Jump to content

Sansui versterkers welke types zijn het mooist klinkend?


pjotr27
 Share

Recommended Posts

55 minutes ago, ikkegewoon said:

ok maar waar kan ik hem laten restaureren ken er niets van

Dat heb ik je  gisten ook verteld.  https://www.marktplaats.nl/u/second-life-audio/19391121/ 

Misschien wil hij het doen, misschien ook niet.

 

Gelukkig zijn er veel meer adressen als je even google op:  "vintage audio repair"

Het is allemaal vrij simpel als je, je een beetje oriënteert en zelf wat moeite doet.

 

Link to comment
Share on other sites

On 4-2-2022 at 01:28, pjotr27 said:

 

Dank voor de 2 links, ik ben ook niet zo van een heel pakket kopen, aan de andere kant is het wel makkelijk..

En die BTW/importtax, ja dat is niet anders. Daar moet je dan rekening meervouden. 

Eerst maar eens terug verhuizen naar Nederland, dan verder gaan kijken voor onderdelen.

 

15 hours ago, ikkegewoon said:

Hey welke Sansui raden jullie aan ik kan de au 717 of de au kopen voor 600€ ze zeggen volledig in orde welke raden jullie aan 

 

9 hours ago, Tubejack said:

Heet jij soms Emiel? Zo ja, dan krijg ik nu €80 van je. 

Probleem is ik kan er moeilijk geraken moet altijd iemand zoeken om te rijden, ben links gedeeltelijk verlamd

dus moet het kunnen verzenden of niet te ver van Hasselt Limburg

daarmee

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, ikkegewoon said:

 

 

Probleem is ik kan er moeilijk geraken moet altijd iemand zoeken om te rijden, ben links gedeeltelijk verlamd

dus moet het kunnen verzenden of niet te ver van Hasselt Limburg

daarmee


Als je niet kunt wat je wilt moet je willen wat je kunt.

Link to comment
Share on other sites

Qua specs zou ik voor de 719 gaan die heeft de laagste vervorming en de de hoogste demping factor.

Maar ja dat was lang geleden en dat geld voor beide versterkers.

Dan gaat de staat mee spelen en moet je beide bekijken en meten.

De gene die dan het beste meet wordt dan de gelukkige.

Kortom beide kopen en dan naast elkaar zetten en een keuze maken de andere kan dan weer verkocht worden.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hier (intussen weer in Nederland) een AU-505 staan, en onderweg zijn de AU-719 en de AU-8500. Dus de keuze is reuze.

Kan helaas nog niet luisteren omdat ik geen speakers heb (ook nog op de boot). Maar die komt over een week of drie aan hoop ik. 

Komende maand ga ik eens luisteren naar de verschillen. Blijft een beetje lastig omdat de laatste twee nog gerestaureerd moeten worden.

Maar het geeft vast een indruk.

AU-719 kom je nog wel redelijk betaalbaar tegen. De AU-8500 en zeker de AU-9500 is een ander verhaal. Die kost ongerestaureerd zomaar meer dan 1000 euro voor de AU-8500 en boven de 1500 euro voor de AU-9500.

Link to comment
Share on other sites

Van harte met je aanschaf.

De ruimte waar de speaker in komt te staan is bepalen voor welke speaker past.

Daarnaast is jou smaak ook bepalend in wat je mooi vind.

Dus wat voor advies verwacht je hier te krijgen.

Zo zonder enige kennis van je ruimte en smaak zou ikzeggen koop een FS3 dan heb je een mooie speaker.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben een grote liefhebber van mooie vintage versterkers. 

