Jump to content

Parasitaire Capaciteit


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

'N kreet waar ik nog nooit van gehoord had. En vraag me ook niet te veel details hierover.

Maar het zit in elk elektronisch apparaat en schijnt een vervelende eigenschap te kunnen worden, wanneer die te hoog is.

 

Op het andere forum ging het over waarom een switch in de ethernetkabel het geluid van streaming kon verbeteren. Allerlei verhalen kwamen langs van "kan niet" tot de meest fantastisch verhalen betreffende "structuurinformatie". Ik zat vooral in het eerste kamp, maar meen toch verschil te horen tussen een lineaire voeding op de switch en een SPS. Uiteindelijk ging het over galvanische scheiding. Volgens het eerste kamp zit dat in elke RJ45 netwerkaansluiting en is meer aandacht daaraan schenken totaal overbodig.  Daar werd een galvanische scheider van Delock voorgesteld. Dat ding kost maar € 17,- dus ik dacht.. ik bestel er een. Het ding blijkt ook nog een overspanningbeveiliging te bevatten dus, baat het niet dan schaadt het niet. In de medische wereld worden dergelijk dingen ook gebruikt, dus helemaal nutteloos zullen ze niet zijn.

 

Gisteren had ik het hierover met mijn broer die o.a. als elektronisch ontwerper bij Philips Medical Systems werkte. Hij heeft mij toen een beetje bijgepraat over het fenomeen parasitaire capaciteit. Wanneer die te hoog is, kan de apparatuur afwijkingen gaan vertonen. Dit komt dan door hoogfrequent storingen die kunnen doordringen in de gevoelige apparatuur. Toen ik de galvanisch scheiding in de RJ45 aansluiting noemde zei hij. Dat zijn waarschijnlijk trafootjes waarbij de primaire en secundaire wikkelingen op elkaar liggen en daardoor een hoge parasitaire capaciteit hebben. Daar fietst HF met een klein beetje moeite doorheen. En een extra switch heeft dus weer twee aansluitingen, dus weer twee galvanische scheiders dus dat zal wel "wat" doen.

 

Het ding wat ik bedoel is deze :

https://www.bol.com/nl/p/delock-62619-tussenstuk-voor-kabels-rj-45-grijs/9200000052986944/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-118359650787-S-1075421018520-9200000052986944&gclid=EAIaIQobChMI5pztjrKm7wIVRRV7Ch0x-QhSEAQYBCABEgJUlvD_BwE

 

DeLOCK 62619 tussenstuk voor kabels RJ-45 Grijs

 

 

 

 

 

 

 

Übertrager im Chip: TNK QT24A03 trennt galvanisch und symmetriert die Signale (Foto: R. Vogt)

 

Klicke auf die Grafik für eine vergrößerte Ansicht  Name: schaltplan.png Ansichten: 156 Größe: 15,8 KB ID: 593377

Het ding zit er inmiddels tussen.

 

Klinkt het anders? Ligt het aan wat ik in mijn handtekening schrijf (Aandacht maakt alles mooier) of klinkt het werkelijk anders. Uitklinken en ruimtelijkheid lijken wat beter. Ook albums waarvan ik vond dat het laag wat overdreven klonk (b.v. Bob Dylan The man in the long black coat) lijkt gecontroleerder te klinken. Maar andere opnamen die eerst best te beluisteren waren klinken nu wat schel. Die gaan dan ook harder dan de wél goed klinkende opnamen, dus het is waarschijnlijk oversturing die eerst wat versmeerde.

Dit alles na een eerste indruk. Het is zeker zo, dat het ding blijft hangen. Helpt het niet, dan geeft het moed. Vooral in het geval van een onweersbui. Ik heb het aarde contact nog niet aangesloten. Dat is misschien de volgende stap. Eerst zo een tijd luisteren.

 

Hier trouwens nog een test van de Delock galvanische scheider:

 

https://www.lowbeats.de/schnaeppchen-tuning-plus-schutz-netzwerkadapter-delock-62619-mit-galvanischer-trennung/

 

 

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, audiovorden said:

Interessant. Waar en hoe heb je hem aangesloten.

