Jump to content

To CD player or not ......


Gydotron
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Gydotron said:

Ik hou niet van de sound van zowel Marantz als Accuphase. Btw, ook Mc Intosh is mijn ding niet. Ik ben inderdaad naar een 2de hands top speler met een budget van ongeveer 3500€ max.

 

Ms de EMMLabs  (maar zal niet eenvoudig zijn om die te vinden, ook al weer n wat ouder model)

 

http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0407/emm_labs_cdsa_se.htm

 

Of Meitner

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

 

Dat de resolutie zoveel beter is zal ongetwijfeld zo zijn, maar wat ik nu uit dat ding hoorde komen in combinatie met de Nanotube interlink, daar stond ik versteld van. Komt nog een verslag van trouwens....  

De resolutie is bij de 204 NIET groter. Wanneer je het vergelijkt met een foto, is de foto wat groter, maar het aantal pixels per inch gelijk.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

 

Dat de resolutie zoveel beter is zal ongetwijfeld zo zijn, maar wat ik nu uit dat ding hoorde komen in combinatie met de Nanotube interlink, daar stond ik versteld van. Komt nog een verslag van trouwens....  

kijk, met die nanotube interlinks kan je wel meer mooi laten klinken. Neemt niet weg dat de toverkunsten van TvW ook niet gering zijn.

Ik wist trouwens niet dat jij ook al aan de nanotube was.😉 Misschien moet ik er toch ook maar eens aan. Hoewel mijn huidige natuurlijk bepaald niet slecht zijn, gaan de nanotubes nog een stapje verder.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Hans van Liempd said:

De resolutie is bij de 204 NIET groter. Wanneer je het vergelijkt met een foto, is de foto wat groter, maar het aantal pixels per inch gelijk.

 

Zo had ik het ook begrepen Hans. Jack had het over 16, 18 of 20 bit in plaats van de 14 van de 204. Dáár zit dan toch die hogere resolutie in?

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, leobus said:

kijk, met die nanotube interlinks kan je wel meer mooi laten klinken. Neemt niet weg dat de toverkunsten van TvW ook niet gering zijn.

Ik wist trouwens niet dat jij ook al aan de nanotube was.😉 Misschien moet ik er toch ook maar eens aan. Hoewel mijn huidige natuurlijk bepaald niet slecht zijn, gaan de nanotubes nog een stapje verder.

groet,

Leobus

 

Nee, heb ik (nog B)) niet.... Ik hoop vanavond het verslag online te hebben van een paar bezoeken aan Cock....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

 

Zo had ik het ook begrepen Hans. Jack had het over 16, 18 of 20 bit in plaats van de 14 van de 204. Dáár zit dan toch die hogere resolutie in?

 

Nee.

Het blijft 6 dB / bit. De dynamiek is bij 14 bit alleen wat kleiner. De sample-rate bepaalt het frequentiebereik. bij 44,1 kHz is dat ruim 20 kHz. De resolutie is dus niet hoger, maar de mogelijke dynamiek en het frequentiebereik kunnen bij hoger dan CD kwaliteit, hoger zijn. De dynamiek wordt echter bij lange aan niet gebruikt. En boven de 20 kHz horen we niks meer. Misschien dat we dat op een andere manier ervaren, maar bewezen is dat niet. Van die verhalen met kleinere trapjes, klopt dus totaal niks.

 

Het enige voordeel van "high-res" opnamen is, dat er in de studio meer ruimte is om wat te verliezen. En omdat er meer voor wordt betaald, wordt er meer aandacht aan de opnames geschonken en het digitale filter hoger wordt ingezet.

 

1280px-High-resolution_audio.svg.png

 

Bron plaatje: https://en.wikipedia.org/wiki/High-resolution_audio

Link to comment
Share on other sites

Je loopt echt een beetje achter Hans. Alle tonen boven de 20Khz maken wel degelijk uit. Ze komen terug als IMD in het hoorbare gebied. 

