Jump to content

DAC uit China gekocht (Denafrips Ares 2) - goede ervaringen


AudioFred
 Share

Recommended Posts

Na uitgebreid onderzoek op Internet heb ik 6 weken geleden de Denafrips Ares 2 besteld, De bestelling doe je direct bij de dealer in Hong Kong.

De levering en antwoorden op mails waren snel en allen goed verzorgd. Na ontvangst kreeg ik later een factuur van DHL dat ik nog 40 Euro invoerrechten moest betalen.

Per saldo ongeveer 780 Euro betaalt voor deze geweldige DAC.

 

Mijn vorige steamer/Dac was de Bluenode 2. Ik gebruik de Node 2 nog steeds als streamer en daarmee ook de app.

De DAC van de Node 2 heb ik gepasseerd en de digitaal-analoog omzetting wordt nu gedaan door de Ares 2.

Ik speel af via Tidal,  Direct na de eerste nummers hoor je een grote verbetering bij de Ares 2 De soundstage was groter; er was meer gelaagdheid en details. De klanksignatuur was in mij set (Dynaudio Confidence 2 en Marsh voor- eindversterker) duidelijk voller en warmer. Opvallend was ook dat de bas diep, strak en droog was. In vergelijking is deze bij de Node 2 echt rommeliger, modderig. Maar het  belangrijkste is dat ik weer met veel meer plezier en overgave naar mijn muziek luister. Iets wat ik de afgelopen jaren met de Node 2 toch wel gemist hebt.

 

Afgelopen weekend met twee vrienden een luistersessie gehad. Beiden waren ook zeer lovend over de Ares 2. Tijdens deze sessie ontdekten we ook iets merkwaardigs.

In het verleden heb ik al mijn CD's geript in WAV en wat ons alle drie opviel is dat het afspelen van de WAVs echt duidelijk beter klonken dan streamen via Tidal.

Het verschil ging niet over nuances, wij alle drie hoorden direct en duidelijk verschil in ambiance. Ook hoorden we klankmatige verschillen (m.n. bij piano's en klassieke muziek)

We deden een uitgebreide A/B vergeleken met het nummer Tusk van Fleetwood Mac. We hoorden het verschil al direct bij de intro (trommels - strakker dieper - het pakt je direct), maar ook later als het orkest losbarst. Het geluidsbeel was gecontroleerder en rustiger en de klanken voller en kleurrijker. Er was hierover geen enkel verschil van mening tussen ons drieen.

 

Merkwaardig omdat ik altijd dacht dat tussen FLAC en WAV geen verschil was. In ieder geval is dit bij Tidal beslist wel het geval. Overigens dit verschil was mij bij de Node 2 niet eerder opgevallen, maar bij de Ares 2 hoor je dit verschil direct. Misschien dat de toegepaste techniek (R2R) hier een rol in speelt: in die zien dat deze 'oude' techniek beter omgaat met de traditionele WAV-files. Benieuwd of andere leden van het forum ook dit soort ervaringen hebben.

 

Kortom een topproduct uit China voor een prijs dat maar een fractie is van vergelijkbare 'high end' merken in Europa/Amerika.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tidal is een online streamingdienst en comprimeert zijn uitgaande geluid om bandbreedte te besparen. Dat is dus geen normale FLAC.

Link to comment
Share on other sites

Ook als je zelf ript naar WAV en deze omzet naar FLAC, hoor je verschil tussen WAV en FLAC. FLAC is derhalve niet echt losless. Bovendien is de klankkwaliteit van Tidal wel aardig, maar niet geweldig. Qobuz doet het dan aanzienlijk beter.
BTW, als je Tidal via de Bluesound streamt en dat vergelijkt met de gecomprimeerde versie van Spotify (via dezelfde Bluesound), klinkt de Spotify versie meestal aangenamer. Ik ben benieuwd wat Spotify doet als ze binnenkort overgaan op CD kwaliteit.

 

P.S.: Eigenaar van Tidal is Jay-Z (wist ie zelf niet eens, maar is wel zo). Die heeft helemaal niks met kwaliteit, maar alleen met pecunia.

