Jump to content

Laptop vs. desktop: geluidskwaliteit


Herbert
 Share

Recommended Posts

Probleem is dat spotfy niet lekker in Daphile is geïntegreerd.

Wat wel kan is Linux mint installeren en daar de spotify software op draaien.

Dan wordt de Xmos wel goed ondersteund.

De Xmos kan onder windows wel goed draaien maar dan weer niet met de Spotify software.

Dat heeft TS nu wel ondervonden lijkt mij.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, kappa7 said:

Probleem is dat spotfy niet lekker in Daphile is geïntegreerd.

Wat wel kan is Linux mint installeren en daar de spotify software op draaien.

Dan wordt de Xmos wel goed ondersteund.

De Xmos kan onder windows wel goed draaien maar dan weer niet met de Spotify software.

Dat heeft TS nu wel ondervonden lijkt mij.

 

 

 

Dit is nu precies waar ik vanavond aan dacht! Linux kan ik toch gewoon op de laptop zetten, om te proberen?

Ik ga gewoon lekker door met luisteren.

 

Jouw topic hiervoor: Het verschil wat je nu ervaart is het probleem met de windows mixer die het geluid om zeep helpt.

Ik had vanmiddag toch weer even de laptop aan, omdat de andere PC's ergens anders staan.

De laptop met Windows 7 klinkt met de Xmos ook fantastisch, beter dan de Dell Windows 10, maar niet zo goed als de Mac.

Ik denk nu toch echt dat Windows 10 niet de juiste keuze is voor goede audioweergave.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, siem said:

Ja zou Daphile eens kunnen installeren op de Dell, of een laptop

Die had ik al eens op de laptop, maar in mijn beleving klonk Spotify niet lekker.

Link to comment
Share on other sites

Het kan wel maar je afspeel programma moet direct de Xmos aankunnen sturen.

Dat kan niet met de spotify software dus ben je afhankelijk van de windows mixer.

Gebruik je een programma zo al Musicbee of Foobarr2000 daar kan dat wel mee.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, kappa7 said:

Het kan wel maar je afspeel programma moet direct de Xmos aankunnen sturen.

Dat kan niet met de spotify software dus ben je afhankelijk van de windows mixer.

Gebruik je een programma zo al Musicbee of Foobarr2000 daar kan dat wel mee.

 

Dank je, Kappa! Inderdaad bij Foobarr2000: 

Een van de belangrijkste plugins voor Foobar in geval van Windows is de Wasapi-plugin. Dit zorgt er namelijk voor dat Foobar direct toegang krijgt tot de geluidskaart. De audio gaat dus niet meer door de Windows mixer heen, wat in veel gevallen zorgt voor een degradatie van weergavekwaliteit.

 

Ik denk dat ik deze binnenkort ga proberen. We zijn nu toch lekker bezig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Probleem is dat spotfy niet lekker in Daphile is geïntegreerd.

Wat wel kan is Linux mint installeren en daar de spotify software op draaien.

Dan wordt de Xmos wel goed ondersteund.

De Xmos kan onder windows wel goed draaien maar dan weer niet met de Spotify software.

Dat heeft TS nu wel ondervonden lijkt mij.

 

 

 

Waar heb jij het over?

Ik heb de Xmos hier aan een Windows 10 pc geknoopt en Spotify werkt normaal.

Zit je dat nu wéér zelf te verzinnen?🤨

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Herbert said:

Dank je, Kappa! Inderdaad bij Foobarr2000: 

Een van de belangrijkste plugins voor Foobar in geval van Windows is de Wasapi-plugin. Dit zorgt er namelijk voor dat Foobar direct toegang krijgt tot de geluidskaart. De audio gaat dus niet meer door de Windows mixer heen, wat in veel gevallen zorgt voor een degradatie van weergavekwaliteit.

 

Ik denk dat ik deze binnenkort ga proberen. We zijn nu toch lekker bezig.

Ik probeer nu Foobar: gelukt, alleen het lukt niet om hier Spotify op te krijgen. Het is ook niet zo eenvoudig lees ik op internet.

Ik weet niet of jij nog een tip hebt...?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Geerdie said:

Waar heb jij het over?

Ik heb de Xmos hier aan een Windows 10 pc geknoopt en Spotify werkt normaal.

Zit je dat nu wéér zelf te verzinnen?🤨

Kappa bedoelt waarschijnlijk dat het wel kan, maar het klinkt niet super. Het werkt natuurlijk wel, dat heb ik gisteren ook uitgebreid beluisterd in vergelijking met een Mac.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Herbert said:

Kappa bedoelt waarschijnlijk dat het wel kan, maar het klinkt niet super. Het werkt natuurlijk wel, dat heb ik gisteren ook uitgebreid beluisterd in vergelijking met een Mac.

Klopt helemaal.

Je kunt geen asio of wasapi drivers instellen met de Spotify software. Die gebruikt de standaard windows instelling en dat is waar het fout gaat.