Een AU9500 is een schitterende versterker, ik ken ze goed, en weet hoe mooi ze kunnen spelen. Die hele serie is trouwens top. Mits met verstand van zaken gerestaureerd.  Of ze echter 1500 Euro waard is moet je jezelf terdege afvragen. Enkel GOED EN PROFFESIONEEL gerestaureerd met echte top audiofiele componenten is ze wellicht zo'n bedrag waard. Een ongerestaureerd exemplaar mag zoveel gewoon niet kosten. Nog niet misschien...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 26-4-2022 at 20:48, Tubejack said:

Dan geen cent willen uitgeven voor onderhoud. Want die verkoper had gezegd "het is als nieuw" 

  

Yep. Hij is nog helemaal origineel! Nou, maak je borst maar nat.

Dat betekent dat er dus flinke kosten aan zijn. Wat men zich niet(wil?) realiseren,  is dat je met de aanschaf nog niet bepaald bent. Oudere vintage amps hebben állemaal een volledige revisie nodig. Dat omvat ietsje meer dan een bus contactspray leeg laten plassen in alle schakelaars én potmeters. Dat heeft de verkoper trouwens al gedaan. Dat was de "service" beurt.

 

Wanneer het goed gedaan mag worden: hoge kwaliteit condensatoren,  alle schakelaars demonteren en echt reinigen. In het geval van de serie van topic starter, nieuwe kleinsignaal torren, plus nog een beetje. Nieuw uitgangsrelais,  plus een hele, heleboel manuren. Maar dan héb je ook een vintage amp, neem even de 7500 als voorbeeld: speelt dan zeer open, los én strak in de baslijn. Plaatst ook zeer goed. Pas dan hoor je hoe goed zijn.

Anders is het slechts een schim, van wat ze ooit is geweest.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Nico H said:

Yep. Hij is nog helemaal origineel! Nou, maak je borst maar nat.

Dat betekent dat er dus flinke kosten aan zijn. Wat men zich niet(wil?) realiseren,  is dat je met de aanschaf nog niet bepaald bent. Oudere vintage amps hebben állemaal een volledige revisie nodig. Dat omvat ietsje meer dan een bus contactspray leeg laten plassen in alle schakelaars én potmeters. Dat heeft de verkoper trouwens al gedaan. Dat was de "service" beurt.

 

Wanneer het goed gedaan mag worden: hoge kwaliteit condensatoren,  alle schakelaars demonteren en echt reinigen. In het geval van de serie van topic starter, nieuwe kleinsignaal torren, plus nog een beetje. Nieuw uitgangsrelais,  plus een hele, heleboel manuren. Maar dan héb je ook een vintage amp, neem even de 7500 als voorbeeld: speelt dan zeer open, los én strak in de baslijn. Plaatst ook zeer goed. Pas dan hoor je hoe goed zijn.

Anders is het slechts een schim, van wat ze ooit is geweest.

Ja, helemaal mee eens, maar het mag in mijn geval ook best wat kosten

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Sommige mensen willen hem "origineel" houden. 

Ja dat is ook een optie, moet je wel originele componenten zien te kopen. Voorlopig zitten mijn versterkers en speakers nog ergens op zee. 

Maar afwachten wanneer het aankomt...

Link to comment
Share on other sites

On 8-5-2022 at 12:16, pjotr27 said:

Ja, helemaal mee eens, maar het mag in mijn geval ook best wat kosten

Dat geloof ik best Pjotr. Maar ik denk ook dat jij er wel iets anders in staat.

Je klinkt als een liefhebber met een serieuze hobby, die snapt dat goede spullen, en goed werk zijn geld kost.

Er is echter ook een behoorlijke groep die niet door heeft, dat met de aanschaf je pas halfweg bent. Sommigen willen het gewoon niet snappen,  en het mag ook niks kosten, terwijl anderen het gelukkig wel willen begrijpen.

 

Zeker wanneer je tijdens een opknapbeurt ook gewoon duidelijk inzichtelijk maakt wat er precies nodig is om hun jeugdsentiment op een goede manier echt nieuw leven in te blazen.

Die vragen meestal ook niet wat het kost, maar of je het weer netjes in orde kán maken. Een heel andere benadering. En dan kan je er ook echt wat moois van maken. 

