Jump to content

Luisteren met oren van boven de 50!


SMarcel
 Share

Recommended Posts

Niet groter maken dan het is, heb ik nog ergens neergetikt. Lijkt me ook niet te intentie van SMarcel. Ik kan het niet voor hem invullen, maar het lijkt met dat audio-apparatuur hem ook niet onberoerd laat. En indien wel: ieder zijn meug.

Ik zie audiofiel niet als een geuzennaam (en misschien/ waarschijnlijk ben ik dat niet eens: I don't care). Laten we nou gewoon genieten en M&G organiseren, genieten van muziek, muziekconcerten bezoeken, etc. "Face to face" is de beste, universele communicatie die er is/ bestaat. Zou een hoop misstanden, vooroordelen, etc. uit de weg ruimen. 

Ik durf te beweren dat ik met iedereen door 1 deur kan, ongeacht ras, geloof, geaardheid, etc. op basis van wederzijds respect.

 

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Laten we nou gewoon genieten en M&G organiseren, genieten van muziek, muziekconcerten bezoeken, etc. "Face to face" is de beste, universele communicatie die er is.

 

 

Vinnik ook.

Wanneer kom je? :)

Link to comment
Share on other sites

Gisterenavond nog enorm genoten van Emerson Lake & Palmer From the begining, kippenvel fantastisch wat mooi. Terwijl ik toch stevige gehoor schade heb. Al sinds mijn jeugd. Oorontsteking is daar waarschijnlijk de oorzaak van, dat heb ik helaas te vaak meegemaakt. Het trommelvlies is dun en staat niet strak en er zal nog meer beschadigd zijn. Daarnaast ben ik bijna 53, hartstikke jong nog maar de jaren maken het gehoor ook niet beter. Gelukkig geniet ik nog volop van de muziek hier en het enige verschil lijkt te zijn dat ik het gewoon wat harder zet.
Mijn audiogram is niet echt vlak maar ik denk dat de hersenen daar inmiddels wel aan gewend zijn.
Genieten van muziek doe ik mijn hele leven al  en ik moet er niet aan denken dat mijn oren nog slechter worden. Misschien heb ik daarom wel besloten om toch nog flink te investeren in m'n geluidsinstallatie, met het idee van nu hoor ik het nog en kan ik er enorm van Genieten.
Inmiddels ook wat ervaring met gehoorapparaten en ik weet dus heel goed wat mijn gehoorverlies inhoud.
Gelukkig houdt muziek luisteren veel meer in als alleen een rechte frequentie curve of het kunnen horen van de hoogste tonen.
De laatste wijziging hier, een nieuwe usb kabel (uitleg bij mijn set topic) heeft weer zoveel meer gegeven en dat ondanks mijn slecht oren 😉 toch zo'n duidelijk verschil. Genieten hier.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het relaas dat Marcel hier neer heeft gezet leuk voor een discussie, maar het is wel heel erg eenzichtig benadert. Alsof ons gehoor alleen maar verantwoordelijk is voor het beluisteren van muziek. Huid, botten, geestelijke gesteldheid zijn ook waarnemende zintuigen.
Het is idd waar dat met stijgende leeftijd het kunnen horen van hoge tonen afneemt. Het is ook waar dat niet iedereen hetzelfde hoort en ook dingen anders waarneemt. Ik mis bijvoorbeeld het gegeven dat als je nog tot 10kHz kunt horen, je eigenlijk maar 10% van de weergegeven geluiden mist en niet zoals velen denken 50%.

Daarnaast is luisterervaring ook nog een heel belangrijk deel van de hoorsessie. Een groot deel van de muziekbeleving vindt in de psyche plaats en dat mag niet onderschat worden. Hoe meer luisterervaring je hebt, hoe meer je hersenen het "niet gehoorde" aanvullen. Dat is gewoon een feit. Bij luistertest met oudere "getrainde" luisteraars werd aangetoond dat zij dingen in de muziek waar konden nemen (omschreven) die ze fysiek niet meer konden horen (gemeten).

 

Het loopt dus voor ons allemaal niet zo'n vaart. Vertrouw op jezelf en geniet van de muziek. Laat je echter geen dingen aanpraten, omdat iemand anders iets anders waarneemt. Hifi is een loos begrip, want iedereen doet toch aan myfi en ben daar blij en tevreden mee.Het gaat om je eigen geleving. Je hebt immers de set niet opgebouwd om (alleen) anderen te bekoren.

 

De enige groep die weldegelijk gehoorproblemen hebben zijn de 30ers, 40-ers en 50-ers van de MP3 generatie en veelvuldige popconcert/discobezoekers. Zijn hebben waarschijnlijk hun gehoor te zwaar belast, waardoor er echte gehoorschade is ontstaan, ipv de natuurlijke afzwakking die er normaal gesproken is.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sodejuu said:

Alsof ons gehoor alleen maar verantwoordelijk is voor het beluisteren van muziek. Huid, botten, geestelijke gesteldheid zijn ook waarnemende zintuigen.

