Jump to content

X-Fi wordt DAE


Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Ik wil kaartjes bestellen, zie ik dat de entreeprijs € 11,50 per dag is, maar daar komt € 3,21 voor de twee dagen bovenop. Ik betaal dus € 26,21 voor iets wat € 23,- kost. Bijzonder....

Vroeger bij de VAD kocht je een kaartje voor de zaterdag en dat was zondag ook geldig. 

 

Ook bijzonder is, dat de kassaprijs nergens vermeld wordt.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik wil kaartjes bestellen, zie ik dat de entreeprijs € 11,50 per dag is, maar daar komt € 3,21 voor de twee dagen bovenop. Ik betaal dus € 26,21 voor iets wat € 23,- kost. 


Verdienmodel Hans 😀 Geef mij maar de AAA show in Krefeld, daar kom je misselijk van de drop naar buiten - helemaal gratis.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik wil kaartjes bestellen, zie ik dat de entreeprijs € 11,50 per dag is, maar daar komt € 3,21 voor de twee dagen bovenop. Ik betaal dus € 26,21 voor iets wat € 23,- kost. Bijzonder....

Vroeger bij de VAD kocht je een kaartje voor de zaterdag en dat was zondag ook geldig. 

 

Ook bijzonder is, dat de kassaprijs nergens vermeld wordt.

Ivm COVID-19 maatregelen is er dit jaar geen directe kassaverkoop. Je kunt alleen online kaartjes kopen (scheelt tevens drukkosten en personeel aan de kassa!)

 

Het stoort mij ook ontzettend dat je meer kwijt bent als je van te voren reserveert.

Simpele rekensom (voor één dag):

Kaartje aan de kassa €12.50 (klaar!)

 

Gereserveerd kaartje: €11.50 (€1 korting)

reseveringskosten: €1.21

bankkosten: €0.79

___________________

Totaal: €13.50

 

Mocht je toevallig met Paypal willen betalen, komt er nog eens 4.9% bij en wordt het totaalbedrag opgevoerd naar €14.16

 

Stel dat er 7000 bezoekers komen. Dan levert het alleen al aan entreegelden een klein ton op. Tel daarbij de kamerkosten die de exposanten neer moeten leggen om er te mogen staan, heb je echt een nette cent op je rekening staan. Als je daar de kosten die je maakt vanaf haalt, (huur Koningshof, voorbereiding, drukkosten, personeelkosten (vorige keer waren het vooral neefjes en nichtjes van de organisatie), etc) hou je onder de streep toch een royaal salaris over. Dan hoef je verder dat jaar als importeur/retailer eigenlijk niks meer te doen. Alles wat je dan afzet is in principe extra inkomen.
Anders gezegd, de organisator haalt in twee dagen tijd ongeveer zijn jaarinkomen binnen. Goeie handel zou ik zo zeggen.

 

Dan is het in Krefeld idd beter geregeld. Daar is de organisatie in handen van de Analogue Audio Assosiation, een non profit organisatie. Als zij uit de onkosten zijn, vinden zij het helemaal prima.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Aardige calculatie.

Op zich is het wel logies dat een organisator wat geld overhoud aan het organiseren van een evenement.

Alleen is het gewoon gek dat er zo veel extra kosten gerekend worden voor het online kopen van je kaartje.

En dan nog reserveringskosten rekenen en daarbovenop nog bankkosten zetten.

Dat behoord toch echt in de kosten van het kaartje te zijn meegenomen.

Zeker als er geen alternatief is voor het online kopen.

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, kappa7 said:

Aardige calculatie.

Op zich is het wel logies dat een organisator wat geld overhoud aan het organiseren van een evenement.

Alleen is het gewoon gek dat er zo veel extra kosten gerekend worden voor het online kopen van je kaartje.

En dan nog reserveringskosten rekenen en daarbovenop nog bankkosten zetten.

Dat behoord toch echt in de kosten van het kaartje te zijn meegenomen.

Zeker als er geen alternatief is voor het online kopen.

 

Transparantie noemen ze dat. De daadwerkelijke kosten zichtbaar maken. Als men een totale prijs zouden geven, dan zegt men dat het weer té dúúr is voor 1 dag.

Of het nou links of rechtsom is, betalen moet je toch.

En het reserveringssysteem (bedrijf) waar men mee verbonden is wilt ook verdienen.

De tijd dat iets echt gratis was aan grote evenementen in audioland stamt uit de vorige eeuw. De oude VAD show rekende ook entreegeld. Ook iets van 10 of 12 euro, als ik mij goed herinner. 

