Jump to content

Vergelijkings test 5 stroomkabels.


thei
 Share

Recommended Posts

Deze week heb ik 5 stroomkabels getest samen met een vriend en met mijn vrouw. De kabels werden gekoppeld aan mijn Hegel H590. Er waren aanwezig:

Tellurrium Q Black

3x Puritan waarvan een keer met Viborg koper / rhodium, een keer met Furutech Fi-e11-N1 rhodium en een keer met Viborg koper / goud.

Standaard accessoirekabel Hegel H590.

Tijdens de test was er een gordijn voor het systeem en kon niemand zien welke kabel zou worden ingeschakeld.

De 5 kabels waren aangesloten op mijn Puritan Optimiser, die 6 stekker posities heeft. Eén persoon zorgde voor de snelle kabelwissel achter mijn Hegel.
Het ,,publiek,, hoorde altijd hetzelfde korte muziekstuk van Mark Knopfler.
De test werd later herhaald met muziek van Michel Brecker en een stuk van Mahler.
Tijdens de AB-test dachten we dat we kleine verschillen hoorden, maar tijdens een abx-test aan het einde kon niemand van ons meer dan vier van de tien keer op hun zogenaamd betere kabel aanwijzen.
Misschien is dit resultaat te wijten aan de schone stroom die alle kabels van de optimizer hebben ontvangen.
In mijn geval was er voor ons geen hoorbaar verschil tussen deze 5 kabels, waarvan ik de duurste, de Tellurrium had geleend en die kost € 1300.
  •  
Edited by thei
Aanvulling
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Roots said:

Ik zou dan die Puritan Optimiser met pensioen sturen.🤔

De optimizer is een van mijn beste aankopen ooit! Het is eerder zo dat omdat deze optimizer aan alle kabels schone stroom levert , men geen audiofile dure stroomkabels meer hoeft aan te schaffen.

On 1/2/2021 at 11:14 PM, Duck-Twacy said:

Foutje en hoort hier niet bij dit topic.

 

Edited by thei
Foutje.
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Zeker leuke test.  Je bedoel misschien dit filter ? https://www.the-ear.net/review-hardware/puritan-audio-labs-psm136-power-conditioner

PSM136--Inside-.jpg

 

Dat is inderdaad mijn optimizer. Echter het in die test genoemde verlies aan bas bij zware versterkers heeft Puritan direct na die test aangepakt. De daar geteste versie had toen nog in alle 6 de uitgangen een 8Ah zekering gemonteerd. De opbouw is daarna gemodeficeerd waardoor die zekeringen allen zijn komen te vervallen en elk stopcontact nu 15 Ah kan leveren.

Mijn 2x 600 watt Hegel klinkt aan mijn 4 ohm luidsprekers dan ook dynamischer met een nog beter en afgronddiep laag als ooit tevoren.

Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2021 at 9:41 AM, thei said:

De opbouw is daarna gemodeficeerd waardoor die zekeringen allen zijn komen te vervallen en elk stopcontact nu 15 A kan leveren.

Totaal 90A= ?? Uit een 16A groep??

 

Zo beter?

Edited by Ruud
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, TL 200 said:

Het is toch 16 A en niet 16 ampere per uur?

Ah wordt  gebruikt bij accu's en batterijen.

Ben je misschien onderwijzer? Overigens had je beide keren wel gelijk met je ,,opmerkingen,,

Edited by thei
Link to comment
Share on other sites

Tja... in een ABX test niet de juiste stroomkabel aan kunnen wijzen... De verschillen zijn al niet groot, en dan dat de kabels ook nog via zo'n filter zijn aangesloten. Ook is de vraag, hoe is de aanvoer van de stroom vanaf het net en hoe zit het met de aarde en de fase van de aansluiting en rest van de installatie?

 

Leuk, om zo'n vergelijk met enkele korte nummers te doen, maar mijn ervaring is, dat ik na 3 keer heen en weer schakelen, het verschil tussen een wekkerradio en een hoogwaardige set al niet meer hoor. Ik denk dan aan een vergelijk wat we hier ooit hielden tussen een DVD speler van € 30,- en hoogwaardige CD spelers van vele duizenden Euro's. Duidelijk verschillen hoorbaar, maar na 3 keer heen en weer schakelen weet niemand het meer. Is die € 30,- speler dan nét zo goed als die dure?