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, mumsoft said:

Had begrepen dat Spotify ook een keer overgaat op lossles.

Yes !!

Het wordt een Hifi optie, lees ik. Zal tientje per maand extra zijn misschien.

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet of Spotify via UPnP kan spelen. Wanneer dat kan, kun je b.v. Jrver of een andere UPnP player gebruiken. In die playewr kun je dan waarschijnlijk wel Asio,  Kernel Streaming of Wasapi instellen. Hier werkt het zo onder Windows 10 en klinkt fantastisch. Maar wél Qobuz.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Even een update van mijn ervaringen, na een tijdje van 'rust'.

Na mijn zeer goede ervaringen met een iMac als PC, heb ik een Mac Mini van 2018 geprobeerd (met Intel i7 processor).

Dit was geen succes. Onverwacht een stuk minder dan de iMac. Ik weet nog steeds niet hoe dit komt, maar dit vraag ik nog weleens na bij een Mac forum. Mogelijk zijn dit de USB uitgangen.

Toen besloot ik toch maar eens onze oude iMac van 2008 aan te sluiten. En ik was in één keer helemaal blij. Een prachtig geluid, nog mooier dan de nieuwere iMac van eerder.

 

Na wat sparren met mijn goede audio/elektronica vriend: hij vertelde mij dat de TDA 1543 chips in mijn (door mij aanbeden) Teradak DAC 16 bits zijn.

Ook al is de aanname (ontvangst) 24 bits. Maw: je mag gewoon 24 bits aanbieden, maar de Teradak S/Pdif receiver (WM8805) zet het aangeboden signaal gewoon om naar 16 bits.  De daadwerkelijke verwerking blijkt dus gewoon 16 bits te zijn.

Nu hangt de geluidskwaliteit dus ook erg af van de (digitale) opnames. 

 

Kortom, we zijn nog wel even bezig om de onderste steen boven te krijgen. Op dit moment is de oude iMac van 2008 alleszins bevredigend, ook al is de sterke hoogweergave meer dan me lief is.

 

Wordt vervolgd! Misschien toch eens een andere DAC proberen...

 

Link to comment
Share on other sites

Jammer Herbert.  Ik werk met een iMac mini uit 2014 met 8Gb geheugen SSD en een intel I5 dual-core processor op 2,6Ghz. Laatste Mac OS versie Big Sur.

Dat werkt heel erg goed, ook met Spotify. Mijn dac is ook 16bits en bij Spotify hebben ze nog geen hi-res dus dat moet ook geen probleem zijn. Software versies en processor snelheid kan wel een dingetje zijn. Welke MacOS draait op de iMac uit 2008?  Zal Yosemite zijn....  Bij Yosemite zal ook de laatste versie van Spotify geïnstalleerd zijn, die nog met Yosemite werkt.

 

M.a.w. er zijn volgens mij niet alleen verschillen in MacOS software versies, maar ook  in software versies van Spotify! 

Dan "scherpte" dat kan tal van oorzaken hebben niet alleen je dac maar ook je stemming, de bekabeling, je versterker en de luidsprekers.

 

Over het algemeen klinken R2R dac's minder scherp.  Maar ik heb hier ook een dac staan met een ESS 9018S chip die nauwelijks scherpte heeft en zeer veel details.

Probeer eens een andere versterker of interlink als dat makkelijker te wisselen is.  🙋‍♂️

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Tubejack said:

Jammer Herbert.  Ik werk met een iMac mini uit 2014 met 8Gb geheugen SSD en een intel I5 dual-core processor op 2,6Ghz. Laatste Mac OS versie Big Sur.

Dat werkt heel erg goed, ook met Spotify. Mijn dac is ook 16bits en bij Spotify hebben ze nog geen hi-res dus dat moet ook geen probleem zijn. Software versies en processor snelheid kan wel een dingetje zijn. Welke MacOS draait op de iMac uit 2008?  Zal Yosemite zijn....  Bij Yosemite zal ook de laatste versie van Spotify geïnstalleerd zijn, die nog met Yosemite werkt.

 

M.a.w. er zijn volgens mij niet alleen verschillen in MacOS software versies, maar ook  in software versies van Spotify! 

Dan "scherpte" dat kan tal van oorzaken hebben niet alleen je dac maar ook je stemming, de bekabeling, je versterker en de luidsprekers.

 

Over het algemeen klinken R2R dac's minder scherp.  Maar ik heb hier ook een dac staan met een ESS 9018S chip die nauwelijks scherpte heeft en zeer veel details.

Probeer eens een andere versterker of interlink als dat makkelijker te wisselen is.  🙋‍♂️

 

Die Mac Mini had exact hetzelfde als jij hebt en ook als onze iMac en toch klinkt hij voor geen meter. De iMac van 2019 wel.

