Jump to content

Streaming


pjotr27
 Share

Streaming  

17 members have voted

  1. 1. Wat is de best klinkende streaming methode?

    • Apple Macbook Pro/Roon/Denafrips IRIS
      0
    • Intel NUC/losse voeding/Roon/Denafrips IRIS
    • Roon Nucleus/Denafrips IRIS
      0
    • Losse streamer zoals Soundaware 300REF of Innuos Zen of Aurender
    • Intel NUC/losse voeding/Jriver
      0
    • Windows PC/Jriver


Recommended Posts

Ik zit al een tijdje te denken om een serieuze streamer in mijn set te gaan kopen, er zijn een aantal opties waar ik niet zo goed uitkom:

1. Zoals nu met een laptop (Macbook Pro) met Roon software en dan een DDC (apparaat die zorgt dat USB schoon wordt) tussen computer en dac.

2. Een nieuwe NUC kopen met een goede losse voeding en daar Roon software opzetten.

3. Een Roon Nucleus kopen. 

4. Een losse streamer kopen waar alles ingebouwd zit, zoals Innuos of Soundaware.

Maar ook Aurender of andere merken zijn opties. Grandinote vind ik mooi, maar ook Lumin en zo zijn er nog wel een aantal denk ik.

 

Uiteraard zou voor ieder apparaat een DDC zoals Denafrips Iris een zinvolle add-on zijn. 

Ik beschik nu over een 47labs DAC (alleen SPDIF in), en een Topping D70, maar een andere DAC is ook nog een optie.

 

Welke volgorde geeft het mooiste geluid volgens jullie?  Ik ben eerder van analoog geluid als van breed/diep/ en perfect weergegeven. Liever emotie en muzikaal.

Budget is lastig om aan te geven, dat hangt er een beetje van af of ik ook de DAC vervang. 

Edited by pjotr27
Link to comment
Share on other sites

Ik ben iets minder enthousiast over Innuos. Wat ik hoorde vond ik niet voldoen en ook de software werkt niet handig. Auralic doet het wat dat betreft beter. Of SOtM. Van Lumin heb ik heel mooie dingen gehoord, maar ook wat saai klinkende demo's.

 

Voor mij zijn de volgende dingen belangrijk:

1. organische en natuurlijke klank.

2. mogelijkheid tot verschillende aansluitingen. (USB, SPdif, i2s enz.)

3. goed werkende software

4. werkend met een standaardomgeving zoals UPnP, Google play enz. 

5. fatsoenlijke ingebouwde voeding(en), of de mogelijkheid een externe voeding aan te sluiten.

 

Veel streamers zijn met specifieke software uitgerust. Wanneer die niet meer wordt ondersteund heb je aan het ding niks meer. Raspberry-achtige apparaatjes kunnen best aardig klinken, maar wat kennis van die dingen is wel handig.

 

Ik heb daarom voor een Windows PC met JRiver gekozen. En een losse DAC daarachter. Ik vind Roon ook altijd wat saaier klinken dan JRiver of sommige Linux apparaten.

 

Van de vier keuzes zijn er drie met Roon. en de vierde staat me ook niet aan. Daarom heb ik (nog) niet gestemd.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik ben iets minder enthousiast over Innuos. Wat ik hoorde vond ik niet voldoen en ook de software werkt niet handig. Auralic doet het wat dat betreft beter. Of SOtM. Van Lumin heb ik heel mooie dingen gehoord, maar ook wat saai klinkende demo's.

 

Voor mij zijn de volgende dingen belangrijk:

1. organische en natuurlijke klank.

2. mogelijkheid tot verschillende aansluitingen. (USB, SPdif, i2s enz.)

3. goed werkende software

4. werkend met een standaardomgeving zoals UPnP, Google play enz. 

5. fatsoenlijke ingebouwde voeding(en), of de mogelijkheid een externe voeding aan te sluiten.

