Jump to content

Scanspeak midrange


Koen chielens
 Share

Recommended Posts

Ik heb een aantal jaren geleden een luidsprekerset zelf gebouwd, met de Scanspeak 12M/4631G00 als midrange,

.Na een aantal jaar in opslag blijkt nu dat deze middentoners allebei 'dood' zijn. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? En is er iets aan te doen ?

 

alvast dank voor alle suggesties .

 

Koen

Link to comment
Share on other sites

Hoe weet je dat ze "dood" zijn? Denk je dat omdat er gemonteerd (in de behuizing en achter het wisselfilter) geen geluid meer uitkomt? De fout zou in het wisselfilter kunnen liggen. Om zekerheid te hebben over de middentoners, monteer eentje uit de kast en hang die eens apart aan een versterkertje dat je zeker niet te ver opendraait. Als je dan wel geluid hoort, is de midrange in orde. Mijn vermoeden is dat dat het geval gaat zijn. En dan zal het wisselfilter in je luidsprekers gefaald hebben. Dat kijk je dan best eens na.

Link to comment
Share on other sites

Best nog een prijzige unit

 

https://www.soundimports.eu/nl/scan-speak-12m-4631g00.html?gclid=CjwKCAjw2ZaGBhBoEiwA8pfP_gV6ObGMEWdGesxGJMOlkMA5sCg6dm0YPy-t2x0BsNdH5YxcZ6YqnBoCd0oQAvD_BwE

 

Weet niet hoeveel jaar ze in ie opslag stonden en hoe het daar was (vocht, stof).

 

Ms weet men op het zelfbouwforum of er een zwakke plek aan deze units zit.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Koen chielens said:

Ik heb een aantal jaren geleden een luidsprekerset zelf gebouwd, met de Scanspeak 12M/4631G00 als midrange,

.Na een aantal jaar in opslag blijkt nu dat deze middentoners allebei 'dood' zijn. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? En is er iets aan te doen ?

Ik begreep van Cock van der Weiden (Sonore) dat waarschijnlijk de draadjes naar de conus zijn doorgeroest. Hij heeft hetzelfde gehad met deze speakers na een lange tijd in opslag.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Koper roest ook. Het wordt dan groen/blauw (zie het Vrijehidsbeeld, of de middeleeuwse kerkdaken) en poreus. Als het dun genoeg is, kan het ook breken. En koperoxide geleidt niet zo geweldig

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...