P.P.S.: Denafrips is alleen te koop via Vinshine Audio in Singapoor (en niet Hongkong)

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

 

 

Het klopt, de dealer zit in Singapore en niet in HongKong. Ik heb mij vergist. Fijn dat je dit hebt rechtgezet.

 

Overigens, als je streamen via MQA in Tidal via de Node 2 vergelijkt met streamen WAV-files via de Denafrips , ook dan moet je vaststellen dat MQA in Tidal het een stuk minder doet.

Ik heb een A/B vergelijking gedaan met Hotel California van de Eagles. De details en klankkleuren zijn dan in Tidal beter dan streamen op CD-kwaliteit in Tidal, maar als het gaat om ambiance, soundstage en gelaagdheid wint de combinatie WAV-files via  Denafrips Ares 2 het nog steeds.

 

De vergelijking met Qobuz heb ik nog niet gedaan. Ga ik over een aantal weken doen met vrienden.

Voorlopig ben ik blij ik dat ik mijn oude WAV's nog op een server hebt staan. De verschillen in geluidskwaliteit met streamen  via Tidal en Spotify zijn echt groot.

 

Ook wil ik mijn oude CD's weer te voorschijn te halen. Deze draaien op een CD-speler en dan  afspelen via de DAC van de Denafrips,

Ik ben benieuwd wat de ervaringen dan zullen zijn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, AudioFred said:

Voorlopig ben ik blij ik dat ik mijn oude WAV's nog op een server hebt staan

 

Da's hartstikke mooi maar ik heb er juist voor gekozen om ze om op de server te zetten als Flac's vanwege de goede ondersteuning van metadata. Ik draai praktisch geen cd's meer (heb ze nog wel). Bij een grote verzameling muziek vind ik een fatsoenlijke weergave van artiest en nummerinformatie best belangrijk.

 

Het verschil tussen WAV en FLAC? Serieus? Waar hebben we het hier over?
Voor alle muziek die je beluisterd via streaming media om te vergelijken, is het maar afwachten hoe de eindmastering gedaan is. Of de remastering of de re-remastering🥴
CD master

Radio master

Ipod master

Streaming media master

Alles klinkt anders. Soms best goed. Soms fantastisch en soms compleet ruk.
En daar kun je niks aan doen.

Hoe duurder de spullen hoe meer dit opvalt.

Stop met analyseren en begin met genieten...

 

Link to comment
Share on other sites

Ook ik neem bij mij thuis een duidelijk verschil waar tussen een geconverteerde (losless) flac en een wav, geript van een originele cd. Uiteraard beiden afgespeeld op identieke wijze vanuit dezelfde bron (de superieure usb stick...)

Tags kunnen me gestolen worden, want op het moment dat ik me niet meer bewust ben van waar ik naar luister is er waarschijnlijk iets heel anders aan de hand... :)

De wav heeft uiteraard een naam overeenkomstig de tracktitel. De artiest ljjkt me wel bekend als ik die welbewust opzet. En de albumbenaming bestaat uit artiestnaam, albumnaam en jaartal van release. Wat meer zou je nog moeten weten?

 

Ik ben er nog niet achter kunnen komen waar het verschil precies door veroorzaakt wordt, hooguit vermoedens, maar eigenlijk boeit dat helemaal niet.

Het is er simpelweg en dat is voor mij meer dan voldoende om voor de originele wav te kiezen.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sodejuu said:

Ook als je zelf ript naar WAV en deze omzet naar FLAC, hoor je verschil tussen WAV en FLAC. FLAC is derhalve niet echt losless.

Hier moet ik toch protesteren. FLAC is 100% lossless, als je een WAV omzet naar FLAC zou je geen enkel verschil mogen horen. Doe je dan toch, dan is er wat mis met de software of het besturingssysteem waarmee je die conversie doet. Ik heb al héél veel WAVs omgezet naar FLAC, maar altijd in Linux. En 100% zonder verlies.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat dit komt, omdat een streamer meer processorcapaciteit nodig heeft om de Flac uit te pakken. Maar de ene Flac is de andere niet. Minder gecomprimeerde Flac's worden weer met minder processorcapaciteit uitgepakt. En vergeet ook niet: op een CD staat geen WAV. Dus WAV moet ook omgerekend worden van PCM.

