Jump to content

BarcaNova Sonore luisterruimte in aanbouw


Ivan10
 Share

Recommended Posts

In 2021 gaat er iets speciaals gelanceerd worden een luisterruimte om BarcaNova Sonore producten te beluisteren. De luisterruimte wordt in Haarlem gevestigd. We zullen alleen nog even geduld moeten hebben vanwege de opbouw én de coronamaatregelen natuurlijk.

 

De BarcaNova Sonore luisterruimte komt eraan!

 

Gevel_oude_pand_Sonore_Audio3.JPG

 

Een decennium geleden alweer, van 2009 tot 2012, beschikte Sonore Audio over een eigen luisterruimte in Rotterdam, zie de foto boven. Bezoekers van het eerste uur kunnen zich dat vast nog herinneren, zoals forumlid @KT88. Zie zijn thread: Een Rotterdamse verrassing uit 2010. Enkele foto's uit de oude doos kunnen misschien het geheugen opfrissen. Jammer genoeg ben ik er zelf nooit geweest en dat vind ik jammer.

 

Gevel_oude_pand_Sonore_4.JPG

 

Want in de luisterruimte aan de Kaasmakerstraat 48 stond de Sonore Statement opgesteld. Een bijzondere luidspreker, een kastloos ontwerp: een line array open baffle, die met alleen maar kleine units het diepste laag tot hoog kan weergeven. Een aantal High-End forumleden hebben de Statement beluisterd en zoals gezegd ben ik daar jammer genoeg dus niet één van.

 

Sonore_Statement.JPG

 

Maar dat gemis kan misschien dit jaar goed worden gemaakt. Want BarcaNova gaat een luisterruimte inrichten in dé mooiste stad van Noord-Holland: Haarlem. Daar zal in ieder geval één set van de Sonore Statement worden opgesteld, maar ook de BarcaNova Sonore draaitafel met Ypsilon Electronics DAC en versterking.

 

Sonore_Statement_luidsprekers.JPG

 

Eén van de Sonore Statement sets wordt overigens weggegeven aan een liefhebber. Daar moet je dan wel de ruimte voor hebben, want ze zijn 2,20 meter hoog. Maar je hebt dan wel een hele bijzondere set staan.

 

Sonore_Meetapparatuur.JPG

 

Voor de geïnteresseerden rondom Sonore Audio en Ypsilon Electronics betekent het dat men de luisterruimte in Haarlem kan gaan bezoeken. Dat niet alleen er kan dan ook een lezing plaatsvinden, omtrent de draaitafel en de ontwerpfilosofie van Cock van der Weiden. De Rotterdamse spraakwaterval kan dan meer vertellen over zijn zienswijze op audio en met name over het ontwerp van de Statement.

 

Gevel_nieuwe_pand_Sonore_Audio1.JPG

 

De luisterruimte zal haar bezoekers verwelkomen met goede koffie en een mooie set. Persoonlijk ben ik zeer benieuwd en het wordt dan ook aftellen om de nieuwe toonzaal te bezoeken van al dat audiofiele moois uit Nederland en Griekenland. Met de muziek zit het wel snor gezien er genoeg klassieke muziek demonstratiemateriaal aanwezig zal zijn van BarcaNova Records. Eerst de coronamaatregelen afwachten en het vaccinatieprogramma en dan is het hopelijk snel eind 2021 om de audiovestiging fysiek te kunnen bezoeken.

 

Source back up link

 

Maart 2022 update

Door Corona verlopen alle activiteiten langzamer, dat gooit roet in het eten. Maar de ruimte schiet nu lekker op. De laatste loodjes wegen het zwaarst zullen we maar zeggen. Cock blijft ook erg betrokken bij zijn zieke moeder en dat vraagt veel aandacht. Maar alle activiteiten lopen nog steeds door rond de luisterruimte. Alleen de oplevering is langzamer, dan normaal door verschillende factoren. Hopelijk staan we samen te proosten met alle forumleden in het mooie Haarlem deze zomer. En anders in een Haarlem getooid in mooie herfstkleuren. Wat in het vat zit verzuurt niet! 

