Jump to content

X-Fi wordt DAE


Sodejuu
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, kappa7 said:

  …..  maar als je wat meer verwent bent wordt de wauw lat wel steets hoger gelegt en gaat dat niet meer met een €600 spelert


De drie die we bij Marco hebben gehoord waren allemaal in top conditie en zo klonken ze dan ook. Maar het kan beter.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

Zeg audiofreak kun jij als vinyl liefhebber misschien inhoudelijk ook nog wat toevoegen? 

Natuurlijk kan ik dat. Zie de quote hieronder van Carl. Daar ging het dus over en ik was dat helemaal kwijt in mijn geheugen. En daarom reageerde ik op Carl met mijn vraag.
Verder heb ik niets toe te voegen over het vergelijk in HvH bij Marco en ook mijn inhoudelijke bijdrage over de Dutch Audio Event had ik al eerder gedaan in dit topic.
 

3 hours ago, carl said:


Jij had een zeer late reactie op mijn artikel over de TD 320 gehad Onno. De man had een TD 321 en wilde die verkopen aan de schrijver van het artikel. Toen ik hem adviseerde deze maar op internet te verkopen vanwege de prijs zei hij dat hij met een fles Whiskey tevreden was. Mijn dochter heeft een fles van 100 euro gekocht. Zelf nog nooit gedronken.

Dank Carl voor het opfrissen van mijn geheugen. Ja nu weet ik het weer. Ik heb zijn email toen doorgestuurd naar jou en het verzoek gedaan om zijn email te beantwoorden. En ja, dat was na aanleiding van artikel van jou op puresound.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Het kan áltijd beter, maar daar gaat het helemaal niet om. Blijkbaar zitten we niet op dezelfde golflengte hier. Ik kan het helaas niet beter uitleggen. Ga er nog eens goed over nadenken. 🙋‍♂️


Jouw boodschap is vaak dat er met weinig geld vaak ook uitstekende resultaten te bereiken zijn. En dat ben ik zeker met je eens Jack. Dat geldt trouwens voor zowel analoog als digitaal.

Link to comment
Share on other sites

Dit keer niet.  Alle opnames van tegenwoordig zijn digitaal.  Daar wordt zowel een digitale als analoge master van gemaakt.  M.a.w. wat in de groeven staat komt van DA-converters en AD-converters van studiokwaliteit. Die zijn waarschijnlijk veel beter dan menigeen thuis heeft staan. Bij analoog wordt geen of veel minder compressie gebruikt. Bij high-end digitaal zijn hele kleine foutjes al storend. Vinyl heeft een soort smoothness waardoor dat soort foutjes niet of nauwelijks opvallen. En dat zijn nog maar een paar dingen die ik uit het filmpje haal. Volgens mij heb je ook geen jitter bij vinyl, want factor tijd zit al in de groeven geperst. In de studio gebruiken ze vaak een Word Clock waarmee al digitale spul exact gesynchroniseerd is. Waarschijnlijk is er nog meer te vinden.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Bij herpersingen koop ik vaak Speakers Corner Records en die zijn AAA tenzij expliciet vermeld. Ook Fremer geeft op zijn site een lijst met alleen AAA LP’s. Maar goed veel recente muziek is DDA en vaak klinken die ook erg aardig. Overigens heb ik laatst wat platen gekocht bij Discogs. Als daar NM op staat is dat het wel vaak.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tubejack said:

Dit keer niet.  Alle opnames van tegenwoordig zijn digitaal.  Daar wordt zowel een digitale als analoge master van gemaakt.  M.a.w. wat in de groeven staat komt van DA-converters en AD-converters van studiokwaliteit. Die zijn waarschijnlijk veel beter dan menigeen thuis heeft staan. Bij analoog wordt geen of veel minder compressie gebruikt. Bij high-end digitaal zijn hele kleine foutjes al storend. Vinyl heeft een soort smoothness waardoor dat soort foutjes niet of nauwelijks opvallen. En dat zijn nog maar een paar dingen die ik uit het filmpje haal. Volgens mij heb je ook geen jitter bij vinyl, want factor tijd zit al in de groeven geperst. In de studio gebruiken ze vaak een Word Clock waarmee al digitale spul exact gesynchroniseerd is. Waarschijnlijk is er nog meer te vinden.  🙋‍♂️