 

Veel streamers zijn met specifieke software uitgerust. Wanneer die niet meer wordt ondersteund heb je aan het ding niks meer. Raspberry-achtige apparaatjes kunnen best aardig klinken, maar wat kennis van die dingen is wel handig.

 

Ik heb daarom voor een Windows PC met JRiver gekozen. En een losse DAC daarachter. Ik vind Roon ook altijd wat saaier klinken dan JRiver of sommige Linux apparaten.

 

Van de vier keuzes zijn er drie met Roon. en de vierde staat me ook niet aan. Daarom heb ik (nog) niet gestemd.

Ik snap je, helaas moeilijk om de poll te veranderen. Maar jouw keuze zou dus een NUC zijn en dan met JRiver.

Zelf vind ik wel Roon handiger en mooier om te gebruiken. JRiver is wat meer basic. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zou wel gaan voor een losse streamer en evenetueel een goeie DAC erachter. Wat ik van anderen hoor is de software moet wel goed zijn. Die is bij Sonos, Bluesound, Naim, en Cambridge allemaal prima. Iets met HEOS kan dan weer geen Qobuz aan. Let erop dat de bekende streamingsdiensten (Spotify, Deezer, Tidal, Qobuz) ondersteund worden en dat het ding Roon ready is.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, pjotr27 said:

Ik snap je, helaas moeilijk om de poll te veranderen. Maar jouw keuze zou dus een NUC zijn en dan met JRiver.

Zelf vind ik wel Roon handiger en mooier om te gebruiken. JRiver is wat meer basic. 

Met een NUC kun je waarschijnlijk alleen via USB naar de DAC. Dat heeft zeker niet mijn voorkeur.

Een iets groter kastje met de mogelijkheid voor uitbreidingskaarten is in ieder geval universeler. Bovendien kun je de kast wat steviger en mooier kiezen. Die plastic/blikken NUC kastjes is niet echt high-end zeg maar. Ook de vrijheid om meerdere lineaire voedingen te installeren lijkt mij ook een voordeel. Ik gebruik een aparte voeding voor het moederbord en een voor de SSD. Maar ik ken ook mensen die de uitbreidingskaarten ook weer apart voeden.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben erg blij met mijn Dion Audio multimedia pc. Van datzelfde merk heb ik ook de DAC.

Dit alles voldoet zo goed, dat ik nu ook de versterking van Dion Audio ga aanschaffen.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Hans van Liempd said:

Met een NUC kun je waarschijnlijk alleen via USB naar de DAC. Dat heeft zeker niet mijn voorkeur.

Een iets groter kastje met de mogelijkheid voor uitbreidingskaarten is in ieder geval universeler. Bovendien kun je de kast wat steviger en mooier kiezen. Die plastic/blikken NUC kastjes is niet echt high-end zeg maar. Ook de vrijheid om meerdere lineaire voedingen te installeren lijkt mij ook een voordeel. Ik gebruik een aparte voeding voor het moederbord en een voor de SSD. Maar ik ken ook mensen die de uitbreidingskaarten ook weer apart voeden.

Daar zit aan de ene kant wel wat in. Aan de andere kant heeft een NUC wel een passieve ventilatie en een grotere kast weer niet. Ook is een NUC makkelijk extern te voeden...

Lastig. 

Link to comment
Share on other sites

De grootste voorkeur gaat uit naar een PC based oplossing met linux (Geen windows apple mag wel maar is onnodig duur.) en Rhoon.

Alleen geen NUC, het ding staat immers in je luister ruimte en heeft draaiende delen die hoorbaar zijn.

Er zijn leuke passief gekoelde PC's beschikbaar met SSD die voldoen prima.

Heb je veel muziek dat je lokaal wil opslaan dan is een NAS wel een goede aanvulling om je muziek op te slaan en te backupen.

Voor de weergave zelf is een goede USB DAC toch wel de beste klinkende oplossing.

Dit protocol heeft de grootste band breedte en staat ook DSD streaming toe.

