Jump to content

Ocos Cable


carl
 Share

Recommended Posts

Ik kan een stuk Ocos kabel krijgen. Op de kabel staat "Ocos Patented Type  DC serie No 6" . Dat lijkt wel origineel Ocos. Alleen staat er niet "constant Impedance" op waar Cock het over had. Is deze kabel nu de juiste Ocos kabel. Ik hoop dat Cock meeleest anders bel ik hem morgen op.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Ik kan een stuk Ocos kabel krijgen. Op de kabel staat "Ocos Patented Type  DC serie No 6" . Dat lijkt wel origineel Ocos. Alleen staat er niet "constant Impedance" op waar Cock het over had. Is deze kabel nu de juiste Ocos kabel. Ik hoop dat Cock meeleest anders bel ik hem morgen op.

 

Is er dan een type dat ánders is? Ik heb daar niet op gelet hoor, bij de aankoop.....

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Roots said:

Op het HTforum staan 2 sets Ocos kabels te koop van het juiste type.

 

OCOS speaker cable

2 sets beschikbaar (elke set inclusief 4 connectors):

Set van 4 meter : 250 euro
Set van 2 meter : 150 euro

 

OCOS speaker cable (htforum.nl)

 

Toch wel grappig want hier staat wel weer expliciet "constant Impedance" op. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/20/2021 at 7:23 PM, René N. said:

 

Is er dan een type dat ánders is? Ik heb daar niet op gelet hoor, bij de aankoop.....

Heeft de Ocos gebracht wat je ervan verwachte René?....Je kwam toch van zo'n "speciale" zelfbouwkabel?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ik had een mooie zelfbouwkabel gemaakt, met Bullitpluggen en Neotech BRDCC-20 kabel. Maar die Ocos ging toch wel een stuk verder. En het laag kreeg veel meer "volume"....

Link to comment
Share on other sites

Is daar niet een heel logische verklaring voor.?  Stel dat die kabel 1of 2Ω impedantie toevoegt. Dan wordt de dempingsfactor van de versterker minder groot en daardoor de controle over de basluidspreker minder en krijg je meer laag.  Kun je ook doen, met een weerstandje. Sansui deed dat al in de jaren 70.  Voor de liefhebber https://mennovanderveen.nl/cms/images/onderzoek-ontwikkeling/publicaties/download_6.pdf

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Is daar niet een heel logische verklaring voor.?  Stel dat die kabel 1of 2Ω impedantie toevoegt. Dan wordt de dempingsfactor van de versterker minder groot en daardoor de controle over de basluidspreker minder en krijg je meer laag.  Kun je ook doen, met een weerstandje. Sansui deed dat al in de jaren 70.  Voor de liefhebber https://mennovanderveen.nl/cms/images/onderzoek-ontwikkeling/publicaties/download_6.pdf

 

Ik heb het toch maar even opgezocht, wat ik er toen van vond.... Als ik er iets definitief tussen heb is dat mijn nieuwe referentie en vind ik verschillen niet meer belangrijk. Dit was het:

 

- middengebied meer aanwezig
- dynamischer
- laag is strakker, "zwabbert" niet na
- stemmen iets minder afgebakend, minder microdetail, minder scheidend vermogen
- meer attaque in laag (piano Paolo Conte)
- zwaardere stem en instrumenten
- er worden andere accenten gelegd, waardoor vloeiender, het hoort meer bij elkaar
- bijzonder om te horen hoe een piano eerst fel op te voorgrond staat en dan even later heel zacht naar de achtergrond is geproduceerd
- hoog (en soms mid) plakt niet aan de speakers
- meer rust, ik wil hem harder zetten

 

Dat was dus ergens in juli 2020. Inmiddels is de situatie weer volledig anders, dus geldt dat voor het geluidsbeeld (van de totale set) dan ook weer. Dat stemmen bijvoorbeeld minder afgebakend zijn is nu niet meer aan de orde bijvoorbeeld....

 

Overigens leuke toevoeging in je post over zo'n weerstandje.....:)

Link to comment
Share on other sites

De mantel van een Ocos kabel heeft een hoog koolstofgehalte en werkt als een halfgeleider. Zo heb ik het begrepen. 