 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

In Haarlem... nóg wat verder weg, maar wél mooi dat Cock dit nog gaat doen. Jammer, dat die statements hier niet naar boven kunnen. Anders was er al een liefhebber.

 

Ik heb ze gehoord in Sonore luisterruimtes in Rotterdam en Hoogvliet. Maar ook op de VAD show. Het is altijd mijn favoriet gebleven. Jammer dat ze voor mijn luisterhok toch echt te groot zijn.

Link to comment
Share on other sites

Wat een mooie ontwikkeling Ivan! Ik ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien, en vooral hoe het gaat klinken daar.

 

Met name en vooral ook om de Statements weer eens te kunnen horen. Die heb ik ooit eens gehoord in een oude koelcel, waar toen mee gedemonstreerd werd. Toen had ik nog nooit iets beters gehoord...

Link to comment
Share on other sites

Dat beloofd wat.

De Statements heb ik nooit gezien of gehoord,dat wil ik wel eens meemaken.

Leuk om dat schrijven van KT88 te lezen,de tijd vliegt.

Ik wens iedereen die er bij betrokken is veel succes.
Mooie foto's Ivan.

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Ove Rickland said:

Nu wel?

 

Hmmm, moeilijke vraag. Het was tóen, inmiddels zijn we tien (of 15?) jaar verder en ben ik ook anders gaan luisteren. Want wat ik recentelijk gehoord heb bij Cock, met de KEF Meta, was misschien wel net zo indrukwekkend, alleen op een heel andere manier. De "light" versie zeg maar. Daarom ben ik benieuwd om ze opnieuw te horen, met de huidige versterking, platenspeler, na ja, met álles dus.....

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, René N. said:

Wat een mooie ontwikkeling Ivan! Ik ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien, en vooral hoe het gaat klinken daar.

 

Met name en vooral ook om de Statements weer eens te kunnen horen. Die heb ik ooit eens gehoord in een oude koelcel, waar toen mee gedemonstreerd werd. Toen had ik nog nooit iets beters gehoord...

 

Ja, daar was ik ook bij. Best wel KOEL😜

 

Dat was nog een extra uitstapje wat we nog deden na het bezoek aan de Doelen audio beurs.

 

Klonk inderdaad indrukwekkend, maar zoals René het ook al omschrijft is dat al wel enige jaren geleden en om dat geluid nu weer op het trommelvlies te krijgen in vergelijk met wat er nu allemaal speelt is toch een dingetje. Maar mooi was het ook met al die draadjes voor de unit's. Stukje extra huisvlijt.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben destijds ook niet in de luisterruimte van Sonore geweest en heb evenmin de Statements ooit gehoord. Wanneer ik het verslag van KT88 er op na lees (zie hierboven), dan wordt ik toch wel héél nieuwsgierig. KT88 schreef toen onder meer het volgende.

 

"Natuurgetrouw. Ongekleurd en onbeperkt in dynamiek. Fenomenaal. En toen een opname van een onweer. Ondanks dat ik wist dat de klap zou komen, was het letterlijk overdonderend. Hoeveel dB is een onweersklap? Ik weet het niet, maar dit systeem kan het weergeven zoals ik het nog nooit elders heb gehoord. Ook het dreigende gerommel dat na de klap nog wat doorklonk was zo verschrikkelijk levensecht dat ik bijna twijfelde of er niet een raam openstond en het buiten onweerde. Terug naar de muziek. Van alles passeerde, tot een mono jazzopname uit 1955 of daaromtrent aan toe. Mono is dus ook werkelijkheid. Oogjes dicht en ik zat daar in een rokerige jazzclub in New Orleans met de saxofonist zowat op schoot.

Hoe wordt dit alles nu bereikt? Iedereen kan zien dat de laag/mid drivertjes uitgesneden rolranden hebben. Er moet dus acoustische kortsluiting optreden volgens de mij bekende regeltjes. Maar nee hoor, het zaakje loopt gemeten recht tot 10 Hz (!). En het rendement is 102 dB (!!). Geen wonder dat men met relatief kleine versterkers een geluids-donderbui kan ontketenen waar menig PA-systeem nog een puntje aan kan zuigen. 

