Jump to content

Laptop vs. desktop: geluidskwaliteit


Herbert
 Share

Recommended Posts

Hallo, hierbij vraag ik naar ervaringen in geluidskwaliteit met laptops en desktops. En dan heb ik het over laptop/desktop  > USB > DAC > voorversterker, etc.

 

Ik ben al twee jaar zeer tevreden met mijn oude dual core laptop, de Dell Lattitude E6500.

Deze heb ik destijds aangeschaft omdat ik (na lang zoeken op internet) een site vond die de voor een goede geluidsweergave/-overdracht adviseerde: een dual core PC of laptop in combinatie met een zo hoog mogelijke kloksnelheid. Ik had toen eerst een simpele Toshiba en deze E6500 klonk inderdaad werkelijk verbazingwekkend beter! Niet voor te stellen dat verschil.

De E6500 (2009) heeft ook een goede kloksnelheid van (dus, dual core) 2x 2,93 GHz.

 

Omdat deze oude laptop op Windows 7 prof. draait, krijg ik na het online luisteren naar Radio (tijdens het thuiswerken) steeds vaker een blauw scherm. Windows 7 wordt ook niet meer ondersteund.

Voor het thuiswerken heb ik vorig jaar een Dell 7010 met i5-3470 processor aangeschaft. 

Dit is maar liefst een quad (4) core systeem met 4x 3,2 GHz processor. Dus ik dacht: deze moet dus ook voldoen aan alle geluidskwaliteitseisen.

 

Gisteren heb ik een serieuze A-B vergelijkingsavond gehad. oortjes en gevoel maximaal open!

Ik was zeer verbaasd dat de oude laptop de vergelijking heeft gewonnen. Op definitie, stemgeluid, dynamiek en ruimtelijkheid. Ik had ook nooit iets te klagen met de E6500!

Vanmorgen nog maar eens wat mooie nummers gedraaid en: de 7010 PC klinkt echt veel vlakker en het leek bijna mono. Stemmen en saxofoons, etc. klinken veel feller.

De laptop swingt in alles.

 

Technisch gezien klopt dit toch niet? Ik kan het wel wijten aan de accuvoeding van de laptop (rustiger en geen 50 Hz invloeden) en misschien de simpeler opbouw van de laptop, oftewel minder schakels in de (digitale) signaalweg...?

Of misschien is Windows 10 wel minder voor streaming? Who knows....

 

Ik hoor graag jullie reacties!

 

NB. Ik gebruik een goede DAC en dito USB kabel (Audioquest Cinnamon).

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

Welkom,

 

ik zou het eerst bij het OS zoeken.

De windows mixer gaat niet altijd netjes om met het geluid.

Nu weet ik niet of de player van spotify ook asio of wasapi drivers ondersteund maar dat kan nog al eens verschil maken.

En natuurlijk zet je de volumeregelaar uit zo dat het op max volume naar buiten gaat.

Een betere oplossing is Linux op je laptop instaleren.

Die gaat standaard al beter om met het geluid.

Verder is spotify niet echt een muziek dienst die bekend staat om zijn goede geluidskwaliteit.

Ik weet dat er inmiddels een hifi dienst is waar de muziek on gecomprimeerd op wordt door gegeven maar hoe goed de bastanden zijn die gebruikt worden twijfel ik nog wel over.

 

Link to comment
Share on other sites

Welkom Herbert,

 

Naast andere diensten gebruiken wij ook Spotify Premium en dat draait hier prima op Linux en Apple computers.

Omdat Windows door veel meer mensen gebruikt wordt, zou het daarmee ook uitstekend moeten draaien. 

 

Windows gebruik ik ook, maar dan enkel om aan audio te meten. Dat gaat ook met een dac.

Uit de praktijk weet ik, dat Windows audio drivers nog wel eens problemen geven, helemaal als het een wat ouder type dac is. 

Welk merk en type dac is aangesloten? Hoe luistert u verder? Via een hoofdtelefoon? of een audioset met luidsprekers.?

 

En wat wel eens vergeten wordt bij een nieuwe pc... staat de streaming kwaliteit in Spotify wel op "zeer hoog" 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, kappa7 said:

Welkom,

 

ik zou het eerst bij het OS zoeken.