Op de alle gehouden X-fi shows in Veldhoven moest ik met mijn bedrijf Puresound.be (audionieuws en recensie website) ook gewoon standgeld betalen voor mijn promotiestandje. Terwijl dat niet zo was toen de X-fi show nog in Utrecht was en opgezet was door Music2.  Toen was de deal gewoon aandacht schenken aan de show door het plaatsen van nieuwsberichten en een eventueel showverslag. Dit was ook zo met de Café Engels shows in Rotterdam.

 

Link to comment
Share on other sites

De daadwerkelijke kosten zichtbaar maken?

 

Een transactie bij Mollie kost € 0,30. En voor elk kaartje reserveringskosten betalen is ook niet gebruikelijk. Wanneer ik 20 kaartjes bestel omdat ik met een groep (b.v. wat leden van de audioclub) er naar toe zou willen, betaal je dus € 24,20 extra en voor één kaartje € 1,21. Het werk (volledig automatisch) is precies hetzelfde. Maak de prijs voor het kaartje dan gewoon € 12,70 heb je gelijk minder te administreren en dan is kan die ene cent er ook makkelijk af.

Het lijkt me trouwens, dat een kaartje aan de kassa verkopen duurder is dan online. En dat is dan weer € 0,21 cent goedkoper.

 

Ik vind het een krom systeem.

Link to comment
Share on other sites

Zoals ik al zei het is gewoon een verdienmodel. Of het allemaal zo lucratief is als Roger zegt, weet ik niet. In ieder geval zijn de verdiensten niet netto. Wel jammer trouwens die hoge betalingen zeker voor bedrijven/importeurs. Juist de wat kleinere bedrijven zijn vaak de smaakmakers. Maar helaas kom ik niet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

De daadwerkelijke kosten zichtbaar maken?

 

Een transactie bij Mollie kost € 0,30. En voor elk kaartje reserveringskosten betalen is ook niet gebruikelijk. Wanneer ik 20 kaartjes bestel omdat ik met een groep (b.v. wat leden van de audioclub) er naar toe zou willen, betaal je dus € 24,20 extra en voor één kaartje € 1,21. Het werk (volledig automatisch) is precies hetzelfde. Maak de prijs voor het kaartje dan gewoon € 12,70 heb je gelijk minder te administreren en dan is kan die ene cent er ook makkelijk af.

Het lijkt me trouwens, dat een kaartje aan de kassa verkopen duurder is dan online. En dat is dan weer € 0,21 cent goedkoper.

 

Ik vind het een krom systeem.

Helemaal mee eens.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

De daadwerkelijke kosten zichtbaar maken?

 

Een transactie bij Mollie kost € 0,30. En voor elk kaartje reserveringskosten betalen is ook niet gebruikelijk. Wanneer ik 20 kaartjes bestel omdat ik met een groep (b.v. wat leden van de audioclub) er naar toe zou willen, betaal je dus € 24,20 extra en voor één kaartje € 1,21. Het werk (volledig automatisch) is precies hetzelfde. Maak de prijs voor het kaartje dan gewoon € 12,70 heb je gelijk minder te administreren en dan is kan die ene cent er ook makkelijk af.

Het lijkt me trouwens, dat een kaartje aan de kassa verkopen duurder is dan online. En dat is dan weer € 0,21 cent goedkoper.

 

Ik vind het een krom systeem.

Dat is ook krom. Ben ik ook helemaal met je eens. Dat probeerde ik in mijn vorige post ook duidelijk te maken. En laten we wel wezen het is gewoon een commercieele show, waar een commercieel bedrijf zich aan verbonden heeft en een audionieuwswebsite Hifi.nl als uithangbord heeft.

Ik durf ook wel een voorspelling te doen, namelijk dat de (oude) ASSA show in Alkmaar ook met toegangsprijzen zal gaan werken in de toekomst, want ditzelfde bedrijf heeft ook die show overgenomen als organisator.
En welke show het ook wordt, ik denk dat er 80-90 % dezelfde bezoekers zijn die je elk jaar ziet. De nieuwe aanwas zal dus ook nu weer beperkt zijn, denk ik.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, audiofreak said:

De nieuwe aanwas zal dus ook nu weer beperkt zijn, denk ik.

