Jump to content

iEar show gaat door.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Leuke show en druk.
Van alles gezien maar niet alles.
Music 2  zoals verwacht top qwa uitstraling en klank.
De Nad kamer bezocht en daar klonk het met de splinternieuwe Nad 3050 met mooie grot Vu meters ook erg goed en krachtig met diep laag, daar stond een heftige sub achter denk ik.
De Mcintosch Sonus faber combi vond ik ook prima klinken.

Dyne audio-Heed klonk ook heel mooi.
Er waren ook enkele kamers waar het galmde, merken heb ik daar niet van.
Nog even een praatje gemaakt met A.J van Den Hul, hij had over de set die volledig met  kooldraad bedraad was.
Daar was hij enkele jaren mee bezig geweest zo zei hij.
Hans van Liempd was er ook al vroeg bij.

Link to comment
Share on other sites

God wat een drukte zeg. Ik heb de auto maar in een zijstraat gezet want er was geen plek. Ik ben op de derde verdieping begonnen daar klonk het echt heel erg slecht. Gelukkig was daar het restaurant en daar kwam ik George en Onno tegen en later Leo. Maar daarna werden de demo’s wel een stuk leuker. Bij Marco was het zo druk dat ik maar niet binnen ben gegaan, maar daarna wel even met hem in de rookpauze gesproken.

 

Leuke dingen:

 

- de zeer grote Focals LS op Naïm. Klonk gewoon erg goed.

- de Fink Kim LS - heel erg fraai, maar kennelijk bedoeld voor grotere ruimten 

- Vivid monitor LS

- Lyric LS dit was een breedband op een Thivan Lab buizenversterker. 10 watt op 96 Db! Zeker voor de prijs (3000 en 4600 euro) een topset. En de draaitafel met tangiale arm klink veel beter dan de streamer op een buizen DAC van weer Thivan Lab.

 

Viel me dus niet tegen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk vond ik het behoorlijk tegen vallen. Veel te druk, te hard en te veel geleuter.

 

Alles hangt er op zo'n show natuurlijk van af, op welk moment je binnen loopt. Bij die grote Focals klonk het twee keer dat ik er was gewoon beroerd. Veel te hard, slecht laag. Wel indrukwekkend, maar het laag was zo weinig doortekening, dat het wel subwooferlaag leek. De presentator gebruikte een microfoon, ik dacht dat die op de grote luidsprekers was aangesloten. Maar wanneer dat echt zo was, dan konden die joekels een stem echt niet goed weergeven. Dat leek nergens op. Zeker niet voor een set van € 250.000,-.

Het liveoptreden bij Kef was dan wel weer leuk. Zeker het eerste nummer. Omdat de microfoon niet werkte zong de man onversterkt. Wat een stem... die had de versterking echt niet nodig.

Marco had met de Blumenhofers duidelijk het beste geluid van de show. Snel, transparant, dynamisch... maar toch... ik mistte toch wat. het gevoel van in de muziek getrokken te worden ontbrak. Marco was ook niet 100% tevreden. Het bleef dan ook steken op veilige muziek. Muziek, de eigenlijk altijd wel indrukwekkend klinkt.

Wat ik ook erg goed vond, waren de Dynaudio monitoren. Toen we daar binnen waren speelde een stuk van Jacques Brel. dat klonk tenminste als een stem. geen opsmuk, maar puur en eerlijk.

Een demo van Isotek. Prima, maar waarom de luidsprekers bijna op de vloer? De tweede rij hoorde zo al geen hoog meer. Lastig om dan verschillen in stroomkabels en netfilters te horen. Zeker wanneer je op een bank op de vierde rij zit.

En waarom moet het zo verschrikkelijk hard. Zo zorg je dat je uiteindelijk alle potentiële klanten tinnitus krijgen. En over muzieksmaak valt te twisten, zeker wanneer deze voor jongeren bedoeld is. Maar kiezen voor platgecomprimeerde muziek die ook nog eens te hard is op genomen.. dat doe je op een audioshow toch niet. Op veel plaatsen liep het geluid volledig dicht en klonk het ronduit scherp. 

In de kleine stands op de bovenste verdieping was eigenlijk weinig lol te beleven. Voor mij dan. De helft zat vol met naar koptelefoons luisterende mensen en in de andere stond een set te spelen waar niemand naar luisterde, maar waar ook geen plaats voor zelfs maar één stoel was.

Het meest belachelijk vond ik het toen we bij ServiQ binnenkwamen. Daar stond een Elac set best leuk te presteren. Eigenlijk een set om langer naar te luisteren. Iedereen was stil en en genoot van de muziek. Iedereen, op twee mensen achterin na, die stonden luid met elkaar te praten. Die begrepen er helemaal niks van. Ook niet toen er verschillende mensen om keken als teken dat dit echt wel storend was. Je kunt als organisator wel proberen iedereen van de straat te trekken, maar probeer ook uit te leggen dat het geen kroeg is.

