Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

On 12-1-2022 at 18:41, Roots said:

Grappig...Zodra iemand nog maar met een scheef oog naar Cock wijst heb jij meteen de behoefte om in de verdediging te schieten.🤭

 

Maar bedoel je dat nu dat Cock zijn Nanotube kabels geen last hebben van faseverschuivingen? Wat elke andere elektrische geleider wel heeft.

Het grappige is dat je de kabel nog nooit hebt gehoord, als je deze een keer hebt gehoord ben ik wel benieuwd hoeveel faseverschuiving je hebt waargenomen.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, audio cor said:

Het grappige is dat je de kabel nog nooit hebt gehoord, als je deze een keer hebt gehoord ben ik wel benieuwd hoeveel faseverschuiving je hebt waargenomen.

Ik geloof best dat het een fantastische kabel is Cor...Maar vraag was heeft Nanotube geen last van L en C?

Je kan het gewoon meten weet je.😃

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Roots said:

Ik geloof best dat het een fantastische kabel is Cor...Maar vraag was heeft Nanotube geen last van L en C?

Je kan het gewoon meten weet je.😃

Ik ben niet technisch, dit zou je aan Cock moeten vragen of bij hem langs gaan iedereen is welkom. Maar iedereen die de kabel heeft gehoord is er super enthousiast over.

Wil je dit met ons delen als je geweest bent of contact met hem hebt gehad ?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tubejack said:

Nog beter "krijgen". 😊

 

Net deze LP schoongemaakt, moest 2x want hij was erg vies.   produced by  Quincy Jones.  Wat een sound.🎶  

 

257.jpg

Ja klopt! Ik heb hem ook al heel lang en speel dit vaak in de avond. Mijn kaken zijn al een keer tot aan de vloer gevallen. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mediator said:

Ja klopt! Ik heb hem ook al heel lang en speel dit vaak in de avond. Mijn kaken zijn al een keer tot aan de vloer gevallen. 

Er staat ook een mooi verhaal op de binnenhoes.   Als ik het goed heb begrepen, was George Benson was de 1e artiest  die opnam via het platenlabel Qwest.

Van  Quincy Jones heb ik meer positieve  verhalen gehoord.  Top producer 🙋‍♂️

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ivan10 said:

Jammer, productiefoutje. 😒

Komt wel weer goed. 🙂 Maar waar je dan tegenaanloop (en eigenlijk zelden iets over hoort) is dat een verzwaarde arm en zo'n DL-103 die m.i. toch een wat minder soepel cantilever heeft minder makkelijk dat soort hobbels kan volgen.  Het is alleen vervelend bij het 1e nummer en dan alleen op kant B. 

 

Moet ik er een strijkbout over halen? Of zijn er andere manieren die goed werken.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Afgelopen zaterdagmiddag een ouderwets leuke audiofiele dag gehad. Op bezoek bij een medelid van de audioclub.

 

De man is onlangs verhuist en heeft een heel mooie set met een Esoteric streamer plus externe clock, een Esoteric CD speler en een Fat Bob platenspeler. De voor- en eindversterker zijn van het merk Zanden. De speakers behoorlijk grote YG's. Met daarnaast nog een paar extra baskasten ook van YG. En dat in een ruime luisterkamer van ca. 8x 10 m.  Met de nodige akoestische aanpassingen en "voodoo" aanpassingen (de bollen van Ruwi en andere Quantum fysica) en niet te vergeten de Harmonizers van Sonore.

 

In eerste instantie dacht ik... is dit het nou? Voor dit geluid heb je toch niet zo'n uiterst kostbare set voor nodig. Wollig laag en een stereobeeld wat niet uitblonk in ruimtelijkheid. Ook kwam het geheel niet over als natuurlijk klinkend. Best wel aardig, maar voor zo'n set verwacht je veeeeeel meer. Na een paar keer van luisterplaats wisselen, viel het me op dat het hoog op de luisterplek wat achterbleef en op de stoel daarnaast juist weer wat overdreven aanwezig was. Nu staan de speakers vrij recht en zijn maar minimaal ingedraaid. Door wat indraaien zou dat veel beter worden. Dat is dus niet gedaan. Die speakers zijn met een kraan naar de bovendieping gebracht. Over de trap was vanwege het gewicht ondoenlijk. Ook al is het een brede en rechte trap. Maar de eigenaar gaat een oplossing zoeken om de optimale opstelling te vinden. Even op een wagentje zetten is er niet bij.

 

Maar na een tijdje gebeurt er toch wat. Het wollige verdwijnt en omdat we nu weten dat het hoog wat achterblijft door de opstelling stoor ik me daar ook minder aan. Dan is er natuurlijk de gewenning aan de luisterruimte. Maar het belangrijkst leek me toch dat de apparatuur na een paar uur extra pas goed op klank kwam. De set stond toen we aankwamen nog maar ruim een uur aan. Ik "verdenk" vooral de klok van de DAC die nog op moest warmen.

 

Uiteindelijk klonk de set dus zoals je verwacht. Een mooi stereobeeld en mooie natuurlijke weergave. Plaatsing en ruimtelijkheid zouden nog iets beter kunnen, maar zijn toch al erg goed.

