Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat zou heel goed kunnen. In Veldhoven stond het inderdaad veeeeeeel te luid. Maar op andere plaatsen vond ik de BXT ook te overheersend. Het zou met wat minder laag wel toegevoegde waarde kunnen hebben. Door het grotere speakeroppervlak en de daarbij kleinere conusverplaatsingen zou het laag nauwkeuriger weergegeven moeten worden.

Ik spreek enkel over bij mij thuis en daar is de laagweergave juist enorm onder controle en zeer nauwkeurig. Met BXT vind ik het systeem duidelijk een stap hoger. Ik heb de Kii's al sinds september 2015 en ondertussen de BXT's ook 2,5 jaar. Ik zou zelf niet meer zonder de BXT's willen spelen, maar Katrien en ik houden beide van een erg diep, krachtig en gecontroleerd laag. Sinds ik de BXT's heb ontdek ik dagelijks dat er in veel opnames diep laag zit, iets wat je bijna in geen enkel systeem terug vind.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

 

Grappig, ik vond die ECC83 van Telefunken (met echte ruit) niet heel bijzonder,  in mijn SE-10 versterker.  (Ontwerp Guido en Menno.)  De JJ 803S gebalanceerd GoldpIn steekt er in deze versterker met kop en schouder boven uit.  Het moet wel even inspelen,  maar na uurtje op 50...100 is het prachtig.  Ook de goedkoopste versie JJ 803S werkt daar al bovengemiddeld goed. Voor mij geen NOS buizen meer....   Ok een paar,  omdat het niet anders kan. 🙋‍♂️


Die JJ heb ik ook. Door TAD geleverd als gebalanceerd exemplaar. Ik geef de voorkeur aan de TF en met de Tesla zou ik ook kunnen leven. Wellicht is jouw versterker rondom de JJ buis ontworpen en wellicht luister jij anders dan ik of … wie weet wat.
 

Ik luister zeker anders dan sommigen en soms ook weer gelijk aan anderen. Ik kan dat wel proberen te omschrijven maar dat is lastig en een ieder heeft weer zijn eigen associaties bij termen die aan het digitale papier toevertrouwd worden. Ik hou dus gewoon waar ik van hou ❤️
 

Zojuist heb ik de Denon weer afgekoppeld en op de iPad/ifi aangesloten. Dat is toch wel stappen terug. Maar wat vooral opvalt is dat het geluid heel netjes wordt maar ook ergens zakelijk en saai. Goed geluid zou je nog kunnen zeggen maar geen hart en ziel, geen passie. Emotieloos zou je ook wel kunnen zeggen en dat is toch wel een dooddoener juist bij muziek. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Gydo said:

Ik spreek enkel over bij mij thuis en daar is de laagweergave juist enorm onder controle en zeer nauwkeurig. Met BXT vind ik het systeem duidelijk een stap hoger. Ik heb de Kii's al sinds september 2015 en ondertussen de BXT's ook 2,5 jaar. Ik zou zelf niet meer zonder de BXT's willen spelen, maar Katrien en ik houden beide van een erg diep, krachtig en gecontroleerd laag. Sinds ik de BXT's heb ontdek ik dagelijks dat er in veel opnames diep laag zit, iets wat je bijna in geen enkel systeem terug vind.

Tevreden is een groot goed.

Ik krijg vaak de opmerking, dat ik juist kritiek op de laagweergave heb. Vaak is dat ook erg slecht. In mijn oren dan. Maar ik weet ook, dat er met audio niks zo lastig is dan een goede laagweergave. Staande golven, slechte controle slechte opname enz. Laag is voor mij goed, wanneer instrumenten realistisch overkomen. Een basgitaar als een basgitaar en een contrabas als een contrabas. Mijn Watt/Puppys gaan gemeten tot ca. 28 Hz (- 5dB). Dat is voor mij royaal diep genoeg.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Gydo said:

DSP

Als je digitaal leeft/luistert is het de weg, helemaal voor koptelefoons. Met de juiste EQ kun je het geluidsbeeld geheel buiten je hoofd plaatsen en frequentie lineariseren naar ons oude brakke gehoor.

 

In de analoge jaren heb ik nooit de aversie tegen parametrisch EQ's begrepen. Een krachtiger middel om alles in het gareel te houden was er niet.

