Jump to content

advies over een nieuwe set


hans0049
 Share

Recommended Posts

Hallo beste mensen,

 

Na heel lang met mijn bestaande muziek set gedaan te hebben, vind ik het tijd voor verbetering.

Mijn set bestond uit een LINN versterker (majik) , tuner (Kudos) en cd-speler (Mimik), luidsprekers (Keilidh) en K400 bekabeling.

Alleen de versterker (Majik) en de luidsprekers (Keilidh) en K400 bekabeling leven nog.

Het geluid laat erg te wensen over met Spotify of Tidal via de telefoon als bron.

 

De ruimte waarin e.e.a. "draait" is een doorzon woonkamer van 12 x 5 incl keuken, halletje er nog af...je kent het wel.

De zithoek is ong. 5m bij 5m daarvan, groot wollen kleed op de vloer, geheel overlangs voor de ramen gordijnen.

TV boven het dressoir, er tegen over 2 stoffen fauteuiltjes en haaks daarop 1 hele grote bank.

De luidsprekers staan  tegenover de bank op ong. 3.00m, en ong. 2.10m uit elkaar. 

 

Ik denk aan het volgende:

1. een upgrade met de Bleusound node1.3

of

2. een geheel nieuwe set (Moon 330, Moon390, Boenicke W8(SE), bekabeling Chord Epic Twin )

 

Wat zijn jullie gedachten, adviezen, overwegingen hieromtrent?

 

Edited by hans0049
soort bekabeling toegevoegd
Link to comment
Share on other sites

Een telefoon als geluidsbron. Wat denkt u zelf?
Is het ook zo belabberd met de cd-speler? Zo nee, zie dan de regel hierboven. Zo ja, zie dan de regel hieronder.
Heb je weleens overwogen om iets met de akoestische infra te gaan doen, om te beginnen een diagnose daarvan? Zo nee, dan kan dat zinvol zijn.
Tenslotte: kan het zijn dat je sonische evolutionaire ontwikkeling maakt dat e.e.a. toch niet meer zo overtuigend klinkt als in het begin? Zo ja, zie dan de 1-na-laatste regel.
Ga eens wat experimenteren met: opstelling luidsprekers, andere luidsprekers of een puike geluidsbron.
Veel parameters samen bepalen het eindresultaat. Ga niet zomaar wat doen maar werk methodisch naar een goede diagnose toe.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je reactie Thingman: Ik snap dat deze 'bron' geen mooi geluid kan opleveren. De CD-speler van LINN heeft het helaas meermaals begeven. Een alternatieve goede bron heb ik even helaas niet voorhanden. Vandaar mijn behoefte aan beter geluid en bovengenoemde Post.

 

Edited by hans0049
Link to comment
Share on other sites

Niks zo moeilijk dan een set voor iemand anders aan te raden. De akoestiek is wél heel belangrijk. Wij hadden ook zo'n nieuwbouwhuis met een U kamer. Het was voor mij niet mogelijk daar fatsoenlijk geluid in te krijgen. In die tijd stond mijn audiohobby op een erg laag pitje. 

Ik zou een winkel benaderen en na advies, wat spullen op proef te laten plaatsen. 

Op afstand is dat eigenlijk niet te doen. Versterkers, en bronnen zijn dan minder belangrijk dan passende luidsprekers. Zo maar iets kopen leidt zeker niet tot voldoening.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je reactie en advies Hans. Ik snap je punt en ben het met je eens. De voorgestelde set is op die wijze tot stand gekomen. Maar echt veel meer heb ik niet geluisterd. en thuis al helemaal niet. Vandaar mijn Post om te kijken wat nu handig, verstandig en wat er geadviseerd wordt,

Op proef plaatsen is een goed advies, dank! en zal ik zeer zeker gaan doen. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, hans0049 said:

Dank voor je reactie Thingman: Ik snap dat deze 'bron' geen mooi geluid kan opleveren. De CD-speler van LINN heeft het helaas meermaals begeven. Een alternatieve goede bron heb ik even helaas niet voorhanden. Vandaar mijn behoefte aan beter geluid en bovengenoemde Post.

