Jump to content

Uitnodiging vergelijk klassieke draaitafels


carl
 Share

Recommended Posts

Leuke middag gehad met koffie taart en gebak, dank aan de mensen die daarvoor gezorgd hebben.
Onbekende en bekende mensen ontmoet in een gezellige sfeer, weer een paar gezichten bij de forumnaam.
Mooie draaitafels  apparatuur en ook prachtige luidsprekers en mooie muziek.
Het verschil tussen streamen en de lp kwam bij mijn aangevraagde nummers duidelijk naar voren, de lp's klonken gewoon beter.

Dank Carl voor de organisatie en dank aan Marco voor het ter beschikking stellen van zijn mooie ruimte.
Wellicht tot een volgende keer.

 


 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Het was absoluut een leuke middag. Inderdaad fijn om een aantal gezichten te zien achter de namen. 

Ik vond het vergelijk erg leuk tussen de drie draaitafels-sets. Thorens, Micro Seiki of Garrard. 

Omdat de phono versterking en elementen/arm verschillend waren kan je niet vergelijken. 

Van alle drie de draaitafelcombinaties zou ik zeker niet ongelukkig worden. 

Dank Carl en Marco en alle andere die enig steentje hebben bijgedragen aan dit even.

De High-Endforum audiodag (wellicht jaarlijks terugkomend gebeuren)?

Link to comment
Share on other sites

Als het de bedoeling was te laten horen dat die “oudjes” nog steeds goed meekunnen is dat ongetwijfeld goed gelukt. Alle drie de draaitafels deden het bij de absolute top apparatuur van Marco meer dan prima. Ik vond er ook niet echt een uit de pas lopen of tegenvallen. Ik heb de TD 321 eigenlijk maar een paar uur in mijn set beluisterd en ik was eigenlijk zeer benieuwd. In deze setting vond ik het laag iets te prominent. Wat mij betreft kan het geluid iets “luchtiger”. Zou dat het karakter van het MM element zijn of de typische klank van een Nagaoka?  In ieder geval ga ik toch eens Soundsmith benaderen waar mijn Zephyr element blijft wat daar ter reparatie ligt.  Die BL 91 vind ik nog los van het geluid werkelijk een “ piece of art” om te zien. Klinkt ook stukken beter dan de BL 51 die ik kort heb gehad.


Verder heel leuk om het stel weer eens bij elkaar te zien. En heel erg bedankt Marco. Ik ben altijd graag in je snoepwinkel en leer er altijd wel wat bij.

 

PS 1 ligt de bakplaat nog bij jou? Anders moet ik een nieuwe voor Ellie kopen!

 

PS 2 ik heb Mumsoft gemist?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het was weer héél erg leuk vandaag. We hebben het gemist, dat was wel duidelijk. Inderdaad, een aantal voor mij onbekende forumleden gezien en gesproken, maar ook een aantal dan weer níet gesproken....

 

Het draaitafelvergelijk was leuk, om te horen hoe verschillend die klonken. Maar bijzonder ook om te horen hoe soms de verschillende nummers ook weer op verschillende draaitafels beter klonken. Dat had ik me niet zo gerealiseerd, sommigen hebben meerdere tafels maar nu heb ik ook ondervonden waaróm dat wellicht zou kunnen zijn. Toch hou ik het zelf maar bij eentje.... :biggrin:.

 

Wat ik heel vreemd vond was toen ik helemaal links (vanuit de toehoorders gezien) tegen het raam aan zat, de Thorens de stem van Harry Belafonte veel te licht neerzette. Dat was trouwens bij meerdere stemmen het geval. Later toen ik ergens in het midden zat, was dat verschil verdwenen. Lag het aan de toen gedraaide muziek of aan de plek? Geen idee, maar vreemd was het wel.

 

Overigens vond ik de setup rond de tafel van Marco (de Micro Seiki) het meest evenwichtig en het meest natuurlijk klinken. Maar dat zegt dan weer niets over hoe elk van de tafels in de eigen set zouden klinken, want gaat het niet om de match?

