Jump to content

Vergelijkings test 5 stroomkabels.


thei
 Share

Recommended Posts

12 minutes ago, Hans van Liempd said:

Jij bent geen audiofiel, dus betere stroomkabels zullen voor jouw niet werken.😁

 

Maar verschillen zijn er zeker wel. Maar vooral een goed aarding helpt. Én de juiste fase natuurlijk.

Hans Beekhuyzen hoort de verschillen. 

 

Aarding en fase .......... Moet ik een ijzeren staaf de grond in slaan? 

Link to comment
Share on other sites

Je moet niks natuurlijk. Ik denk dat de aarde in jouw huis wel voldoende is. Het huis is niet zo oud en staat niet hoog op zandgrond. Maar een aparte aarddraad van de meterkast naar je set zou wél kunnen helpen. En dan een stekkerblok met minimaal steraarding maken. En daarna al je apparaten meten op lekspanning en in de fase waarin het lekspanning het laagst is aansluiten. In het stekkerblok de draden onder klemschroeven en géén steekcontacten gebruiken.

 

Goede netkabels met deugdelijke stekkers helpen ook weer wat. Ik heb die zelf gemaakt door fase- en nuldraden te vlechten en een aparte aardedraad naast de vlecht te leggen.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hans van Liempd said:

Je moet niks natuurlijk. Ik denk dat de aarde in jouw huis wel voldoende is. Het huis is niet zo oud en staat niet hoog op zandgrond. Maar een aparte aarddraad van de meterkast naar je set zou wél kunnen helpen. En dan een stekkerblok met minimaal steraarding maken. En daarna al je apparaten meten op lekspanning en in de fase waarin het lekspanning het laagst is aansluiten. In het stekkerblok de draden onder klemschroeven en géén steekcontacten gebruiken.

 

Goede netkabels met deugdelijke stekkers helpen ook weer wat. Ik heb die zelf gemaakt door fase- en nuldraden te vlechten en een aparte aardedraad naast de vlecht te leggen.

Je bent op YouTube te zien Hans, bij een power cable test!

Van je technische uitleg begrijp ik geen snars. Hoe kom ik hier verder mee?

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Hans van Liempd said:

Je moet niks natuurlijk. Ik denk dat de aarde in jouw huis wel voldoende is. Het huis is niet zo oud en staat niet hoog op zandgrond. Maar een aparte aarddraad van de meterkast naar je set zou wél kunnen helpen. En dan een stekkerblok met minimaal steraarding maken. En daarna al je apparaten meten op lekspanning en in de fase waarin het lekspanning het laagst is aansluiten. In het stekkerblok de draden onder klemschroeven en géén steekcontacten gebruiken.

 

Goede netkabels met deugdelijke stekkers helpen ook weer wat. Ik heb die zelf gemaakt door fase- en nuldraden te vlechten en een aparte aardedraad naast de vlecht te leggen.

Hoe maak je een vlecht met twee draden dan? Of gebruik je meerdere aders voor fase en nul? 
 

ik zit te denken om een kabel te maken met als kern een dikke veter en dan de draden er tegengesteld omheen wikkelen. Dan krijg je een soort ruit patroon waarbij de aders constant ver uit elkaar liggen en elkaar onder een hoek kruizen. De aarde wil ik er dan ook los langs laten lopen. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Duclaasie said:

Hoe maak je een vlecht met twee draden dan? Of gebruik je meerdere aders voor fase en nul? 
 

ik zit te denken om een kabel te maken met als kern een dikke veter en dan de draden er tegengesteld omheen wikkelen. Dan krijg je een soort ruit patroon waarbij de aders constant ver uit elkaar liggen en elkaar onder een hoek kruizen. De aarde wil ik er dan ook los langs laten lopen. 

Netkabels bestaan bij mij uit 6 of 8 draden. 3 of 4 voor de fase en de andere voor de nul. Ik maak daarvan een vlakke vlecht.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Jongensdroom said:

Je bent op YouTube te zien Hans, bij een power cable test!

Van je technische uitleg begrijp ik geen snars. Hoe kom ik hier verder mee?

 

Zou best kunnen. Op de XFi vorig jaar in het hok van Alpha audio?

 

Begrijpen doe ik het ook niet helemaal, maar werken doet het wel. Het schijnt iets met lekstromen en afvoeren van storingen te maken te hebben.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

 

Zou best kunnen. Op de XFi vorig jaar in het hok van Alpha audio?

 

Begrijpen doe ik het ook niet helemaal, maar werken doet het wel. Het schijnt iets met lekstromen en afvoeren van storingen te maken te hebben.

 

Ja, bij Alpha.  Ik hoorde over iemand die ze voor 35 euro maakt(e).

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Roots said:

Wat maakte die voor 35 euro? En wat heb je zelf al ondernomen om verder te komen in al dat kabelgemompel?

1  Hij maakt(e) daarvoor een stroomkabel. 

2  Veel gelezen op internet. Resultaat nul.

Link to comment
Share on other sites

Ik had al een poosje het idee om zelf netkabels te maken. Deze maak ik obv Duelund 12AWG 600V kabel die ik om een katoen scheerlijn heen heb getwist. In plaats van vlechten heb ik de draden kruislings om de katoen kern heen gekruist. Om en om onderlangs / bovenlangs en dat geeft onderstaand resultaat. 

BD7-BBC31-56-E8-42-FB-9214-0088-D5-FB1-C


vervolgens deze kabel in een katoen mantel getrokken en de aarde los buitenom. Alles netjes afgewerkt met krimpkous en een paar nette stekkers en dan is dit het resultaat. 

url%5D

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Duclaasie said:

Ik had al een poosje het idee om zelf netkabels te maken. Deze maak ik obv Duelund 12AWG 600V kabel die ik om een katoen scheerlijn heen heb getwist. In plaats van vlechten heb ik de draden kruislings om de katoen kern heen gekruist. Om en om onderlangs / bovenlangs en dat geeft onderstaand resultaat. 

BD7-BBC31-56-E8-42-FB-9214-0088-D5-FB1-C


vervolgens deze kabel in een katoen mantel getrokken en de aarde los buitenom. Alles netjes afgewerkt met krimpkous en een paar nette stekkers en dan is dit het resultaat. 

url%5D

Heel mooi, je zou de kabel ook nog in rijstpapier kunnen winkelen en dan in de katoenen mantel..maar zo heb je voor relatief weinig geld een hele mooie stroomkabel

Link to comment
Share on other sites

Ik lees vaker over rijstpapier, maar wat zou dat eventueel toevoegen?


ik heb overigens redelijk voordelige connectoren gebruikt van Elacaudio, via Audiophonics gekocht. De klemmen zijn mooi degelijk, klemmen goed en de schroef verbinding is ook robuust. 

BDA63-C65-243-A-49-BA-B41-A-8091-E605-E0

uiteraard alles voorzien van adereindhulzen. 

A352-D1-ED-58-CC-4-AE1-8-D41-3507743674-

om het af te maken de aarde op twee plekken met linnentape vastgelegd. Zonder bungelt het er wel heel erg bij. En de fase uiteraard gemarkeerd op de connectoren voor het eigen gemak. 

181213-AF-8992-4-A3-E-BE6-D-28-E9715-E8-
 

al met al voor ongeveer 90,- per kabel ben ik klaar. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...