De windows mixer gaat niet altijd netjes om met het geluid.

Nu weet ik niet of de player van spotify ook asio of wasapi drivers ondersteund maar dat kan nog al eens verschil maken.

En natuurlijk zet je de volumeregelaar uit zo dat het op max volume naar buiten gaat.

Een betere oplossing is Linux op je laptop instaleren.

Die gaat standaard al beter om met het geluid.

Verder is spotify niet echt een muziek dienst die bekend staat om zijn goede geluidskwaliteit.

Ik weet dat er inmiddels een hifi dienst is waar de muziek on gecomprimeerd op wordt door gegeven maar hoe goed de bastanden zijn die gebruikt worden twijfel ik nog wel over.

 

Hoi Kappa,

Dat betekent dan toch ook dat Windows 7 niet zo gek nog is? ...omdat de laptop veel mooier klinkt dan de 7010 met Windows 10.

Kan ik Linux naast window 7 en 10 installeren? Heb je hiermee ervaring?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Welkom Herbert,

 

Naast andere diensten gebruiken wij ook Spotify Premium en dat draait hier prima op Linux en Apple computers.

Omdat Windows door veel meer mensen gebruikt wordt, zou het daarmee ook uitstekend moeten draaien. 

 

Windows gebruik ik ook, maar dan enkel om aan audio te meten. Dat gaat ook met een dac.

Uit de praktijk weet ik, dat Windows audio drivers nog wel eens problemen geven, helemaal als het een wat ouder type dac is. 

Welk merk en type dac is aangesloten? Hoe luistert u verder? Via een hoofdtelefoon? of een audioset met luidsprekers.?

 

En wat wel eens vergeten wordt bij een nieuwe pc... staat de streaming kwaliteit in Spotify wel op "zeer hoog" 

 

2 hours ago, Tubejack said:

Welkom Herbert,

 

Naast andere diensten gebruiken wij ook Spotify Premium en dat draait hier prima op Linux en Apple computers.

Omdat Windows door veel meer mensen gebruikt wordt, zou het daarmee ook uitstekend moeten draaien. 

 

Windows gebruik ik ook, maar dan enkel om aan audio te meten. Dat gaat ook met een dac.

Uit de praktijk weet ik, dat Windows audio drivers nog wel eens problemen geven, helemaal als het een wat ouder type dac is. 

Welk merk en type dac is aangesloten? Hoe luistert u verder? Via een hoofdtelefoon? of een audioset met luidsprekers.?

 

En wat wel eens vergeten wordt bij een nieuwe pc... staat de streaming kwaliteit in Spotify wel op "zeer hoog" 

Hoi Tubejack,

 

Ik heb een Teradak (gemodificeerd met betere condensatoren) uit ca. 2013. Dit is een mooie DAC, omdat deze geen terugkoppeling heeft.

Inderdaad altijd Spotify in de hoogste kwaliteit.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Herbert said:

 

Hoi Tubejack,

 

Ik heb een Teradak (gemodificeerd met betere condensatoren) uit ca. 2013. Dit is een mooie DAC, omdat deze geen terugkoppeling heeft.

Inderdaad altijd Spotify in de hoogste kwaliteit.

De DAC is aangesloten op mijn regelversterker (met alleen keuzeschakelaar en potmeters). Mijn speakers hebben een hoog rendement, waardoor ik geen voorversterker nodig heb.

Het actieve scheidingsfilter zorgt voor een buffering met een goede uitgangsimpedantie voor de eindversterkers.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb even gekeken op de site van Teradak en heb een vermoeden. Bij oudere versies zoals Windows 7 was een USB driver nodig. Bij Windows 10 heb je zover ik weet geen externe drivers meer voor USB en zeker niet voor samplerates tot 96Khz. Dat is het verschil 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Tubejack said:

Ik heb even gekeken op de site van Teradak en heb een vermoeden. Bij oudere versies zoals Windows 7 was een USB driver nodig. Bij Windows 10 heb je zover ik weet geen externe drivers meer voor USB en zeker niet voor samplerates tot 96Khz. Dat is het verschil 

Dank voor je snelle zoektocht! Wat super!

Zou het wat dat betreft met Linux wel goed gaan met de Teradak?

