Jump to content

Kortsluiting?????????????????


SMarcel
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

 

Er is mij van de week iets heel aparts overkomen.

 

Ik wilde het volume op mijn voorversterker zachter zetten toen er iets heel vreemds gebeurde.

Mijn hand ging richting de volume knop toen ik zag dat er ineens een klein vonkje van mijn vinger naar het metalen front van de voor versterker ging. Met dat het gebeurde, viel ook meteen het geluid weg. Geschrokken heb ik toen met de AB de set uitgezet in afwachting van erger, maar dat bleef gelukkig uit.

Na een paar minuten heb ik de set weer aangezet en toen constateerde ik een lichte brom/zoem door de speakers.

Dit geluid wordt niet harder of zachter als je muziek speelt, bij de stille passages hoor je het er wel doorheen.

Het is ook niet bron afhankelijk, dus het is er op elke bron keuze.

 

Ik wil nog wel even gaan uitzoeken of het probleem hier nu in de voor of in de eindversterker zit. Dat ga ik doen met een CD-speler welke een variabele uitgang heeft welke dus als voorversterker kan dienen.

 

Is er hier iemand bekend met dit fenomeen?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Groeten,

Marcel  

Link to comment
Share on other sites

Wel dat ik ook regelmatig kleine schokjes krijg,gelukkig geen invloed op de set.
Ik ga elke dag met de plantenspuit door de kamer,ik denk dat de lucht te droog is.

Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt inderdaad op EMC.

Als je niet de juiste kleding en schoeisel draagt kan je inderdaad staties geladen worden.

Deze spanningen kunnen erg hoog oplopen tot 10000 Volts. 

Daar staat gelukkig geen stroom achter maar kan wel een vonkoverslag creëren en die kan direct maar vaak ook indirect schade veroorzaken aan de halfgeleiders die we heden ten dagen gebruiken.

Goed aarden van de apparatuur kan dan helpen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SMarcel said:

Even voor mijn beeldvorming, maar valt zoiets ook onder te brengen in garantie?

Deze set is net iets meer dan een jaar oud.

 

Volgens mij wél. Een voorversterker die door statische elektriciteit stuk gaat is niet goed gebouwd. Mits er duidelijk staat dat hij op een geaard stopcontact kan én MOET worden aangesloten. Normaal heb je 2 jaar fabrieksgarantie en daarna nog afhankelijk van de aard van de storing de te verwachten levensduur.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Even schetsen hoe mijn situatie is. ik heb een speciale audio groep in de meterkast welke geaard is, van daar gaat een dikke ymvk afgeschermde kabel naar een stekkerblok en vandaar af gaan mijn zelfgemaakt 220V kabels naar de apparatuur.

Dus allemaal geaard aangesloten, wat meer kan je dan nog doen????

 

Ik heb de voorversterker losgekoppeld van de eindversterker en toen de eindversterker aan gezet om te horen of de zoem/brom nog te horen was.

Dit was niet het geval dus kan ik er (als leek) wel van uitgaan dat het probleem zich in de voorversterker bevind.

 

De brom/zoem gaat niet mee in het verhogen of verlagen van het volume, dus als ik muziek luister welke heel zacht speelt, hoor ik het wel maar zo gauw ik de volumeknop omhoog draai, wordt de brom/zoem naar de achtergrond gedrukt.

 

Ik zal eens op zoek gaan naar een reparatie service om te informeren of dit makkelijk te verhelpen is en of ik dan ook gebruik kan maken van de garantie. 

 

Tot zover de update!

Link to comment
Share on other sites

Heb net contact gehad met Poulissen Roermond, en alles kan gewoon onder garantie nagekeken en gerepareerd worden.

Ik heb de factuur nog gedateerd op 21-11-2019 en nog ruim 3,5 jaar garantie dus.

 

Toen ik de situatie uitlegde, vroeg de verkoopadviseur al of dit een paar dagen geleden is gebeurt want toen had het zo gevroren en inderdaad dat was ook zo. Toch nog even op advies voor de zekerheid een factory reset gedaan maar dat haalde niets uit.

