Jump to content

TD 321


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb onlangs mijn oude zelf in 1973 in elkaar geknutselde eindversterker van Hawk weer terug gekregen. Ik durf niet goed te testen of hij het nog doet. Net zoals met een berg andere oude apparatuur die hier in mijn "museum" staan. Het oudst is een buizenversterker (Telewatt van Klein en Hummel) . Die heeft het laatst rond 1995 gespeeld. Mijn oude Marantz Model 2015 heb ik ook weer terug, nadat hij ca. 10 jaar op het kantoor van onze jongste zoon heeft gespeeld. "helemaal lekker speelt hij niet meer, maar een kanaal doet het nog" kreeg ik te horen. Dus hoppa.. ook in het "museum".

 

Het mooie van dat oude spul is, dat het eigenlijk altijd nog wel te repareren is. Weggooien kan dus altijd nog.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik houd dus ook niet van weggooien en apparaten met een lange levensduur. Dan hoef ik ook minder naar de winkel om een nieuwe uit zoeken.

 

 


Het enige wat je er tegenin kan voeren is dat nieuwe apparatuur energiezuiniger is Hans. Maar nogmaals ik heb hier ook diverse producten van Miele en Bosch. 

Link to comment
Share on other sites

Toch koop ik liever een apparaat uit de goedkopere categorie dan de wat duurdere.

Ooit wel wat duurdere wasmachines gekocht maar gemiddeld na 5 jaar waren die ook klaar.

Wel te repareren maar daar geen tijd voor.

Het ding moet werken dus als het kapot is koop ik wel een nieuwe.

We hebben nu net niet de goedkoopste Haiyer gekocht en het ding doet het supper, is zuiniger in gebruik dan het apparaat van 5 jaar geleden.

Nee als het toch kapot gaat dan maar de goedkoopste dan doet het ook niet zo zeer. maarja tot nu toe lijkt het er op dat hij de duurdere machines gaat overleven.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat het toch vooral aan de consument ligt. Die koopt nou eenmaal makkelijker een wasmachine van Zanussi voor € 400,- dan een Miele van minimaal € 1000,-. Ik begrijp niet, dat er mensen zijn die goedkope apparaten kopen die dagelijks gebruikt worden. Heb je weinig geld, koop een goede gebruikte. 

 

Onze afwasmachine uit 2000 begaf het in 2006. Monteur er bij, nieuwe print (€ 300,-) er in en drie weken later weer kapot. Tja mijnheer, dat apparaat is niet meer te repareren. dat wordt een nieuwe kopen. Ik.. ben je nou helemaal gek. stuur maar iemand die het wél kan repareren, je maakt mij niet wijs dat een apparaat van 6 jaar oud niet meer te repareren is.  Het was immers een vaatwasser uit de duurdere klasse (Bosch). Er kwam dus een andere monteur, die had de werkelijke storing gevonden. Het ding heeft nog prima gewerkt tot 2017. En die oude printplaat...? die had ik bewaard en heb ik in 2019 in een andere vaatwasser (Siemens) gezet, waarna die weer prima werkte. Dat was dus vrijwel een gelijke machine.

 

Een ander voorbeeld: omstreeks 1995 kochten we een Miele wasmachine. Enkele maanden later bleek onze middelste zoon een handvol spijkers in zijn broekzak te hebben. Altijd werden zakken gecontroleerd, maar toen niet. Die spijkers bleken dus precies in de gaatjes van de trommel te passen zodat die er aan de buitenkant uitzak als een fakirbed. Kortom. Alles kapot geslagen. We hoopten nog dat het meeviel, maar zowel de trommel, verwarmingselement en buitentrommel waren stuk. Toen heeft Miele toch een monteur gestuurd met nieuwe onderdelen en het ding gerepareerd, 2 uur werk. We hadden afgesproken dat we de helft van de waarde van de machine hiervoor zouden betalen. De machine heeft gedraaid tot 2019. Enig vervangen onderdeel was een set schokdempers. Toch een levensduur van bijna 25 jaar. De nieuwe is dus weer een Miele.

