Jump to content

Beste draaitafel ooit


carl
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Francois said:

Jaren geleden de mantra losgelaten dat goede audio perse neutraal en ongekleurd moet zijn. De ervaring heeft mij geleerd dat kleuring juist lekkerder kan klinken. Mijn biefstukje heb ik ook liever met wat zout en peper dan zonder. Maar goed, voor mij geen punt van discussie hoor. Als een ander het criterium hanteert dat het helemaal 100% neutraal moet zijn moet hij /zij dat lekker nastreven.

 

Geen discussie, maar toch de opmerking dat een neutrale set wel gewenst is om de variabelen in de software niet te prononceren. Dubbel zout en peper is niet te vreten......

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Ivan10 said:

Wanneer is neutraal, neutraal?  En neutraal te neutraal?

 

Je moet toch wel veel muziek live gehoord hebben om er enigszins een gevoel bij te hebben. 

 

Vandaar ook dat voorkeuren in de loop van een leven nogal kunnen veranderen. Meegroeien met een ontwikkeling, zeg maar.
Als je ultieme doel "neutraal" is kom je daar natuurlijk nooit op uit.
Als je ultieme doel "overtuigingskracht" is zal het weliswaar moeilijk, maar niet geheel onmogelijk zijn.

Link to comment
Share on other sites

Voor mij is neutraal als het een erg lage vervorming heeft, een speaker vlak meet. Dat lijkt mij een correcte term voor neutraal. Alleen word die door High End liefhebbers ontkent. We kunnen meer horen dan meten word dan beweerd wat niet correct is. High End is bijna een religie en geen wetenschap meer.

 

Maar, ik wil er nog eens duidelijk aan toevoegen dat eenieder voor zichzelf moet uitmaken wat hij of zij mooi vind. Als ik in mijn wagen zit word ik vaak ontroerd door mooi muziek en geloof me, die weergave is alles behalve neutraal. Dus emotioneel geraakt worden hangt af van andere factoren.

Stel even dat je van een volle warme sound houd, wel zet die set maar eens neer in een ruimte waar de muren fluo geel zijn geschilderd, waar er TL verlichting is, het te koud is en je glaasje water lauw is en de luisterstoel hard is, ik denk dat niemand in deze ruimte zal genieten van muziek.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Daar zit wat in. Dus als een set goed moet zijn, dan moet die enigszins neutraal zijn, anderszins in staat zijn de emotie op te wekken. Dat zijn geen onafhankelijke eigenschappen, ze beïnvloeden elkaar wel, maar ze zijn ook afzonderlijk te 'triggeren'. Dus de ene 100% neutrale set kan de luisteraar onberoerd laten, terwijl de andere, helemaal niet neutrale set je kan ontroeren. Hangt natuurlijk ook van de muziek zelf af.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Gydotron said:

Voor mij is neutraal als het een erg lage vervorming heeft, een speaker vlak meet. Dat lijkt mij een correcte term voor neutraal.

 

26 minutes ago, Gydotron said:

Stel even dat je van een volle warme sound houd, wel zet die set maar eens neer in een ruimte waar de muren fluo geel zijn geschilderd, waar er TL verlichting is, het te koud is en je glaasje water lauw is en de luisterstoel hard is, ik denk dat niemand in deze ruimte zal genieten van muziek.

 

Ik vraag mij dan af waar die "warme" sound door veroorzaakt wordt. Als de man/vrouw achter de knoppen (productie software) ook van een warme sound houdt, wordt de beleving teveel van het goede. Het is meer een persoonlijke ervaring tijdens een lange evolutie van mijn set-up. Ik vroeg mij altijd af waarom b.v. de Stockfish producties zo "overdone" klonken. Tegenwoordig snap ik de afstemming van Stockfisch beter en kan ik de man met gitaar uitzitten. Dat was voorheen onmogelijk.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Arcman said:

 

 

Ik vraag mij dan af waar die "warme" sound door veroorzaakt wordt. Als de man/vrouw achter de knoppen (productie software) ook van een warme sound houdt, wordt de beleving teveel van het goede. Het is meer een persoonlijke ervaring tijdens een lange evolutie van mijn set-up. Ik vroeg mij altijd af waarom b.v. de Stockfish producties zo "overdone" klonken. Tegenwoordig snap ik de afstemming van Stockfisch beter en kan ik de man met gitaar uitzitten. Dat was voorheen onmogelijk.

 

 

Waarschijnlijk komt het omdat dit geen muziek is maar een prachtig klanktapijt en je jezelf geconditioneerd hebt dit mooi te vinden.