Past natuurlijk ook in het tijdsbeeld van de afgelopen 2-2,5 decennia. Daar waar een muziekinstallatie bij tieners t/m mid-/ laat 90s nog een hoog goed was, is de manier van muziek consumeren daarna rigoureus veranderd. Te denken aan het kostenloos/ illegaal downloaden en verspreiden van muziek, bijhorende opkomst van mp3/ wav en van bijbehorende hardware (om maar een Ipod te noemen), opkomst HT (meestal bij volwassene mannen: zijn velen echter weer van/ op teruggekomen), gemak/ minimalisme door toedoen van de steeds meer geëmancipeerde vrouwen. Je moest eens weten hoeveel mannen het verboden wordt om ook maar iets op hifi lijkend in de gezamenlijke woonkamer te etaleren. En mannen zoals mijn broertje die met minimale kosten/ inspanningen van muziek kunnen genieten met de opkomst van Spotify en Sonos/ Heos. Een blik op de leden van een gemiddelde audioclub/ - demo geeft hierbij een duidelijke weerspiegeling. Enkele newbies daargelaten. Ik ga in ieder geval stug door, enigszins wel bevangen door het gemak van streamen. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Past natuurlijk ook in het tijdsbeeld van de afgelopen 2-2,5 decennia. Daar waar een muziekinstallatie bij tieners t/m mid-/ laat 90s nog een hoog goed was, is de manier van muziek consumeren daarna rigoureus veranderd. Te denken aan het kostenloos/ illegaal downloaden en verspreiden van muziek, bijhorende opkomst van mp3/ wav en van bijbehorende hardware (om maar een Ipod te noemen), opkomst HT (meestal bij volwassene mannen: zijn velen echter weer van/ op teruggekomen), gemak/ minimalisme door toedoen van de steeds meer geëmancipeerde vrouwen. Je moest eens weten hoeveel mannen het verboden wordt om ook maar iets op hifi lijkend in de gezamenlijke woonkamer te etaleren. En mannen zoals mijn broertje die met minimale kosten/ inspanningen van muziek kunnen genieten met de opkomst van Spotify en Sonos/ Heos. Een blik op de leden van een gemiddelde audioclub/ - demo geeft hierbij een duidelijke weerspiegeling. Enkele newbies daargelaten. Ik ga in ieder geval stug door, enigszins wel bevangen door het gemak van streamen. 

 

Ja, de wereld veranderd... Ik ken de audioclubs niet, maar zoals je het beschrijft zal het niet anders zijn dan de fotoclubs, waar eenzelfde beeld te zien is, qua leeftijden dan. Waarschijnlijk is met de omslag van analoog naar digitaal de beleving behoorlijk veranderd, net als het gemak en snelheid waarmee dat alles geconsumeerd wordt....

Link to comment
Share on other sites

Daar hebben die mannen zelf aan bijgedragen, door óf de verkeerde vrouw te kiezen, of niet hun passies te delen met hun vrouw. Vrouwen houden echt wel van een mooi geluid. Als ik weer eens sleutel, om mijn set verder te perfectioneren, of een apparaat test, van een klant in de woonkamer. Krijg ik af en toe een enthousiaste  opmerking van goh: "dat belletje daar heb ik nog nooit gehoord". Als het niet goed is, zegt ze het ook. Ze geeft dan meestal precies aan "wat".  

 

Af en toe zitten we samen uren op de bank te luisteren. Vooral opnames uit de jaren 50...60...70 nog met buizen, uit de tijd van de Vietnam oorkog kunnen adembenemend klinken. Niet perfect want vaak ontbreekt het laag en er is soms wat overdreven stereo.  Maar het klinkt wel écht zonder die vaak overdreven compressie van tegenwoordig.  

Edited by Tubejack
wat typo's
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Daar hebben die mannen zelf aan bijgedragen, door óf de verkeerde vrouw te kiezen, of niet hun passies te delen met hun vrouw. Vrouwen houden echt wel van een mooi geluid. Als ik weer eens sleutel, om mijn set verder te perfectioneren, of een apparaat van een ander test in de woonkamer. Krijg ik af en toe een enthousiaste  opmerking van goh: "dat belletje daar heb ik nog nooit gehoord". Als het niet goed is, hoor ik het ook. Ze kan ook nog aangeven "wat".  Af en toe zitten we samen uren op de bank te luisteren. Vooral opnames uit de jaren 50...60...70 nog met buizen uit de tijd van de Vietnam oorkog kunnen adembenemend klinken. Niet perfect want vaak ontbreekt het laag en er is soms wat overdreven stereo.  Maar het klinkt wel écht zonder die vaak overdreven compressie van tegenwoordig.  

Dat hoeft niet altijd zo te zijn, Jack. Mijn laatste ex-vriendin die had niets met geluid of met Hifi/audio. Die hield van de stilte in huis.  Dat was 1 van de redenen dat ik een eigen luisterruimte had. Ook had ze niets met mijn hobby. Laat staan dat ze de tijd nam om met mij samen te gaan luisteren naar een nieuwe lp of cd. Ook wilde ze nooit mee naar een show of samen met mij op een audioshow te staan in het puresound standje. Wat zij dan welk weer deed was mijn geschreven teksten voor de website controleren en verbeteren.
Was zij dan een 'verkeerde' vrouw voor mij of was ik dan zo stom om mijn 'passie' niet te delen met haar? Nee zeker niet, we hadden samen weer andere interesses in andere gebieden, zoals het samen reizen of theater en bioscopen bezoeken.