 

Overdaad aan spanning en gebrek aan concentratie maken ABX voor de meeste mensen onbruikbaar. Dat is tenminste mijn mening.

 

Kleine verschillen hoor je alleen wanneer je lang en met veel verschillende muziek naar de verschillende situaties luistert. Luister eens 2 dagen naar de ene kabel, dan de volgende 2 dagen en zo voort. En eventueel opschrijven waar de verschillen zitten. Dan heb je na 10 dagen alle kabels vergeleken. Waarschijnlijk twijfel je dan nog tussen twee kabels. Die ga je dan op dezelfde manier nog 'n keer beluisteren.

En vervang dat filter eens door een goed stekkerblok. Ik heb een filter eigenlijk nog nooit iets goed horen doen. Ja, wanneer je van "rust" in het geluid houdt, doet het goede dingen. Ik heb van alles geprobeerd en hier ook nog een paar scheidingstrafo's ongebruikt staan. Filters, regeneratoren en scheidingstrafo's in verschillende vormen, allemaal langere tijd gebruikt en nu staat alles aan de kant.

 

En wanneer je geen verschil hoort, omdat je van te voren al overtuigt was, dat het niet uitmaakt, heeft het hele vergelijk geen zin.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Helemaal mee eens Hans en ben blij dat er ook nog iemand anders wakker is. Je krijgt met ABX ‘wat je ermee krijgt’. Een vergelijk waarin je wat meer aan de oppervlakte luistert. Ik zal niet zeggen dat het geen zin heeft maar het is niet altijd het volledige beeld. 
 

Regeneratoren hebben in mijn geval dan wel weer toegevoegde waarde, onder de absolute voorwaarden dat iedere vorm van filtering in de apparaten zelf verwijderd worden (dus ook dat enkel spoeltje en condensator). Doe je dat niet dan gaat het ‘knijpen’. Op zolder gebruik ik een goed stekkerblok en dat gaat prima.

Link to comment
Share on other sites

Er is natuurlijk aan stroomzijde ook een en ander gedaan. Mijn audio heeft zijn eigen aarde, zijn eigen stroomfase, aparte 5mm2 lijn met afgeschermde Lapp 5x2.5mm2 kabel, Hifi zekeringen en natuurlijk de Puritan Optimizer.
DC is geblokkeerd en Emi-vervuiling is teruggebracht van 1700 naar 30, gemeten met de niet-professionele Chinese emi noise meter.

Mijn vriend, die op mijn verzoek mee deed aan deze test en zelf behoorlijk in het nut van audiofile netkabels geloof(t)de) , is zelf dirigent bij verschillende fanfares, geeft les op de muziekschool en speelt saxofoon bij een jazzband. Ik vroeg het hem omdat ik zelf het verschil niet echt kon horen tussen stroomkabels, waar ik vooraf een week lang naar had geluisterd en vergeleken tussen de duurste geleende Tellurrium Q-kabel en mijn Puritan Classic met Viborg-connector. Ik gebruikte muziek van Michel Brecker, Mahler en Mark Knopfler.
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij zitten er een aantal fouten in je stroomvoorziening Thei...Jou afgeschermde Lapp kabel is de zwakste schakel... Eindversterkers floreren niet met afgeschermde kabels, digitale apparaten meestal wel.

Omdat jou Hegel een geïntergreerde versterker is maak je meer goed dan lief is....Een eindversterker wil je niet op een optimizer hebben met extra stekkers, printbanen en te dunne bedrading zoiezo.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Volgens mij zitten er een aantal fouten in je stroomvoorziening Thei...Jou afgeschermde Lapp kabel is de zwakste schakel... Eindversterkers floreren niet met afgeschermde kabels, digitale apparaten meestal wel.

Omdat jou Hegel een geïntergreerde versterker is maak je meer goed dan lief is....Een eindversterker wil je niet op een optimizer hebben met extra stekkers, printbanen en te dunne bedrading zoiezo.