10 minutes ago, Hans van Liempd said:

Een basgitaar als een basgitaar en een contrabas als een contrabas.

basis frequentie range 40 - 400Hz. Boventonen to 5kHz. Het belangrijkste is de midbas en het midden. De invloed van de (kleine ruimte) akoestiek is daar nog steeds groot. Je zit deels onder de Schroederfrequentie en nog lang niet in het diffuse veld.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Roots said:

Een basgitarist is niet bezig met dat alles. Die draait net zolang aan zijn knoppen totdat hij het goed vind klinken.

Op de plaats waar hij staat?

 

Daarom heb ik meer op met akoestische instrumenten. Die klinken tenminste eerlijk. Wanneer je niet hoort of het laag van een contrabas, elektrische bas of zelfs een orgeltje komt, vind ik het niet ok.

Link to comment
Share on other sites

Ik tracht steeds te vergelijken met akoestisch live en geen apparatuur onderling te vergelijken. Ik ga regelmatig naar jazz concerten in een klein zaaltje waar niets versterkt word.

 

Destijds was er hier een klant en die vond de drums niet goed klinken. Mijn zoon speelt gitaar, basgitaar en drums en ik vroeg aan de bezoeker om even "live" te luisteren naar drums. Mijn zoon speelde even en hij was compleet onder de indruk. Hij zei nadien dat hij een geïdealiseerd beeld had over hoe drums klonken, hij dacht dat het allemaal wat zachter en verfijnder klonk.

 

Hoe goed de weergave keten mag zijn, het zal nooit "live" spelen evenaren en dat heeft o.a. alles te maken met de nodige compressie die men gebruikt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mediator said:


Die JJ heb ik ook. Door TAD geleverd als gebalanceerd exemplaar. Ik geef de voorkeur aan de TF en met de Tesla zou ik ook kunnen leven. Wellicht is jouw versterker rondom de JJ buis ontworpen en wellicht luister jij anders dan ik of … wie weet wat.

 

Wie weet,  luisteren we allemaal anders. De versterkers waarmee ik af en toe afwissel, klinken allemaal iets of meer anders.  De SE-10 maakt v.n.l. gebruik van Electro-Harmonix tubes.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Gydo said:

Ik tracht steeds te vergelijken met akoestisch live en geen apparatuur onderling te vergelijken. Ik ga regelmatig naar jazz concerten in een klein zaaltje waar niets versterkt word.

 

Destijds was er hier een klant en die vond de drums niet goed klinken. Mijn zoon speelt gitaar, basgitaar en drums en ik vroeg aan de bezoeker om even "live" te luisteren naar drums. Mijn zoon speelde even en hij was compleet onder de indruk. Hij zei nadien dat hij een geïdealiseerd beeld had over hoe drums klonken, hij dacht dat het allemaal wat zachter en verfijnder klonk.

 

Hoe goed de weergave keten mag zijn, het zal nooit "live" spelen evenaren en dat heeft o.a. alles te maken met de nodige compressie die men gebruikt.

 

 

*knikt* Ja.... Ik heb zelf 15 jaar in een Reggaeband gedrumd, en ook veel opgenomen.

Mijn trots was een drumtrack die gewoon niet op de cd paste, alleen al om de dynamiek verschillen.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Gydo said:

Ik tracht steeds te vergelijken met akoestisch live en geen apparatuur onderling te vergelijken. Ik ga regelmatig naar jazz concerten in een klein zaaltje waar niets versterkt word.

 

+1

 

40 minutes ago, Gydo said:

Hoe goed de weergave keten mag zijn, het zal nooit "live" spelen evenaren en dat heeft o.a. alles te maken met de nodige compressie die men gebruikt.

 

Klopt helemaal. Maar streven naar dichter daarheen is voor mij beter dan er maar een eigen jus overheen te gieten (myfi).