 

 

Okee, dat van die bron had ik zo nog niet begrepen Hans. Misschien ben je dus nog best wel tevreden met de huidige set als er een goede bron voor hangt...

 

Misschien een gek voorstel, maar haal eens een cd speler bij de kringloper. Of, voor iets meer geld, via MP.

Dan weet je in elk geval of je set nog voldoet.

Als dat namelijk zo is hoef je vooralsnog alleen in een leuke streamer te investeren.

 

Als dat niet zo is zou ik altijd naar de akoestische infra (laten) kijken en dan oom beginnen met de zoektocht naar goede, maar geen kolossale speakers die matchen met je huidige versterker. Zo verkeerd lijkt me die niet toch?

 

Link to comment
Share on other sites

Je zou als de bron het probleem is bij de Yamaha WXAD-10 kunnen kijken.

https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/accessories/wxad-10/index.html

Een redelijk makkelijk te bedienen streamer. klinkt niet verkeerd.

Al ligt het natuurlijk voor de hand om naar een Linn streamer te kijken.

Die maken ook er mooie spullen en past natuurlijk prima op je huidige set.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Allen; ja dat klopt inderdaad. Voor dat dilemma sta ik inderdaad. De hele set vervangen of alleen een bron toevoegen.

Vandaar mijn voorgestelde optie 1; een bluesound node 1.3; een streamer en dac, met hdmi ingang. Niet een hele goedekope maar het schijnt een vrij aardige verbetering te geven.

Kost toch wel weer een substantieel bedrag, vandaar mijn twijfels over mijn aanpak; rond de 550E als experiment investeren of maar meteen doorpakken naar een nieuwe set.

Het advies ergens een goede bron vrijblijvend vandaan te halen vind ik een uitstekend advies. Daar kan ik eens wat mee proberen. Dank!

 

  

Edited by hans0049
Link to comment
Share on other sites

Door een goede bron te gebruiken kan je in elk geval weer even kijken wat je huidige set nog doet en of je daar tevreden mee bent.

Zelf heb ik geen ervaring met de bluesound node 1.3 maar als je die wilt testen zorg dan dat je naar een dealer gaat waar je hem ook thuis mag proberen.

Dan heb je even de tijd om met de software bekent te raken en natuurlijk ok of het geluid naar je zin is.

Voordeel is dat mocht je toch een andere set willen je dan daar ook mee door kunt dus het zou mooi zijn als de dealer ook de Moon set kan laten horen.

Uit eindelijk zal je zelf de keuze moeten maken of het je de extra investering waard vind.

Ik zie dat hifi studio Wilbert zo wel de Moon als de Bluesound  heeft dus dat lijkt me een goed start punt.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zou  niet je set vervangen, die lijkt gewoon prima, maar vooral uitzien naar een betere bron.

Wat zou je maximaal willen uitgeven en wil je nieuw of tweedehands? Dat maakt adviezen voor ons makkelijker...😇

Bluesound is leuk, zeker voor het geld. Maar er zijn nog heel veel andere opties...

 

Optie 2 die je aandraagt is erg mooi. Ik ken Boenicke erg goed en dat is echt prachtig.

Wel vraag ik me af of ik het met transistor zou aansturen.

Ik vind hem meer ontwerpen voor buizenversterking. 

Maar je komt hier wel meteen met een upgrade van 20K, optie 1 is een upgrade van minder als 1K, dus je kan dat niet echt vergelijken.

Je zou ook een Moon 390 kunnen aanschaffen en kijken hoe dat bevalt samen met je oude set....

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/10/2021 at 4:46 AM, Vinyl_Fuchs said:

Linn heeft toch ook netwerkspelers.

Vergis je niet, een Linn netwerkspeler is echt prachtig. Zou ik misschien nog eerder kopen als een Moon 390...

