Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, kappa7 said:

Een extra aardpen zal geen kwaad kunnen maar misschien is het eerst eens handig om je installatie in huis eerst eens op orde te krijgen.

Het aansluiten van je aarde in je wcd is waarschijnlijk een goed begin.

 

Precies, ons huis is van 1993, wij zijn 2e bewoner.  Een van de 1e dingen die ik gedaan heb is op alle belangrijke plekken een aarde draad er bij trekken.  

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Keuken en badkamer hebben logischerwijze geaarde wcd's en bij trekken door bestaande leidingen in de woonkamer gaat helaas niet (heb ik geprobeerd met een trekveer). 

Één kabel erbij trekken is meestal een kansloze missie. De twee bestaande eruit halen en dan drie nieuwe kabels trekken lukt meestal wel. Is wel wat duurder, maar het kan dus wel. De langste die je eruit haalt, zijn misschien nog bruikbaar voor de kortere afstanden.

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Keuken en badkamer hebben logischerwijze geaarde wcd's en bij trekken door bestaande leidingen in de woonkamer gaat helaas niet (heb ik geprobeerd met een trekveer). 

Het was hier ook krap.  Eerst oude draden er uit en een dun bosje maken met breed plakband, daarop wat zeep, Dreft of zo en dan wil het meestal wel  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

@audiofreak  Er zaten  mooie NOS Sylvania 6189W in, maar helaas ruis....  Vervangen door EH ECC82, ruis weg 🙋‍♂️

 

Ja, dat kan ook. NOS buis vervangen. Ik heb dat gehad met 2 RCA 5814 NOS buisjes. Jij schreef laatst toch ook al dat NOS buisjes niet zaligmakend zijn. En dat klopt ook wel. Het blijft een gok met NOS buisjes. Ruis en microfonie komen best vaak voor. En dan meten ze wel goed. Ik heb 2 jaar geleden mijn slag geslagen met NOS buisjes (door jouw tip van die verkoper) en van alle verschillende typen buisjes (ong. 20 stuks) zijn er tot nu toe maar 2 buisjes (RCA 5814) geweest die niet goed waren.  

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

NOS is zeker niet zaligmakend. Deze Sylvania's kostte geen hoofdprijs. Leuk om mee te experimenteren. Nieuwe EH's vind ik goed en relatief goedkoop voor zolang het duurt vanwege de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Gelukkig zijn er meer landen die buizen produceren.

 

Het klinkt in ieder geval weer prachtig. Die EH's waren al gebruikt, dus inspelen hoeft niet. Ook nog even geëxperimenteerd met step-up trafo's. De MC-10 van Menno van de Veen klinkt erg goed met mijn Denon DL-103. Is breed aanpasbaar aan tal van MC-elementen.  Maar de bijpassende Denon AU-300LC geeft mooier laag. Klinkt wat ruimtelijker en geeft details net wat duidelijker door.  Ik kan de MC-10 nog wat beter afstemmen, maar waarom zou ik dat doen.? 

 

Mijn  Schiit Mani 2 vind ik ook nog steeds geweldig. Maar deze buizen-pre gaat een stuk verder met dezelfde DL-103.  Vloeiend, dynamisch, ruimtelijk, zonder enige "hardheid" 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Quote

NOS is zeker niet zaligmakend. Deze Sylvania's kostte geen hoofdprijs. Leuk om mee te experimenteren. Nieuwe EH's vind ik goed en relatief goedkoop voor zolang het duurt vanwege de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Gelukkig zijn er meer landen die buizen produceren.

Ik heb ook NOS Sylvania's gehad en waar ik bij een paartje wel de hoofdprijs heb betaald. Deze waren na een 6 maanden volledig op. Maar ook 2 paartjes die een stuk goedkoper waren en waarvan nu 1 paartje in mijn VTL voorversterker zit. Ik vind Sylvania's wel hele mooie buisjes. Nieuwe EH buisjes (ECC81 / ECC82) zijn ook goed en relatief weer goedkoop. Met EH heb ik ook wel goede ervaringen en zijn inderdaad relatief goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar bij de buizen winkeliers.
 

