Jump to content

Andere/nieuwe draaitafel


SMarcel
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

 

In navolging van vervanging van een aantal audio producten in mijn keten is nu de draaitafel aan de beurt.

 

Mijn goede ouwe Akai AP-206c zal plaats moeten maken voor iets anders.

 

Ik zal eerst nog even wat zaken in de verkoop moeten doen voordat er weer cash in the pocket is om mijn wens tot uitvoering te kunnen brengen.

 

De nieuwe draaitafel zal conform mijn wensenpakket moeten voldoen aan 3 criteria.

-          The looks

-          Direct Drive

-          Minimaal half automaat (is in uiterste geval geen must)

 

Ik heb een paar draaitafel bekeken en kom er iig 2 tegen welke mij heel erg aanspreken waarvan één het wint op de looks en DD en de ander het wint op de DD, auto stop en minder op de looks.

 

Om maar met de eerste te beginnen, dat is de Magnat MTT-990 welke op één dingetje na aan alles voldoet. Hij bezit (in mijn ogen) mooiste looks, heeft een uiterst geavanceerd DD systeem maar mist alleen het auto stop systeem.

Magnat-MTT990-Opener2.jpg

 

 

De tweede is de Technics SL-1500c welke voldoet aan de DD, auto stop maar minder in de looks. Daartegenover staat dat Technics in al die jaren zich wel heeft bewezen op de DD markt en dan met name in de DJ-scene. Nu hebben ze de SL-1500c welke eigenlijk een totaal uitgeklede SL-1200 serie is en men hiermee meer de audiofiel tegemoet wilt komen.

Technics SL-1500c3.jpg

 

 

Dus zo ziet mijn bucket list er een beetje uit maar ik sta volledig open voor suggesties in bovengenoemde prijsklasse welke het liefst aan die criteria voldoen.

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

Als €1000,- je budget is en je wilt -naar verwachting- de komende 25 jaar probleemloos platen draaien. Ga voor de SL-1500c. Die stond lange tijd, op mijn lijstje. Ik heb uiteindelijk, even doorgespaard en de SL-1210GR gekocht.    

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Als €1000,- je budget is en je wilt -naar verwachting- de komende 25 jaar probleemloos platen draaien. Ga voor de SL-1500c. Die stond lange tijd, op mijn lijstje. Ik heb uiteindelijk, even doorgespaard en de SL-1210GR gekocht.    

 

Ik wordt persoonlijk een beetje gek van de diverse SL-1200 modellen. Ik heb de GR ook gezien, maar ook de 1210 Mk7, waarvan ik dan denk dat dit het meest actuele/nieuwe model is.

 

Ik ben wel een liefhebber van dit soort draaitafels, maar bij Technics zie ik door de bomen het bos niet meer.

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, SMarcel said:

Ik ben wel een liefhebber van dit soort draaitafels, maar bij Technics zie ik door de bomen het bos niet meer.

Het is vrij simpel, leuk om zelf even uit te zoeken. Er is heel veel duidelijke info op het WWW en op dit forum. 

 

Globaal meest recente modellen:

SL-1200MK7 = DJ tafel.

SL-1500C = Voor de gemiddelde woonkamer installatie.

SL-1200G = High-end audiofiel.

SL-1200GR = Goedkope variant.

 

Ze hebben allemaal een goede gelijkloop en andere spec's. Maar voor elk wat wils.  De duurdere onderscheiden zich luxere afwerking, betere demping chassis en/of plateau en/of betere toonarm.

 

Maar binnen jouw budget en wensen past de SL-1500C.

Succes, met je zoektocht. 🙋‍♂️

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Bij Stassen hebben ze ook New Horizon (nieuw Italiaans merk). Blijft natuurlijk een gok bij een relatief jong merk. Technics stond vroeger bekend om oerdegelijkheid. Hoe dat nu is, weet ik niet.

 

Dank je wel voor de info.

