Jump to content

Schoonmaken platen


carl
 Share

Recommended Posts

Hieronder wel een erg leuk artikel waarin ook verklaard wordt waarom nieuw vinyl al na een paar keer spelen tikjes laat horen. Ook wordt beweerd dat ieder schoonmaakmiddel residu achterlaat. Dat zou kunnen verklaren dat met L’Art du Son gewassen platen in eniger mate schuimen en andere platen weer niet. Ik word steeds meer voorstander van Ultrasonisch wassen.


https://www.analogplanet.com/content/analog-corner-124-all-quiet-vinyl-front

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat al die klassieke wassers een beetje hetzelfde doen Cor. Alleen die wasmiddelen doen allemaal net wat anders (zijn effectief tegen andere verontreiniging). Ultrasoon is wat dat betreft iets nieuws.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Yep, gekocht bij ene Tijmen uit Den Haag. Via Marktplaats, maar ik zie hem nu niet meer adverteren. In maart 2020 was die 320,-. Wellicht werkt de link van de verkoper nog op marktplaats, als je dat wilt stuur dan even een PM.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydo said:

Zijn er mensen die een vinyl ultrasone reinigingsmachine gebruiken, zo ja welke ? Ik wil er eind september één kopen, vandaar de vraag.

Misschien dat Roger daar zijn lichtje op kan schijnen. Ultrasoon lijkt mij de beste methode. Zelf maak ik gebruik van een Okki Nokki mk2 en in het verleden ben ik ooit bij wijlen PETWIN (leuke, interessante man en tevens plaatsgenoot van mij) op bezoek geweest en die maakte gebruik van een Clear Audio double matrix. 320 euro (Tijmen: is dat die student die bezig met het ontwikkelen van een US-platenwasser?) is niet veel. Wil je kwaliteit dan zul je denk toch uitkomen bij het origineel: Gläss. Anderzijds wanneer die van Tijmen zijn werk goed doet: waarom niet.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Clearaudio Double Matrix Sonic (een hele mond vol en eigenlijk geen echte ultrasoon wasser)

Maar ik gebruik hem naar volle tevredenheid. En m.i. vrijwel zonder residu door krachtig afzuigen.

 

Wasresultaat is in niets te vergelijken met b.v. een Knosti of wasser zonder afzuiging.

Ik kan namelijk nog precies zien welke platen ik in het verleden heb gewassen met de Knosti (over residu gesproken).

 

Verder heb ik geen ervaring met echt ultrasoon (wel een interessant principe)

Er was een mooi handzaam apparaat op de markt, maar die zijn alweer falliet heb ik begrepen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...