Met mijn eerste (overleden) vrouw ontdekten we samen de muziek en bouwden we dezelfde muzieksmaak op en deelden we die muziekpassie hartstochtelijk. Muziek was toen voor ons beiden alles!!

Mijn tweede (overleden) vrouw die hield ook erg van muziek en samen deelden we dan ook bepaalde genres in de muziek. Zij vond mijn audiopassie ook erg leuk voor mij en kon enorm genieten van mijn passie als ik weer ergens zeer enthousiast over was en passioneel erover kon vertellen. Zij gunde mij ook daarin alles. Zij zat ook vaak samen te luisteren met mij op de bank. 

Mijn huidige vriendin heeft dezelfde passie als ik wat betreft analoge weergave en vind draaitafels en lp's een prachtig iets. Dat was dan ook het eerste wat ons samen bracht en verbond. Zij vind alle muziek even mooi en luistert graag naar mijn verhaaltjes over een lp of concert of andere (muziek) anekdotes uit mijn verleden.
 

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je dit deelt Onno. Het lijkt me echt vreselijk, als iemand overlijd waar je van houdt. Wat een pech heb je daarin. Mooi dat je nu een vriendin hebt met dezelfde passie. Even puur statistisch. Toch een score van 3 op 4 vrouwen. Volgens mij, kun je meestal dit soort dingen prima regelen met vrouwen.  Een tip neem je vrouw mee naar de DAE. Het viel me op, bij de laatste show in Alkmaar dat er ook vrouwen waren. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, leobus said:

Ik ben met de verkeerde vrouw getrouwd.😀😄😉 En van dat soort zijn er echt heel veel. Jack is een mazzelaar.

groet,

Leobus

 

Of ik een mazzelaar ben?  Ja waarschijnlijk wel. Mijn vrouw doet nooit moeilijk als het om audio gaat. Al bij de 1e ontmoeting vroeg ik of ze van muziek hielt. Ze bleek zelf ook een aardige stereo installatie te hebben en was heel zuinig op haar LP's.  

Link to comment
Share on other sites

Ha,mijn vrouw legt mij niets in de weg, ze luistert ook graag naar muziek.
Ze deed wat moeilijk toen ik breedbanders in de huiskamer zette, maar ze denkt met mij mee.
Als jij nu de eetkamer eens als muziekkamer ging gebruiken, de eethoek kan goed in de huiskamer.
Dat was niet tegen dovemansoren gezegd, nog dezelfde dag zat ik in mijn nieuwe luisterkamer waar ik mijn gang kan gaan.🙂

Mijn luisterkamer meet 2,70 x6,00 meter.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Voor veel vrouwen is muziek iets om op te dansen: “ Annie houdt mijn tassie effe vast want die goze wil met me danse” .  Ik heb twee sets in huis en mijn vrouw mist de set beneden beslist als die even niet werkt. Toch is het daar de streamer die de klok slaat en ik speel zelden met de TD 150.  En ik experimenteer daar dus heel vaak met nieuwe muziek. Ik vind het beneden prima klinken, maar niet audiofiel. Op zolder klinkt het veel beter, maar daar is het  puur analoog. Mijn vrouw zit er eigenlijk nooit. Ze houdt ook niet van veel laag wat absoluut meevalt daar.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag op de DAE geweest. En Audiofreak en Kappa7 gesproken. En nog een heleboel andere mensen, zoals Jongensdroom.  Erg gezellig.

 

Qua show... De "grote merken" ontbreken, dus geen B&W, Kef en Wilson Audio om er maar een paar te noemen. Maar wel een hoop voor mij onbekende merken en nieuwe fabrikanten.

 

Het beste geluid mag van mij naar kamer 21. Dat had Audiofreak ook goed gehoord. Daar stonden de mensen van Ultisone, Met Alsivox magnetostaten, Primary draaitafel, Aries versterking en een Streamer van HiFi Rose.

 

En verder klonken Daudio, Kii, AF Group met oa Audio Analogue behoorlijk goed. En ik zal er zeker een paar vergeten zijn.

 

Maar heel veel sets waren niet om aan te horen. Een set van € 100.000,- met McIntosch en Sonus Faber, klonk in mijn oren niet beter dan het goedkope setje van dezelfde merken in dezelfde kamer. Soms geen laag, soms geen hoog, soms vervorming, soms soeperige laagweergave, enz.

 

Hopelijk klinken deze sets morgen beter.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...