Quote

 Ook nog even geëxperimenteerd met step-up trafo's. De MC-10 van Menno van de Veen klinkt erg goed met mijn Denon DL-103. Is breed aanpasbaar aan tal van MC-elementen.  Maar de bijpassende Denon AU-300LC geeft mooier laag. Klinkt wat ruimtelijker en geeft details net wat duidelijker door.  Ik kan de MC-10 nog wat beter afstemmen, maar waarom zou ik dat doen.? 

Begrijp ik je nu goed dat de volgorde tussen de 3 phono's zo is:
3-MvdV  MC-10 
2-Denon AU-300LC
1-Shiit Mani

W.b. de MC-10: waarom zou je het niet optimaal aanpassen op je Denon DL-103? Dan haal je toch het maximale eruit en wellicht is het dan nog beter/mooier dan de bijpassende Denonb AU-300LC. Of doe je dat niet, omdat je de MC-10 ook op andere elementen van je gemakkelijk kan afstemmen? Ik meen mij te herinneren dat je nog een Nagaoka element hebt.

 

 W.b. ik zou dan denken dat je dan alleen nog met de Shiit Mani zou spelen. Ik zou voor het beste (in mijn oren) kiezen en het daarbij laten.  Maar jij vind het ook leuk om juist met alle 3 te spelen en te combineren. Dat is een onderdeel van je hobby. En zo zie je hoe iedereen 'anders' met de hobby omgaat.

P/S ik moest ook even denken aan je Thorens draaitafel en vroeg mij gelijk af of je die nog had? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, audiofreak said:

 W.b. ik zou dan denken dat je dan alleen nog met de Shiit Mani zou spelen. Ik zou voor het beste (in mijn oren) kiezen en het daarbij laten.  Maar jij vind het ook leuk om juist met alle 3 te spelen en te combineren. Dat is een onderdeel van je hobby. En zo zie je hoe iedereen 'anders' met de hobby omgaat.

P/S ik moest ook even denken aan je Thorens draaitafel en vroeg mij gelijk af of je die nog had? 

 

Ik speel met veel meer verschillende set's audiofreak.  De luidsprekers zijn echter altijd hetzelfde.

Vintage uit de jaren 60, vintage uit de jaren 70/80, iets daar tussen, spul uit het jaar 2000 en heel moderne spullen uit 2021/2022

 

Om er wat van te leren, te kunnen vinden, te verdiepen wat de ontwerper heeft bedoelt, me te kunnen verplaatsen wat een ander mooi vind. 

Af en toe maak ik weer wat nieuws of het bestaande zo naar mijn zin, dat ik het zelf zou willen kopen.

Bijna altijd vind het dan weer een weg naar een liefhebber. Daarmee financier ik mijn hobby en deel ik de opgedane ervaring via mijn website. 

 

Maar Phono-trappen MCML05  een ouder door VDV gepubliceerd,  de Schiit Mani 2   en er zijn een paar phono-trappen  die in versterkers zitten zoals  een Optonica SO-9100   etc..

Draaitafels Technics SL-1210GR en Thorens TD-2001 beide met Denon DL-103 er staat nog wel het e.e.a. dat opgeknapt moet worden. 

Naast DL-103, DL-110, Goldring 1006 en een Nagaoka JT-322  en nog wel het e.e.a. voor wat gekke testen. 

 

Met al die spullen kun je heel gelukkig worden,  zolang je het maar aandacht geeft.  Ik vertel lang niet altijd alles, omdat, dat de prijs alleen maar opdrijft. 

Dat zie je b.v. bij een Leak Stereo 30+  tot een paar jaar terug, kocht je een exemplaar voor €50....€100 meestal was hij dan wel helemaal gaar. Maar omdat de meeste onderdelen nu bijna 60 jaar later nog origineel te krijgen zijn kun je hem heel mooi restaureren.  Zo mooi dat een van mijn Belgische vrienden ernstig twijfelt aan zijn dure high-end installatie.  (gelukkig is die beter) 

 

Maar hoe mooi ook,  op de e.e.a. manier kom ik meestal toch weer bij buizen uit en een DL-103.  