De oude draait inderdaad op: OS X Yosemite versie 10.10.5 (wat goed van je!). Met Spotify heb ik verder niets gedaan. Die staat er al zo lang op...

 

Tja, qua scherpte: de geluidsbronnen zijn steeds weer anders en ik heb een behoorlijk live en direct geluid. Elk verschilletje hoor je direct.

Mijn regelversterker doet niets (alleen twee goede potmeters) en de Monstre klasse A eindversterkers zijn zoals ze zijn. Altijd al wel wat meer midden/hoog aanwezigheid.

Wat ik van de oude iMac mooi vind is dat het hoog heel echt en rond is. Bekkens zijn gewoon live in de kamer.

Ik kan alleen met weerstanden het hoog iets doen laten afnemen. Komt wel goed, hoor.

 

Link to comment
Share on other sites

Jack, hoe heb jij met jouw 16 bits DAC dan de instelling van de Audiophonics Xmos staan in je PC? Op 16 of 24 bits?

Ik hoor hierin een pittig verschil!! Bij 24 bits iets rustiger hoog en een stuk meer laag. Mogelijk te maken met de 'opnames'.

Link to comment
Share on other sites

On 5/18/2021 at 11:30 AM, Herbert said:

Wat ik van de oude iMac mooi vind is dat het hoog heel echt en rond is. Bekkens zijn gewoon live in de kamer.

Ik kan alleen met weerstanden het hoog iets doen laten afnemen. Komt wel goed, hoor.

 

 

Met een paar weerstanden om het hoog te temperen komt dat koperwerk echt niet zomaar de kamer weer in.

Hier is iets anders gaande dan 3dB te luid hoog, omdat je zelf al verwijst naar de ruimtelijke (holografische) afbeeldingskwaliteit. Die creëer je niet met weerstanden...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Herbert said:

Jack, hoe heb jij met jouw 16 bits DAC dan de instelling van de Audiophonics Xmos staan in je PC? Op 16 of 24 bits?

Ik hoor hierin een pittig verschil!! Bij 24 bits iets rustiger hoog en een stuk meer laag. Mogelijk te maken met de 'opnames'.

Die staat standaard op 24 bits 44.1Khz. Met die instelling, daar doet Spotify niks mee, het veranderd niet bij verschillende soorten muziek.

 

Ga ik hi-res 24bit en 16 bits door elkaar afspelen. Met  Qobuz en Audirvana dan veranderd  elke keer de bitrate en sampling rate mee. Dus de ene keer zie je in de audio/midi configuratie 16bit 44.1Khz en de andere keer 24bit 96Khz etc.  Audirvana grijpt diep in op het MacOS besturingsysteem, zet een aantal onnodige processen uit  en stuurt het audio gedeelte direct aan.  Spotify kan dat niet. 

 

Beide klinken goed tot zeer goed met 2 verschillende dac's.  Ik vermoed dat Thingman gelijk heeft.  Die luidsprekers van jou heb je die zelf ontworpen of was het een bouwpakket o.i.d. ?  

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Tubejack said:

Die staat standaard op 24 bits 44.1Khz. Met die instelling, daar doet Spotify niks mee, het veranderd niet bij verschillende soorten muziek.

 

Ga ik hi-res 24bit en 16 bits door elkaar afspelen. Met  Qobuz en Audirvana dan veranderd  elke keer de bitrate en sampling rate mee. Dus de ene keer zie je in de audio/midi configuratie 16bit 44.1Khz en de andere keer 24bit 96Khz etc.  Audirvana grijpt diep in op het MacOS besturingsysteem, zet een aantal onnodige processen uit  en stuurt het audio gedeelte direct aan.  Spotify kan dat niet. 

 

Beide klinken goed tot zeer goed met 2 verschillende dac's.  Ik vermoed dat Thingman gelijk heeft.  Die luidsprekers van jou heb je die zelf ontworpen of was het een bouwpakket o.i.d. ?  

 

 

Dank je voor je bericht. Ga je twijfelen aan mijn speakers? Bouwpakket???

Ik geloof dat ik juist door mijn set zoveel verschillen hoor. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Herbert said:

Dank je voor je bericht. Ga je twijfelen aan mijn speakers? Bouwpakket???

Ik geloof dat ik juist door mijn set zoveel verschillen hoor. 

En ik heb geen zin om je te gaan overtuigen.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan er nog steeds even niet overuit.

Ik kan me echt niet voorstellen dat jij als Hifi man nog nooit van Focal hebt gehoord en niet van Hiraga.

Dat je dan zo'n vraag aan mij stelt, daar wordt ik echt niet goed van > bouwpakket. Kom op man!

Wie komt er in dit forum met allemaal (soms kleine) verschillen in geluidsweergave als ik weer iets anders probeer ???  Nou zeg het maar!

Ik nodig je uit om te komen luisteren, ik hoef je nu vanaf hier niet te overtuigen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...