 

Het blijft niet alleen een gok maar het zijn ook nog eens alleen snaar aangedreven tafels en daar ben ik niet naar op zoek.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat ik er uit ben, de Technics heeft technisch alles van mijn wenslijstje maar minder de looks en zijn autostop werkt ook niet helemaal super, op youtube staat een filmpje waar dit op te zien is. heeft de LP maar een korte uitloop, dan gaat de arm van de Technics tijdens de muziek al omhoog.

 

De Magnat heeft voor mij toch de mooiste looks en bijna alle technische wensen, ontbreekt alleen de half automaat.

 

Hat zal denk ik toch de Magnat gaan worden, en v.w.b. de tekortkoming m.b.t. armlift aan het einde van de plaat, dat ga ik oplossen met een Little Fwend. De Magnat heeft tussen de arm basis en het draaiplateau voldoende ruimte om hem te plaatsen en wat ik op YouTube zie doet deze precies wat er nodig is, de naald uit de groef halen.

 

Dus voorlopig is mijn  mind setting nu gericht op de Magnat, maar het zal nog even duren voordat ik deze kan aanschaffen dus er is nog van alles mogelijk😗.

 

Wordt vervolgd.

 

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

Teac heeft ook een betaaldbare DD

https://www.forbes.com/sites/marksparrow/2019/05/07/teac-reveals-a-new-slimline-direct-drive-turntable-with-knife-edge-tonearm-bearings/

 

Persoonlijk zou ik voor die Technics gaan, of heroverwegen of t perse DD moet zijn. Zo niet dan zou ik Rega overwegen oid (of advies van bepaalde forumleden ter harte nemen).

 

Maar goed, het oog wil ook wat.

 

Je zou natuurlijk ook een gebruikte DD kunnen zoeken uit de jaren 80/90, maar ik geef toe dat dat nogal een avontuur is..

 

dit zag ik ik ebay

s-l1600.jpg

 

https://www.ebay.de/itm/DENON-DP-900M-turntable-exclusive-design/333904422854?hash=item4dbe4127c6:g:85YAAOSwkkRfc0ro

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, SMarcel said:

De Magnat heeft voor mij toch de mooiste looks en bijna alle technische wensen, ontbreekt alleen de half automaat.

 

Hat zal denk ik toch de Magnat gaan worden, en v.w.b. de tekortkoming m.b.t. armlift aan het einde van de plaat, dat ga ik oplossen met een Little Fwend. De Magnat heeft tussen de arm basis en het draaiplateau voldoende ruimte om hem te plaatsen en wat ik op YouTube zie doet deze precies wat er nodig is, de naald uit de groef halen.

 

Zo heel erg is het niet om geen automatisch afslag te hebben. De naald slijt nagenoeg niet van die rondjes in de uitloopgroef. En zelf doen is leuk. Je moet er toch heen om iets nieuws te horen.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, mumsoft said:

 

Zo heel erg is het niet om geen automatisch afslag te hebben. De naald slijt nagenoeg niet van die rondjes in de uitloopgroef. En zelf doen is leuk. Je moet er toch heen om iets nieuws te horen.

 

Het zal toch wel een paar dagen duren voordat de naald door de plaat heen is lijkt me. Toch? :D

Link to comment
Share on other sites

Hallo forummers,

 

Het lijkt misschien wel of er niets meer gebeurt op analoog gebied, maar niets is minder waar. Daarom maar even een (tussentijdse) update m.b.t. mijn bevindingen.

 

Ik ben met mijn huiswerk bezig m.b.t. de voorkeurs draaitafels. Ik zoek daar heel internet voor af om ervaringen en/of reviews te vinden m.b.t. de hier eerder genoemde draaitafels.

 

Tot op heden heb ik een aantal zaken bovenwater gekregen.

