Jump to content

Hoe het gemaakt wordt: Acoustic Solid (Fa. Wirth)


Vinyl_Fuchs
 Share

Recommended Posts

Hier een filmpje over de fabricage van Acoustic Solid platenspelers en toonarmen. Wist niet of er al een apart "fabriekstoer" topic bestaat. Maar ik kan zelf altijd erg genieten van filmpjes over ambachtslieden/ makers die hun ambacht uitoefenen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb lang kennis gehad aan de eerste verdeler in NL van dit merk.

In die tijd heb ik e.e.a. aan modellen voorbij zien komen.

Het is mijn smaak niet, en ik ben er nooit van onder de indruk geweest.

Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat er degelijk metaal wordt bewerkt zoals de Duitser betaamt.

Link to comment
Share on other sites

In mijn herinnering kwam toen ook Acoustic Signature op de markt.

Dit merk sprak mij meer aan (ik houd van de uitstraling van geanodiseerd Aluminium).

Misschien onzin dat ik dit merk nu noem, maar in mijn hoofd zit deze in hetzelfde vakje.....

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Arcman said:

In mijn herinnering kwam toen ook Acoustic Signature op de markt.

Dit merk sprak mij meer aan (ik houd van de uitstraling van geanodiseerd Aluminium).

Misschien onzin dat ik dit merk nu noem, maar in mijn hoofd zit deze in hetzelfde vakje.....

Ik kende dat merk eigenlijk niet, Acoustic Signature natuurlijk wel. Ik kan me overigens wel in je commentaar vinden.

Van dat bling bling moet je maar houden.

 

Link to comment
Share on other sites

Bij deze film komt mijn tijd op de Philips bedrijfsschool weer bovendrijven. Maar dat was in 1965. CNC was er toen nog niet, maar alle andere technieken werden toen ook al gebruikt. Zelfs waren de eerste meetmachines er al.

Toen ik die man zag schuren op die onderdeeltjes, dacht ik aan een paar jaar later. Op de afdeling waar ik toen werkte maakte men Röntgenapparaten voor tandartsen. Daar zat een gietaluminium pot aan die mooi gelakt moest worden. Om de giethuid er af te schuren "mocht" ik als een maanmannetje en een handschuurmachientje met een schuurschijf en veel schapenvet die dingen schuren. Stinken en gruwelijk smerig werk. Niemand wou dat natuurlijk graag doen. Maar wanneer je wist hoe het moest, had je veel tijd over (ja we stonden op tarief) en had je superdagen. Ik meen dat er 45 min voor één pot stond. Met wat handigheid was het in twee minuten klaar. De rest van de tijd kon je freewheelen.

 

Met andere woorden... SME produceert nog als 50 jaar geleden. Dat zou toch beter moeten kunnen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Hans van Liempd said:

Met andere woorden... SME produceert nog als 50 jaar geleden. Dat zou toch beter moeten kunnen.

 

Volgens mij gaan ze nog spijt krijgen van hun beslissing om geen losse armen meer te leveren.

Ik draag dit merk desondanks een warm hart toe (heb er lang naar geluisterd).

Daarnaast hebben ze draaitafels/armen geproduceerd in een tijd dat analoog voor het grote publiek dood was.

Heb ooit een nieuwe SME draaitafel aangeschaft (gulden tijdperk) maar ik kan me niet voorstellen dat ik dit nogmaals doe.

Ze maken nu meerdere modellen waarvan ik de meerwaarde niet zie.

Een SME 30 is voor mij nog wel een guilty pleasure in deze context.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...