 

Alles hangt dus af van software en rekencapaciteit.

Link to comment
Share on other sites

Voor FLAC moet er wat uitgepakt worden, voor WAV niet, dat is niet ingepakt. Dat uitpakken van FLAC gaat door enkele (veel?) componenten in de apparatuur, en daar treedt mogelijk verlies op. Niet in de bits, maar - zeg maar - in de byte, de mate waarin de muziek aantrekkelijk is.

Lang, lang geleden heb ik zelf eens het verschil tussen FLAC en WAV geprobeerd te horen. Dat was er wel, maar alleen in onbehandelde apparatuur. En wie mij kent, weet wat ik met onbehandeld bedoel.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat dit komt, omdat een streamer meer processorcapaciteit nodig heeft om de Flac uit te pakken. Maar de ene Flac is de andere niet. Minder gecomprimeerde Flac's worden weer met minder processorcapaciteit uitgepakt. En vergeet ook niet: op een CD staat geen WAV. Dus WAV moet ook omgerekend worden van PCM.

 

Alles hangt dus af van software en rekencapaciteit.

Maar Hans, een Raspberry kan dat met twee vingers in de neus. Dat kan toch niet het probleem zijn?

Link to comment
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid, er is een mogelijkheid om te bestellen in europa, https://www.denafrips.eu/

 

Ik heb zelf 2 x de Soekris verschillend in opzet, ik ben wel wat gewend. maar de 2541 is al weer aanmerkelijk beter ,(http://www.soekris.dk/dac2541.html), en je moet met de prijs ook rekening houden dat de BTW in Denemarken behoorlijk hoog is.

 

Ik gebruik dan als een streamer in de kast de FriendlyElec Neo 2 plus (http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPi_NEO_Plus2) een kleine computer die dat op zijn gemak doet, en George heeft het pas nog gehoord.😉

Dus geen problemen met het omzetten/uitpakken.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Het is jammer dat het vergelijken van DAC's erg moeilijk gaat - tenzij je meerdere DAC's bestelt en na testen weer terug stuurt. Op Internet zijn dit soort reviews wel te vinden.

Ikzelf had de Denafrips graag vergeleken met de Topping D70 (Amazon en Alii Express). Ook deze DAC wordt hoog geprezen op Internet; heeft ook meer functionaliteit dan de Denafrips (+ voorsterker)., maar in de meeste reviewa wordt het geluid van de Denfrips hoger gewaardeerd. Noodgedwongen laat ik me hier door leiden.

Eigenlijk zou er een soort Kijkshop moeten zijn waar we high end Audio uit China rustig kunnen vergelijken. Behalve goede DAC's, lees ik ook vaak lovende recensies over voor- eindversterkers (buizen), kabels, stekkerblokken en TT-elementen. Boxen en platenspelers in het high-end segment ben ik nauwelijks tegengekomen.

 

Wat mij als consument blij maakt is dat vanuit China steeds meer producten komen die op high-end standaards worden gemaakt zonder de belachelijke prijzen in Europe/Amerika.

Natuurlijk zit er kaf tussen het koren; maar de richting van de beweging  is wel dat high-end audio voor ons steeds betaalbaarder wordt.

 

Link to comment
Share on other sites

Vergelijken kan inderdaad leuk zijn, maar als je eenmaal gekozen hebt zou ik er lekker van genieten en niet te veel meer piekeren over of het beter kan. Het gaat dan omde muziek!

 

Tenzij je ergens echt niet tevreden mee bent (maak kans is groot dat het dan niet aan de dac ligt)

Link to comment
Share on other sites

@ Duck-Twacy

 

Wijze woorde, helemaal mee eens.

 

Wat mij alleen is opgevallen is (in mijn ste) er echt duidelijke verschillen hoorbaar zijn tussen mijn oude DAC (Bluenode 2) en de Denafrips Ares 2.

Het gaat niet om kleine verschillen of nuances, maar echt om direct hoorbare verschillen in soundstage, ambiance etc.