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Herbert said:

Dank voor je snelle zoektocht! Wat super!

Zou het wat dat betreft met Linux wel goed gaan met de Teradak?

Hoewel er veel hardware standaard door Linux wordt ondersteund. Is het met hardware speciaal gemaakt voor Windows mét een Windows driver niet altijd het geval.

Wat ik zelf zou proberen is de originele Windows 7 Teradak driver te installeren in Windows 10. Met een beetje geluk werkt het dan weer.  

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Hoewel er veel hardware standaard door Linux wordt ondersteund. Is het met hardware speciaal gemaakt voor Windows mét een Windows driver niet altijd het geval.

Wat ik zelf zou proberen is de originele Windows 7 Teradak driver te installeren in Windows 10. Met een beetje geluk werkt het dan weer.  

Dank je. Ik heb al een mail gestuurd naar Teradak met de vraag wat het beste is. Ik zag inderdaad ook max. Windows 7 bij de DAC's.

Wordt vervolgd!

Link to comment
Share on other sites

Batterijvoeding klinkt beter dan de schakelende voeding in desktop PC's. En er zijn heel veel instellingen en softwareverschillen.

 

Ik speel hier met Windows 10 en JRiver. Dat klinkt uitstekend. Vroeger wel met Windows7 bezig geweest, maar dat was in de begintijd van mijn "digitale-audio-carrière". Toen klonk het gewoon veel minder dan met CD of LP.

Nu dus W10 op een quadcore Pentium low power PC met lineaire voedingen en i2s kaart. Met 8GB geheugen en een SSD met een aparte lineaire voeding. En een Pink Faun 3.32 DAC (via i2s).

 

Welke drivers gebruik je?

Wordt de audio alleen voor streaming gebruikt?

Wat draait er nog meer op de PC wanneer je muziek speelt?

Gebruik je Wifi of een ethernet kabel?

Zit er bij bekabeld een switch tussen je router en PC?

USB is volgens mij de slechtste verbinding voor audio. SPdif klinkt aanzienlijk beter.

Speelt de DAC via de voeding van de USB aansluiting?

Is de PC op dezelfde stopcontact (groep) als de set aangesloten?

In Windows 10 kun je veel functies en achtergrondprogramma's uit zetten. Dat zou ik zeker doen. Ik speel zelfs zonder virusscanner en zonder firewall. Ik kom met de muziek-PC immers niet op internet anders dan Qobuz. E dit gaat altijd via de router, waar kennelijk ook een firewall in zit.

 

Verprutst is de klank snel, maar om het weer op orde te krijgen is vaak lastig.

 

Een audiovriend is vaak bezig met het optimaliseren van zijn muziek-PC. Ook met linux en veel verschillende software. Het klankverschil tussen Roon en JRiver haalde ik er 5 van de 5 keer blind uit. Bits zijn bits, klopt dus maar heel beperkt.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik wil alleen maar duidelijk maken, dat het probleem op veel plaatsen kan zitten.

Hopelijk vind je snel waar het probleem zit.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Batterijvoeding klinkt beter dan de schakelende voeding in desktop PC's. En er zijn heel veel instellingen en softwareverschillen.

 

Ik speel hier met Windows 10 en JRiver. Dat klinkt uitstekend. Vroeger wel met Windows7 bezig geweest, maar dat was in de begintijd van mijn "digitale-audio-carrière". Toen klonk het gewoon veel minder dan met CD of LP.

Nu dus W10 op een quadcore Pentium low power PC met lineaire voedingen en i2s kaart. Met 8GB geheugen en een SSD met een aparte lineaire voeding. En een Pink Faun 3.32 DAC (via i2s).

 

Welke drivers gebruik je?

Wordt de audio alleen voor streaming gebruikt?

Wat draait er nog meer op de PC wanneer je muziek speelt?

Gebruik je Wifi of een ethernet kabel?

Zit er bij bekabeld een switch tussen je router en PC?

USB is volgens mij de slechtste verbinding voor audio. SPdif klinkt aanzienlijk beter.

Speelt de DAC via de voeding van de USB aansluiting?

Is de PC op dezelfde stopcontact (groep) als de set aangesloten?

