Jump to content

Piano/Vleugel


carl
 Share

Recommended Posts

Mijn schoonzoon is al jaren bezig met een technisch briljante vriend die ook zeer muzikaal is een piano op de markt te brengen. Inmiddels is er een prototype 
 

https://onedrive.live.com/?authkey=!ACslaEH9GdxWZ_c&id=54D26CA152AA4C6E!15345&cid=54D26CA152AA4C6E

 

Het is een modulair opgebouwd systeem. In principe kan je het toetsenbord los kopen en aansluiten op een eigen installatie. De vleugel zelf is een elektrostaat (ik dacht ontworpen door Solosound).  Het toetsenbord is digitaal. De aanslag geeft hetzelfde gevoel als een analoog toetsenbord. Kennelijk ook goed te gebruiken als oefenbord voor geblesseerde pianisten of voor pianisten als je de ruimte niet hebt voor een vleugel. Ik zit verder helemaal niet in de materie maar ze zijn er zelf helemaal enthousiast over. Commercieel is het een andere zaak, maar dit is dan ook een ontwikkeling in eigen tijd. 

Ik dacht dat jullie het wel leuk zouden vinden.

 

PS ik heb nog even gevraagd of zoiets nog niet op de markt was, maar kennelijk is dit systeem uniek.

Edited by Beheer
Topis samengevoegd
Link to comment
Share on other sites

Een echte pianist zal natuurlijk altijd voor het origineel kiezen Toine. Maar als ik het goed begrijp is dit product een aanvulling op de bestaande systemen (voor pianisten met blessures, oefenruimte). Deze jongen (mijn schoonzoon helpt zijn vriend vanuit marketing e.d.) is denk ik wel goed bezig met denken in nieuwe concepten. Hij is nog jong en als hij zo doorgaat bedenkt hij nog wel iets leuks en commercieels in deze richting. Hij was eerder bezig met bladmuziek op een Laptop in plaats van papier voor leden van een orkest e.d. Dan hoefde onder het spelen niet meer omgeslagen te worden.

 

Ik houd jullie op de hoogte. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

 Hij was eerder bezig met bladmuziek op een Laptop in plaats van papier voor leden van een orkest e.d. Dan hoefde onder het spelen niet meer omgeslagen te worden.

 

Ik houd jullie op de hoogte. 

Dat bestaat toch al een paar jaar??

Met name op een tablet is dat al beschikbaar

Link to comment
Share on other sites

Leuk gevonden. Maar zo'n horizontaal liggende electrostaat, gaat dat wel goed?

Om ruimte te besparen, zou je die juist rechtop moeten zetten. Voor het afstraalgedrag ook een stuk beter.

 

Er zijn minimaal drie voordelen aan dit systeem. 1. Je kunt hem uit zetten (kleinkinderen 🙂) 2. je kunt hem zachter zetten (vooral als oefenpiano handig voor de andere huisgenoten). Je hoeft hem niet te stemmen. Wanneer het net zo goed klinkt dan een echte piano, gaan de pianofabrikanten het nog moeilijk krijgen.

 

Op de high end in Munchen zat twee jaar geleden een pianiste op een elektronische piano te spelen. Ik meen via Trafomatic versterkers. Dat klonk echt heel realistisch.

Link to comment
Share on other sites

De platliggende elektrostaat straalt af tegen de geopende pianoklep en onderaan naar de vloer toe. Zoals een vleugelpiano dus. Het kan dus lukken, denk ik.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bloom said:

De platliggende elektrostaat straalt af tegen de geopende pianoklep en onderaan naar de vloer toe. Zoals een vleugelpiano dus. Het kan dus lukken, denk ik.

Maar een piano heeft snaren, waardoor elke toon een relatief klein reflectieveld heeft. Reflecteren met zo groot breedbandig vel, geeft gegarandeerd fase problemen.

Link to comment
Share on other sites

ik meld de ontwikkelingen Hans en we gaan gewoon een keer luisteren. De ontwikkelaar is kennelijk muzikaal ook erg begaafd.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 4/5/2021 at 4:04 PM, Ivan10 said:

Oh ja die tablets of iPads, die dan op een lessenaar of muziekstandaard staan. Zou dat nu licentie technisch makkelijker zijn voor bladmuziek?

 

Maakt niet uit, begreep ik. Je kunt partituren nu digitaal kopen of op papier, naar keuze.

Mijn schoonvader is een 95 jarige componist (Henk van der Vliet) die zijn muziek nu digitaal schrijft in Sibelius en dat aanlevert bij Donemus en anderen. Die publiceren het nasr keuze digitaal of op papier. Voor de componist is enkel van belang dat zijn stukken worden uitgevoerd...

Link to comment
Share on other sites

On 4/5/2021 at 7:09 PM, Hans van Liempd said:

Op de high end in Munchen zat twee jaar geleden een pianiste op een elektronische piano te spelen. Ik meen via Trafomatic versterkers. Dat klonk echt heel realistisch.

 

Dat geloof ik wel Hans en speeltechnisch hoeft het ook niet echt anders te zijn, maar zo'n toetsenbordje kost je dan wel 30 mille.

Het zijn simpelweg 2 verschillende instrumenten. Totaal andere klankbeleving en klankopbouw. En je luistert naar een speakersysteem, niet naar een akoestisch instrument. Waar een echte piano de ruimte vult is dat met een speakersysteem maar afwachten...

 

Ik drum en doe nu een paar jaar percussie op een Roland kit (elektronisch). Klinkt en speelt overtuigend, maar is niettemin iets heel anders dan een echte akoestische drumkit. Wel is het veel makkelijker om drumpartijtjes in 16 bit op te nemen en onder een mix te zetten.

 

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...