Ik ben een vliezenluisteraar, en als zodanig tamelijk allergisch voor kastgeluiden. Ik dacht altijd dat mijn Magnepans wel een schone weergave boden........totdat ik dit hoorde. Sonore heeft mij bewezen dat mijn Maggies, en ook de Apogees, Quads, Finals, Audiostatics e.d. die ik voorheen hoorde, nog altijd een forse dosis kleuring hebben, alsmede flinke compressie. Het enorm hoge rendement alsmede de hoge belastbaarheid zorgt voor een onge-evenaarde, vrije, luchtige en krachtige weergave die feitelijk zonder beperkingen is."

 

 

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, SMarcel said:

Klonk inderdaad indrukwekkend, maar zoals René het ook al omschrijft is dat al wel enige jaren geleden en om dat geluid nu weer op het trommelvlies te krijgen in vergelijk met wat er nu allemaal speelt is toch een dingetje.

 

Door voortschrijdend inzicht zal het ongetwijfeld béter klinken dan toen wij dat gehoord hebben. Toen in die koelcel was het met van Medevoort versterking, niet veel later werd er met de eigen apparatuur gespeeld. Zo ook toen Sander het gehoord heeft en het verslag van heeft gemaakt. En dus alweer beter klonk.....

Link to comment
Share on other sites

Zeer goede herinneringen aan. Was het niet in Spijkenisse dat ze daar een studio hadden?

Onder mijn pseudoniem John Picoso toen ook een stuk over geschreven op één vd audiofora. The Statement is / was een prachtig systeem met een buitengewoon realistische weergave. 
Sonore Audio was destijds bezig met een commerciële partij, maar dat zette toen niet door. Nu een herstart?

Link to comment
Share on other sites

Welkom terug, lang niet gezien hier. Alles goed met je?

 

Om een lang verhaal kort te maken.

1. Cock en Arnold waren Sonore en de commerciele partij heeft ze lelijk te pakken genomen

2. Daarna doorstart als Sonore AC (waar AC voor Cock en Arnold staan)

3. Nu werkt Cock alleen onder de naam Sonore

4. Barcanova verkoopt de draaitafel van Sonore.

 

Ik hoop dat ik het zo goed doe..

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Hans van Liempd said:

Welkom terug, lang niet gezien hier. Alles goed met je?

 

Om een lang verhaal kort te maken.

1. Cock en Arnold waren Sonore en de commerciele partij heeft ze lelijk te pakken genomen

2. Daarna doorstart als Sonore AC (waar AC voor Cock en Arnold staan)

3. Nu werkt Cock alleen onder de naam Sonore

4. Barcanova verkoopt de draaitafel van Sonore.

 

Ik hoop dat ik het zo goed doe..

 

Dag Hans,

 

Ja, alles prima. Maar dus al enige tijd weg uit het 'hoge noorden' door verandering van werkplek, partner gekregen, gezin gesticht, dus volop in 'family life' - en daarmee audio beetje in de verdrukking, maar met kids uit de luiers komt het wel terug - terwijl de muziek nooit heeft stil gestaan.

Financiële crisis betekende voor mij - met aardbevingsschade in Groningen - ook huizencrisis: woning moeizaam verkocht, maar uiteindelijk wel gelukt en in nieuwe context goed uitgepakt, niet alleen goede set(s) maar ook in mooie ruimte opgesteld. En daarmee erg happy.

 

Sonore Audio heeft dus een heel moeizaam traject gehad. Zo jammer, want alle ideeën en concepten mogen er zijn, resulterend in erg sterke audio producten. Dus ik gun ze een doorstart of misschien beter: herstart, waarmee ze echt een klantenkring aan zich kunnen binden die klant en producent beide gelukkig kunnen maken.

 

Ik heb maar een nieuwe account aangemaakt, omdat ik de oude niet meer kan bereiken - oude mailadres is al gestopt, en dan kan je geen wachtwoord meer wijzigen, om maar wat te noemen. Maar misschien is het technisch te verhelpen. Moet ik even in de support van dit forum zoeken, denk ik.