Ik heb een kort UTP kabeltje gemaakt. Dit in de PC gestoken en daarop de Delock 62916 aangesloten . Op de Delock is dan de ouder Ethernetkabel weer aangesloten. Hij hoort zo dicht mogelijk bij de ingang van de PC te zitten.

 

PinkFaun heeft overigens ook galvanische scheiders, maar die zijn een stuk duurder en niet geschikt als overspanningsbeveiliging.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb een kort UTP kabeltje gemaakt. Dit in de PC gestoken en daarop de Delock 62916 aangesloten . Op de Delock is dan de ouder Ethernetkabel weer aangesloten. Hij hoort zo dicht mogelijk bij de ingang van de PC te zitten.

 

PinkFaun heeft overigens ook galvanische scheiders, maar die zijn een stuk duurder en niet geschikt als overspanningsbeveiliging.

Je bedoelt de LAN Isolator van PF?

Link to comment
Share on other sites

Het wreekt zich toch een beetje dat je geen tweede bron hebt Hans dan heb je in ieder geval een soort ijkpunt. Overigens een interessant verhaal. Nu nog een een gouden kastje erom heen en dan kan je het voor meer dan 100 euro verkopen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, carl said:

Het wreekt zich toch een beetje dat je geen tweede bron hebt Hans dan heb je in ieder geval een soort ijkpunt. Overigens een interessant verhaal. Nu nog een een gouden kastje erom heen en dan kan je het voor meer dan 100 euro verkopen.

Die zijn er al genoeg. Ook nog met betere specificaties. In de medische wereld voor rond de €200,-.

Ik heb wel een tweede bron. Een heel mooie CD-speler. Die is alleen niet aangesloten.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ik heb de tip doorgestuurd en een vriend gaat hem ook uitproberen Hans. Misschien ook een idee voor mij als de Streamer op zolder weer wordt aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zojuist een gemodificeerde Meraki switch met nu een lineaire voeding aangesloten. Die zit nu vlak voor de streamer met een kort UTP kabeltje tussen de lange UTP kabel uit de router en mijn streamer. De switch komt van Thijs Yeti, (zie facebook) die ook de modificatie heeft gedaan. Voedingskabel is van Purecable en het utp kabeltje komt van Dionaudio, waar ook de streamer vandaan komt.

Dat is dus een leuke verbetering. Het stresserige wat ik vaak ervoer is vrijwel (of misschien wel helemaal) weg. Ook meer zwart tussen de instrumenten, wat strakker laag en wat meer dieptewerking. Hier ben ik best happy mee.

groet,

Leobus

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dan weer iets minder met speciale UTP kabels, wanneer de storing niet door de galvanische scheiding komt, is er m.i. geen probleem. Maar misschien komt er nog iemand met een verklaring.

Wel mooi, dat je (eindelijk) die stress kwijt bent.

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2021 at 7:51 PM, Hans van Liempd said:

(b.v. Bob Dylan Famous Blue Raincoat) lijkt gecontroleerder te klinken.

 

Bob Dylan wil nog wel eens nasaal klinken. Op dit album hanteert hij weer een volledig nieuw stemgeluid. Lijkt op Leonard Cohen....

Edited by Arcman
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Arcman said:

 

Bob Dylan wil nog wel eens nasaal klinken. Op dit album hanteert hij weer een volledig nieuw stemgeluid. Lijkt op Leonard Cohen....

Ik doelde toch meer op het laag van die track. Ik ken die in veel versies. Lp, CD en high res. Maar op alle overheerst het laag nogal. En dat is nu iets beter.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, leobus said:

Ik heb zojuist een gemodificeerde Meraki switch met nu een lineaire voeding aangesloten. Die zit nu vlak voor de streamer met een kort UTP kabeltje tussen de lange UTP kabel uit de router en mijn streamer. De switch komt van Thijs Yeti, (zie facebook) die ook de modificatie heeft gedaan. Voedingskabel is van Purecable en het utp kabeltje komt van Dionaudio, waar ook de streamer vandaan komt.

Dat is dus een leuke verbetering. Het stresserige wat ik vaak ervoer is vrijwel (of misschien wel helemaal) weg. Ook meer zwart tussen de instrumenten, wat strakker laag en wat meer dieptewerking. Hier ben ik best happy mee.

groet,

Leobus

 

En de lineaire voeding? Wat is dat voor een type?