 

Ook hier erg tevreden met deze Ls kabel. Een betere balans, meer focus, meer muziek 😊

 

Grappige is dat ik juist wat minder laag ervaarde, maar wel met meer doortekening. Meer informatie dus

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het niet helemaal Jack, Cock zei naar mijn herinering dat Ocos vanwege de constante impedantie het juist goed deed op buizen.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, carl said:

Ik begrijp het niet helemaal Jack, Cock zei naar mijn herinering dat Ocos vanwege de constante impedantie het juist goed deed op buizen.

De versterker ziet een bijna constante 8 Ohm door het halfgeleider principe.  Dat is wat Cock me zei, maar ook anderen die hier kundig in zijn. Als je kabel zo bloot meet is hij niet geweldig 🤣

Link to comment
Share on other sites

Dat kan ook met een weerstandje Carl. 

13 minutes ago, carl said:

Ik begrijp het niet helemaal Jack, Cock zei naar mijn herinering dat Ocos vanwege de constante impedantie het juist goed deed op buizen.

Dat wordt uitgelegd met tekst en tekeningen.  Ondersteund met metingen in het stuk van Menno van der Veen. Conclusie 5 is interessant voor liefhebbers van push-pull versterkers zoals jij.  Enlarging Zout reduces the harmonic distortion in the current through the voice coil. M.a.w. als je "scherpte" ervaart lees oneven 3e en 5e harmonischen etc dan kan de extra weerstand die toegevoegd wordt door de kabel heel goed uitpakken. Koolstof helpt daartegen uit eigen metingen  sowieso 🙋‍♂️   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, René N. said:

Ja, ik had een mooie zelfbouwkabel gemaakt, met Bullitpluggen en Neotech BRDCC-20 kabel. Maar die Ocos ging toch wel een stuk verder. En het laag kreeg veel meer "volume"....

Maar is dit niet een interlink. Het ging in dit topic toch over speakerkabels? Bulletpluggen en awg 20 wijzen nl op interlink. Tenzij je die awg 20 een aantal keren hebt samengevoegd en Bullet (of toch Bullit) ook stekkers voor speakerkabels maakt. Ik ken wel de ETI stekkers voor speakerkabels. ETI is de nieuwe naam voor Bullet. Die zijn erg mooi. Zie hier

https://hnny.nl/prijslijsten/prijslijst_ETI_Research.pdf

 

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, leobus said:

Maar is dit niet een interlink. Het ging in dit topic toch over speakerkabels? Bulletpluggen en awg 20 wijzen nl op interlink. Tenzij je die awg 20 een aantal keren hebt samengevoegd en Bullet (of toch Bullit) ook stekkers voor speakerkabels maakt. Ik ken wel de ETI stekkers voor speakerkabels. ETI is de nieuwe naam voor Bullet. Die zijn erg mooi. Zie hier

https://hnny.nl/prijslijsten/prijslijst_ETI_Research.pdf

 

groet,

Leobus

 

Je hebt helemaal gelijk Leo. Ik heb er dus inderdaad wél interlinks van gemaakt, maar ook speakerkabels. Natuurlijk zonder de Bulletpluggen. Slash ETI....:biggrin:. Er zitten daarvan nog stukken in het wisselfilter en van daaruit ook naar de luidsprekerunits. Om maar zo weinig mogelijk overgangen te hebben....

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zeker 15 jaar Ocos kabels gebruikt in mijn 2e setup, mijn PC setup. Ik was toen muzikant en mixte veel met mijn diy Dynaudio Gemini's (M1) met de dikste Tritec spoel en Audyn cap+...Op vooral Bryston eindversterkers. Speakers gebruik ik nog.

Het laag is strakker(dunner?). Focus is echt okay, tonaal is het echt in orde, lekker dynamisch ook. Heb ze verkocht en een setje Cardas Quadlink ervoor terug gekocht. Het eerste wat ik dacht toen...Hoor die ruimtelijkheid ineens, ongelooflijk! 

Die van mij waren 3.5 meter en hadden een inductie van 740mH ! 😲

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zal er op letten als ik ze op proef heb Roots. Ik zelf speel nu met Kimber 4 TC en dat bevalt goed. Maar ja wat wil de man? Na een leven met veel mannen kwam Yvonne Kroonenberg tot de conclusie "meer". Ik denk dat ze gelijk heeft 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...