Jump to content

Ultrasoon met Degritter


carl
 Share

Recommended Posts

On 3/22/2021 at 11:36 AM, carl said:

Het is in feite wat reviewers als Micky Fremer adviseren Onno.  Micky Fremer heeft het apparaat maanden uitgeprobeerd.

 

Ik heb net 10 liter water gekocht, dus daar hoef ik niet op te besparen.

Ik heb inmiddels de bewuste recensie gevonden.
Met geen dank voor de gevraagde link  (https://www.stereophile.com/content/analog-corner-305-degritter-record-cleaner-aidas-gala-gold-le-cartridge)
Hij schrijft dus dat hij nooit sterk vervuilde platen in een platenwasser stopt die zijn (reinigings)vloeistof recyclet. Zo'n machine is dus meer bedoeld om vele minder vervuilde platen te wassen met dezelfde vloeistof. Zou je dus een sterk vervuilde plaat wel erin wassen, dan zou je eigenlijk na elke wassing de vloeistof moeten vervangen. Hij zegt dus in feite dat het anders een duur grapje gaat worden als je elke keer de vloeistof moet vervangen als je vele sterk vervuilde platen moet wassen met Degritter. Vanuit die zienswijze begrijp ik dat wel. Het komt dus erop neer welk systeem je kiest. Een systeem met vloeistof die je voor meerdere platen kan hergebruiken of een systeem waar je bij elke plaat nieuwe vloeistof gebruikt.
Het heeft dus niet getest hoe een sterk vervuilde plaat klinkt als hij deze heeft gewassen in Degritter. En dat vind ik dus wel  een minpuntje van die recensie. 
Hij heeft wel een punt als je dus elke keer die vloeistof moet vervangen  wat betreft kosten. Hoewel voor mij dat juist geen punt is en elke keer de vloeistof moeten vervangen op de koop toe neem. Maar ik heb wel moeite met de hoge prijs. Ik vind het echt veel geld.

Link to comment
Share on other sites

Bij die recensies maken ze een onderscheid tussen oppervlakkige verontreiniging en diepe verontreiniging Onno. Die Degritter komt kennelijk dieper dan bijvoorbeeld een Okki Nokki. In die zin werkt het aanvullend. Ik heb er wel over gedacht. Zoveel vervuilde platen verwacht ik niet meer te krijgen. Een tweede wassing van de bestaande platen lijkt me waarschijnlijker.

Link to comment
Share on other sites

In principe is dat larie. Net zoals jij Onno, bij wijze van spreken ramen kunt lappen met modderwater, kun je met een unltrasoon reiniger ook gewoon met smerig (vervuild) water werken. Blijkbaar begrijpt Fremer het principe niet. En je hebt geen speciale reiniger nodig. Gewoon gedemineraliseerd water werkt ook.

Enig nadeel van vervuild water is dat jet het schoon te maken artikel, langer bloot moet stellen aan de ultrasone golven.

 

Wil je het beste resultaat, dan moet je het bad eigenlijk kunnen verwarmen. Ideaal is ergens tussen 30 en 35 graden. Warmer is niet goed voor de werking (ook niet voor het vinyl). Er kan een reiniger gebruikt worden. Meestal is dat iets van max 3-5% reiniger per totale inhoud. Ik heb 2 ultrasone baden hier. Een kleine en een grotere. Daar gebruik ik hoofdzakelijk water in. Alleen als ik weet dat ik een zeer sterke verontreiniging heb, gebruik ik een oplossing. Daar heb ik speciaal spul voor en dat is idd prijzig. Maar je hebt er ook mmaar heel weinig van nodig 

Link to comment
Share on other sites

@Sodejuu,

Is die 3 tot 5% niet een beetje veel? Dat betekent 30 tot 50 gr per liter. Een goede oppervlak actieve stof heeft met 0,5% al effect. Tenzij je een al flink verdunde stof hebt natuurlijk. Zou me ook niet verbazen als ze dat spul flink verdunnen en dan voor een vette prijs verkopen.

Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel Dreft je in een afwasbakje gooit. Misschien 10 gram op 5 liter of zo. En dat werkt ook goed.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ultrasoon reinigen betekent dat het water verwarmd wordt. Wanneer het water bij de Degritter te warm wordt, gaat het apparaat dan ook koelen. Dat je ultrasoon kan reinigen met vuil water geloof ik zeker. Maar als het droogproces wordt ingezet zal er toch vuil achterblijven op de plaat en dat willen we weer niet.

 

PS laat eens horen wat je nu precies gebruikt Roger.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2021 at 10:48 AM, Bracco said:

gedestilleerd water gebruiken om minuscule kalkafzetting te voorkomen ?!


Dubbel gedestilleerd water Bracco, wij analogies nemen geen enkel risico hoor 😀

Link to comment
Share on other sites

On 3/28/2021 at 9:41 PM, René N. said:

Vanmiddag een aantal platen opnieuw gewassen, morgen maar even checken of ik nog steeds tikken hoor.....

