Jump to content

Vergelijk klassieke draaitafels bij Music 2


carl
 Share

Recommended Posts

Als uitvloeisel van mijn topic over mijn zojuist verworven Thorens TD 321 kwamen Arden (Marco) en ik met de idee om een "vergelijk" tussen klassieke Platenspelers (uit de hoogtijdagen van de hifi) te houden. En hoewel niet afgesproken zal zeker nog wel een moderne draaitafel meespelen (Marco heeft er altijd wel een paar staan). De geselecteerde draaitafels zijn allemaal geoptimaliseerd in de loop van de tijd en met kwalitatief hoogwaardige elementen.

 

De geselcteerde draaitafels zijn:

 

- Micro Seiki BL-91 met Fidelity Research FR64 en Ortofon SPU Meister Silver (Arden)

- Garrard 401 met Jelco 750 (12 inch) en vdH DDT II (Arden)

- Thorens TD 160 MK II B met Linn Basik LV plus arm en Technics EPC- !00CM Mk 4/JA en Project Speedbox S (Sodeju)

--Thorens TD321 met Jelco 750 (9 inch)en Soundsmith Zephyr (Carl)

 

Kappa wil eventueel wel zijn Thorens met de door hem ontworpen tangiale arm meenemen.  Wat mij betreft gewoon doen?

 

Verder doe ik de volgende voorstellen ter discussie!

 

Plaats:

 

Marco stelt graag zijn demo ruimtes beschikbaar. Voor wie er nog niet geweest is: deze ruimten zijn een lust voor oor en oog. Los van de merken die Marco importeert is er bovendien de nodige prachtig gerestaureerde klassieke apparatuur te zien. Bovendien  is de ruimte goed bereikbaar. Zie verder http://www.music2.nl/

 

Datum:

 

Mijn idee is ruim na de vakanties en wanneer we de Corona grotendeels achter ons is. Daarbij zou het leuk zijn als Pjotr 27 er bij is. Pjotr woont in Indonesie en komt  af en toe over. Mijn voorstel is dus een bijeenkomst in oktober/novembaar in het weekend wanneer hij weer in NL is.  Dus Pjotr doe jij maar als eerste een datumvoorstel rekening houdend met de I Ear.

 

Tijd:

 

De vorige bijeenkomsten hadden een wat langer karakter. Dan kunnen de mensen bijpraten want daar is altijd grote behoefte aan.  Daarbij heeft Marco ook meestal nog wat geinteresserde gasten en daar is dan de ruimte voor. Marco is onze gastheer en hij moet maar even zeggen hoe lang de ruimte open is.. 

 

Apparatuur:

 

Marco zal wel een mooie set samenstellen 😋 De vraag is even welke phonotrap?  Op het eerste gezicht denk ik dan aan de van de Hul omdat daar de impedanties automatisch worden ingesteld. Dat lijkt me wel het meest eerlijk. Marco wat denk je ervan?

 

Wijze demo: 

 

Ik wil eigenlijk voorkomen dat mensen weten welke draaitafel speelt want anders wint het mooiste meisje.  Marco moet maar even kijken of de draaitafels op eenvoudige wijze visueel afgeschermd kunnen worden. Volgens mij is dat eenvoudig te doen als ik me de opstelling bij hem goed herinner. De globale luidsterkte kunnen we met een eenvoudig appje instellen. 

 

Verder zou het mooi zijn als er meerdere vergelijk sessies komen. Daartussen kan dan op verzoek gedemonstreerd worden.

 

Muziek:

 

Persoonlijk vind ik dat er zeker wat oudere analoge opnamen (die met deze platenspelers toen ook daadwerkelijk toen gespeeld werden)  afgespeeld moeten worden. Een van de muziekstukken moet wat stille ruimte bezitten om zo de Garrard 401 goed aan de tand te voelen voor wat betreft rumble. Ik dacht in ieder geval aan iets van Ella Fitzgerald (Clap Hands here comes Charles 😀)

 

Inwendige mens:

 

Dat houden we even als PM

 

Iets vergeten?

 

 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Wat tijdstippen betreft, dat maakt me nooit zo veel uit, trek je plan maar, zolang het maar geen 10 uur in de avond wordt...

 

Phonotrappen, een Grail heb ik altijd wel staan, als dat te exotisch is, een Octave EQ-2 doet het ook altijd prima. Buiten dat, er staat hier altijd wel een batterij aan phono's en draaitafels, dus invullen lukt altijd wel.

 

Voor wat de te gebruiken set betreft, ik zet wel wat neer. Cock zal er ook wel zijn, dus desnoods een zwikkie Ypsilon versterkers, ik vind het allemaal prima. Trafomatic grossier ik ook in, dus wederom, geen probleem. Trouwens, gezien de tijdsgeest van de draaitafels kan een Levinson 26 met 23.5 of zo ook nog, maar dan wordt het allemaal wel wat erg nostalgisch, ik zie hier in de commentaren wel wat het uiteindelijk moet gaan worden.

Link to comment
Share on other sites

De planning is om vanaf begin Oktober in Nederland te zijn, ergens eind November gaan we weer terug. Liefst niet op een zondag (kan dan niet altijd), alle andere dagen is voor mij geen probleem. Dus vanaf zeg maar zaterdag 9 oktober kan ik altijd wel. Ik ben weleens in Hoek van Holland geweest bij Marco, dus niet echt een probleem. Leuk!