Waarschijnlijk omdat mijn LP collectie niet in geweldige staat is en zo'n DL-103 vriendelijk is, bij wat minder materiaal.    

 

Momenteel speel ik met de MCML05 voorversterker UL-40S2P eindversterker met transformatoren met zilverdraad, die helemaal naar mijn zin is.

2 weken terug met de SE-10, vorige week met een "gewone" UL-40S2 beide met de Schiit Mani 2 waar binnen kort een review van komt.  Daarvoor

een aantal weken met een zwarte Pioneer SX-1050. Zo is er elke keer wat anders en dit is nog maar een notendop.  Er is altijd wat te doen en te beleven. 🙋‍♂️

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tubejack said:

Maar hoe mooi ook,  op de e.e.a. manier kom ik meestal toch weer bij buizen uit en een DL-103.  

Waarschijnlijk omdat mijn LP collectie niet in geweldige staat is en zo'n DL-103 vriendelijk is, bij wat minder materiaal.  

 

Het mooie aan de DL-103 is m.i dat die er niets bij tovert. Het is zoals het is, waar ik bij veel MC's heb dat er iets wordt "toegevoegd". De extra glans in het hoog. Hoe het geluid fragiel, breekbaar gemaakt wordt. Iets weglaten verstoort het totaal minder dan toevoegen / balansveranderingen.

 

Het is lang geleden, dus ik weet het niet meer zeker, maar de DL-103R was dacht ik geen match met de MC10. Valt buiten de range waarin je e.a. kunt aanpassen. De gewone 103 wel?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Het is lang geleden, dus ik weet het niet meer zeker, maar de DL-103R was dacht ik geen match met de MC10. Valt buiten de range waarin je e.a. kunt aanpassen. De gewone 103 wel?

 

Dit is de binnenkant van een VDV MCML05 voorversterker van een kennis.  Uit mijn hoofd, aangepast voor de DL-103R.  

 

Z-load 39Ω tabel 7 en Table 9 shows values of RC and CC for cartridges with RDC smaller than 20 Ohm. 

De output impedantie van de 103R = 14Ω dus Rc 47KΩ en Cc 47pF  

IMG-4262.jpg

 

Maar bij mijn eigen MCML05 gebruik ik een externe Denon step-up. Dat klinkt heel fijn, zowel met de Thorens als de Technics. 🙋‍♂️

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Z-load 39Ω tabel 7 en Table 9 shows values of RC and CC for cartridges with RDC smaller than 20 Ohm. 

De output impedantie van de 103R = 14Ω dus Rc 47KΩ en Cc 47pF  

Dank je, nog maar eens narekenen dan, hoewel ik mijn twee R'etjes heb ingeruild tegen een lange Jelco pook.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Seed7 said:

Dank je, nog maar eens narekenen dan, hoewel ik mijn twee R'etjes heb ingeruild tegen een lange Jelco pook.

Wat bedoel je met 2 R'etjes ?  🤔 Hier gewoon de standaard armen.  Een TP-90 op de TD-2001 en standaard arm die op de SL-1200GR zit.   

Ik vind het voorlopig mooi genoeg. 🙋‍♂️ 

Link to comment
Share on other sites

On 7-4-2022 at 19:21, audiofreak said:

En zo zie je hoe iedereen 'anders' met de hobby omgaat.

P/S ik moest ook even denken aan je Thorens draaitafel en vroeg mij gelijk af of je die nog had? 