Link to comment
Share on other sites

Wat mij betreft is uitgangspunt dat een opname zo realistisch wordt weergegeven zoals het is opgenomen. Wat mij betreft gebruik je daarbij je gehoor en een arsenaal aan diversiteit in opnames om te bepalen of je goed zit. Wat mij betreft is live iets heel anders. Om de hardheid, luidheid en dynamiek van een drumstel te kunnen weergeven heb je sowieso de nodige bewegende oppervlakte nodig waar de meeste luidsprekers met hun bezetting niet aan komen. Dat wil echter niet zeggen dat je niet van muziek kunt genieten. Het beste systeem is een systeem met synergie. Persoonlijk zou ik het zwaar vermoeiend vinden als ik met mijn set thuis continue naar een echt drumstel zou zitten luisteren. In die zin vind ik de afwisseling tussen eenvoudigere opnames en betere opnames dan ook welkom. Zolang de schaal maar klopt en je set de boel op enigerlei manier niet uit elkaar trekt of onnatuurlijk maakt. Of nog erger emotieloos.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Je hebt zoveel variabelen, want ook live kan er vanalles niet kloppen. Maar natuurlijk moet je wel live gehoord hebben hoe instrumenten daadwerkelijk klinken. Plus dat het natuurlijk een belevenis an sich is. Ik vind dus niet dat live per definitie het beste is. Valt echter alles op zijn plek live qua akoestiek, samenspel, instrumenten, muzikale skills, luisterpositie, etc. Dan is het wel het summum. Ik ben zelf geen liefhebber van klassieke muziek, maar dat zou met een goed orkest/ koor in een goede concertzaal dan wel de referentie zijn. Vergeet niet dat referentie-albums uiteindelijk ook door producers zijn afgeregeld/ afgemixt. 

Bovendien wat is authentiek? Dan moet je al met goede apparatuur 1 op 1 audioopnames maken, zonder afregeling.  Let wel ik ben geen expert, maar ik zie het niet zo zwart-wit. Belangrijkste blijf dat het voor mij als eindverbruiker prettig moeten klinken.  

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat live toch een andere beleving is en ook ik ga enkel naar concerten voor de muziek en muzikanten. 

Uiteraard is een live concert vaak niet top van sound.

 

Onlangs zijn we naar een concert van Hooverphonic gaan kijken, compleet met klassiek orkest.

Wel, zal ik zeggen dat Geike haar stem een beetje hard en tonaal niet juist klonk. Dat de bas veel te rommelig was en de plaatsing van de instrumenten ronduit slecht was. Ook een dieptebeeld ontbrak compleet. Maar ondanks dat alles was het een geweldig concert.

 

Voor mij is de zoektocht al verschillende jaren geleden gestopt, ik zit niet meer met "goudpoeder ingesmeerde oren" naar muziek te luisteren. Na zelf vele jaren onrustig met audio bezig te zijn geweest heb ik nu nooit geen onrust meer, ik geniet van muziek. Het is voor mezelf alleen spijtig geweest dat ik er zoveel jaren heb over gedaan om weergave te vinden die juist mij aanspreekt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nou ja Gydo ik denk dat ik jou niet veel hoef uit te leggen aangezien je zelf in hifi hebt gehandeld. Tenminste dat had ik goed begrepen toch? Vinyl fuchs en jij hebben gelijk. De meeste versterkte live concerten zijn eigenlijk matig tot soms slecht om aan te horen. Binnenkort spelen de rolling stones live in de arena … het staat vaak ook nog eens knetterhard op standje doof. 

 

Akoestisch live, klassiek, en sommige concerten is anders. Ik heb lang geleden eens Oletta Adams gehoord en dat was wellicht het best klinkende (deels) versterkte live optreden.
 

Overigens ben ik wel een fan van een live type geluid. Voor mij is dus de hoorn of een hoorn achtige speaker nodig. Maar ook weer niet iedere hoorn. Ieder trouwens zijn eigen pad. Ik heb eerder een set gehad die me bracht wat ik zocht. Toen van het pad afgeraakt en met de huidige spullen weer ‘on track’ in wat ik mooi vind. Maar zo is het leven ook. Niet altijd gaat alles goed en loopt zoals je het graag ziet.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Gydo said:

Voor mij is de zoektocht al verschillende jaren geleden gestopt, ik zit niet meer met "goudpoeder ingesmeerde oren" naar muziek te luisteren. Na zelf vele jaren onrustig met audio bezig te zijn geweest heb ik nu nooit geen onrust meer, ik geniet van muziek. Het is voor mezelf alleen spijtig geweest dat ik er zoveel jaren heb over gedaan om weergave te vinden die juist mij aanspreekt.

 

Genieten is natuurlijk waar het allemaal om draait. Niks mis mee, dit is het doel. De rest zijn alleen de middelen.