Iets wat voor mij duidelijk meerwaarde heeft.

Er zijn immers erg mooie SACDs die je ook zo wil kunnen weergeven.

Dat komt wat mij betreft nog het dichtste bij de analoge weergave.

Dat kan niet met spdif.

Dan heb je nog wat i2s Dacjes die kunne n wel overweg met DSD maar daar is geen standaard voor en je bent dan afhankelijk van hoe de fabrikant dat ge implementeert heeft.

En dan mag je hopen dat er nooit iets mee is en dat de hardware ook door Linux ondersteund wordt.

Maar ja die keuze staat weer niet in de Poll

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pjotr27 said:

Daar zit aan de ene kant wel wat in. Aan de andere kant heeft een NUC wel een passieve ventilatie en een grotere kast weer niet. Ook is een NUC makkelijk extern te voeden...

Lastig. 

Zo ver ik weet heeft de NUC gewoon een ventilator aan boord. Niet echt passief dus.

505.png

Link to comment
Share on other sites

De goedkoopste modellen hebben geen ventilatoren, maar daar moet je natuurlijk geen Windows op willen installeren. Linux!

Link to comment
Share on other sites

Veel verschillende voorkeuren, ik doe er nog één bij. Voor de makkelijke geen gezeur weg, kies dan een auralic aries g1. Ga je het iets ingewikkelder maken met losse voedingen, en een appart eindpunt kies dan een sotm, Ultrarendu of opticalrendu. Dit is dan wel weer gemakkelijker te upgraden.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bloom said:

De goedkoopste modellen hebben geen ventilatoren, maar daar moet je natuurlijk geen Windows op willen installeren. Linux!

Die heb ik nog niet in handen gehad maar zou daar inderdaad geen windows op durven zetten.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, kappa7 said:

De grootste voorkeur gaat uit naar een PC based oplossing met linux (Geen windows apple mag wel maar is onnodig duur.) en Rhoon.

Alleen geen NUC, het ding staat immers in je luister ruimte en heeft draaiende delen die hoorbaar zijn.

Er zijn leuke passief gekoelde PC's beschikbaar met SSD die voldoen prima.

Heb je veel muziek dat je lokaal wil opslaan dan is een NAS wel een goede aanvulling om je muziek op te slaan en te backupen.

Voor de weergave zelf is een goede USB DAC toch wel de beste klinkende oplossing.

Dit protocol heeft de grootste band breedte en staat ook DSD streaming toe.

Iets wat voor mij duidelijk meerwaarde heeft.

Er zijn immers erg mooie SACDs die je ook zo wil kunnen weergeven.

Dat komt wat mij betreft nog het dichtste bij de analoge weergave.

Dat kan niet met spdif.

Je beschrijft hier exact mijn opzet. Leuk.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

http://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=171374&mode=view

Dit heb als een 3e opzet, ik rommel nogal wat met Streamen. Daar kan ik in 5 min. een Daphile server van maken, m.b.v. een wisseling van de Msata schijf.

 

Daarnaast is dit een speler die op Linux draait,   http://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=172403&mode=view

 

Hetgeen ik het liefst gebruik is dan de Hewlet Packart Linux server met de de schijven in Raid, en de laatste speler met een schone voeding en galvanische scheiding van de rest m.b.v. van glasvezel, en dan via USB naar I²S naar de DAC.

https://community.roonlabs.com/t/soekris-dam-1021-support-for-r2r-dac-via-i2s/26226/30

 

https://community.roonlabs.com/t/showing-off-your-roon-setup-description-and-photos-2015-2021-03/235/5717

Mijn set up zoals die bij ROON bekend is.

Link to comment
Share on other sites

ik heb nog een Allo Digione streamer. Klinkt erg goed. Doet niet onder voor de Sonore micro rendu vind ik zelf. (heb ik ook) De Digione kun je wel lenen als je dat zou willen om uit te proberen. Hij is evt. ook te koop. Net als de Sonore micro rendu.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, siem said:

Veel verschillende voorkeuren, ik doe er nog één bij. Voor de makkelijke geen gezeur weg, kies dan een auralic aries g1. 