En je kan dit net zo duur maken als je wilt...Een DSM4 koop je rond de 3500 euro en is echt een mooie upgrade...Je zou ook een DSM kunnen kopen met ingebouwde versterking voor een kleine 5000 euro en dan je oude versterking verkopen...

Link to comment
Share on other sites

Pff. Ingewikkeld zeg. Ik ben nog duideliijk aan het dwalen. Dat komt ook omdat ik weinig referentie heb.

(Overigens: Qua opstelling is het zo dat de luidsprekers ver van het dressoir (bron/versterker) staan en ze best een lange kabel nodig hebben (5,5 a 6m om het wat netjes te houden)). Een alternatieve opstelling is dat ik de luidsprekers naast het dressoir zet, maar dat staan ze dicht tegen een muur aan, lijkt me niet oke. En ik zit als ik muziek luister meestal op de bank.

 

@pjotr27Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van Linn, de netwerkspelers (bv de LINN selekt) produceren mijns inziens een erg mooi schoon geluid! Ik vond het tegelijkertijd daarmee ook wat steriel met best veel hoge tonen klinken. Meer dan op mijn huidige set. Dat is wel weer even wennen.

De optie 2 set vond ik erg mooi klinken; niet zo schoon als de LINN maar wel met meer karakter. De lage tonen moest ik weer wat aan wennen, soms wat vierkant hard, vond ik. Voor mijn woonkamer zijn de Boenicke W8(se) (erg) leuke objecten. Leuker dan mijn huidige zwarte Keilidh's. 

 

Nieuw of 2ehands maakt me niet uit. Een goede keuze maken vind ik het meest lastig. Die 20K is wel ong. de max. 

 

Er een cd speler er aanhangen vind ik een goed advies, omdat ik mijn huidige set slecht vind klinken, maar dat idd aan de bron ligt natuurlijk.

 

 

 

Edited by hans0049
typefouten
Link to comment
Share on other sites

Ik zou me denk ik eerst richten op een nieuwe bron. Desnoods zie je de Moon 390 en de Linn op proef te krijgen. Degene die het beste bevalt koop je.

Daarna kan je altijd nog verder kijken naar andere versterker / luidsprekers.

Die bron heb je altijd nodig om enigszins vooruit te gaan....

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een Roon NUC samen met een DAC optie...Maar dat is dan wel weer twee apparaten...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hans0049 said:

Pff. Ingewikkeld zeg. Ik ben nog duideliijk aan het dwalen. Dat komt ook omdat ik weinig referentie heb.

Er een cd speler er aanhangen vind ik een goed advies, omdat ik mijn huidige set slecht vind klinken, maar dat idd aan de bron ligt natuurlijk.

 

Wel, dan geef je het antwoord zelf al een beetje toch?

Staar je nog niet meteen blind op een 'high-enderige' bron. Een beetje cd-speler klinkt gewoon al heel puik en kan je het antwoord geven in de situatie van NU.

Desnoods leen je er een; de meesten hebben er tegenwoordig wel een over... ;)

 

En dan heb je meteen een bruikbaar opstappunt naar die referentie. Klinkt de cd ook niet in de richting van wat je zoekt, dan mag je dus de focus op een ander deel van de weergaveketen gaan leggen. Hoeft ook niet meteen hardware gebonden te zijn. Ik hoorde net een keer te vaak akoestiek opspelen terwijl er hele puike sets stonden te spelen. Maar ja, niet glamoureus om daar mee bezig te gaan, tot je erachter komt dat een akoestisch probleem alleen kan worden opgelost langs akoestische weg en niet via hardware.

 

Ook 20K kun je maar 1 keer uitgeven, dus dat verdient wel enige achterliggende methodiek...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Als je nog een redelijke CD collectie hebt, lijkt me een werkende cd speler wel handig. Dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten  (vanaf 500 a 600 euro zijn prima spelers te koop CA CXC (transport only), Rotel CD14,  MF M2sCD om wat te noemen). Wil je er meer mee kunnen, dan moet je wellicht wat meer uitgeven.