Maar die discussie hebben hier al meerdere keren gevoerd.  Inclusief bewijs. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Je loopt echt een beetje achter Hans. Alle tonen boven de 20Khz maken wel degelijk uit. Ze komen terug als IMD in het hoorbare gebied. 

 

Waar lees ik dat?

Ik zie alleen maar van die onnozele trapjesplaatjes die een verkeerd beeld weergeven.

En in muziek zit geen of zeer weinig informatie boven de 20 kHz.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hans van Liempd said:

 

Waar lees ik dat?

Ik zie alleen maar van die onnozele trapjesplaatsje die een verkeerd beeld weergeven.

En in muziek zit geen of zeer weinig informatie boven de 20 kHz.

Hans een trompet gaat wel tot 70Khz 

Het is omdat mijn site uit de lucht is anders kon ik het aantonen met eigen metingen. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Gydotron said:

Ik hou niet van de sound van zowel Marantz als Accuphase. Btw, ook Mc Intosh is mijn ding niet. Ik ben inderdaad naar een 2de hands top speler met een budget van ongeveer 3500€ max.

 

 

Deze is fraai en gebouwd als een tank  Denon DCD2500NE en voor ca. 1.600 euro al nieuw te scoren

 

https://www.denon.com/nl-nl/shop/cdsacdplayer/dcd2500ne

 

Link to comment
Share on other sites

Deze Pioneer is gebouwd als een tank (of ie zo goed klinkt is als sommige high end merken weet ik niet)

 

https://hifi.nl/artikel/25976/Pioneer-PD-70AE-vlaggenschip-gebouwd-als-een-tank.html

https://www.dpaudio.net/cdsacd-spelers/797-pioneer-pd-70ae.html

 

maar 2200-2500 euro nieuw is een koopje (mits leverbaar)

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Waar lees ik dat?

Ik zie alleen maar van die onnozele trapjesplaatjes die een verkeerd beeld weergeven.

En in muziek zit geen of zeer weinig informatie boven de 20 kHz.

 

Huh? Geblazen of geslagen koper gaat gewoon tot ver boven 40kHz in de boventonen, wist je dat echt nog niet?

En dat is nog maar 1 voorbeeld...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Toch jammer dat de meeste tweeters al onder de 20kHz beginnen af te vallen. Waarom heeft dan niet iedereen supertweeters in gebruik? Ik zie ze zelden. Ik zie wel harmonizers, maar volgens mij komen die pas echt hoog in. Boven 40kHz toch?

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Een breedbandige versterker heeft vooral een goede stijgtijd.
Alle breedbandigheid in muziek wordt er al in de opname keten uitgefilterd. Kijk maar eens naar frequentie curves van microfoons, bandrecorders, DAC's, mengpanelen etc.

Je kunt wel hoger, veel hoger zelfs, maar dan moet je de gehele keten van de grond af opnieuw opbouwen.

 

(Mijn buizen Graafjes: VV: 4Hz - 80 kHz (-3dB) EV: 1Hz - 350kHz (-3dB))

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, leobus said:

Toch jammer dat de meeste tweeters al onder de 20kHz beginnen af te vallen. Waarom heeft dan niet iedereen supertweeters in gebruik? Ik zie ze zelden. Ik zie wel harmonizers, maar volgens mij komen die pas echt hoog in. Boven 40kHz toch?

groet,

Leobus

 

De uitersten van het muzikale spectrum opzoeken betekent vaak ook je inlaten met lastig op te lossen problemen.

Als je echt 20Hz wilt neerzetten is dat nog niet zo makkelijk, daar zijn de meesten al wel achter.

 

Voor wat betreft het andere uiterste: veel mensen kampen nog steeds met scherpte die uit het hoge middengebied komt en die men bij gebrek aan kennis "digitaal randje" pleegt te noemen maar het natuurlijk niet hoeft te zijn.