Link to comment
Share on other sites

Klopt helemaal, ben een echte liefhebber met heel veel vrienden in de audiowereld. 

Ben niet echt een reparateur, maar weet wel aardig wat goed is of wat niet. 

Net terug uit Indonesie, in het verleden een hele mooie set gehad.

Nu even wat eenvoudiger, maar niet veel mensen zullen met fieldcoil units spelen.

Ik geloof zeker dat er iets heel moois te maken is van de Sansui versterkers die onderweg zijn. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Nico H said:

Er is echter ook een behoorlijke groep die niet door heeft, dat met de aanschaf je pas halfweg bent. Sommigen willen het gewoon niet snappen,  en het mag ook niks kosten, terwijl anderen het gelukkig wel willen begrijpen.

 

Herkenbaar verhaal Nico. Voorheen stopte ik veel tijd, in het maken van duidelijke offertes. Dan was het meestal te duur of bij een ander was het goedkoper. Een enkeling was zo brutaal of ik dan nog onder die prijs kon gaan zitten. Tegenwoordig maak ik eerst een schatting en dan alleen maar,  als ik al zo'n klus wil aannemen. 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Nico H said:

Er is echter ook een behoorlijke groep die niet door heeft, dat met de aanschaf je pas halfweg bent. Sommigen willen het gewoon niet snappen,  en het mag ook niks kosten, terwijl anderen het gelukkig wel willen begrijpen

Maar ondertussen geven ze wel 'veel' geld uit voor iets dat ongerestaureerd eigenlijk ouwe meuk is, dat begrijp ik niet. Waarom begin je er dan aan als je het geheel niet kunt/wilt overzien. (je moest bijvoorbeeld eens weten hoe veel half gerestaureerde oude auto's er in schuurtjes staan. Auto's die een bodemloze put zijn geworden.)

Link to comment
Share on other sites

On 12-5-2022 at 07:51, Tubejack said:

 

Herkenbaar verhaal Nico. Voorheen stopte ik veel tijd, in het maken van duidelijke offertes. Dan was het meestal te duur of bij een ander was het goedkoper. Een enkeling was zo brutaal of ik dan nog onder die prijs kon gaan zitten. Tegenwoordig maak ik eerst een schatting en dan alleen maar,  als ik al zo'n klus wil aannemen. 🙋‍♂️ 

Ik doe precies hetzelfde. Als het werk trouwens vooral op prijs beoordeeld wordt, dan is het beter dat zo iemand een ander adres zoekt. De kans dat men dan "snapt" op welke manier ik werk, en wat er nagestreefd wordt, is minimaal.

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

On 12-5-2022 at 08:41, Seed7 said:

Maar ondertussen geven ze wel 'veel' geld uit voor iets dat ongerestaureerd eigenlijk ouwe meuk is, dat begrijp ik niet. Waarom begin je er dan aan als je het geheel niet kunt/wilt overzien. (je moest bijvoorbeeld eens weten hoe veel half gerestaureerde oude auto's er in schuurtjes staan. Auto's die een bodemloze put zijn geworden.)

Ik heb me dat ook vaak afgevraagd. Precies dat!

Link to comment
Share on other sites

Vanmorgen mijn Sansui AU-505 aangesloten. Op een setje "geleende" speakers. Heerlijk, weer muziek in huis. Nu maar hopen dat mijn eigen set een keer aankomt met de "grote" Sansui versterkers. Het staat allemaal nog in Indonesië, transport is ingewikkeld en/of mega duur. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, pjotr27 said:

Vanmorgen mijn Sansui AU-505 aangesloten. Op een setje "geleende" speakers. Heerlijk, weer muziek in huis. Nu maar hopen dat mijn eigen set een keer aankomt met de "grote" Sansui versterkers. Het staat allemaal nog in Indonesië, transport is ingewikkeld en/of mega duur. 

 

Goed hoor :). Een dag zonder muziek is een dag niet geleefd.....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...