Jump to content

Versterker of buizenversterker?


MartyMcFly
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben vrij nieuw op het gebied van HiFi apparatuur en wil hier meer in ontdekken / leren. Een aantal weken geleden heb ik twee mooie B&W XT 8 speakers gekocht die ik heb aangesloten op een NAD C316 V2 BEE versterker.

Nu wil ik op de lange termijn rond kijken naar een betere versterker die ik nu heb. In alle eerlijkheid klonken de speakers uiteraard beter met de aangesloten Jadis Defy 7 mk III buizenversterker (Geen idee welke voorversterker ervoor zat en kun je het niet in de vergelijking gooien aangezien deze beduidend beter is). Ook heb ik het idee, ook al draait deze set prima dat de speakers meer nodig hebben en kunnen.

Ik ben benieuwd / nieuwsgierig wat jullie advies / mening zijn voor het aanschaffen van een normale versterker of buizenversterker. Is het toch beter om bij een versterker te blijven of is een voorversterker en buizen versterker toch beter?

Voornamelijk kijken wij tv, films en series, echter luister ik ook graag muziek, of dit nu via spotify is of via mijn Technics SL1900 platenspeler.

 

Het internet staat vol informatie waarvan mijn hoofd toch begint te duizelen, vandaar dat ik graag mij hier laat horen 😄

 

Bedankt alvast!

Groeten,

 

Marty

Link to comment
Share on other sites

Fijn nieuw topic. Ben zelf zo a-technisch als maar zijn kan, maar toen ik mijn LFD versterker kocht met Mosfet-dingen ipv gewone transistors erin, werd mij hear verteld dat mosfet best goed was, en te vergelijken met mooie buizen. Ikke blij, want als milieu-freak leek mij het verbruik van buizen + de warmte-ontwikkeling ervan geen pré.

Verder geldt i.h.a. dat hoe minder verbindingen nodig zijn, hoe beter dat voor het geluid kan uitpakken.

Link to comment
Share on other sites

welkom op het forum.

Ik denk dat je toch eerst even moet beslissen/laten weten of je gaat kiezen voor stereo of surround (je kijkt veel film lees ik).

Transistor en buizenversterkers zijn overigens beide 'gewone' versterkers en het een hoeft niet voor het ander onder te doen.

Een grotere vooruitgang die je boekt met een paar mooie luidsprekers in een passende ruimte zul je overigens niet meer meemaken.

Een aparte voor/eindversterker combinatie vergt een duidelijk groter budget.

Adviezen heb ik eigenlijk niet voor je maar wens je veel succes, veel gezond verstand en hopelijk word je geen audiofiel want dan is de zoektocht nooit ten einde en de tevredenheid altijd achter de horizon.

Edited by Kraus vonBentinck
woord vergeten
Link to comment
Share on other sites

Dat de Jadis combinatie van rond 10K iets beter klinkt dan de NAD van nog geen 400 euro lijkt me niet gek, maar er kunnen ook nog ander factoren een rol spelen, bv de luisterruimte kan gunstiger zijn in het ene geval.

Voor B&W speakers heb je meestal een wat stevigere versterker nodig. Dat is bij transistoren meestal een stuk betaalbaarder dan bij buizen. Tussen bv 1000 en 2000 euro is veel moois te koop, er is keuze zat. Sommige versterkers hebben een HT pass through (om te integreren met een HT set). Overigens is NAD zeker een goed merk op versterker gebied. Maken geen rommel.

 

Het is lastig om verder te adviseren als we het budget niet kennen (en de extra wensen, bv. wel of geen phono, dac, streaming etc.)

 

Als je een HT set voor zowel film als muziek (met 5 of meer kanalen) zoekt, dan kun je je vraag beter op HT forum stellen. Daar zit meer kennis op dat gebied.

 

Belangrijkste advies is denk ik, haast je niet. gewoon veel luisteren (al is dat in deze tijd wel een dingetje)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties!

 

Om de situatie wat duidelijker te schetsen staan beide speakers 2,5 / 3 meter uit elkaar naast de TV meubel. De ruimte is ongeveer 5 bij 5 meter waarvan de bank zich in het midden situeert op ongeveer 3 meter afstand van de TV waarop ik de beiden speakers wat naar binnen heb gekanteld. Zie de afbeelding wat ik hier bedoel.

 

Dit zijn mijn wensen:

- Budget : max 1500,- euro

- Phono (Heb een platenspeler)

- Heb DAC toch even opgezocht en zou de meerwaarde hier wel van zien, dit omdat ik via de TV digitaal kijk, of stream via spotify of de radio.

- Streaming hoeft de versterker zelf niet te hebben, zie wens hierboven.

- Van een HT set zie ik de meerwaarde op dit moment nog niet in, wellicht ooit in de toekomst.

 

Het advies om mij niet te haasten neem ik van harte :)

Speaker situatie.PNG

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een tijdje terug een geintegreerde versterker gekocht in deze prijsklasse. Op mijn short list stond o.a. een Rega Elex-R (die heeft een goeie phono, maar geen dac, wel zeer muzikale versterker), een Marantz PM7000N  (een alles kunnen met veel toeters en bellen. De plastic afwerking stond mij wat tegen. Kan wel alles wat op je lijstje staat). Een Musical Fidelity M3si (phono en dac, goede amp). Uiteindelijk is het een Roksan Caspian M2 geworden (iets duurder en geen phone of dac).

 

Dat lijstje hierboven is zeker niet uitputtend. Je hebt nog Hegel, Yamaha, Cambridge, Primare, Arcam en vele ander mooie versterkers in deze prijsklasse (ook NAD denk ik). Hopelijk krijg je ergens de kans om er een paar te beluisteren

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

De Marantz lijkt mij inderdaad een goede all rounder, tot ik de Cambridge Audio CXA-81 tegen kwam. Ik ben ervan op de hoogte dat deze amp geen PHONO ingang heeft, dat zou ik met een aparte unit op kunnen lossen. Er zijn best veel lovende reacties over de Cambridge Audio CXA-81 en vraag mij af of iemand ervaring heeft met deze amp?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...