Jump to content

Vergrotingsfactor naald


carl
 Share

Recommended Posts

Net bij Roger geweest om iets op te halen. Gelijk maar even de naald laten controleren. Via de mobiele telefoon app zag hij de naald eerst niet zitten, maar onder de echte microscoop bleek die gelukkig prima te zijn. Wat heb je nu precies aan vergroting nodig om als particulier de naald goed te kunnen inspecteren en wat is er voor normaal geld op de markt? 
 

Ik heb zelf iets leuks gezien maar ik weet niet of dit afdoende is https://www.vinylcare.de/NESSIE-accessories/Nessie-Stylus-Check-Magnifier-60x.htm?shop=vinyl_en&SessionId=&a=article&ProdNr=86000&p=17260

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vergroot 60x,ik zou denken van wel,maar ik weet niet of een naaldmicroscoop ook nog aan andere voorwaarden moet voldoen.
Niet alleen vergroten maar ook een scherp beeld.

Link to comment
Share on other sites

Dat zegt me wel wat Jack.  Dit ook https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/platenspelers-en-pick-ups/m1686342370-compacte-microscoop-met-60-x-vergroting-voor-naaldcontrole.html?previousPage=lr exact hetzelfde apparaat maar dan voor 7,50 in plaats van 32,50. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hier nog een oude Olympus microscoop staan. Ik heb geprobeerd daar een beeld van de slijtage mee te krijgen, maar dat lukte mij maar gedeeltelijk. Zet ik de vergroting te hoog, dan is de scherpte-diepte veel te beperkt om de hele naald te zien. En zet je de vergroting kleiner, dan zie je wel de naald, maar de slijtage weer niet. Wanneer je wil, kun je die wel lenen om eens te proberen. Mocht het wat voor je zijn, dan kun je hem voor een heel schappelijk prijsje overnemen. Mijn handicap is dat mijn ogen erg slecht zijn (contactlenzen -9), daarom lukt het mij niet (denk ik).

 

Ik denk dat voor een goed beeld een stereomicroscoop nodig is met een niet al te grote vergroting. 60x lijkt mij al heel veel.

 

Wally Malewics gebruikte altijd een USB microscoop.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Interessant Hans. Ik weet bijna zeker dat mijn broer voor zijn studie farmacie 52 jaar geleden een serieuze microscoop heeft gekocht. Ik ga dat toch eerst even Checken met Pasen. Ik laat het zeker horen. De USB zoek ik nog op. En 7.50 is nog wel te betalen.  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Wat gebruik jij dan Cor? Hoe doet Cock dat eigenlijk? 

Ik heb een Byomic ST30: een (opzicht)microscoop die vergroot 20x en 40x (met ingebouwde verlichting). Gebruik ik voornamelijk om mijn vinyl te controleren en schoon te maken van hardnekkig vuil. Komt nogal eens voor dat korte tikken ook na wassen niet verdwijnen. Onder de microscoop blijkt dan dat er in 1, 2 of soms 3 groeven naast elkaar vuiligheid zit: heel klein vuil dat je met het oog amper ziet en met de vingers ook niet voelt. Dat is dan met een houten tandenstoker altijd te verwijderen. Daarna speelt de plaat weer perfect af. Soms gebruik ik de microscoop om de naaldtip zorgvuldig te reinigen. Weet overigens niet wat Cock gebruikt.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Ik heb, nee, had, vroeger een bril met sterkte -12. Nu contactlenzen. Als ik er eentje uit doe, kan ik op ong. 3 cm scherp zien. Perfect voor zo'n klusje.  Gelukkig haast nooit nodig.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga in ieder geval naar een USB microscoop kijken en naar die ouderwetse microscoop van mijn broer. Past wel naast de draaitafels. En indrukwekkende aanpak Cor en kennelijk werkt het.

 

Hier een test van USB microscopen https://maxlocal.nl/usb-microscoop/ Morgenvroeg lezen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Mijn broer wist in ieder geval nog precies te vertellen hoeveel dat ding 52 jaar geleden gekost had (700 gulden). Het was geen Leica maar de toenmalige Japanse concurrent (!)
Hij was niet helder vandaag. Volgende keer neem ik een oud element mee.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Mijn broer wist in ieder geval nog precies te vertellen hoeveel dat ding 52 jaar geleden gekost had (700 gulden). Het was geen Leica maar de toenmalige Japanse concurrent (!)
Hij was niet helder vandaag. Volgende keer neem ik een oud element mee.