In Windows 10 kun je veel functies en achtergrondprogramma's uit zetten. Dat zou ik zeker doen. Ik speel zelfs zonder virusscanner en zonder firewall. Ik kom met de muziek-PC immers niet op internet anders dan Qobuz. E dit gaat altijd via de router, waar kennelijk ook een firewall in zit.

 

Verprutst is de klank snel, maar om het weer op orde te krijgen is vaak lastig.

 

Een audiovriend is vaak bezig met het optimaliseren van zijn muziek-PC. Ook met linux en veel verschillende software. Het klankverschil tussen Roon en JRiver haalde ik er 5 van de 5 keer blind uit. Bits zijn bits, klopt dus maar heel beperkt.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik wil alleen maar duidelijk maken, dat het probleem op veel plaatsen kan zitten.

Hopelijk vind je snel waar het probleem zit.

 

 

 

 

 

Hallo Hans,

Er gaat een wereld open voor me, als toch wel een beetje een 'digibeet'. Dank je voor je uitgebreide reactie!

Het is natuurlijk allemaal relatief, want die laptop mat Windows 7 icm. de Teradak is voor mij nu (nog steeds) subliem.

De Dell desktop is dus niet compatibel met de Teradak, waarop Tubejack mij al wees.

De Teradak is een USB DAC, niets aan te doen. Ik heb al eerder gehoord dat USB niet de beste overdracht is.

Ja, drivers... bedoel je de USB drivers van de Dell 7010? Dit is overigens de Dell 7010 i3470, 8 MB, quad core 3,2 GHz, SSD 128 GB

Ja, ik heb een aparte buitenruimte en ik gebruik de laptop alleen maar voor Spotify Premium en soms eens Youtube.

Ik heb een vaste ethernet kabel. Ik gebruik voor de computers geen Wifi (gelukkig). De ethernetkabel komt van de hoofdrouter en is wel aangesloten op een Wifi router (voor mijn zoons, als zij daar chillen). Ik werk daar ook thuis, dus er gaat van daar af ook een kabel naar een PC en dus de laptop.

Nee de Teradak heeft zelf een goede, eigen voeding, helaas geen aparte. Die zijn er ook van Teradak.

Ja alles op één groep, helaas. De ruimte is achter in de tuin. Ik heb wel een tweede voedingskabel getrokken voor de wasmachine. Dus ik heb nu wel twee groepen...

 

Ik sta open voor ieder advies, echter mijn budget is niet heel hoog. Ik bouwde daarom eigenlijk het liefst alles zelf.

Natuurlijk wil ik best wat uitgeven. 

 

Dank nogmaals voor de energie die jullie in mij steken! Dat waardeer ik echt!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik wil toch even aangeven dat het de beleving van Hans is dat in zijn geval de USB aansluiting minder klinkt.

In het overgrote deel van de Dacs is juist de USB verbinding superieur aan de spdif.

Met name de bandbreedte van de spdif is lager als de USB interface.

Zo is het niet mogelijk om DSD te kunnen afspelen over de spdif.

De bron bij een spdif interface moet over een hele goede klok beschikken.

Bij een USB2 verbinding en de juiste drivers is de klok in de dac de master klok en vraagt de info uit van de PC, buffert deze en zal deze in de juiste snelheid vrijgeven.

 

Link to comment
Share on other sites

Met een niet heel hoog budget kun je het best ook eens proberen met een -heb je hem weer- Raspberry Pi (3). Daarop LibreElec, en daarin Kodi met een grote keuze uit addin's of addon's, Radio, TV, Tidal, Spotify. Een rasp heeft wel 4 USB-aansluitingen, en verbruikt minimaal. Er draait een kleintje Linux op, genaamd LibreElec.

Een Rasp is ideaal om met zo min mogelijk hardware geluid (en beeld) te (re)produceren.

En zo min mogelijk hardware komt dicht in de buurt van de befaamde draad.

 

Het is wel een beetje prutswerk met zo'n rasp, maar werkt het, dan blijft het dat heel lang doen. En je bedient hem met een smartphone, of een tablet, of een laptop, of een pc. Mainframe zal ook wel gaan, maar heb ik nooit geprobeerd. Die andere apparaten heb je meestal al in huis.

Link to comment
Share on other sites

Het advies slaat wel weer enorm door voor deze eenvoudige vraag.