Ik ben niet bekend in de Linn wereld

Link to comment
Share on other sites

Nooit meer een LINN CD speler. Dat ze als een van de eerste Streamers gingen maken snap ik. 

Helaas heb ik niet zo veel CD's; dus het idee was er vooral om meer weer wat vertrouwen krijgen in mijn bestaande versterker en luidsprekers.

 

Maar een nieuwe set lonkt ook wel erg. Het mag ook wel weer.  Ik kan niet eens meer bedenken hoe oud het spul al is.

Maar is de voorgestelde set (idd 20K of meer) dan een 'verstandige' keuze? Thuis luisteren is het devies inderdaad.

Maar met jullie kennis en ervaringen zijn jullie vast veel wijzer dan ik op dit moment. Adviezen zijn dus welkom.

Edited by hans0049
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, hans0049 said:

Maar een nieuwe set lonkt ook wel erg. Het mag ook wel weer.  Ik kan niet eens meer bedenken hoe oud het spul al is.

Maar is de voorgestelde set (idd 20K of meer) dan een 'verstandige' keuze? Thuis luisteren is het devies inderdaad.

Maar met jullie kennis en ervaringen zijn jullie vast veel wijzer dan ik op dit moment. Adviezen zijn dus welkom.

 

Wat is verstandig... voor 1/10 van dat bedrag kun je een set samenstellen die een set van 20k in de kou zet.

Of omgekeerd.

 

De inhoud van de portemonnee is nooit garantie voor optimale muzikale beleving. Als je 20k uitgeeft en je zet het weg in een galmbak zul je heel verdrietig worden dat je niet 10% van het budget aan akoestiek uitgaf.

Als je 5k uitgeeft aan een set die op het gehoor is samengesteld en geplaatst in een prima ruimte heb je geweldige muziek en hou je 15k over voor andere dingen.

 

Dus wat wil je horen? Klinkende merknamen?

Je zult evenveel namen krijgen als er mensen reageren. Er bestaat niet zoveel meuk.

 

Het begint met luidsprekers, afgestemd op je ruimte. Daarbij een matchende versterker.

Die luidsprekers koop je niet vanwege hun merknaam, maar omdat ze in jouw ruimte tot hun recht kunnen komen. De eisen die ze stellen aan een versterker zijn bepalend voor de versterkerkeuze, wederom niet het merk.

 

Wil je weergave tot 20Hz? Maak je borst maar nat...

Mag het ook iets minder zijn? Dan neemt het aantal mogelijkheden fors toe terwijl het plezier er niet minder om is.

 

Ben je onder de indruk van cijfers? Bestudeer dan vooral folders en data.

Zoek je muziek en beleving? Ga dan vooral luisteren bij en praten met liefhebbers die de boel al op orde hebben.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, thingman said:

Zoek je muziek en beleving? Ga dan vooral luisteren bij en praten met liefhebbers die de boel al op orde hebben.

 

Ik geloof je @thingman. Vandaar mijn post. In winkels luisteren zegt dan toch ook vrij weinig. Ze zetten 1 of 2 sets neer en dat is het. 

Thuis luisteren kan, maar niet met 7 sets ? Optie 2 is op basis van luisteren. Ik heb meerdere sets gehoord. En ik heb zeker voorkeuren.

Thuis heb ik nog niks geluisterd.

En hoe kom ik aan zo een akoestisch advies? In de winkel hebben ze het daar niet over... Naar elke winkel heb ik mijn platte grond en interieurschetsen etc. mee genomen.

Maar ik zou idd zo maar een galmbak kunnen hebben (plavuizenvloer, wel een groot dun wollen kleed, grote wollen bank, gordijnen van een dunne stof; verder een mannen inrichting (kale muren).  Ik voorzie leuke behangetjes? :-)

 

Edited by hans0049
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, hans0049 said:

 

Ik geloof je @thingman. Vandaar mijn post. In winkels luisteren zegt dan toch ook vrij weinig. Ze zetten 1 of 2 sets neer en dat is het. 