 

Aankomende vrijdag wordt een ritje naar Roermond om de Rotel VV te brengen.

 

Het komt allemaal goed, maar het wordt de aankomende dagen wel heel erg stil in ons huis😪.

 

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SMarcel said:

Het komt allemaal goed, maar het wordt de aankomende dagen wel heel erg stil in ons huis😪.

 

Je hebt toch nog wel wat versterkers in huis? En anders heb ik nog wel een mooie Sugden A28b (geïntegreerd) die je zolang wel kan lenen :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ove Rickland said:

En wat is de relatie tussen het vriezend weer en de voortrap?

 

Opbouw van statische ladingen bij droog weer kan leiden tot vonkoverslag.
Dat is een heel kort moment van een enorm hoge spanning (denk in kilovolts) wat bijvoorbeeld een ingangstrap van een versterker kan vernielen.
De technishe oplossing daarvoor is simpel: 2 dioden in sperrichting van de ingang naar zowel plus als min voedingsspanning bij zowel in- als uitgang.
Deze leiden de hoogspanningspiekjes af naar de eigen voeding zodat de zaak heel blijft.
Dat heeft geen invloed op de geluidskwaliteit en ik snap dan ook niet dat niet iedereen (in de highend) dat standaard toepast.
Vrijwel alle middenmoot Japanners hebben dat namelijk wèl.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ove Rickland said:

En wat is de relatie tussen het vriezend weer en de voortrap?

Of er direct een relatie is tussen een voorversterker en vriezend weer weet ik niet, maar wat ik wel weet ,en dat wist men van Poulissen ook te vertellen, is dat door het vriezen, de lucht veel droger wordt waardoor elektrische/statische lading sneller ontstaat en je sneller en schok of tik krijgt of geeft aan iemand.

 

Op zich maakt het ook niet meer uit, het feit ligt er gewoon en het is balen dat het is gebeurt.

 

Groeten,

Marcel 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

 

Je hebt toch nog wel wat versterkers in huis? En anders heb ik nog wel een mooie Sugden A28b (geïntegreerd) die je zolang wel kan lenen :)

 

Hallo René,

 

Dank je wel voor het aanbod maar ik red mij nog wel.

 

Ik heb nog een Onkyo CD-speler welke een variabele line uitgang heeft dus kan ik deze middels de AB in volume regelen.

 

Komt wel goed.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik kwam dit filmpje tegen wat aardig aangeeft wat ESD is en hoe het werkt en ja dus ook juist met rubber schoenen ben je juist instaat meer spanning vast te houden.

Ik zocht eigenlijk naar een training film van KPN waar je ziet wat ESD kleding en schoenen doen .

Da filmpje kan ik zo snel niet vinden maar het onderstaande filmpje geeft aardig weer wat ESD doet.

 

Link to comment
Share on other sites

Gister bij Poulissen Roermond geweest om de Rotel RC-1590 af te geven. Even door de ramen van de showroom gekeken maar wat hebben die daar mooi spul staan.

 

Momenteel wordt de Rotel RB-1590 aangestuurd door de Onkyo DX-7511 CD-speler welke een variabele tulp uitgang heeft en ik moet zeggen dat dit niet verkeerd klinkt en toch ook wel handig werkt.

Dus totdat de VV weer terug is, alleen maar CD's draaien, maar dat is geen straf.

 

Groeten,

Marcel

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Goede actie. Hebben ze ook al een idee wanneer die weer klaar zou kunnen zijn?

 

Wat ik heb begrepen is dat zij dit meteen doorsturen naar de eigen reparatie afdeling van Rotel en dat dit in de loop van de volgende week daar aankomt. 

Qua reparatie tijd heb ik geen idee maar ik heb er geen haast mee, als het maar goed komt.

Tot die tijd doet de Onkyo even zijn/haar ding.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...