Dit zijn verschillen die je vroeger zou verwachten tussen een instap-model en high end DAC, maar met de moderne DAC's (in dit geval uit China) is dit nu ook hoorbaar zijn tussen DAC's in dezelfde prijsklasse, Dat vind ik een mooie ontwikkeling.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb in een ander topic al aangehaald dat de techniek niet heeft stilgestaan. Elektronica is in de loop der jaren vele malen krachtiger geworden. Kijk wat een mobiele telefoon tegenwoordig allemaal kan of de Raspberry Pi.
Dat zou 10 jaar geleden ondenkbaar zijn.

En wat is 10 jaar op audiogebied? Luidsprekers en versterkers zijn niet wezenlijk veranderd. Ook de techniek van platenspelers is niet wezenlijk veranderd (want veel mechanica).

De grote sprongen zijn juist gemaakt met de digitale elektronica.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Geerdie said:

De grote sprongen zijn juist gemaakt met de digitale elektronica.

Kweetniet wat audio betreft. 🤔 35 jaar terug waren veel gebruikte Philips dac's R2R.  Wat er  bijgekomen is. het internet, streaming diensten en het gemakt daarvan.   

Link to comment
Share on other sites

@ Geerdie

 

De techniek op bijv. versterkers is niet wezenlijk veranderd.

Maar ik heb wel de indruk dat je voor aanzienlijk lagere prijzen goede kwaliteit versterkers uit bijvoorbeeld Rusland en China kan krijgen.

Dat lijkt me wel een relevant gegeven en zie ik ook als een vorm van vooruitgang.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Geerdie said:

Maar Hans, een Raspberry kan dat met twee vingers in de neus. Dat kan toch niet het probleem zijn?

 

Een Raspberry is een krachtige computer vergeleken met wat er in sommige streamers zit. Daarbij draait een Raspberry op Linux, wat ook al weinig processorcapaciteit gebruikt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Een Raspberry is een krachtige computer vergeleken met wat er in sommige streamers zit. Daarbij draait een Raspberry op Linux, wat ook al weinig processorcapaciteit gebruikt.

 

 

Zet de Pi op een nette lineaire voeding en je hebt de ideale streamer. 
Dat bedoel je toch?😜

Edited by Geerdie
typo
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AudioFred said:

Het is jammer dat het vergelijken van DAC's erg moeilijk gaat - tenzij je meerdere DAC's bestelt en na testen weer terug stuurt. Op Internet zijn dit soort reviews wel te vinden.

Ikzelf had de Denafrips graag vergeleken met de Topping D70 (Amazon en Alii Express). Ook deze DAC wordt hoog geprezen op Internet; heeft ook meer functionaliteit dan de Denafrips (+ voorsterker)., maar in de meeste reviewa wordt het geluid van de Denfrips hoger gewaardeerd. Noodgedwongen laat ik me hier door leiden.

Eigenlijk zou er een soort Kijkshop moeten zijn waar we high end Audio uit China rustig kunnen vergelijken. Behalve goede DAC's, lees ik ook vaak lovende recensies over voor- eindversterkers (buizen), kabels, stekkerblokken en TT-elementen. Boxen en platenspelers in het high-end segment ben ik nauwelijks tegengekomen.

 

Wat mij als consument blij maakt is dat vanuit China steeds meer producten komen die op high-end standaards worden gemaakt zonder de belachelijke prijzen in Europe/Amerika.

Natuurlijk zit er kaf tussen het koren; maar de richting van de beweging  is wel dat high-end audio voor ons steeds betaalbaarder wordt.

 

Die vraag heb ik dus ook gehad, dus heb ik een Topping D90 en een Denafrips Ares 2 aangeschaft. De D90 gaat echt een stuk verder dan de D70, en qua prijs ontlopen de D90 en de Ares2 zich nauwelijks.

Qua klank verschillen ze wel. De Topping klinkt heel gedetailleerd en precies. Een DAC voor de liefhebber van uiterste oplossing. Ondanks dat blijft hij wel muziek maken. Het is dus geen overdreven technisch klinkende DAC zoals de Benchmark en RME uit de pro wereld.