 

Mijn muziek beleving is nog steeds gescheiden: een surround opstelling voor SACD 5.0 en 5.1, en een stereo opstelling, beide met hoofdzakelijk JK acoustics luidsprekers en electronica. Als klassiekliefhebber kan ik bijzonder genieten van surround opnames van concertregistraties. Het is wellicht nog steeds een 'niche-markt', maar toch groot genoeg dat er nog veel uitgaven worden gedaan: Pentatone en Channel Classic Records koester ik.

 

In de COVID-19 crisis ben ik gezegend met een mooie concertzaal thuis... En dat is wel aangenaam als je af en toe de ellende (COVID en non-COVID beide)  in het ziekenhuis achter je kan laten.

 

En dat ik dit forum weer opzocht..., dat kwam eigenlijk omdat ik er wat in bladerde en daar zag ik ... Kraus voorbijkomen. Ach, veel herinneringen. Het gehobby, toen ik daar veel tijd in stak en kon steken en bezig was met de opbouw van grote muziekcollectie en fraaie apparatuur. En het delen daarvan in meetings op toen 'hear.nl' en 'hififorum.nl'. Goede oude tijd ;-)

 

groet, JP

Link to comment
Share on other sites

Leuk! En van harte welkom terug. De meest streng methodische luisteraar van het hele forum volgens mij. Grote veranderingen, zo lees ik maar de voorkeur voor JK is dus gebleven. Altijd het idee gehad dat wij totaal verschillende oordelen hadden (sony allesspeler en Chario Academy -Prima/echt niks, bruin/levendig of sausje/mooi beeld😀) maar dat geeft niks. Leuke herinneringen aan kabelvergelijk en kleine monitoren.

Wie weet, zien we Kermit en Speedy Andre ook weer opduiken.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Fidel Picoso said:

 

Dag Hans,

 

Ja, alles prima. Maar dus al enige tijd weg uit het 'hoge noorden' door verandering van werkplek, partner gekregen, gezin gesticht, dus volop in 'family life' - en daarmee audio beetje in de verdrukking, maar met kids uit de luiers komt het wel terug - terwijl de muziek nooit heeft stil gestaan.

Financiële crisis betekende voor mij - met aardbevingsschade in Groningen - ook huizencrisis: woning moeizaam verkocht, maar uiteindelijk wel gelukt en in nieuwe context goed uitgepakt, niet alleen goede set(s) maar ook in mooie ruimte opgesteld. En daarmee erg happy.

 

Sonore Audio heeft dus een heel moeizaam traject gehad. Zo jammer, want alle ideeën en concepten mogen er zijn, resulterend in erg sterke audio producten. Dus ik gun ze een doorstart of misschien beter: herstart, waarmee ze echt een klantenkring aan zich kunnen binden die klant en producent beide gelukkig kunnen maken.

 

Ik heb maar een nieuwe account aangemaakt, omdat ik de oude niet meer kan bereiken - oude mailadres is al gestopt, en dan kan je geen wachtwoord meer wijzigen, om maar wat te noemen. Maar misschien is het technisch te verhelpen. Moet ik even in de support van dit forum zoeken, denk ik.

 

Mijn muziek beleving is nog steeds gescheiden: een surround opstelling voor SACD 5.0 en 5.1, en een stereo opstelling, beide met hoofdzakelijk JK acoustics luidsprekers en electronica. Als klassiekliefhebber kan ik bijzonder genieten van surround opnames van concertregistraties. Het is wellicht nog steeds een 'niche-markt', maar toch groot genoeg dat er nog veel uitgaven worden gedaan: Pentatone en Channel Classic Records koester ik.

 

In de COVID-19 crisis ben ik gezegend met een mooie concertzaal thuis... En dat is wel aangenaam als je af en toe de ellende (COVID en non-COVID beide)  in het ziekenhuis achter je kan laten.

 

En dat ik dit forum weer opzocht..., dat kwam eigenlijk omdat ik er wat in bladerde en daar zag ik ... Kraus voorbijkomen. Ach, veel herinneringen. Het gehobby, toen ik daar veel tijd in stak en kon steken en bezig was met de opbouw van grote muziekcollectie en fraaie apparatuur. En het delen daarvan in meetings op toen 'hear.nl' en 'hififorum.nl'. Goede oude tijd 😉

 

groet, JP

Hé Hans, leuk dat je ook weer eens binnenloopt. ^_^

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...