 

En verder... ben ik om 14:30 uur vertrokken. Het was overal te druk om zelfs maar binnen te komen. En dan met de ervaringen van de eerdere demo's, heb ik niet meer de moeite genomen om nog eens te gaan luisteren of het dan misschien beter zou klinken. In de paar ruimten waar ik dat probeerde klonk het nog steeds belabberd. Behalve bij de Blumenhofers dan.

 

Een van de slechtste shows waar ik ooit was.

 

Wat dan wél weer leuk is, dat je weer een hoop bekenden tegenkomt.

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Tja het was zeker druk en ja dat maakt goed luisteren wel lastig maar niet onmogelijk.

Even wat plaatjes van de ruimtes waar het goed klonk.

1e plek

EE8eU1C.jpg

 

Als 2e

NETwS48.jpg

 

3e plaats

Gftkoyn.jpg

en deze vond ik een verassing.

3rtTpBZ.jpg

 

Voor mij de eerste keer dat ik deze show heb bezocht en heb me prima geamuseerd.

Ik vond het niveau van de sets en ruimtes wel hoger dan de DAE.

 

Belangrijkste is eigenlijk wel weer even een praatje maken.

 

Link to comment
Share on other sites

Het was inderdaad erg druk. Gevolg is dan dat je ergens achterin nog net wat geluid kan opvangen. Dus echt beoordelen wordt dan niet meer mogelijk. Toen ik bij Marco was, werd er vrij zacht gespeeld en stond ik achteraan in een hoekje. Geen oordeel mogelijk; alleen dat ik niks storends hoorde. Kon nog wel even met van den Hul wat ervaringen delen.

Verder net als wat Hans vond. Veel scherp en veel laag. Indruk maken dus ipv muziek maken.

Een  paar uitzonderingen waren voor mij de Mac op Sonus Faber en vooral de Fink speakers met Esoteric. (Ik stond daar achteraan Hans en miste niks.)

Maar zeker een leuke dag gehad met mijn maatje en de andere mensen die ik heb gesproken.

Link to comment
Share on other sites

Blumenhofer was duidelijk de beste demo. Ik heb daar 4 tracks beluisterd. O.a. ZZ top, Clapton, SRV, Yello.  

Toen begon Mighty Sam en ben ik nog naar andere sets gaan luisteren.  Ik weet niet wat het nut is van electronisch gegenereerd laag dus daar erger ik mijn eigen kapot aan, was dus al weer redelijk snel weg bij Focal. Ik vond dat bij de betaalbare systemen Rega en Totem ook goed klonken. Verder nog wat meer sets gehoord zonder actieve herinneringen. Het was erg druk maar ik was redelijk vroeg en kon nog parkeren op het station. Wat ik wel een technische afgang vond was de denk ik eerste demo van KEF. HD streamen via WIFI op zo'n drukke locatie en dan verwachten dat het zonder drop outs kan. De installatie van de Ierse volkszanger deed het niet, en toen hij wel werkte was het geluid overstuurd.  Maar toch iets positiefs. Verhalen van JD Kroeske zijn altijd leuk om te horen en de volkszanger was fenomenaal zonder versterking zoals al eerder opgemerkt door anderen. Wauw wat een volume had die man .... en ook nog eens zuiver. Van mijn verder niets dan positief over het event. Het is gratis, goed toegankelijk en het geeft een goed gevoel dat er zoveel mensen toch interesse hebben in deze hobby.

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, leobus said:

Verder net als wat Hans vond. Veel scherp en veel laag. Indruk maken dus ipv muziek maken.

Een  paar uitzonderingen waren voor mij de Mac op Sonus Faber en vooral de Fink speakers met Esoteric. (Ik stond daar achteraan Hans en miste niks.)

Maar zeker een leuke dag gehad met mijn maatje en de andere mensen die ik heb gesproken.

Jij hoorde de tweeters dus wél. Voor mij klonk het allemaal erg verstopt.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Het was zeker te druk, maar toch als je even geduld hebt komt er wel een plaatsje vrij.

 

Ik sprak nog even met Onno en het viel me op dat (zelfs) hij Fink Team niet kent https://www.finkteam.com/about-us. Ze produceren nu zelf ook LS, maar werken vooral als Consultant. Vaak gaan er mislukte LS projecten naar toe en hij levert dan wel een goed product. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Hans van Liempd said:

De tweede rij hoorde zo al geen hoog meer.