Die luisteraars wensen zich in dat stadium echt niet " meer hoog" toe en hun gedachten gaan niet uit naar aanschaf van supertweeters...

 

Het horen van boventonen gebeurt niet alleen met de oren, zo heeft wetenschap inmiddels vastgesteld, al is het mechanisme nog niet geheel bekend.

Zo wordt duidelijk waarom er niets boven echte instrumenten gaat. Een set elektronica mist in de meeste gevallen nog het een en ander dat in een akoestische live situatie van nature aanwezig is, je zintuigen bereikt en de beleving nogal versterkt.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Tubejack said:

Neem 2 tonen, een van 40Khz en een van 41Khz.  De IMD is 1Khz en komt daarmee weer terug in het hoorbare gedeelte.

En bij de opname staat die 1kHz op de band. We meten het echter als vervorming omdat de twee grondtonen ontbreken in de vergelijking. Ons oor snapt het ook niet echt. Er moet een juiste relatie grondtoon en harmonischen bestaan, die is essentieel voor verstaanbaarheid.


In het digitale domein, synthesizers, werk je daarom altijd met bandbreedte gelimiteerde signalen. Als je dat niet doet "vouwt" het signaal om en krijg je dit soort komponenten in je audiobereik. Rare metalige suis tonen. Aliasing.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

En bij de opname staat die 1kHz op de band. We meten het echter als vervorming omdat de twee grondtonen ontbreken in de vergelijking. Ons oor snapt het ook niet echt. Er moet een juiste relatie grondtoon en harmonischen bestaan, die is essentieel voor verstaanbaarheid.


In het digitale domein, synthesizers, werk je daarom altijd met bandbreedte gelimiteerde signalen. Als je dat niet doet "vouwt" het signaal om en krijg je dit soort komponenten in je audiobereik. Rare metalige suis tonen. Aliasing.

Komt die IMD vervorming niet gewoon "bovenop" de tonen die we wel kunnen horen?  Zo ja, dan is dat wellicht de verklaring waarom zo' n installatie "echter" klinkt. Ik kom met mijn SE-10 versterker met Genalex  KT-77 buizen op ruim 90Khz  -1,5dB bij 1 watt in 4Ω.  Verder kan ik helaas niet meten. De grap is, dat andere buizen zoals KT-88  volgens de datasheet betere specificaties hebben.  Maar ergens blijkt een optimum tussen de stroom, de  uitgangstrafo en inwendige weerstand van de buis en daarmee de bandbreedte van de versterker.  Die data haal je niet uit de sheets, maar bereik je door veel te experimenteren en een beetje geluk. 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Tubejack said:

Komt die IMD vervorming niet gewoon "bovenop" de tonen die we wel kunnen horen?

 

Hiermee kom je bij het verschil oren en hersenen, of eigenlijk de som er van. Onze hersenen interpreteren het signaal continu en kunnen achteraf ook zaken bijstellen. Achteraf een signaal anders interpreteren. Omdat geen van de grondtonen in de opname aanwezig is kan ik me voorstellen dat de 1kHz als een soort grondtoon geïnterpreteerd wordt.

 

Dit soort dingen kun je met delay-lijnen in een computer simuleren. Pomp de delay vol met data, interpreteer. Vergelijk de interpretatie met een iets nieuwere of oudere delay line. Voldoet de interpretatie niet kies een ander algoritme. Doe het opnieuw. Als je dat simuleert krijg je een diep respect voor je gehoor en hersenen. De verwerkingssnelheid daar is vele malen hoger dan wij kunnen simuleren. Allemaal extreme paralelle verwerking.

 

Je kunt bij een opname van de menselijke stem een heel groot deel van de grondtonen wegfilteren en met de overgebleven harmonischen nog steeds verstaan wat er gezegd wordt. Je kunt heel veel kleine stukjes uit een stem weg knippen zodat het helemaal brokkelig klinkt en nog steeds verstaan wat er verteld wordt (granular synthesis). Je kunt de grondtoon intact laten en alle harmonischen weg halen en de verstaanbaarheid wordt ineens veel slechter. Of je rommelt de harmonische door elkaar, verandert onderlinge fase en het geheel is onverstaanbaar geworden.