 

Ten eerste ben ik benaderd door een mede audio liefhebber welke mij wist te vertellen dat hij uit zeer betrouwbare bron had vernomen dat de Magnat nog al wat motor problemen zou hebben. Nou met die wetenschap ben ik het internet op gegaan en op zoek gegaan naar issues m.b.t. deze melding, gezocht op trouble, issue, problem en ga zo maar door maar niets kwam boven drijven.

Ik denk dat  de bron op zich wel zeer betrouwbaar is, maar de verstrekte informatie is in mijn beleving veel minder (of zelfs helemaal niet) betrouwbaar want er is totaal niets op internet terug te vinden m.b.t. dit Magnat issue. 

 

De Technics daarentegen heeft toch wel wat schoonheid foutjes welke ook op internet terug te vinden zijn. Op Youtube gaan filmpjes rond van ene Jack Frost en Wayne Garner welke laten zien dat deze SL-1500 niet helemaal perfect van de productieband rolt.  Aan/uit knop welke niet naar behoren werkt, antiskating welke niet op nul stil blijft staan maar dat heeft ook met naalddruk te maken dus dat is te verwaarlozen en een draaiplateau wat niet helemaal 100% ronddraait. En dat laatste is toch wel een dingetje.

 

 

 

Dit soort filmpjes/reacties ben ik nog niet tegengekomen m.b.t. de Magnat.

 

Tot zover even een update. Tot het moment dat ik tot aanschaf kan overgaan, blijf ik gewoon internet afstruinen naar meer informatie, zowel positief als negatief en input van jullie is altijd welkom maar dan dient het wel ergens op gestaafd te zijn en niet van horen zeggen want daar heb ik niets aan.

 

Ik ben van de feiten, niet de fabels!😜

 

 

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

Ik snap wel dat je waar voor je geld wilt, dat is je goed recht.

Ik denk wel dat je een beetje realistisch moet zijn voor je budget.

Natuurlijk, vindt iedereen uit principe dat hij/zij recht heeft op een "goed" product ongeacht het budget.

 

Ik heb geloof ik gelezen dat de Magnat een zoveelste Hanpin variant is.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Arcman said:

Ik snap wel dat je waar voor je geld wilt, dat is je goed recht.

Ik denk wel dat je een beetje realistisch moet zijn voor je budget.

Natuurlijk, vindt iedereen uit principe dat hij/zij recht heeft op een "goed" product ongeacht het budget.

 

Ik heb geloof ik gelezen dat de Magnat een zoveelste Hanpin variant is.

 

Ja, dat Hanpin verhaal heb ik ook gelezen, zover was ik ook al op internet qua Magnat informatie. Maar als het alleen de naam Hanpin is welke vraagtekens oproepen en niet het presteren wat is daar dan mis mee? Er schijnen heel veel gerenommeerde merken met deze toeleverancier van DD-motoren te werken.

 

En ik vind € 1000,00 als budget toch behoorlijk realistisch. In ieder geval volgens mijn portemonnee.

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, SMarcel said:

Maar als het alleen de naam Hanpin is welke vraagtekens oproepen en niet het presteren wat is daar dan mis mee?

 

Dit lijkt me dan een vraag die je had moeten stellen aan je mede audio liefhebber.

 

41 minutes ago, SMarcel said:

Ten eerste ben ik benaderd door een mede audio liefhebber welke mij wist te vertellen dat hij uit zeer betrouwbare bron had vernomen dat de Magnat nog al wat motor problemen zou hebben.

 

Je probeert een goede draaitafel te vinden voor je budget, niets mis mee. Er is denk ik geen draaitafel te vinden waar niet iets negatiefs (op internet) over wordt geschreven. Bepaalde basic draaitafel eigenschappen mag je binnen je budget zeker verwachten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 3/19/2021 at 8:41 PM, Duck-Twacy said:

Is er een reden dat je perse een DD wil?

Gewoon het idee/gevoel en voorkeur zonder gegronde reden.

 

Eigenlijk hetzelfde als het kopen van een auto handgeschakeld of automaat, het is (in de meeste gevallen) een voorkeurs keuze.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...