Niets vind ik zo erg als dat geklooi met computers. Begin eens met een Auralic Mini (tweede hands) zet er een betere voeding op en eventueel een zeer goede DAC (Pjotr heeft die al). Ben je al aardig op weg voor weinig geld. Zeer prettige bediening overigens.

PS Ik heb zowel boven als beneden een Auralic mini.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, jepe! said:

ik heb nog een Allo Digione streamer. Klinkt erg goed. Doet niet onder voor de Sonore micro rendu vind ik zelf. (heb ik ook) De Digione kun je wel lenen als je dat zou willen om uit te proberen. Hij is evt. ook te koop. Net als de Sonore micro rendu.

Mooi aanbod, maar beetje lastig (woon in Indonesie). 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, carl said:


Niets vind ik zo erg als dat geklooi met computers. Begin eens met een Auralic Mini (tweede hands) zet er een betere voeding op en eventueel een zeer goede DAC (Pjotr heeft die al). Ben je al aardig op weg voor weinig geld. Zeer prettige bediening overigens.

PS Ik heb zowel boven als beneden een Auralic mini.

Ja dat houd mij ook wel een beetje tegen. Computers is zeker in het begin redelijk lastig om alles goed te installeren. Wat mij ook tegenhoud is een ventilator in computers/NUC.

Het is bij ons altijd erg warm, ook in huis. En de ventilator gaat dus veel en snel aan.

Link to comment
Share on other sites

Zo iets werkt al prima en is gewoon stil

https://minipc.eu/webshop/computers/barebones/passieve-pc/shuttle-ds10u/

Wil je heel basic beginnen en gebruik je voornamelijk lokaal opgeslagen muziek dan kun je hier al Daphile op zetten en heb je al een complete stream oplossing.

Hoe dat werkt met Tidal en qobus weet ik niet dat heb ik nooit getest.

Wel heb ik daar de wereld aan radio zenders op en dat staat hier dagelijks aan.

edit, komen nog wel wat schijven en geheugen bij.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Ja is ook mooie oplossing. In Oktober maar eens verder oriënteren in Nederland.  Hier is vaak slecht te koop, oude modellen en nauwelijks garantie.

Verder goed de verkoopsites in de gaten houden, wie weet wat er 2de hands wordt aangeboden.

 

Link to comment
Share on other sites

Verwacht geen high end geluid rechtstreeks uit een nuc via de standaard usb. Ook niet bij het gebruik van Daphile. Het klinkt heel aardig maar geen vergelijk met een voor high end audio ontworpen oplossing.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, siem said:

Verwacht geen high end geluid rechtstreeks uit een nuc via de standaard usb. Ook niet bij het gebruik van Daphile. Het klinkt heel aardig maar geen vergelijk met een voor high end audio ontworpen oplossing.

 

Ik lees weleens anders, er zijn mensen genoeg die een NUC helemaal optuigen met dure voeding etc., maar denk dat ik een oplossing als Auralic, Lumin, Soundaware toch makkelijker vindt.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik een low-end NUC (de goedkoopste die ik maar kan vinden, ca 100-120 euro) en tak de audio af via hdmi en uiteraard met Linux en (in mijn geval) mpd als afspeelsoftware. Absoluut high-end audio!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pjotr27 said:

 

Ik lees weleens anders, er zijn mensen genoeg die een NUC helemaal optuigen met dure voeding etc., maar denk dat ik een oplossing als Auralic, Lumin, Soundaware toch makkelijker vindt.

Als je zo min mogelijk gedoe wilt dan lijkt me de auralic of aurender de beste oplossing. Daarnaast blijven usb kabels en netwerk switches ook nog van belang. Dus voor de liefhebber zal er toch nog altijd wat overblijven om te optimaliseren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...