm? Ze leggen immers flinke afstanden af in de groeven.  

 


Dat is weer een hele interessante Jack - misschien dat Roger het weet.
 

Een conische naald moet je je voorstellen als een bolletje dat tussen je vingers zit als je het V teken maakt. Je hebt op twee punten een raakvlak en waar het slijt. Bij een fine line raak je meer de hele groef. De gewichtsverdeling is dan veel beter. Vergelijk een beetje met een vrouw op naaldhakken in plaats van pantoffels. De plaat is dan het parket op de vloer. Een vriendin van ons heeft eens op de kinderen gepast met naaldhakken op ons nieuwe pakket - wel lang geleden 😄

 

Het voordeel van een conische naald is dat ik hem zelf kan installeren. Bij dat ronde oppervlak kan het moeilijk fout.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, carl said:


Dat is weer een hele interessante Jack - misschien dat Roger het weet.
 

Een conische naald moet je je voorstellen als een bolletje dat tussen je vingers zit als je het V teken maakt. Je hebt op twee punten een raakvlak en waar het slijt. Bij een fine line raak je meer de hele groef. De gewichtsverdeling is dan veel beter. Vergelijk een beetje met een vrouw op naaldhakken in plaats van pantoffels. De plaat is dan het parket op de vloer. Een vriendin van ons heeft eens op de kinderen gepast met naaldhakken op ons nieuwe pakket - wel lang geleden 😄

 

Het voordeel van een conische naald is dat ik hem zelf kan installeren. Bij dat ronde oppervlak kan het moeilijk fout.

 

Misschien dat het met een: "fine line" warmer wordt? immers je raakt meer de hele groef.  Dus meer weerstand = warmte? 

Ik filosofeer maar wat Carl.  Wat ik wel weet dat er ergens op het WWW iets daarover staat. Dan zie je -dacht ik- een groef van een LP

die net afgetast is. 😮 Ik heb nu 5 elementjes waarvan ik 4 zo in mijn Technics kan schroeven. Ik heb ook een lijstje gemaakt van het

gewicht van cartridges en shell's.  Niet elke shell pas bij een cartridge en omgekeerd. Ik had toch laatst een YouTube filpje

gepost? van Steve Guttenberg.  Die vind dat ook leuk om af en toe te wisselen.   🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sodejuu said:

Sorry George, maar hier klopt niet veel van. De meeste top MC elementen vragen een naalddruk van 1.8-2g. Hoe beter het element, hoe minder je van de ideale waarde die gegeven wordt af mag wijken. Voorbeeld: Benz Wood L2 (oud) was ideaal op 2g, maar je had een marge van 1.8-2.2. Een nieuwe Benz Wood L vraagt een lagere, nl 1.75g (marge 1.6-1.9). Een Phasemation PP200 zit op 1.85g (1.7-2g).

Een DJ element is iets anders. De veelgebruikte Shure M44-7 zet oje standaard op 7g, maar die mag tot 9g hebben. 

 

Elementen kun net zo goed in klassen indelen als bijvoorbeeld auto's. Met een Maybach ga je niet snel door de Sahara of een moeras rijden. Daar heb je een Jeep oid voor. 

Ik heb het met de 1 gram wel wat (behoorlijk) overdreven maar het is nu wel zo dat een element met een lage bewegende massa minder druk nodig heeft.

Als ik dan de cantilever zie die op het element van Jack zit dan is daar niet alles aangedaan om een zo ligt mogelijke massa te creëren en daarmee mis je de verfijning in je aftasting, de microdetails.

Ik kan me dan ook helemaal vinden in de klasse indeling die je hierboven aanhaalt, het mag dan lekker klinken maar haalt zo een element ook de verfijning die je met een mooi MC element krijgt.

Verder is hoge druk een middel om het element met teveel massa in gareel te houden maar komt tegen een prijs van hogere plaat en naald slijtage.

Ook al zal de naald vorm helpen om de aftasting vriendelijker te maken. harder slijten doet het.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nou George zo'n SC35C zal nooit een schoonheidsprijs winnen, hij ziet er ronduit lelijk uit. Maar ik heb t.o.v.4 andere cartridges niet het idee, dat ik veel mis.  Die micro details komen niet alleen van je cartridge maar de phono-stage is minstens zo belangrijk. En ik gebruik  hele goede, die uiteraard DC-gekoppeld zijn. Verder vind ik het allemaal wat overdreven. Of je nu met een Denon DL-103 met 2,5 gram speelt of met deze Shure SC35C op 3 gram maakt volgens mij niet zo veel uit.  Beide maken vooral veel muziek. Ik heb ook met kostbare MC's gespeeld, maar dit vind ik veel leuker.  Een goede draaitafel en een niet te dure cartridge en daar alles proberen uit te halen.  

 

Verder is het nog  maar de vraag  of je platen van zo'n ronde naald op 3 gram meer slijten, dan een eliptische, fine line etc. ik heb daar nog nooit bewijs voor gezien. En zonder bewijs, kan het wat mij betreft in de "audiofiele kliko" 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tubejack said:

Alle naalden worden toch warm?

Ja. Maar hoeveel warmer dan de omgeving? Hoe warm mag het worden? PVC geleert bij ca. 180C. Daar moet je wel onder blijven. Dat is ook zo. wat in deze discussie vergeten wordt is dat de raakvlakken van de naald en de plaat continue veranderen. De plaats waar het dus opwarmt is steeds een andere. Het opgewarmde deel koelt weer af als er een andere contactvlak is. Daar komt nog bij dat diamant een zeer goede thermische geleider is. Afhankelijk van het gekozen materiaal is de cantilever dat ook. De wrijvingsenergie wordt dus vlot afgevoerd. Een "roodgloeiend puntje" wordt het dus nooit.

 

Hoe vaak draai je een plaat? Hoeveel draaiuren zijn er nodig om slijtage te gaan horen?

 

Verkeerd afgestelde elementen is wat platen doet slijten. Problemen met verkeerde afstelling beginnen al bij elliptische naalden.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kappa7 said:

Als ik dan de cantilever zie die op het element van Jack zit dan is daar niet alles aangedaan om een zo ligt mogelijke massa te creëren en daarmee mis je de verfijning in je aftasting, de microdetails.

 

Dat hoeft ook niet. Je moet niet naar een aspect kijken. Een cantilever met naald en ophanging kun je net zo bekijken als een arm. Een arm met een bepaald gewicht, lengte, ophanging en een dynamische massa.

 

Waar je uiteindelijk mee te maken hebt is het geheel. Een hoge dynamische massa kan van voordeel zijn omdat de naald de arm dan niet "heen en weer duwt" en je dus een hogere resolutie haalt. De andere optie is een extreem soepel opgehangen naald die niet in staat is om (de lichte) arm heen en weer te bewegen. Die kun je overigens nog steeds in een "zware" arm hangen, dan wel een subsonic filter gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...