 

Als je dus heel veel IMD componenten in je opname hebt zonder de grondtonen is er ook de kans dat je hersenen zelf iets gaan samenstellen. "Hineininterpretieren". Je kunt de boel ook voor de gek houden. Het harmonische spectrum is vrij constant over het spectrum. Je zou dus een deel van de harmonischen onder de 20kHz kunnen pakken, die transponeren naar een deel boven de 20kHz. Wat hoor je dan? Is het dan meer levensecht of juist helemaal een rommeltje. Misschien probeer ik het tzt eens.

 

Edit: Je buizen kunnen heel ver. Je trafo is een laagdoorlaatfilter. Hoe goed het ding ook ontworpen en gebouwd is.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik bedacht me nog eenzelfde truc,  die Philips toepaste ik zijn "Gettoblasters".  Daar heeft Spido het ook wel eens over gehad.  Er kon onmogelijk veel laag uit die speakertjes komen,  zeker de grondtonen niet.  Maar de boven tonen wel,  daardoor leek het of er veel laag uit kwam. 

 

Edit.  Een  trafo is altijd een "sta-in-de-weg".  Maar voor buizen begrippen extreem laag ohmig aansturen is het een aardig compromis.

Parallel schakelen van buizen zonder uitgangstransformator is ook niet ideaal.  Op moment dat je buizen  parallel gaat schakelen.  Gaat er altijd iets wringen omdat buizen nooit 100% hetzelfde zijn en blijven bij veroudering.   

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Tubejack said:

"Gettoblasters"

 

Da's het leuke van synthesizers. Bv. met SuperCollider zou je daar gewoon een stukje code voor kunnen schrijven om het e.a. uit te proberen. Je kunt er ook allerhande mooie meetsignalen mee samenstellen.

 

52 minutes ago, Tubejack said:

"sta-in-de-weg"

 

Dat zijn alle filters. Je kunt nog zo snelle elektronica hebben, maar een luidsprekerfilter helpt het wel om zeep. En die luidspreker zelf, is ook een filter.

Dynamisch gedrag & bereik (snaredrum) en frequentiebereik (snaredrum) zijn m.i. twee belangrijke aspecten aan de "live" beleving van akoestische muziek.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Seed7 said:

 

Da's het leuke van synthesizers. Bv. met SuperCollider zou je daar gewoon een stukje code voor kunnen schrijven om het e.a. uit te proberen. Je kunt er ook allerhande mooie meetsignalen mee samenstellen.

 

 

Dat zijn alle filters. Je kunt nog zo snelle elektronica hebben, maar een luidsprekerfilter helpt het wel om zeep. En die luidspreker zelf, is ook een filter.

Dynamisch gedrag & bereik (snaredrum) en frequentiebereik (snaredrum) zijn m.i. twee belangrijke aspecten aan de "live" beleving van akoestische muziek.

 

Ik zou wel een betere geluidskaart willen, waarbij ik nog dieper kan meten om te kijken wat er nog meer gebeurt.

Alleen dan moet ik investeren in een veel betere computer. Die er nu staat, was voor niks en trekt het net met een uitgeklede Windows 10.  

Er  zitten niet echt filters in de luidsprekers, die hier staan.  Breedband tot zo'n 8 Khz.   Ook niet ideaal, maar je hoort wel veel.

Ik heb zelf een paar jaar akoestische gitaar gespeeld. Je kunt mooi het verschil horen tussen wel of geen plectrum, metaal of nylon snaren et. 

 

Ik ben zo wel tevreden.  CD's kunnen zeer goed klinken. Vinyl en alle andere media ook.  Met slechts bescheiden middelen. 

 

 

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...