Voor een LP wordt een andere master gemaakt, omdat het fysiek niet mogelijk is de master die voor een CD of stream gebruikt wordt op een LP te persen. De grondmaster is gelijk, maar de pers-masters verschillen.

De sterke punten van digitaal (S/N, THD, kanaalscheiding, etc) zijn ook gelijk de zwakke punten, omdat je dan elke fout onder een vergrootglas legt. En als er iets fout gaat, ervaar je dat sneller als irritant. Blijkbaar is een kanaalscheiding van 25dB en een ruisvloer van 60dB voldoende om ons gehoor te strelen. Neemt niet weg dat er ook LP's zijn die net zo klinken als nagels over een schoolbord.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sodejuu said:


De sterke punten van digitaal (S/N, THD, kanaalscheiding, etc) zijn ook gelijk de zwakke punten, omdat je dan elke fout onder een vergrootglas legt. En als er iets fout gaat, ervaar je dat sneller als irritant. 

 

Dan ligt het toch voor de hand dat er een knopje komt wat die sterke punten wat afzwakt. Misschien moet meneer Grimm daar zijn vernunft voor inzetten. Volgens mij beperkt Cock bijvoorbeeld de kanaalscheiding als hij een CD speler modificeert. 

 

Verder ben ik natuurlijk in de eerste plaats een gebruiker Jack " If it sounds better, it is better". 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sodejuu said:

Voor een LP wordt een andere master gemaakt, omdat het fysiek niet mogelijk is de master die voor een CD of stream gebruikt wordt op een LP te persen. De grondmaster is gelijk, maar de pers-masters verschillen.

De sterke punten van digitaal (S/N, THD, kanaalscheiding, etc) zijn ook gelijk de zwakke punten, omdat je dan elke fout onder een vergrootglas legt. En als er iets fout gaat, ervaar je dat sneller als irritant. Blijkbaar is een kanaalscheiding van 25dB en een ruisvloer van 60dB voldoende om ons gehoor te strelen. Neemt niet weg dat er ook LP's zijn die net zo klinken als nagels over een schoolbord.

Mee eens. Geluid heeft bij een live optreden, ook geen kanaalscheiding van 100dB.  60dB S/N kan inderdaad al een oorstrelend resultaat geven. Bij klassiek hoor je dan wel eerder ruis.

12 minutes ago, carl said:

 

Dan ligt het toch voor de hand dat er een knopje komt wat die sterke punten wat afzwakt. Misschien moet meneer Grimm daar zijn vernunft voor inzetten. Volgens mij beperkt Cock bijvoorbeeld de kanaalscheiding als hij een CD speler modificeert. 

 

Verder ben ik natuurlijk in de eerste plaats een gebruiker Jack " If it sounds better, it is better". 

Oneens. Het is m.i. beter om de kwaliteit omhoog brengen, zodat er geen kleine foutjes ontstaan. Met CD's is dat het makkelijkste. 2) Ook uit het filmpje.  Jongeren hebben meer met digitaal. Ouderen met analoog.  Logisch....

Link to comment
Share on other sites

Ach.. die "vete" tussen analoog- en digitaalliefhebber blijft altijd bestaan. Evenals de buizen- vs transistorliefhebbers. Die strijd heb ik opgegeven en zelf voor transistor en digitaal gekozen. Hier luister ik met veel plezier naar. Het belangrijkst blijft de opnamekwaliteit en die is er voor alle media van heel goed, tot heel slecht.

