Jump to content

Stereo buizenversterker.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Op voorhand de vraag,ik heb er nog geen.

Kun je een mono platenspeler zonder meer op een stereo buizenversterker aansluiten.
Ik vraag het omdat je maar 1 kanaal belast wat misschien een probleem kan zijn.
 

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt me, wanneer er maar een kanaal van signaal wordt voorzien, het andere stil moet blijven. Onbelast laten spelen lijkt me voor de meeste buizenversterkers niet goed gaan. Op beide kanalen moeten dus luidsprekers aangesloten worden. Maar je hebt te maken met brom, overspraak, ruis.

 

Hoe dat op te lossen kan misschien TubeJack vertellen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ove Rickland said:

Hans, waarom denk je dat er maar 1 kanaal signaal krijgt? Kan het niet ook zijn dat 2 kanalen elk hetzelfde signaal krijgen?

Dat zou kunnen, maar in het geval van Groovy niet aan de orde. Mono is voor hem met één monosignaal, één versterker en één luidspreker. Met een stereoversterker kan dat problemen geven.

Link to comment
Share on other sites

Als de platenspeler maar één monouitgang heeft kun je die normaal probleemloos splitsen in een Y-kabel met aan één uiteinde één rca en aan het andere twee rca-stekkers. Je mag normaal beide ingangen van een stereoversterker doorverbinden. Met de uitgangen mag dat beslist niet.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat zou kunnen, maar in het geval van Groovy niet aan de orde. Mono is voor hem met één monosignaal, één versterker en één luidspreker. Met een stereoversterker kan dat problemen geven.

Met mijn Luxman transistor kan ik probleemloos mono draaien over een of twee luidsprekers,maar die heeft een keuzeknop waar mono op zit.
Bijkomende vraag,kan ik zonder risico op beschadiging op een mono buizenversterker desgewenst twee luidsprekers aansluiten.

Link to comment
Share on other sites

Twee luidsprekers aansluiten kan zeker, maar de impedantie moet wél kloppen. Twee 16 Ohm luidsprekers parallel geeft 8 Ohm. Daar heeft een buizenversterker geen problemen mee. Maar twee 4 Ohm luidsprekers parallel geeft 2 ohm. Die kun je dan dus beter in serie zetten, dan heb je 8 Ohm.

Link to comment
Share on other sites

Ok,daar kan ik wat mee.
Ik heb 4 ohm en 8 ohm ls.
Ik heb een mono Philips buizenversterker uit de pre historie te leen,ik zal het eerst met  een ls proberen.

Link to comment
Share on other sites

Het ding gaat terug naar de eigenaar,bij inschakelen is het muisstil maar met de ls erop aangesloten bromt hij als de hel.
Het ding is niet geaard,het orginele netsnoer ook niet.
Het blijkt trouwens een Geloso buizenbak te zijn.
 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Groovy said:

Het ding gaat terug naar de eigenaar,bij inschakelen is het muisstil maar met de ls erop aangesloten bromt hij als de hel.
Het ding is niet geaard,het orginele netsnoer ook niet.
Het blijkt trouwens een Geloso buizenbak te zijn.
 

Geloso, dat was vroeger een PA merk. Bij feestjes rond 1970 gebruikten we die steevast. Die was wel 40 Watt. En niet kapot te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Hij ziet er ook wel solide uit,best een leuk ding ook met mooie buizen.
De eigenaar komt een dezer dagen langs om te kijken of hij het probleem kan oplossen,hij denkt dat er een aardingsprobleem is.
Ik ben benieuwd.

Link to comment
Share on other sites

Nou,dat heb ik weer😷.
De Geloso stond niet ingeschakeld en ineens een knal,een zekering in de meterkast eruit.

Wel zat de steker in het stopcontact.

Blijkbaar staat er dan wat spanning op,ik wist niet dat dat kon.
Gelukkig is er verder niets stuk gegaan.
 

Link to comment
Share on other sites

https://www.radiomuseum.org/r/philips_el6415el_641.html

Hij word helemaal aan gepast naar mijn wensen.
Er kunnen 2 platenspelers op,en ook de buizenphono.
4 en 8 ohm luidspreker aansluitingen met splitter om over 2 luidsprekers te spelen.
Maandag ga ik hem halen.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Volgens de verkoper, een oude (buizenfreak) kunnen er 4 en 8 ohm luidsprekers op.
Hij is aangepast naar laagohmig.
Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken.

Het is eigenlijk een omroep versterker, voor o.a kerk sportvelden en scholen
Voor wat ik ervoor betaald heb vind ik het wel leuk om te proberen.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...