 

Marco en Carl, bedankt voor de organisatie en alle anderen voor de aanwezigheid :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, René N. said:

 

Wat ik heel vreemd vond was toen ik helemaal links (vanuit de toehoorders gezien) tegen het raam aan zat, de Thorens de stem van Harry Belafonte veel te licht neerzette. Dat was trouwens bij meerdere stemmen het geval. Later toen ik ergens in het midden zat, was dat verschil verdwenen. Lag het aan de toen gedraaide muziek of aan de plek? Geen idee, maar vreemd was het wel.

 


Bij elke opstelling heb je volgens mij wel een ideale luisterplek René. Maar dat is een discussie op zich.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, carl said:


Bij elke opstelling heb je volgens mij wel een ideale luisterplek René. Maar dat is een discussie op zich.

 

Natúúrlijk, maar dat soort verschillen zou dan volgens mij bij alle tafels ook zo moeten zijn, en niet van eentje..... 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, René N. said:

 

Natúúrlijk, maar dat soort verschillen zou dan volgens mij bij alle tafels ook zo moeten zijn, en niet van eentje..... 

 

Dat kan toch moeilijk met de draaitafel of beter element te maken hebben René ? Plaatsing in de hoogte kan ik nog iets bij voorstellen.

Link to comment
Share on other sites

In 1e instantie zat ik in het midden vooraan. Ik vond de Micro Seiki toen zeker niet het mooiste combinatie.

Later in de middag zat ik rechtsachter en dat vond ik echt geweldig goed.

Ik hoorde geen stereo omdat ik teveel naar rechts zat, maar zeker bij het blues nummer (SamMcClain?) vond ik vooral de piano echt fantastisch (met de Micro Seiki).

Het zou ook goed kunnen dat de set gewoon beter klonk nadat het een paar uur gespeeld heeft. 

Ik begrijp ook dat de Thorens nog maar een paar draaiuren had in deze combinatie (arm/element) en ik kan me voorstellen dat het dan per uur vooruit gaat qua klank.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad de van de Hull kabel is jaren niet gebruikt en de armbekabeling was gloednieuw. Daar moet aan gewerkt worden 😀

 

Plausibele verklaring Duck.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Duck-Twacy said:

Ramen reflecteren met name de hogere tonen (laag gaat erdoor heen denk ik), dus op zo'n luisterpositie heeft het indirecte geluid een grote (en negatieve) invloed.

 

Hmmm, eigenlijk had ik er later nog even moeten gaan zitten, of ik het dan óók weer hoorde.... 

Link to comment
Share on other sites

Gezellige dag gehad en leuk om weer eens bij te praten.

Dan  het vergelijk, waren er verschillen ja maar niet schokkend groot al zou de Gerhard voor mij wel de voorkeur hebben. 

Verder ideeën bedankt die aan deze dag heeft mee gewerkt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Me too. Wel interessant om zoveel verschil te horen in de platenspeler-combi's.  De Garrard vond ik in "overall" te vlak in zijn weergave. Bij de overigens erg mooie live-registratie van Harry Belafonte vond ik de TD321 het beste. Maar die was bij sommige andere nummers te dynamisch in het laag, m.n. bij hoger volumestand. Maar zeker geen straf. Zoveel smaken en zoveel variabelen: ondoenlijk om te vergelijken. En dat is ook wel de charme. 

Verder ook een set om van te smullen. 

Bovendien ontmoet je op zulke M&G mensen van allerlei pluimage met één gemeenschappelijke deler/ interesse: muziek en audio/ apparatuur. Ook een groot pluspunt. 

Bedankt heren voor het mogelijk maken van deze mooie luistersessie.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kappa7 said:

 

Dan  het vergelijk, waren er verschillen ja maar niet schokkend groot al zou de Gerhard voor mij wel de voorkeur hebben. 

 


Grappig George, zelf sprak het geluid van de Garrard me weer het minste aan. Het zat inderdaad toch allemaal redelijk dicht bij elkaar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...