Wat de afgeschermde kabel betreft ben ik het niet met je eens. Ik heb dat uitgeprobeerd met een stevige niet geschermde verlengkabel uit de bouw.

De lapp gaf duidelijk een beter resultaat. 

 

Ook leggen Aikiko en Kemp de speciale audiogroep aan met afgeschermde kabels.

 

Link to comment
Share on other sites

Zo te zien. is het in ieder geval een dc-blokker en een netfilter. Dat kan inderdaad effect hebben als je versterker of ander apparaat dan last van heeft.

Maar je kunt beginnen met (goedkope) led en halogeen lampen uit je huis te weren. Of een versterker kopen, die voor dit soort vervuiling immuun is. 

Link to comment
Share on other sites

Zijn hier al de nodige kanttekeningen gemaakt over de set-up en de uitkomsten van de "test".

Ik wil er graag nog 1 maken (we bedrijven hier geen wetenschap, ik weet het) maar toch.

In dit topic worden vrij absolute resultaten verbonden aan 1 kabel gekoppeld met de geïntegreerde versterker.

Zou dit voor een eerlijk vergelijk niet doorgevoerd moeten worden in de hele set?

Dus consequent de kabel van keuze aan alle componenten. Dus geen bonte mix van kabels in de set.

Misschien brengt dit wel een resultaat dat de fabrikant voor ogen heeft.

 

Je kunt natuurlijk met boude beweringen komen over (rand)apparatuur, maar dan wordt je op deze site wel gefileerd als je het niet voldoende onderbouwd😀

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tubejack said:

Nou dat valt m.i. wel mee hier 

 

Ja dat is zo, men is hier over het algemeen mild.

Ik vind het ook best een leuke en interessante post, waarbij ik de poster zeker niet wil afschrikken.

Wordt veel gezegd, geschreven en beweerd waar ook ik de geheimen van bekabeling niet kan doorgronden.

Ik zit zelf met een enigszins vergelijkbare configuratie als de poster.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, thei said:

Wat de afgeschermde kabel betreft ben ik het niet met je eens. Ik heb dat uitgeprobeerd met een stevige niet geschermde verlengkabel uit de bouw.

De lapp gaf duidelijk een beter resultaat. 

 

Ook leggen Aikiko en Kemp de speciale audiogroep aan met afgeschermde kabels.

 

Aikiko en Kemp zijn allebei filterleveranciers. WC-eenders (daarom adviseren wij van WC-eend, WC-eend).

 

Beter is zoals ik al schreef, erg smaakgevoelig. Met afschermingen creëer je rust in het geluid. Scherpe randjes verdwijnen en het klinkt allemaal wat romantischer. Daar mag je best van houden.  Maar je dynamiek, levendigheid en drive gaan er aan.

 

Ik zat jaren geleden ook helemaal op de afgeschermde toer. Tot ik een versterkerset snel even met eenvoudige kabels aansloot. Daar was dus alles terug, wat ik geleidelijk aan had verloren. Daarna heb ik gelijk alle afgeschermde kabels, netfilters en scheidingstrafo's afgezworen. Zelfs de interlinks tussen draaitafel en phonopre waren niet meer afgeschermd.  Ik heb zelf een stekkerblok met stevige stopcontacten en sterbekabeling gemaakt. Niks geen Furutech stopcontacten van € 120,-/ st. Gewoon de goedkoopste bij Gamma. Die hebben tenminste nog klemschroeven i.p.v. die vervelende steekcontacten. En wanneer je het binnenwerk van zo'n Furutech stopcontact bekijk, zie ik weinig verschil met het Gamma binnenwerk. Behalve dan de Furutech is verguld of erger.

Link to comment
Share on other sites

Hier standaard 230volt kabels niets afgeschermd. Wel audiokabels en 230v meestal zo goed mogelijk gescheiden. Op een grove overspanning beveiliging in de meterkast en een fijne in het stekkerblok na geen filters etc. Dan kan, want mijn set is redelijk storing ongevoelig. Verder overal wandcontactdozen met schroefjes. Mooi oogjes gebogen met een rondbektang waar dan zo' n schroefje inpast. Voordeel is een beter contact en je kunt rustig zo'n stopcontact met 10 ampère belasten. Geen punt. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...