Helemaal mee eens. Myfi snap ik maar gaat mijn inziens niet echt op voor digitale audio.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, siem said:

Helemaal mee eens. Myfi snap ik maar gaat mijn inziens niet echt op voor digitale audio.


Dat snap ik niet Siem. Alleen al bij het opstellen van LS ben je toch al met Myfi bezig? 
Overigens ben ik net 70 en heb echt de idee dat ik muzikaal weinig mis. Maar zo kijk ik ook niet tegen het leven. Je moet genieten wat je hebt en niet (te veel) betreuren wat je niet hebt 😪

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, carl said:

Dat snap ik niet Siem. Alleen al bij het opstellen van LS ben je toch al met Myfi bezig?

Dat bestrijd ik toch niet, Kamer akoestiek en dergelijke ook niet. Voor mij valt het digitale stuk niet onder myfi. Maar daar gaat het topic niet over.

Link to comment
Share on other sites

Ik reageer v.n. op de openingspost.

 

Volgens mij gaat het in de grafieken om afnemende gevoeligheid voor geluidsdruk bij bepaalde frequenties.

In mijn beleving zegt dit niet zoveel over de (beleefde) of aangeboden geluidskwaliteit (zuiverheid).

Het kan zijn dat er andere gehoor afwijkingen bestaan die deze hobby volledig verpesten.....

 

Een praktijkvoorbeeld voor mij is een hernieuwde kennismaking met een oud pick-up element. Hier draaide ik ruim 30 jaar geleden ook mee op een heel andere set.

Destijds was dit een teleurstellende ervaring, momenteel speelt het in mijn set op een manier dat ik weer enthousiast kan worden voor de hobby.

Ik maak mij geen illusie dat ik in 30 jaar niet heb ingeboet aan gehoorverlies, maar kan m.i. ook kleine verschillen nog steeds goed waarnemen.

 

Misschien zie ik het te simplistisch, gezien de uitgebreide reacties. En excuses als ik in andere woorden herhaal wat al gezegd is.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Arcman said:

Ik reageer v.n. op de openingspost.

 

Ik maak mij geen illusie dat ik in 30 jaar niet heb ingeboet aan gehoorverlies, maar kan m.i. ook kleine verschillen nog steeds goed waarnemen.

 

Misschien zie ik het te simplistisch, gezien de uitgebreide reacties. En excuses als ik in andere woorden herhaal wat al gezegd is.

 

Ik neem in het gebied dat ik nog wél hoor genoeg nuances waar. En ik daardoor evenveel en misschien juist wel méér van de muziek geniet dan vroeger. Ook door de genoemde "aanvullingen" door het brein dragen daar aan bij, evenals de ervaring van het luisteren.... Er valt toch nog enorm veel te genieten van de muziek, ondanks dat "gemis" aan frequenties? Waarom krijg ik anders de tranen in de ogen en kippenvel op de armen?

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, René N. said:

Ik neem in het gebied dat ik nog wél hoor genoeg nuances waar. En ik daardoor evenveel en misschien juist wel méér van de muziek geniet dan vroeger. Ook door de genoemde "aanvullingen" door het brein dragen daar aan bij, evenals de ervaring van het luisteren.... Er valt toch nog enorm veel te genieten van de muziek, ondanks dat "gemis" aan frequenties? Waarom krijg ik anders de tranen in de ogen en kippenvel op de armen?

 

Dit klinkt als een fijne hobby die de moeite waard is om mee door te gaan!!!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:

Misschien zie ik het te simplistisch, gezien de uitgebreide reacties. En excuses als ik in andere woorden herhaal wat al gezegd is.

 

Ik denk dat jij de spijker op z'n kop slaat en daar heel wat minder woorden voor nodig hebt... :)

Link to comment
Share on other sites

On 6/26/2021 at 12:36 PM, Arcman said:

 

Dit klinkt als een fijne hobby die de moeite waard is om mee door te gaan!!!

 

Just! En juist als je ouder wordt is dat zowat het enige dat er overblijft: muziek. Toen mijn echtgenoot de ziekte van Alzheimer kreeg kon hij niet meer lezen, en van voorlezen (door mij) snapte hij ook steeds minder, al waren het bekende teksten.

Muziek bleef over. Daar kon hij nog wel van genieten.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, mumsoft said:

 

Just! En juist als je ouder wordt is dat zowat het enige dat er overblijft: muziek. Toen mijn echtgenoot de ziekte van Alzheimer kreeg kon hij niet meer lezen, en van voorlezen (door mij) snapte hij ook steeds minder, al waren het bekende teksten.

Muziek bleef over. Daar kon hij nog wel van genieten.

 


Dat is een bekend fenomeen bij dementie, Marc. Mijn vader kan ook nog weinig anders toelaten dan muziek.
Zijn smaak is wel wat veranderd, zeg maar... ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...