Ik snap je helemaal met die stockfish sound. Daar wil je niet mee betrapt worden...:)

Link to comment
Share on other sites

Ik had het eerder over de weergave keten. Een set die warm speelt (wat een uitdrukking trouwens) heeft meestal een aantal eigenschappen, dat kan een vollere laagweergave zijn maar ook 2de harmonische vervorming vinden veel mensen aangenaam.  In mijn aanname ging ik er van uit dat we een "neutrale" opname gebruikten.  En btw ik ga mijn Chris Jones muziek toch niet zomaar verbannen omdat ze op Stockfish label is uitgebracht 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydotron said:

Voor mij is neutraal als het een erg lage vervorming heeft, een speaker vlak meet. Dat lijkt mij een correcte term voor neutraal.

Op zich is dat een mooi uitgangspunt maar gaat voorbij aan het punt wat de grootste invloed heeft op het eindresultaat en voor een ieder anders is.

Ik heb het dan niet over smaak maar over de ruimte waar in de set staat opgesteld.

Je kunt een speaker bouwen met extreem lage vervorming in een meet ruimte maar plaats die speaker nu in een huiskamer dan is die in eens niet zo recht meer.

meet je een stuk verder op dan is de vlakke meeting als weer anders.

En daar heb je gelijk dan de reden waarom er zo veel verschillende speakers zijn.

het moet immers een match met je ruimte zijn en zo ga je dan uiteindelijk door de gehele keten heen tot we dan uiteindelijk bij de beste draaitafel zijn.

en ja het moet gezegd worden dat is natuurlijk de mijne.😁😎😊

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
On 2/6/2021 at 3:08 PM, Arden said:

Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar slopen, de rubbers van de voeten waren echt wel aan hun eind, daar komen nieuw voeten in. De elco's van de voeding worden volgende week vervangen, dan ook gelijk de houten kast goed ontvetten en opnieuw in de olie zetten. Ik heb in Japan 2 nieuwe armboarden besteld, 1 voor Reed (10,5 inch) en 1 voor Ikeda (9,5 inch), het originele SME armboard bewaar ik wel, je weet maar nooit. Al met al een project wat ook wel weer een 6-8 weken gaat duren voor het klaar is,

 

Het gaat sneller dan gedacht! Voeten zijn vervangen, de voeding is volledig onder handen genomen, tijd voor een schuur- en olie beurt voor het fineer. De originele kap is nog serieus mooi, maar toch laat ik deze even polijsten zodat hij echt volledig smet-vrij is. Dan is alleen het wachten nog op de armboarden (nu nog een dag of 10) en de Ikeda arm, die light nu bij de Japanse douane. Glenn vindt de tafel dermate mooi, dat ze deze nu eigenlijk thuis wil hebben, samen met de Blumenhofer 4X18 (wat door Thomas Blumenhofer  zijn ''Corona Speaker" wordt genoemd) wat zowaar een keer een normaal plaatsbaar groot systeem is.

 

Ze heeft een goede smaak... 😇

Link to comment
Share on other sites

Goede smaak Marco - maar toch is ze met jou de fout in gegaan 😇

 

Maar alle gekheid terzijde fantastisch leuk project Marco en ik hoop hem dus nog een keer te horen. Zelf ben ik nog een keer van plan iets anders naast de de Oracle te zetten. Ik zit nu reviews en prijzen te volgen van een Kenwood KD 990, een Sansui SR 929 en een Micro Seiki DQL 120. Dan ben ik nog in staat daar een Ikeda arm op te zetten. Het Soundsmith Zephyr element ligt nu bij Peter Ledermann in de US. 

Link to comment
Share on other sites

Ik had inderdaad een Kenwood KD 550 Seed. Die heeft mijn schoonzoon gekregen als beloning voor bewezen diensten (kleinkind). Mijn oude Dual 1219 heb ik indertijd voor mijn dochter opgeknapt en die staat bij haar. De Micro Seiki heb ik besloten te verkopen. Dus ik heb ruimte voor een ander project 😀  Die Kenwood KD 550 vond ik eerlijk gezegd een erg goed klinkende draaitafel. De KD 990 schijnt hun topmodel te zijn geweest in die serie. Bovendien betaalbaar voor een 1000 euro vandaar. De Sansui SR 929 zit in dezelfde prijsklasse maar ik weet nog niet of Roger daar ervaring mee heeft.  De Micro Seiki DQL 120 heeft ook een naam maar die is weer dubbel de prijs van die twee anderen.  Ik zit verder niet aan een DD vast, maar zoek geen subchasis of tussenwiel. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het ging me over de eerste twee plaatjes George.  Ik wil er verder wel een andere arm op kunnen zetten. Dat heb ik bij die KD 500 (op de KD 550 zat een vaste arm) ook gedaan. Daar zit nu een Jelco op. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik zit verder niet aan een DD vast, maar zoek geen subchasis of tussenwiel. 