 

Onze Miele magnetron heeft het bij dagelijks gebruik 20 jaar volgehouden. Alleen een keer een motortje van nieuw vet voorzien (zelf gedaan).

 

Ik houd dus ook niet van weggooien en apparaten met een lange levensduur. Dan hoef ik ook minder naar de winkel om een nieuwe uit zoeken.

 

 

 

Grappig dan te weten dat onze Miele wasdroger, de simpele uitvoering, alles gewoon met de hand instellen, nu dan al 30 jaar z'n best doet, is alleen niet zo "groen".😇

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, HansP said:

Grappig dan te weten dat onze Miele wasdroger, de simpele uitvoering, alles gewoon met de hand instellen, nu dan al 30 jaar z'n best doet, is alleen niet zo "groen".😇

Juist omdat ie al 30 jaar mee gaat en dus niet vervangen is, is die groener dan een nieuwe. Nl is er geen grondstoffendelving meer voor nodig, een geen energie om het ding in elkaar te steken, geen plastics die milieubelastend zijn, etc.
De energie en bronnen die nodig is voor productie van nieuw, vraagt erom dat een nieuw apparaat veel langer dan de huidige gemiddelde leeftijd moet meegaan. Helaas wordt het vaak vergeten dat er veel nodig is om iets te maken en kijkt men alleen maar naar het verbruik. Dat doet de overheid met hun energielabel ook. Alleen maar naar verbruik kijken.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Sodejuu said:

Juist omdat ie al 30 jaar mee gaat en dus niet vervangen is, is die groener dan een nieuwe. Nl is er geen grondstoffendelving meer voor nodig, een geen energie om het ding in elkaar te steken, geen plastics die milieubelastend zijn, etc.
De energie en bronnen die nodig is voor productie van nieuw, vraagt erom dat een nieuw apparaat veel langer dan de huidige gemiddelde leeftijd moet meegaan. Helaas wordt het vaak vergeten dat er veel nodig is om iets te maken en kijkt men alleen maar naar het verbruik. Dat doet de overheid met hun energielabel ook. Alleen maar naar verbruik kijken.

 

Niet alleen de overheid maar b.v. ook millieucentraal https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/koelkasten-en-vriezers/

Voorheen gaven ze het advies om al na 7 jaar je koelkast/ vriezer te vervangen.  Nu is dat 10 jaar....  Hoe zou dat nu komen? :lol:

 

Link to comment
Share on other sites

E

3 hours ago, Sodejuu said:

Juist omdat ie al 30 jaar mee gaat en dus niet vervangen is, is die groener dan een nieuwe. Nl is er geen grondstoffendelving meer voor nodig, een geen energie om het ding in elkaar te steken, geen plastics die milieubelastend zijn, etc.
De energie en bronnen die nodig is voor productie van nieuw, vraagt erom dat een nieuw apparaat veel langer dan de huidige gemiddelde leeftijd moet meegaan. Helaas wordt het vaak vergeten dat er veel nodig is om iets te maken en kijkt men alleen maar naar het verbruik. Dat doet de overheid met hun energielabel ook. Alleen maar naar verbruik kijken.

En dan te weten dat er op 2,5 m boven de droger er op het dak 13 zonnepanelen (4,6 kWp) liggen die de stroom leveren voor de "groene" droger.

Dan ben ik helemaal netjes bezig met verbruikscijfers, en dan 25 jaar garantie op de panelen.😀

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Je kan ook dewas op een waslijn in de tuin drogen. Nog zuiniger! 😉 Eerlijk gezegd doen wij dat ook niet hoor. Wel zonnepanelen en een Miele die nu al 15 jaar mee gaat.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Tubejack said:

 

Niet alleen de overheid maar b.v. ook millieucentraal https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/koelkasten-en-vriezers/

Voorheen gaven ze het advies om al na 7 jaar je koelkast/ vriezer te vervangen.  Nu is dat 10 jaar....  Hoe zou dat nu komen? :lol:

 


Interessant Jack. We hebben toen we hier 10 jaar geleden kwamen wonen een nieuwe wasmachine en condensdroger gekocht. Ik wacht tot grote reparaties en dan vervang ik. Zet jij trouwens net als ik de aankoopdatum op de gebruiksaanwijzing ?