De Denafrips Ares 2 laat minder detail horen. Daarvoor klinkt het wel vloeiender, ronder. Dat maakt het gemis aan detail ruimschoots goed. De Ares 2 klinkt ook luchtiger, gemakkelijker. Hij betrekt je iets sneller bij de muziek dan de D90 van Topping, maar ook die laat je genieten van je digitale bron.

Beiden hebben geen last van ruis oid en het is een kwestie van smaak welke je de voorkeur geeft. Ik heb een tijd met de D90 gespeeld en nu is de Ares aan de beurt. Ik heb geen voorkeur voor een van de 2. Ik ben blij dat ik zo nu en dan kan wisselen.

 

Ik heb ook nog een YBA WD202. Die heeft het veld mogen ruimen na 10 jaar trouwe dienst. Je merkt dat de YBA toch een paar generaties ouder is. Wat ook opvalt is dat alle genoemde DAC's beter klinken via de XLR uitgang.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AudioFred said:

Het is jammer dat het vergelijken van DAC's erg moeilijk gaat - tenzij je meerdere DAC's bestelt en na testen weer terug stuurt. Op Internet zijn dit soort reviews wel te vinden.

Ikzelf had de Denafrips graag vergeleken met de Topping D70 (Amazon en Alii Express). Ook deze DAC wordt hoog geprezen op Internet; heeft ook meer functionaliteit dan de Denafrips (+ voorsterker)., maar in de meeste reviewa wordt het geluid van de Denfrips hoger gewaardeerd. Noodgedwongen laat ik me hier door leiden.

Eigenlijk zou er een soort Kijkshop moeten zijn waar we high end Audio uit China rustig kunnen vergelijken. Behalve goede DAC's, lees ik ook vaak lovende recensies over voor- eindversterkers (buizen), kabels, stekkerblokken en TT-elementen. Boxen en platenspelers in het high-end segment ben ik nauwelijks tegengekomen.

 

Wat mij als consument blij maakt is dat vanuit China steeds meer producten komen die op high-end standaards worden gemaakt zonder de belachelijke prijzen in Europe/Amerika.

Natuurlijk zit er kaf tussen het koren; maar de richting van de beweging  is wel dat high-end audio voor ons steeds betaalbaarder wordt.

 

 

Ik zelf heb een Topping D70 hier en een 47labs dac. Topping is leuk voor streaming, maar wordt wel weggespeeld door de 47labs. Die is gewoon veel muzikaler. Denafrips is erg mooi, ze maken nu ook een mooi cd-loopwerk. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Geerdie said:

Zet de Pi op een nette lineaire voeding en je hebt de ideale streamer. 
Dat bedoel je toch?😜

Niet helemaal... Je kunt er inderdaad een heel behoorlijke streamer van bouwen. Maar dan komt er toch nog erg veel bij. Maar dan alleen een lineaire voeding.

 

Ik speel hier in de huiskamer met een Raspberry. Een goedkoop dacbordje en een goede SPU er op en het werkt. Ik heb hem ook wel eens op mijn luisterzolder met de PC en PF dac vergeleken. Dan blijft er toch nog wel wat te wensen met de RP. Maar de RP die ik ooit mocht lenen voor het streamervergelijk, kwam er veel beter bij in de buurt. Maar dat kostte bij elkaar dan ook meer dan €500.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik speel hier in de huiskamer met een Raspberry. Een goedkoop dacbordje en een goede SPU er op en het werkt. Ik heb hem ook wel eens op mijn luisterzolder met de PC en PF dac vergeleken. Dan blijft er toch nog wel wat te wensen met de RP. Maar de RP die ik ooit mocht lenen voor het streamervergelijk, kwam er veel beter bij in de buurt. Maar dat kostte bij elkaar dan ook meer dan €500.

Ik heb hier een Pi met lineaire voeding via usb aan een Brooklyn Dac+ hangen. Een combinatie van meer dan 2K. Ik ben er nu achter gekomen dat Spotify (via de Pi) zeer overtuigend kan spelen met "slechts" 320kB/s😎
Tidal, via AES/EBU vanaf een PC, geeft veel wisselvalligere resultaten. Soms erg goed maar soms ook méééhhh...
Maar ach...dat is MIJN indruk met MIJN oren. Iemand anders kan het heeeeeel anders interpreteren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...