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Gydo said:

Hoe vinyl liefhebbers het toch vaak niet kunnen laten om te beweren dat goede technische gegevens bij digitaal irrelevant zijn. Zelf speel ik vinyl, cd's en stream en allemaal bevallen ze mij prima.

 

 

 

Dat zeg ik in ieder geval niet Gydo. Maar als Grimm beweert dat na 40 jaar CD speler een goedkope platenspeler concurrent is van digitaal dan heb ik wat minder vertrouwen in zijn kennis. Marketingtechnisch doet hij het natuurlijk wel goed hoor 🥵

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het belangrijkst blijft de opnamekwaliteit en die is er voor alle media van heel goed, tot heel slecht.

 

 

 

Ik beweer niet anders.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, carl said:

 

Dat zeg ik in ieder geval niet Gydo. Maar als Grimm beweert dat na 40 jaar CD speler een goedkope platenspeler concurrent is van digitaal dan heb ik wat minder vertrouwen in zijn kennis. Marketingtechnisch doet hij het natuurlijk wel goed hoor 🥵

Dat beweerd hij niet Carl.  Hij zegt letterlijk: We zijn nu 40 jaar na de introductie van de CD en blijkbaar is het nog steeds niet voor iedereen zo makkelijk om het net zo ontspannend te laten klinken als vinyl.  Volgens mij klopt dat.  Het kan echter wel.  Het begint met een goed CD-loopwerk en een bijpassende DA-converter. Voor iets minder dan €1000,- kun je bovengemiddeld goed CD's afspelen.  Dat is ook een veel makkelijker manier, dan streaming.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ach.. die "vete tussen analoog- en digitaalliefhebber blijft altijd bestaan. Evenals de buizen- vs transistorliefhebbers. Die strijd heb ik opgegeven en zelf voor transistor en digitaal gekozen. Hier luister ik met veel plezier naar. Het belangrijkst blijft de opnamekwaliteit en die is er voor alle media van heel goed, tot heel slecht.

 

 

 Welke "vete" ? Nergens voor nodig. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Dat was ik allang. Maar voor Carl, als je er maar genoeg geld tegenaan gooit, kun je alles goed klinkend krijgen.   


Dat betwijfel ik zelfs Jack. Ik weet niet of je het opgevallen is, maar ik val nooit zo op die supersytemen. Ik accepteer wel dat producten die in kleine stuksaantallen geproduceerd worden  “uit der aard” duur zijn. Tenzij tweedehands en met een beetje geluk zoals bij mijn  TD 321.  Ik denk dat je door een goed beleid een zeer fraai systeem kan opbouwen voor weinig geld. 

 

Verder ben ik het met het Hans eens. Er zijn gewoon verschillende wegen naar Rome. En die van analoog met buizen is gewoonweg mijn weg. 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben natuurlijk weer wat ouder Jack en wandel wat minder dan vroeger 😀 Toch valt er op veel terreinen nog behoorlijk wat te ontdekken hoor.
Over supersystemen zijn we het verder met elkaar eens hoor. Ik vind ze meestal over de top.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sommige systemen, zoals met die die array luidsprekers van Sonore, zijn natuurlijk  geweldig. Het past alleen niet in mijn woonkamer. Ik vind halfgeleider techniek ook interessant, daar kun je weer dingen van meenemen bij het ontwerp van de een buizen versterker.  Verder staar ik me niet blind op buizen, je kunt met zoveel techniek goede audio apparatuur maken. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

LS genoeg, maar het moet wel gaan in een normale woonkamer.

 

En zoals ik al zei Jack: meerdere wegen. Ik zou overigens zo een nieuwe buizenversterker kopen hoor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, carl said:

Ik zou overigens zo een nieuwe buizenversterker kopen hoor.

Voor nummer 6 ben ik onderdelen aan het verzamelen. Er zit ook flink wat silicium(FET's) in. Het aardige is, dat diverse audio collega's en een metaal bewerker belangeloos meehelpen. Ik denk dat ik de versterker "Friends" ga noemen  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...