 

Omdat ik nu meer tijd heb om vanalles uit te proberen, wil ik nog wel eens iets uitproberen. Maar meer omdat ik wil weten wat het effect van die wijziging is, dan het dwangmatig gebeurt. Veel geld kost dat nooit. Het enige waar ik me zorgen om maak is... Hoe lang hou ik dit nog vol?. Mijn schoonvader kon heel theatraal zeggen: "Eens zul je sterven, niet omdat je ziek bent, maar omdat je leeft".  En: "Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn".

Link to comment
Share on other sites

Helaas is het lastig om live muziek in huis te halen. Daarom moeten we het met de ingeblikte versies doen. En iedereen (behalve de ex van mijn zoon) weet dat vers lekkerder is dan ingeblikt.

 

Ik sta er wel van te kijken hoeveel meer er in opnamen kan zitten. Ik hoor nog steeds beter wat er allemaal in de muziek gebeurt. Incl. Akoestiek. Telkens kleine stapjes. Ik heb veel geleerd de laatste 20 jaar. Dit forum en ervaringen van anderen hebben daar zeker bij geholpen. 

Link to comment
Share on other sites

Zoals gezegd geen ervaring met klassieke concerten. Een op papier perfect live intiem (ca. 100 man tegen 11 euro: hoe bestaat het?) optreden qua muzikanten/ akoestiek van Adrian Crowley vergezeld door Katie Kim in De Kapel te Eindhoven werd helaas vernageld door een lichte storing in het budget geluidssysteem. Grrrr.

De beste live optredens toch meegemaakt in kleine poppodia/ kroegen (Babbeltje en later Zaal Acht te Roermond). Vooral optredens in Grenswerk te Venlo waren/ zijn memorabel. Genieten is sowieso het summum.

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

hahaha, zelfs podium vullende synthesizers uit de jaren 70 (Klaus Schulze, Tangerine Dream, Kraftwerk et.al) waren en zijn akoestische instrumenten. Het gaat nog steeds niet met een kabeltje naar je gehoorszenuwen. Liefhebbers herkennen de gitaarfabrikant, de gebruikte pick-ups de versterkers bij een elektrische gitaar. Ook een akoestisch instrument met een geheel eigen klank. Liefhebbers herkennen of een zaagtand door een Moog gegenereerd en gefilterd wordt of door een Prophet. Er is niets oneerlijk aan elektrisch versterkte instrumenten.

 

Verder schrijft @Gydogeheel terecht dat live een andere beleving is. Precies dat, de beleving wordt voor 80% door de ambiance bepaald.

Link to comment
Share on other sites

Erg leuk om dit allemaal te lezen.


Voor de Corona gingen we regelmatig naar live concerten en - geluidsmatig - vond ik dat vaak best tegenvallen. Wat te denken van ballet en opera met het orkest in de “bak”. Het geluid klinkt altijd wat “afgeknepen”. Maar ook een orkest kan vaak erg dun klinken afhankelijk van de plek waar je zit. Bij pop is het geluid nagenoeg altijd te hard. En dan de combinatie van niet versterkte en versterkte muziek. De beste geluidsmatig herinnering heb ik nog wel aan een concert van Mathilde Santing en/of Astrid Seriese. De versterking werd uitgezet en de drummer “trommelde” met zijn schoenen op het podium. Niets gemist integendeel en ook geen laag.

Ik evalueer audiocomponenten altijd door een keur aan muziek in eigen ruimte te spelen. Ik ken mijn platen goed en ken hun sterkten en zwakten wel zo’n beetje. Geen  goede methode maar waarschijnlijk de beste die voorhanden is. Daarbij heb ik hier een CDtje van de Stereophile waar iemand een stukje voorleest waarbij steeds een andere microfoon bij de opname wordt gebruikt. Op dat moment relativeer je natuurgetrouw geluid wel wat.

 

En voor mij nog geen klasse D hoor!

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, carl said:

 

En voor mij nog geen klasse D hoor!

 

 

 

Tja, vaak zijn mensen vooringenomen tegenover klasse D. Steevast noemt men het een digitale versterker, terwijl klasse D 100% een analoog versterker is. Het zou klinisch en weinig emotioneel klinken.

Ik heb een tijd een Zanden 8120 eindversterker gehad, toch niet de minste, maar mijn Mola Mola's gingen verder. Tonaal was er geen enkel verschil, maar de Mola Mola was net iets opener en het laag had duidelijk meer autoriteit. De verschillen waren echter marginaal.

 

Maar uiteraard moet een mens apparatuur kiezen die men mooi vind, ook al heeft dat vaak niets met realiteitsweergave te maken.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...