 

Misschien is het alleen een idee de TD160 om te wisselen voor een Thorens DD (zoals de 124), een 160 en 321 zijn niet echt heel anders....

Ik weet dat Fritz de With een nieuwe Thorens TD124 heeft, wellicht is dat een leuk tegenvergelijk? 

 

Link to comment
Share on other sites

Die TD124 DD is dan weer geen vintage draaitafel en een originele is een tussenwieler, gelijk aan de Garrard. Daarbij zijn de veerconcepten van de TD160 (springveer) en de TD321 (bladveer) wel heel erg verschillend. :rolleyes:

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Sodejuu said:

Die TD124 DD is dan weer geen vintage draaitafel en een originele is een tussenwieler, gelijk aan de Garrard. Daarbij zijn de veerconcepten van de TD160 (springveer) en de TD321 (bladveer) wel heel erg verschillend. :rolleyes:

Ok.. duidelijk, zoveel weet ik er ook niet van. Het was meer het uiterlijk waar ik op af ging...Dank voor je aanvulling!

Link to comment
Share on other sites

Is zaterdag 9 oktober voor iedereen een goede dag?


ik stel voor inloop vanaf 12.00 en dan zal het wel aflopen om een uur of 5. Marco zal er wel iets eerder zijn zodat de draaitafels kunnen worden afgeleverd.

 

Ik weet verder niet of Marco die buizen Sansui nog heeft, maar daar was ik wel jaloers op 😄

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dag en tijdstip vind ik prima.

 

Die Sansui AU 111 heb ik nog wel, maar die staat bij Thomas Blumenhofer. Ik kijk wel ff of ik die hierheen haal. Ik zet er ook gerust een Linsley Hood 69 of een Fisher 800C op, die verrassen ook altijd iedereen. Wel allemaal met de handicap van geen afstandsbediening wat met een vergelijk onhandig kan zijn, maar dat zijn details voor later...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Hij is 2 x 9 Watt in Klasse A, dus alles met een beetje rendement gaat meer dan prima. Sterker nog, ik vind het nog steeds 1 van de mooiste transistor versterkers die ik in huis heb gehad. Ik denk dat je versteld zult staan...

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Is zaterdag 9 oktober voor iedereen een goede dag?


ik stel voor inloop vanaf 12.00 en dan zal het wel aflopen om een uur of 5. Marco zal er wel iets eerder zijn zodat de draaitafels kunnen worden afgeleverd.

 

Ik weet verder niet of Marco die buizen Sansui nog heeft, maar daar was ik wel jaloers op 😄

Ik zet het vast in de agenda... nu nog een ticket..... en hopelijk geen verplichte quarantaine... anders haal ik de 9e niet.... 

Link to comment
Share on other sites

Laten we gelijk maar even een inventarisatie van deelnemers maken. Dan kan ik de beginpost aanpassen.

 

PS er zijn onbevestigde berichten dat er een grote taart wordt bezorgd waaruit de beheerder tevoorschijn zal komen om zich zo bekend te maken 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, carl said:

Laten we gelijk maar even een inventarisatie van deelnemers maken. Dan kan ik de beginpost aanpassen.

 

PS er zijn onbevestigde berichten dat er een grote taart wordt bezorgd waaruit de beheerder tevoorschijn zal komen om zich zo bekend te maken 😀

De oude beheerder of de nieuwe? 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, carl said:

Onno was toch de oude beheerder Peter?  Die is inmiddel geen verrassing meer 😀

Wat versta je onder beheerder? De eigenaar of degene die het forum fasciliteert? Op dit moment lijkt alles in 1 hand....Dat was niet zo, het forum werd door drie mensen draaiende gehouden (naast moderators)

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2021 at 10:17 PM, pjotr27 said:

Ik zet het vast in de agenda... nu nog een ticket..... en hopelijk geen verplichte quarantaine... anders haal ik de 9e niet.... 

 Vanaf 22 september ben ik in Nederland. Dus de 9e is geen enkel probleem. Leuk, ik zie er naar uit!

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Eigenlijk zou het wel handig zijn als de tafels er allemaal op vrijdag (of nog eerder) al staan. Dit om eventuele matching of tuning nog mogelijk te maken. Stel dat tijdens het vergelijk blijkt dat er een combi niet met lekker matched met de Grail (als we die gebruiken). Dan is het wel handig als ik/we de dag van te voren nog even naar de juiste combi's kan/kunnen zoeken.

 

Waar we uit kunnen putten, oftewel wat ik sowieso standaard aan phonotrappen heb staan: vdH Grail, Octave EQ-2, Trafomatic Phono One en Trafomatic Luna.

Mocht er nog een referentietafel nodig zijn om daar de Oldies mee te vergelijken, we zouden die van Cock neer kunnen zetten, mijn Reed Muse 3C staat er sowieso ook (met dezelfde arm/element combi als die van Cock), een batterij Feickerts heb ik ook altijd staan, er kan dus echt wel iets heel serieus neergezet worden voor het geval daar behoefte aan mocht zijn.

Link to comment
Share on other sites

Wat mij betreft is vrijdag of eerder zeker mogelijk. Een vergelijk met de draaitafel van Cock of Reed is misschien niet helemaal eerlijk. Kost Cock ook wat veel tijd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...