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Er bestaat geen famous blue raincoat van Dylan. Het is een track van Leonard Cohen en een CD van Jennifer Warnes. Ik vermoed dat  de lp 'oh mercy' Dylan bedoeld wordt en mogelijk de track ' man in the long black coat'. In dat geval kan ik het overdreven laag overigens niet zo thuis brengen

Je hebt gelijk, die bedoel ik. Op dat laag na. Dat zit in dat ene nummer toch wel erg royaal in. Op de plaat is het dan waarschijnlijk minder dan op CD of stream. Ik heb de plaat nooit thuis beluistert.

Link to comment
Share on other sites

Leuk om te lezen Hans en bedankt voor de tip! Het is niet zeker dat het bij mij ook wat uitmaakt maar het proberen waard.

Wel herkenbaar dat je vooruitgang merkt maar tegelijkertijd ook mindere zaken opmerkt.

Zelf vaak meegemaakt dat je bijvoorbeeld meer ruimtelijkheid krijgt maar ook meer scherpte. Blijkbaar kan het dan toch nog beter.

 

Je zou ook de voeding van je switch eens kunnen verbeteren als deze tussen de router en de muziek pc zit. 

De harddisk van de pc een eigen voeding geven. Relatief kleine ingrepen maar met een mooie verbetering, al hangt dat natuurlijk altijd af van je setup. Jij gebruikt I2s en ik gebruik usb dan zijn natuurlijk wezenlijke verschillen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

En de lineaire voeding? Wat is dat voor een type?

Die is ingebouwd en ontworpen door Thijs Yeti. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zag een ringkerntrafo en een printje met wat componenten. In ieder geval geen schakelende voeding.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, siem said:

Leuk om te lezen Hans en bedankt voor de tip! Het is niet zeker dat het bij mij ook wat uitmaakt maar het proberen waard.

Wel herkenbaar dat je vooruitgang merkt maar tegelijkertijd ook mindere zaken opmerkt.

Zelf vaak meegemaakt dat je bijvoorbeeld meer ruimtelijkheid krijgt maar ook meer scherpte. Blijkbaar kan het dan toch nog beter.

 

Je zou ook de voeding van je switch eens kunnen verbeteren als deze tussen de router en de muziek pc zit. 

De harddisk van de pc een eigen voeding geven. Relatief kleine ingrepen maar met een mooie verbetering, al hangt dat natuurlijk altijd af van je setup. Jij gebruikt I2s en ik gebruik usb dan zijn natuurlijk wezenlijke verschillen.

 

Ik heb ondertussen een draadje tussen het aardepunt van de galvanische scheider naar de aarde gelegd. De scherpte is helemaal weg. Op de switch hangt al een lineaire voeding. Onder het motto van "helpt het niet dan geeft het moed".  De galvanische scheiding werkt in ieder geval veel beter.

 

En toch blijft het me bezighouden. In de RJ45 stekkers zitten ook trafootjes. Waarschijnlijk niet zo'n beste dingen, maar ik vind nergens de capaciteit van die dingen. Trouwens bij andere trafo's wordt dit vaak ook niet opgegeven.  de capaciteit van de Delock is 35 pF. Ik heb geen idee of dit hoog of laag is. Ik meen dat mijn broer zei, minder dan 60 pF, maar dat ga ik nog eens navragen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb inmiddels ook zo'n Delock galvanische scheider aangeschaft. Zit in eerste instantie tussen de router en de switch in de meterkast. Vandaar gaat een netwerkkabel naar een 2e switch in het audiorack in de woonkamer, waar de streamer en Roon Nucleus op zijn aangesloten. Voor de 2e switch zit al een PF Isolator. Hier ook positieve geluidservaringen. Sinds kort ook aardedraadje aangesloten op de Delock. Dank voor de tip.

Edited by audiovorden
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Roots said:

Mark Levinson heeft toch ooit een Teflon printplaten gebruikt juist om die parasitaire capaciteiten te onderdrukken?

Dat zal ook helpen. Bij dubbelzijdige printen dan. Het is ook beter om de printsporen verder van elkaar te leggen. Voor sommige toepassingen binnen Philips Medical moest dat wel 15 mm zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...