In de zomer drogen wij op de waslijn Leo. Mijn vrouw is fanatiek hoor.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Tubejack said:

 

Niet alleen de overheid maar b.v. ook millieucentraal https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/koelkasten-en-vriezers/

Voorheen gaven ze het advies om al na 7 jaar je koelkast/ vriezer te vervangen.  Nu is dat 10 jaar....  Hoe zou dat nu komen? :lol:

 

Onze koelkast is 21 jaar oud. De vriezer ca. 30. Ik heb de vriezer laatst eens gemeten hij verbruikte nauwelijks meer dan een nieuwe. Het was toen wel een label A vriezer.

Link to comment
Share on other sites

De efficiëntie van de pompen zijn ook niet echt veel verbeterd de laatste jaren.

De winst zit hem in de isolatie van de kast. en als die gewoon als goed is dan zal het niet echt heel veel beter worden met een nieuwe.

 

Ander dingetje is de droger die we hebben.

We hebben een jaar of 5 geleden een warmtepomp droger gekocht en dat zou ongeveer €70,- per jaar aan energie besparen.

Nu doet dat ding 3 uur over het drogen van een was.

Voor heen deden we 4 wassen op een dag en n nog maar 2 in de zelfde tijd.

Kan best zijn dat dat zuiniger is maar ik heb die €70,- er graag voor over om de boel weer wat sneller droog te krijgen.

Verder zoemt het ding en dat dan 3 uur lang.

Nee geen zuinige droger meer voor ons en nu maar hopen dat hij snel kapot gaat. Zal je zien dat het kreng dan besluit 30 jaar mee te gaan.

 

   

Link to comment
Share on other sites

De oudere drogers deden er een uur over maar hadden een erbruik van 3000 Watt per uur....De nieuwere zuinigere doen 1000 Watt (iig die Siemens van mij) en doen er dus wat langer over. Het schijnt toch voordeliger te zijn. Ook omdat het wasgoed niet excessief verwarmd wordt.

 

Edited by sultankat
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, sultankat said:

De oudere drogers deden er een uur over maar hadden een erbruik van 3000 Watt per uur....De nieuwere zuinigere doen 1000 Watt (iig die Siemens van mij) en doen er dus wat langer over. Het schijnt toch voordeliger te zijn. Ook omdat het wasgoed niet excessief verwarmd wordt.

 

1000 watt drie uur laten draaien is net zoveel als 3000 watt één uur laten draaien. Maar misschien doet die van jou er geen 3 uur over.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

T idee is dat de warmtepomp droger de warmte die in de machine aanwezig is hergebruikt waardoor die 1kWh met name aan het begin wordt gebruikt en daarna alleen de verloren warmte hoeft te compenseren.

Daar is dan weer geen 1kW voor nodig.

Leuk allemaal maar voor de volgende droger gaan we weer gewoon naar een condens droger.

Die tijd winst vinden wij hier toch wel prettig.

Link to comment
Share on other sites

Vergeet niet de meerprijs van zo'n warmtepomp droger héh......En al die extra onderdelen die allemaal kapot kunnen gaan. Compressor, hoge en lage druk pressostaten, startrelais, klixon ed. Het leidingwerk waar gas inzit wat schud en beeft.

Ik ben koeltechnieker van beroep en zal nooit een warmtepomp droger kopen.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Roots said:

Vergeet niet de meerprijs van zo'n warmtepomp droger héh......En al die extra onderdelen die allemaal kapot kunnen gaan. Compressor, hoge en lage druk pressostaten, startrelais, klixon ed. Het leidingwerk waar gas inzit wat schud en beeft.