 

Een van de redenen dat ik niet meer naar dit soort toestanden ga. De kwaliteit die je hoort wordt voor 80% door de opstelling/inrichting bepaald. De gemiddelde bezoeker neemt echter wel mee naar huis dat het niet klonk en de fabrikant krijgt de slechte naam. Gelukkig zijn er die er wel doorheen prikken.

 

Fink is een interessante club. Er zijn er nog een paar die dit soort dingen doen. Ontwikkeling is inmiddels ook iets dat je als fabrikant / merk uitbesteed en niet meer zelf doet. In de automobiel is dit al lang heel gebruikelijk. Designbureau voor de buitenkant, Proton voor de motor etc. (opvallend in de behangwereld is dat de merken die nog een echte designafdeling hebben fier overeind staan en de rest bijna verdwenen is)

Link to comment
Share on other sites

Ik herinner me dat Monitor Audio werd overgenomen @Ivan10. Vol trots werd het nieuwe managementsteam voorgesteld. Er zat geen 1 technicus bij. Een jaar later las ik dat een consultant erover klaagde dat een nieuwe serie van LS werd afgekeurd: niet onderscheidend genoeg in de demo kamer. Hij vond ze zelf heel erg goed klinken.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ivan10 said:

Dus alle ontwerpen zijn uitbesteed

 

Niet alles, De Harman groep bijvoorbeeld zal echt wel eigen ontwerpers hebben. De Japanse electronica denk ik ook wel. Luidspreker chassis worden over het algemeen ook ingekocht en niet zelf ontwikkeld of geproduceerd.

 

In de grafische wereld spreken we van een signatuur van een merk. Ze kunnen daar vernieuwend zijn en toch die signatuur, herkenbaarheid vasthouden. In de audio is Accuphase daar een mooi voorbeeld van. Als je alleen maar dessins inkoopt, of designs, ben je die signatuur snel kwijt.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Seed7 said:

 

Als je alleen maar dessins inkoopt, of designs, ben je die signatuur snel kwijt.


Daar zijn natuurlijk wel weer gradaties Seed. Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat je als kleine fabrikant kennis op een specifiek onderdeel inhuurt.

Link to comment
Share on other sites

Je ziet voornamelijk dat er bedrijven zijn die zich toeleggen op de ontwikkeling van deel producten die fabrikanten kunnen inkopen en daar hun eigen ontwerp mee maken.

het begint natuurlijk al bij de chips, er is geen audio fabrikant die dat zelf ontwikkeld en produceert.

maar ook hele deel assemblies worden ingekocht. Hypex is denk ik een van de bekendere toelever bedrijven die complete versterker modules leveren.

merken als NAD zetten die schaamteloos in hun eigen schoennendoosje en plakken daar hun naam op.

Merken als Denon en Marantz die doen het tegenwoordig allemaal samen en maken alleen nog een eigen front.

al is dat natuurlijk niet nieuw.

Philips leverde hun CD spelers ook aan een ieder die deze OEM wilde en aristona of marantz plakte daar dan hun stikker op.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, carl said:

Het was zeker te druk, maar toch als je even geduld hebt komt er wel een plaatsje vrij.

 

Ik sprak nog even met Onno en het viel me op dat (zelfs) hij Fink Team niet kent https://www.finkteam.com/about-us. Ze produceren nu zelf ook LS, maar werken vooral als Consultant. Vaak gaan er mislukte LS projecten naar toe en hij levert dan wel een goed product. 

Heb je niet goed begrepen of verkeerd onthouden, Charles. Ik ken Fink Team al vele jaren.

Mijn indruk van de show: VEEL TE DRUK !! Te kleine kamers en doorgangen om zoveel mensen te ontvangen. regelmatig in deuropening of naast deuropening geluisterd. Ik heb veel muziek gehoord. Ik heb slechte sets gehoord en redelijke sets gehoord. Er was geen enkele uitschieter wat mij betreft. Er was wel een verrassing  en dat was SA Legend Silverback digitale luidsprekers en welke draadloos aangestuurd word. Uiteraard Marco en Glen gezien. De Blumenhofers wel gehoord (in de verte, maar geen oordeel van mij. Wat mij ook opviel waren de meerdere dames die hun manlief vergezelde. 
En natuurlijk weer diversen forummers gezien en gesproken en enkele leden van de AVMN (Audio Vereniging Midden Nederland).

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nog compleet afgedraaid van 6 shows in 7 weken, maar 1 korte reactie over deze i-EAR show. Via een drietal foto's, die zeggen denk ik genoeg...

 

 

316317812_5683178611763689_3565021356774

 

 

 

316671927_476885124550141_55315113514191

 

 

 

316945777_3049548578678112_4163140599025

 

 

En nu een set met diezelfde speakers opbouwen in de grote luisterruimte op kantoor... Gelukkig hielp Cock gisteren een handje, wat zijn die krengen groot!!!

 

Wordt vervolgd...

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...