Kans is groot een Olympus. Die maken en maakten zeer goede microscopen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 microscopen. Een analoge en een digitale. De analoge heeft een vergroting van 40x of 80x. BIj 40x zie je alles, maar wel klein. Bij 80x is de scherpte/diepte al zo bepalend dat je niet de hele naald te zien krijgt. Je moet dus met de loper de naald "scannen".

saxon PSB X2-4 Deluxe Stereo Microscope 20x-40x

De digitale heeft een scherm èn de mogelijkheid om een extern scherm aan te sluiten. Bovendien kan deze via USB aan de PC gekoppeld worden. Deze vergroot tot 1024x, maar het wordt dan wel grof. Zulke vergroting heb je ook niet nodig. Ergens tussen 40 en 80 is prima, maar dan haalt het beeld van de digitale microscop het nog steeds niet van de ouderwetse analoge microscoop.

Andonstar ADSM201 HDMI Digital Microscope with 3" LCD Screen - Elektor 

 

Om naalden te checken prefereer ik de analoge.

Link to comment
Share on other sites

Erg leuk Roger. Bij slijtage heb je trouwens toch wel iemand nodig die regelmatig naalden bekijkt. Voor mij is het meer van belang bij schoonmaken. Dus ik koop in ieder geval dat ding boven van een tientje met verzendkosten. Die microscoop van mijn broer ga ik zeker uitproberen al was het maar om mijn vasculair demente broer wat actief te houden.


Ik heb net de Flux naaldreiniger besteld. Heb je me wel van overtuigd. Hoe vaak gebruik je dat eigenlijk?

Link to comment
Share on other sites

Die Nessie heb ik ook nog ergens liggen. Ooit gekocht als microscoop voor de smartphone (Samsung S4). Die kwam met een plastic case voor de phone waar je de loep op kon draaien (voor de camera natuurlijk). Ik weet zeker dat ik er geen 32 euro voor betaald heb en dat het bedrag inclusief case. Ik dacht dat het net boven een tientje heeft gelegen, incusief die case dus. Gewoon via Ebay. Daar kosten ze een paar euro. De winkel van de link boven woekert met zijn winst voor dit ding 

 

https://www.ebay.de/itm/1-X-60-X-Mini-Pocket-Mikroskop-Lupen-Juwelier-Lupe-LED-UV-Licht-NEU-NEW/114292305785?hash=item1a9c5a2f79:g:N0oAAOSwZW5aOHqv

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Sodejuu said:

Daar kosten ze een paar euro. De winkel van de link boven woekert met zijn winst voor dit ding 

https://www.ebay.de/itm/1-X-60-X-Mini-Pocket-Mikroskop-Lupen-Juwelier-Lupe-LED-UV-Licht-NEU-NEW/114292305785?hash=item1a9c5a2f79:g:N0oAAOSwZW5aOHqv

 

Dit ding kost 3 euro, incl. marge voor de fabrikant en de verkoper en btw. Het is dan óf kinderarbeid óf rommel. Waarschijnlijk beide.

Link to comment
Share on other sites

De vraag is natuurlijk of dat ding voldoet voor die paar euro. Ik had iets met een vergrootglas en lampje. Dat is nu kapot en een gewone loep voldoet niet.
 

Andere suggesties?

Link to comment
Share on other sites

Zoals gezegd, dat ding in de eerste post is echt hetzelfde, alleen 10x zo duur. MAAR HET VOLDOET WEL! Iemand die mij op de Whatsapp heeft ziet mijnlogo daar. Dat is gemaakt met de Samsung S4 èn die goedkope loep. Je ziet een plaatje met "33" erop. Het is een foto van een afdruk met een HP Laserprinter, Arial pitch 12 

Untitled.jpg

 

Maar het is niet het handigste ding. Net als bij een telescoop moet je schuiven om te focuseren en die dingen schuiven erg gemakkelijk. Bovendien zijn ze erg klein.

Bild 51 - 60x Taschenmikroskop LED Mini Mikroskop Taschenlupe Juwelierlupe Schmuck UV

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit een laboratorium microscoop overgenomen (Olympus) van een ex student, maar daar kan voor deze toepassing weinig mee. Het objectief moet veel te dichtbij zitten. Je moet echt zo'n stereo ding hebben

 

zoiets

 

SAM_7230.jpg

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...