Thuis luisteren kan, maar niet met 7 sets ? Optie 2 is op basis van luisteren. Ik heb meerdere sets gehoord. En ik heb zeker voorkeuren.

Thuis heb ik nog niks geluisterd.

En hoe kom ik aan zo een akoestisch advies? In de winkel hebben ze het daar niet over... Naar elke winkel heb ik mijn platte grond en interieurschetsen etc. mee genomen.

Maar ik zou idd zo maar een galmbak kunnen hebben (plavuizenvloer, wel een groot dun wollen kleed, grote wollen bank, gordijnen van een dunne stof).

 

Je ziet wel dat ik het welbewust niet concreet maak, maar je probeer bij te praten met wat er allemaal is gebeurd in de 20 jaar dat je je niet met audio bezighield, omdat je gewoon genoot van je muziek thuis.

Ik denk echt dat je eerst moet weten hoe het er qua akoestiek bij staat. Ooit heb ik 15 jaar lang zulke adviezen gegeven aan particulieren, maar PAS NADAT ze die schitterende hardware hadden gekocht en akoestiek over het hoofd zagen. Dat was heel dankbaar werk; ik hielp ca. 1000 mensen daarmee in die jaren.

 

Nu moet je dat eigenlijk omdraaien. Als je een beetje in de buurt van Den Bosch woont kom ik graag een keer die diagnose stellen, maar ik maak geen kilometers meer, want geen tijd en ander werk. Er zijn inmiddels "firma's" die dit ook gingen doen. Rivasono en nog anderen hebben dat stokje van me overgenomen voor high-end prijzen. Zo is de echte markt helaas. Maar ze zijn wel deskundig genoeg.

 

Misschien valt het allemaal ook mee, ik kan dat echt niet beoordelen op basis van je beschrijving, maar ik weet wel dat daar de basis ligt en bijna zeker grote winst te behalen is. Een akoestisch spanplafond kan je bijvoorbeeld verlossen van heel veel ellende, temeer omdat je al een harde vloer hebt. Wat op zich ook prima is, maar dan niet ook nog een hard plafond er tegenover...

 

Mocht die afstand tot Den Bosch te groot zijn, dan geloof ik dat elke andere 'uitgerijpte' muziekliefhebber op dit forum voor jou een grove akoestische diagnose kan stellen, in de zin van okee of juist nog werk aan de winkel. Een oplossing formuleren voor het probleem is dan nog wel iets anders, maar dan ben je alvast op weg en kun je desgewenst met een bedrijf in zee dat dit voor je gaat doen.

 

Je zult dan je eigen bestaande set al met heel andere oren gaan beoordelen. Dit alles zeg ik vanuit ervaring. Er is geen zakelijk belang. Maar akoestiek is daadwerkelijk een component en geen bijzaak. Zie de eerste alinea...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Een akoestisch spanplafond kost tussen de 100 en 150 euro de vierkante meter. Als je dan denkt met 5000 euro de boel voor elkaar te kunnen hebben, (@Toine) dan blijft er niet veel voor een set over. Tenzij je een kamer hebt van 10 vierkante meter natuurlijk.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, leobus said:

Een akoestisch spanplafond kost tussen de 100 en 150 euro de vierkante meter. Als je dan denkt met 5000 euro de boel voor elkaar te kunnen hebben, (@Toine) dan blijft er niet veel voor een set over. Tenzij je een kamer hebt van 10 vierkante meter natuurlijk.

groet,

Leobus

 

Krijgen we die weer...

Ik geef een voorbeeld, geen entlösung. Lees gewoon wat ik de goede man adviseer en haal niet 1 regeltje uit context.

En nee... een spanplafond kost wel wat minder. En nee... andere opties kosten ook minder. En ja... er zijn ook veel kostbaardere opties. Dat is invulling, niet duiden van een principe.

Ik probeer iets te duiden, niet een oplossing aan te dragen. Daarvoor is het nog niet het moment.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...