 

Koop gewoon een nieuwe b.v. een SP-10 of SL1000R.  Als je budget het niet toe laat een SL-1200G . Of een 1200GR. Die ik al top vind t.o.v. mijn eerder draaitafels. Plug and play. Het is een feest om daar mee te draaien, zo mooi gemaakt. 🥰 

Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk vind ik een 1200 niet om aan te zien Jack.  https://www.albepro.nl/nl/audio-en-hifi/phono-audio-en-hifi/platenspelers-nl/technics-sl-1000r-the-reference-class-nl.html en https://www.albepro.nl/nl/audio-en-hifi/phono-audio-en-hifi/platenspelers-nl/technics-sp-10r-the-reference-class-nl.html Vind ik veel geld voor een tweede draaitafel 😄  0verigens extreem mooie vormgeving, zou ook mooi naast de Oracle passen.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Als je een 1200 niet mooi vindt is er ook de SL-1500C. Veel strakker. Weet niet of er het zelfde loopwerk en electronica in zit. Het is wel jammer dat er geen SP versie van een van de twee is. Een oude SP15 is ook iets om over na te denken daar kun je iets van maken dat spiegelt aan de grote Micro's of de Kuzma. Heel strakke exact passende plint rond het loopwerk en een mogelijkheid voor wisselbare armborden.

Dan is er nog het bakbeest van Yamaha, de GT-5000 maar geen DD.

Maar, waarom de Micro weg doen? Is toch een prima ding met een arm die goed bij Zephyr past.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

  • Members
On 2/11/2021 at 4:14 PM, carl said:

Goede smaak Marco - maar toch is ze met jou de fout in gegaan 😇

 

Maar alle gekheid terzijde fantastisch leuk project Marco en ik hoop hem dus nog een keer te horen. Zelf ben ik nog een keer van plan iets anders naast de de Oracle te zetten. Ik zit nu reviews en prijzen te volgen van een Kenwood KD 990, een Sansui SR 929 en een Micro Seiki DQL 120. Dan ben ik nog in staat daar een Ikeda arm op te zetten. Het Soundsmith Zephyr element ligt nu bij Peter Ledermann in de US. 


Je kunt iets niet altijd in geld uitdrukken Charles. Vanmiddag heb ik een originele CU 180 Copper Plate voor de Micro gekocht. Belachelijk veel geld voor een stukkie koper, absoluut. Maar het maakt de tafel straks wel af, en op de originele manier. Dat is voor mij dan weer priceless, en is het me dus meer dan waard!

 

Ik realiseer me terdege dat je het straks eigenlijk over een vitagetafel hebt die heel zwart-wit gezien dik 15K€ heeft gekost, en dat er er wel beter te vinden zijn, maar dergelijke iconen weer volledig origineel krijgen en dan ook nog eens tot hun max brengen, dat is toch geweldig?

 

Grappig detail nog, ik had bij Ikeda vermeld dat deze arm op een prive Micro- Seiki BL-91 zou komen, krijg ik vanmiddag een mailtje uit naam van Ikeda san zelve, 93 jaar oud, hoe vereerd hij hiermee is. Hij heeft zelf ook een BL-91 met een IT-345CR1 arm...

Link to comment
Share on other sites

Kijk dat zijn leuke dingen.

Zelf heb ik een aantal jaar geleden ook naar een Micro gezocht maar ben gestopt om dat de financiën dat niet toe lieten voor wat ik wilde hebben.

Toch leuk om te zien dat je nu het apparaat weer helemaal naar de originele staat terug brengt.

 

Link to comment
Share on other sites

In onze hobby zit ook een niet rationele kant. Een draaitafel is natuurlijk ook een “object of desire”. Ik voel dus helemaal met Marco mee met zijn draaitafel avonturen. Voordeel voor hem is ook dat hij dingen makkelijk kan doorverkopen als hij iets anders in zijn hoofd krijgt.

 

Ik heb indertijd naar mijn mening niet alleen een draaitafel gekocht die er zeer fraai uit ziet, maar ook zeer en zeer goed klinkt met een Graham arm en Benz Ruby Z.  Voor mij was dat toen een stevige investering en daar heb ik nooit spijt van gehad.  Die blijft dus maar bij me. Maar ik blijf iemand met een draaitafelafwijking dus als ik iets leuks er bij kan krijgen wat de concurrentie met de Oracle kan aangaan - geweldig toch.  De 15 duizend voor de Micro Seiki van Marco vind ik wel stevig voor een tweede draaitafel. De helft zou wel weer kunnen. Per slot van rekening word ik volgende week 70 😉


PS Jack, vormgeving is natuurlijk strikt persoonlijk. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...