 

Dan is er natuurlijk de discussie wat die bollen en andere aanpassingen aan dit geluid bijdragen. Heel simpel zegt de eigenaar. Ik zet ze uit en daarna weer aan. Met de opmerking er achteraan... "meeste mensen horen gelijk verschil". Ik hoor dus niet bij de "meeste mensen". Ik hoorde geen enkel verschil. De andere luisteraar was wél behoorlijk enthousiast. Hij merkte wél op dat het een paar seconden duurt voordat de werking optimaal is. Hij merkte een toename in ruimtelijkheid en betrokkenheid. En een rustig gevoel in de buikstreek. Volgens de eigenaar, duet het even omdat het veld zich moet opbouwen. Ik heb nu al verschillende keren serieus geprobeerd of dergelijk aanpassingen voor mij werken, maar telkens blijkt dat ik daar niet gevoelig voor ben.

 

Ik moet bij dergelijk bijeenkomsten denken aan een wijnproeverij in een goede wijnstreek. Je verwacht dan ook heel lekkere wijn. Je gaat die dan beschrijven door allerlei aspecten van die wijn te benoemen. Wanneer het dan doordat er "kurk in de wijn" zit de eerste fles niet lekker is, wordt het lastig. Maar de tweede fles blijkt dan wél goed te smaken. Iedereen gelukkig. Ook de wijnboer, die ook hoopt dat zijn product de hemel in wordt geprezen.

Bij audio gaat het dan niet speciaal om het "product" maar wel over een lange weg van vergelijken, testen en luisteren.

 

Toen ik thuis kwam, lag mijn nieuwe "investering" op me te wachten. 4 stekkertjes van samen iets meer dan € 10,- incl verzendkosten (daar zijn nu kabeltjes van gemaakt tussen en zitten tussen DAC en VV). Ik schrijf dit, omdat ik vind dat het niet persé duur hoeft te zijn om high-end spullen bij elkaar te zoeken. Maar af en toe naar zo'n topset luisteren is toch wel erg leuk.

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het niet, hé? Je mag van de eigenaar verwachten dat hij weet dat de set langere tijd nodig heeft om op te warmen? En dan pas een uurtje voor het luisterbezoek komt die pas aanzet? Of hoort hij het zelf niet......

 

Leuk verslag trouwens, dat dan wél :rolleyes:. Jammer dat er geen foto's in verwerkt zijn, dat maakt het wat smeuïger en laat zien waar je het over hebt. En die voodoo dingen blijven altijd een punt van discussie..... B).

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, René N. said:

Ik begrijp het niet, hé? Je mag van de eigenaar verwachten dat hij weet dat de set langere tijd nodig heeft om op te warmen? En dan pas een uurtje voor het luisterbezoek komt die pas aanzet? Of hoort hij het zelf niet......

 

Leuk verslag trouwens, dat dan wél :rolleyes:. Jammer dat er geen foto's in verwerkt zijn, dat maakt het wat smeuïger en laat zien waar je het over hebt. En die voodoo dingen blijven altijd een punt van discussie..... B).

 

Omdat de eigenaar niet direct bij de ruimte woont, moet hij er eerder naar toe rijden om de set aan te zetten. En hij gaat er vanuit dat buizen snel op temperatuur zijn. Maar hij vergeet de Esoteric spullen met die massieve aluminium kasten.

Link to comment
Share on other sites

Leuk om weer zo’n review te lezen Hans en wat jammer als iemand dan zulke dure spullen heeft en niet tot een goede opstelling kan komen. Positie van luidsprekers in een ruimte let vrij nauw. Centimeters maken al verschil en ik zet mijn luidsprekers zelfs tot een millimeter precies neer. Als je de eigen set en ruimte eenmaal kent en een paar keer heen en weer schuift dan merk je snel genoeg wat iets doet. Mijn buizenspullen zijn in een uur al wel op stoom. Met name het eerste half uur loopt de bias van de eindversterkers op en dat heeft rechtstreeks invloed op het geluid. Vooral de opmerking dat je van zo’n top set meer mag verwachten vond ik treffend. Er zal daar best voor een vermogen hebben gestaan.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Over welke YG speakers hebben we het nou eigenlijk?.....Google YG 130kg?

 

Jou speakers wegen ook zwaar Hans maar jij hebt ze extra toe-in omdat dan die andere oren ook mee kunnen luisteren...Iets waar ik mij dan absoluut niet druk om kan maken.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Roots said:

Over welke YG speakers hebben we het nou eigenlijk?.....Google YG 130kg?

 

Jou speakers wegen ook zwaar Hans maar jij hebt ze extra toe-in omdat dan die andere oren ook mee kunnen luisteren...Iets waar ik mij dan absoluut niet druk om kan maken.

Het gaat om de YG Acoustic Anat. En dan de active versie met een paartje extra laagkasten. Zonder die extra laagkasten 132 kg. Mijn speakers wegen ca. 60 kg. Die zijn nog nét te tillen.

 

Het komt ook voor, dat ik niet in het midden zit. Wanneer ik luisterbezoek heb bv. Dan wil ik het ook zo goed mogelijk horen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...