Toch maar een SL-1200G op mijn verlanglijstje gezet. 😉   Die snaar aangedreven kunnen wel weg. 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Tja Tubejack, wat mij opvalt in dat filmpje is dat hij zijn SME 15 wel beter vindt klinken, maar het nadeel is dat hij geen verwisselbaar headshell heeft op zijn SME tonearm.
De Technics heeft wel een verwisselbaar headshell en dat is zijn grootste reden om voor de Technics te gaan. Want hij heeft veel plezier met het verwisselen van de verschillende elementen. Dan heeft hij de 2 verschillende Technics vergeleken en komt hij uit op de SL-1200G uitvoering.
De verschillen tussen een snaar (SME) aangedreven en een direct (Technics) aangedreven draaitafel is mij niet echt duidelijk geworden, omdat het de meeste tijd ging over de verwisselbare headshell's en de verschillen tussen de 2 Technics.
 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, audiofreak said:

Tja Tubejack, wat mij opvalt in dat filmpje is dat hij zijn SME 15 wel beter vindt klinken, maar het nadeel is dat hij geen verwisselbaar headshell heeft op zijn SME tonearm.
De Technics heeft wel een verwisselbaar headshell en dat is zijn grootste reden om voor de Technics te gaan. Want hij heeft veel plezier met het verwisselen van de verschillende elementen. Dan heeft hij de 2 verschillende Technics vergeleken en komt hij uit op de SL-1200G uitvoering.
De verschillen tussen een snaar (SME) aangedreven en een direct (Technics) aangedreven draaitafel is mij niet echt duidelijk geworden, omdat het de meeste tijd ging over de verwisselbare headshell's en de verschillen tussen de 2 Technics.
 

Kijk het filmpje nog maar eens. De SME15 vind hij inderdaad even een betere speler.  Maar de SL-1200G heeft ook eigen unieke kwaliteiten, zoals een solide geluid.  Na afweging tussen die 2 trekt hem dat toch meer.  Ik begrijp dat,  zo'n Technics geeft gewoon: "plezier" en nodigt uit om platen te draaien.  Dat heb ik al ruim 2 jaar geleden hier gepubliceerd in dit topic en op het WWW. Opmerkelijk, dat steeds meer reviewers dat zien. 🙋‍♂️      

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

On 13-4-2022 at 16:39, Tubejack said:

Die snaar aangedreven kunnen wel weg. 

 

DD heeft vele voordelen, zeker nu met razendsnelle microprocessoren. Geen echte noodzaak meer om dedicated hardware te ontwikkelen.

 

Die man in dat filmpje heeft wel iets vermakelijk naiefs. Heeft alles in huis gehad, maar zoiets simpels als een wisselbare headshell opent hem de analoge ogen. Die dingen bestaan toch al wel vele decennia.

 

Overigens, wat een leuke combinatie is met een DD is een London Decca huppeldepup Gold met Pod. Prachtige microdynamiek door de afwezigheid van een cantilever gecombineerd met de drive van een goede DD. Ik heb die combinatie meermaals met een SP10 mkIII mogen horen, prachtig.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Mooi ding Tubejack! Ik heb langere tijd terug ook zo’n oude SP technics beluisterd en daar zat toch een behoorlijk hoeveelheid drive in. Klonk erg aanstekelijk. Ik begreep dat technics ook weer een nieuwe variant daarvan heeft gemaakt waar Oswald

Mills Audio (OMA) erg enthousiast over is (YouTube) en het zo ongeveer de beste draaitafel ter wereld noemt. Maar zo’n SL1200 gaat ook tot behoorlijk ver in zijn beste uitvoering. 

Link to comment
Share on other sites

Dank je.  De 1200GR waar ik nu mee draai, gaat weer een stap verder dan de Pioneer PLX-1000 die hier een aantal weken heeft gelogeerd.  En zo zal het ook zijn met de 1200G van €3999,- en SL-1000R van maar liefst €17999,-  😳   De beste prijs/kwaliteit had de Pioneer PLX-1000. Ik betaalde op een gegeven ogenblik maar €599,- voor die draaitafel. Er was er ook een met een krasje voor €525....

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vandaag geleerd hoe verschillende trommels in het echt klinken. Ik mocht de workshop ook nog opnemen, zodat ik thuis ook eens kan luisteren. Het betrof een workshop voor het koor van mijn vrouw. 40 trommelaars. Gelukkig was de akoestiek in de zaal niet al te galmerig en werd het geluidsniveau niet idioot hoog.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...