 

Aparte groep? Aparte voedingen? Firewall uitzetten, virusscanner uitzetten.

 

Je Dell is al een oudje als ik het zo zie. Misschien tijd voor een dedicated Audio Pc, dan kun je de laptop gebruiken waarvoor hij bedacht is.

 

Een desktop met een losse, betere, geluidkaart er in. Met een aansluiting die beter geschikt is voor je DAC. Kijkend naar je huidige model kan het zijn dat er geen voor is. Je hebt nu namelijk een Small Form Factor Pc.

 

De virusscanner kun je dusdanig inregelen zodat hij geen invloed heeft op het spelen van je audio. Dat geldt ook voor je firewall.

 

Eerst maar eens kijken wat je precies wil en wat je wil uitgeven denk ik.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, i2Paq said:

Het advies slaat wel weer enorm door voor deze eenvoudige vraag.

 

Aparte groep? Aparte voedingen? Firewall uitzetten, virusscanner uitzetten.

 

Je Dell is al een oudje als ik het zo zie. Misschien tijd voor een dedicated Audio Pc, dan kun je de laptop gebruiken waarvoor hij bedacht is.

 

Een desktop met een losse, betere, geluidkaart er in. Met een aansluiting die beter geschikt is voor je DAC. Kijkend naar je huidige model kan het zijn dat er geen voor is. Je hebt nu namelijk een Small Form Factor Pc.

 

De virusscanner kun je dusdanig inregelen zodat hij geen invloed heeft op het spelen van je audio. Dat geldt ook voor je firewall.

 

Eerst maar eens kijken wat je precies wil en wat je wil uitgeven denk ik.

 

 

Inderdaad veel tips en ik zie het allemaal nog niet zo voor me.

Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de Teradak DAC tot max. Windows 7 geschikt is. Dat is echt jammer, want het is een hele goede DAC (zonder terugkoppeling) !!

Ik heb een mail naar Teradak gestuurd, maar ik vraag me af of ze wel gaan antwoorden...

Ik sta echt open voor een aparte Audio PC. De Dell 7010 die ik heb, gebruik ik voor thuiswerken, dus ik zal sowieso een andere PC moeten kopen. Geen punt.

- De vraag is dus: kan ik de Teradak toch op een of andere manier wel gebruiken met een audio PC? Of is de USB elektronica hiervan te oud?

- En bestaan er relatief goedkope audio PC's? Desnoods 2e hands natuurlijk.

- Of zelfbouw?? Nou toch liever niet denk ik...

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Tubejack said:

Hans Herbert speelt met Spotify 

 

Ik dacht al wel dat  ik commentaar zou krijgen... En terecht.

 

Maar zoals ik schreef "alleen om aan te geven dat het probleem op veel plaatsen kan zitten".

En dan is de vraag... Spotify is (nog) mp3 en dat klinkt niet bijzonder goed, eerder matig zeg maar. Ik begrijp dan ook niet goed waar die "grote verschillen" dan vandaan komen. Er moet ergens iets goed mis zijn.

 

Ik verdenk de drivers van de DAC. Gaat dat via Direct Sound, Asio, Kernel stream of Wasapi?

Link to comment
Share on other sites

Maar die Teradak DAC, is dat een externe? Waarvoor heeft die drivers nodig?

Kijkend op de Teradac site wordt het mij niet duidelijk en zie ik enkel een extern kastje.

 

Ik lees toch echt dit: Plug & Play, geen installeren drivers of software

 

Die site is trouwens wel outdated zeg. Ook veel omschrijvingen zijn ook vreemd:

 

Quote

 


Product Numbers:DAC-V3.1D

 

Product introduction:The main focus on printers, digital imaging, software, computer and information service, etc. On September 4, 2001 the United States announced the acquisition of the famous computer company Compaq computer (Compaq), on May 3, 2002
 

 

Ik lees wel iets over Windows 10 hier: https://www.hifisubjectivist.org/viewtopic.php?p=200590&sid=a7d4a8942a4394af5d2c8334bc84c5a9#p200590

Lijkt wel een klusje voor een "expert", maar lijkt te doen.

Edited by i2Paq
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Herbert said:

Inderdaad veel tips en ik zie het allemaal nog niet zo voor me.

Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de Teradak DAC tot max. Windows 7 geschikt is. Dat is echt jammer, want het is een hele goede DAC (zonder terugkoppeling) !!

Ik heb een mail naar Teradak gestuurd, maar ik vraag me af of ze wel gaan antwoorden...

Ik sta echt open voor een aparte Audio PC. De Dell 7010 die ik heb, gebruik ik voor thuiswerken, dus ik zal sowieso een andere PC moeten kopen. Geen punt.

- De vraag is dus: kan ik de Teradak toch op een of andere manier wel gebruiken met een audio PC? Of is de USB elektronica hiervan te oud?

- En bestaan er relatief goedkope audio PC's? Desnoods 2e hands natuurlijk.

- Of zelfbouw?? Nou toch liever niet denk ik...

 

Wat veel vragen.

Soms is het simpel. Heb je al geprobeerd de drivers van de Teradak te installeren onder Windows 10? 

Als dat niet lukt kun je een andere USB naar S/dif omzetter gebruiken en dan een die onder Windows 10 geen driver nodig heeft.

dan kun je gewoon je huidige dac blijven gebruiken. 

 

@Hans met de kwaliteit van Spotify is weinig mis.  Het is ook geen MP3.  Verder verdenk ik ook de driver.  Hij moet gewoon die van Windows 7 gebruiken.  

Met moeilijk termen gaan strooien daar help je niet mee. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, i2Paq said:

Maar die Teradak DAC, is dat een externe? Waarvoor heeft die drivers nodig?

Kijk eens goed.  De topic starten is niet  duidelijk wélke versie hij heeft. Maar de omschrijving van de 1e versies staat driver. 

Zie ook 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Herbert said:

 

Inderdaad veel tips en ik zie het allemaal nog niet zo voor me.

Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de Teradak DAC tot max. Windows 7 geschikt is. Dat is echt jammer, want het is een hele goede DAC (zonder terugkoppeling) !!

Ik heb een mail naar Teradak gestuurd, maar ik vraag me af of ze wel gaan antwoorden...

Ik sta echt open voor een aparte Audio PC. De Dell 7010 die ik heb, gebruik ik voor thuiswerken, dus ik zal sowieso een andere PC moeten kopen. Geen punt.

- De vraag is dus: kan ik de Teradak toch op een of andere manier wel gebruiken met een audio PC? Of is de USB elektronica hiervan te oud?

- En bestaan er relatief goedkope audio PC's? Desnoods 2e hands natuurlijk.

- Of zelfbouw?? Nou toch liever niet denk ik...

 

Zoals Mumsoft al opmerkt, Een Raspberry Pi kun je uitbouwen tot een High-end streamer. Dat kan vanaf heel weinig geld. Voor € 100,- heb je al een werkend ding met opgebouwde DAC. Ik gebruik zo iets in de huiskamer. Daarmee kun je dan ook nog Video streamen. Deze bijvoorbeeld: https://www.sossolutions.nl/hifiberry-audio-kit-met-pi4-compleet

 

hifiberrykit4.jpg

 

Hier nog meer keuze: https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi/hifiberry/audio-setjes?gclid=EAIaIQobChMI5sqS5NHp7wIVXRDmCh2PnQGwEAAYASAAEgK3xfD_BwE

 

Zo'n streamertje van Noxon, de A120 +.( Thingman speelt ook met zo'n ding) is ook een leuke oplossing. Voor € 179,- in Nederland te koop https://www.radiowinkel.com/a-53470160/noxon/noxon-a120-audio-set-top-box-met-internetradio-dab-fm-usb-bluetooth-en-spotify-zwart/ In het Buitenland soms nog wat goedkoper.

Noxon A120+ audio set top box met internetradio, DAB+, FM, USB, Bluetooth en Spotify, zwart

 

Dan ben je in een keer klaar. Er kan eventueel ook nog een SPdif DAC aangesloten worden. Bedienbaar met de telefoon en een HD en netwerkkabel zijn aan te sluiten.

Link to comment
Share on other sites

Zonder ingebouwde of opgeprikte DAC lijkt me voor Herbert beter, want hij heeft al een mooie DAC. En een Raspberry heeft al USB-drivers aan boord. Maar die Noxon is ook een goeie optie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...