 

Vanavond dus twee opnieuw gewassen platen gedraaid. En, hoe zeggen de Engelsen het zo mooi: flawless :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, René N. said:

 

Vanavond dus twee opnieuw gewassen platen gedraaid. En, hoe zeggen de Engelsen het zo mooi: flawless :rolleyes:


Gebruik je iets in het water René.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb mijn 10 (!) liter dubbel gedestilleerd water binnen. Ik had mijn Bob Dylan “Oh Mercy” opgezet, daarna gewassen en weer opgezet. Klonk beduidend beter. Was best onder de indruk. Maar ik ga niet elke dag 50 platen wassen. Gewoon wat platen klaar zetten voor wassen en luisteren. 

Link to comment
Share on other sites

Top nieuws, Carl. Het maakt dus goed schoon. Nu had ik het effect bij Cock al een keer mogen meemaken, toen mijn LP van de Rotterdamse platenwinkel toch wel erg kraakte. Het apparaat maakte alles weer zijdezacht. Iedere analoog fan met een stevige platencollectie zou zo’n ultrasoon apparaat standaard moeten hebben, als het natuurlijk binnen zijn of haar budgetklasse ligt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Van de week heb ik de Degritter verkocht. Op een of andere manier had ik geen "klik" met deze platenwasmachine en vond hem achteraf te beperkt voor mijn gebruik en bovendien veel te duur. De verkoop van een apparaat wat nauwelijks 6 maanden oud is, is eigenlijk tegen mijn natuur want ik koop altijd zeer bewust en doe dus weinig afstand van apparatuur.  Het lijkt me een mooie afsluiting van dit topic om globaal aan te geven hoe ik tot deze beslissing ben gekomen.

Het concept van de Degritter is, dat niet alleen sprake is van een wasmachine, maar duidelijk ook van een lifestyle produkt. Het apparaat ziet er niet alleen fraai uit, maar heeft ook een "klok" met nogal wat functies.  Zo geeft het apparaat aan wanneer je het filter moet schoonmaken, het water moer verversen, er zit een "degas" functie (Leo vond dat onzin) en af en toe "resette" hij zichzelf. Ook kan je het programma digitaal aanpassen via de laatste  inzichten van Degritter. Bij de VPI 16,5 had ik dat allemaal niet en heb het ook nooit gemist. Wel heb  ik daar meer dan 15 jaar met veel plezier platen mee gewassen. Bij platen die ik op de VPI had schoongemaakt hoorde ik niet of nauwelijks verbetering na het wassen met de Degritter (zie echter hieronder). Daarnaast heb ik een principieel commentaar op de Degritter namelijk dat je het afwaswaster hergebruikt wat de VPI e.d. niet nodig is. De Degritter heeft namelijk twee wasbakken. In de ene vindt het ultrasoon reinigingsproces plaats. Na het wassen wordt dat water na de andere bak gepomt en daarbij gefilterd. Bij een volgende  plaat wordt het water weer hergebruikt. Nu kan ik me niet voorstellen dat zo'n filter al het vuil wegneemt want volgens mij worden met het filter met name stofdeeltjes e.d. weggenomen. Sterker nog Degritter adviseert zelf om het water niet te lang in de machine te laten staan vanwege bacterievorming e.d. Nu koop ik 2 tot 4 nieuwe platen per maand en dat maakt het toch wel erg ongemakkelijk voor mij. Nog even los van het milieuaspect om een plastic fles met daarin gedestilleerd water na een paar platen te vervanegn. Om die reden waste ik mijn platen dus altijd eerst met de VPI en daarna met de Degritter. Helaas loopt de VPI nu op zijn allerlaatste benen. En om naast de Degritter er nu weer een dure platenwasmachine bij te kopen wordt me te gortig -vandaar de verkoop.

De koper kocht het apparaat samen met twee vrienden en zoals hij vertelde wasten zij eerst met een Okki Nokki. Gezien mijn ervaring heb ik hem geadviseerd dat te blijven doen en ook om het water vaker te vervangen dan in de gebruiksaanwijzing van de Degritter is vermeld. Voor de koop wilde hij trouwens een demo in die zin dat hij een met de Okki Nokki gereinigde plaats ultrasoon wilde reinigen en daarna beluisteren. Had hij dat van te voren gezegd dan had dat op zolder kunnen gebeuren maar nu hebben we dat beneden gedaan op de Thorens TD 150, de Quad versterking en de Cabasse Galiotes. Het gehoormatig verschil was opmerkelijk. Het lijkt dus dat de Okki Nokki minder goed wast dan mijn VPI.

De VPI is aan zijn absolute einde en ik heb dus een nieuwe machine nodig. Ik moet er nog even over denken, maar ik denk dat het een machine wordt die veel lijkt op een VPI en dan met zo min mogelijk extra faciliteiten. Ik denk aan een "Nessie". En als ik nog een keer een goedkoop ultrasoon reinogingsapparaat bij kan krijgen ga ik die gebruiken voor de "nawas"met schoon water. Bij het reinigen met de Degritter viel me op dat bij sommige platen sprake was van zeepresten.  En met het geld wat ik gekregen heb bij de verkoop van de Degritter houd ik dan nog geld over 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het verbaasd mij niets, Carl. Persoonlijk heb ik altijd dus De Gritter een veel te duur apparaat gevonden . Ik heb je al eerder gezegd kijk eens naar de Nessie en dan gewoon het eenvoudige model. Wast erg goed. 

Ik ben ook voor die Nessie aan het sparen.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...