Ik ben koeltechnieker van beroep en zal nooit een warmtepomp droger kopen.


Dat is dan weer verhelderend Roots. We hebben er eentje puur op milieu gekocht. Wat verbruik betreft valt op dat bij onze oude condensdroger het raam altijd open moest vanwege de warmte en vocht. De warmtepomp droger heeft daar geen last van. Geluid geen issue want we hebben een waskamer(tje). Maar hij gaat niet aan wanneer de hifi op zolder aanstaat 😀

 

PS Ellie is zeer tevreden. Spaart de was.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:


Interessant Jack. We hebben toen we hier 10 jaar geleden kwamen wonen een nieuwe wasmachine en condensdroger gekocht. Ik wacht tot grote reparaties en dan vervang ik. Zet jij trouwens net als ik de aankoopdatum op de gebruiksaanwijzing ?

Meestal hebben we het garantie bewijs en de aankoopbon nog. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:


Dat is dan weer verhelderend Roots. We hebben er eentje puur op milieu gekocht. Wat verbruik betreft valt op dat bij onze oude condensdroger het raam altijd open moest vanwege de warmte en vocht. De warmtepomp droger heeft daar geen last van. Geluid geen issue want we hebben een waskamer(tje). Maar hij gaat niet aan wanneer de hifi op zolder aanstaat 😀

 

PS Ellie is zeer tevreden. Spaart de was.

Nou..De bedoeling van een condensdroger is dat al het condens in een bakje komt en niet in de lucht.🙂

Link to comment
Share on other sites

De ervaring met onze vorige droger was dat er toch wel veel vocht nog in de lucht zat in plaats van in het afvoer.

Maar ook met de warmtepomp droger doen we het raam nog wel open, de vochtigheidsgraad loopt toch ook wel op bij gebruik van het ding.

Het idee van de warmtepomp droger is dat de kou die vrij komt bij het maken van de warmte de lucht snel laat koelen waardoor het water uit de lucht komt.

Dat werkt ook maar er komt toch nog wel vocht in de ruimte terecht.

Helemaal nu we de boel goed geïsoleerd hebben merk je dat wel.

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, kappa7 said:

- De ervaring met onze vorige droger was dat er toch wel veel vocht nog in de lucht zat in plaats van in het afvoer.

- Maar ook met de warmtepomp droger doen we het raam nog wel open, de vochtigheidsgraad loopt toch ook wel op bij gebruik van het ding.


- zelfde ervaring

 

- absoluut niet die ervaring

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, audiovorden said:

Interessant zo'n  item over de TD 321. Voor de liefhebbers, de huishoudbeurs is er weer in februari 2022.


Om maar weer even terug te komen op de Thorens @audiovordenOok bij platenspelers speelt kwaliteit een grote rol. Mijn Micro Seiki is doorverkocht en na een aantal maanden had de koper last van het lager. Ik heb tweedehands een Thorens TD 150, 160, 32O en nu een TD 321 en na een onderhoudsbeurt doen die dingen het weer prima. Datzelfde geldt voor mijn Dual 1019 en 1219 - Duitse kwaliteit van een massa product !

 

Voor de mensen die zich nu zorgen maken 😉 De TD 160 en de Dual 1219 staan bij mijn kinderen. De Dual 1219 wordt binnenkort geruild met de Thorens 320. Ik probeer deze week bij Roger de arm op te halen. De 1019 staat in de slaapstand - weggooien is zonde.

Link to comment
Share on other sites

On 8/1/2021 at 6:05 PM, carl said:

De vraag is natuurlijk of ze nu nog zo'n goede afwasmachines als 18 jaar geleden maken Jack.

 

Ik heb vandaag een 35 jaar oude National ventilator gemaakt. Nagenoeg hetzelfde als het filmpje.  Hij werkt weer als nieuw 😎

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...