Jump to content

Beste draaitafel ooit


carl
 Share

Recommended Posts

2 minutes ago, TL 200 said:

Nee, ik bedoelde dit in het algemeen voor draaitafels. Eigenlijk een open deur natuurlijk.😉

Dat weet ik niet, als er een groot verschil is qua geluid met dezelfde media dan lijkt me dat niet goed. Een viool gaat niet in eens als een cello klinken. Natuurlijk kan er wel verschil zijn qua resolutie, ruimtelijkheid etc maar  qua geluid niet.  Hooguit dat die viool of cello meer écht lijkt en ook dat is verdomd moeilijk bleek wel tijdens een demonstratie....  Open deuren, daar heeft niemand wat aan. 

Link to comment
Share on other sites

Ik was ook in Alkmaar en ik heb dus goed opgelet, want ik heb beide draaitafels gehoord. En ik vond het verschil behoorlijk groot. Ten voordele van de Barcanova tafel wel te verstaan. Alles strakker, gecontroleerder, directer en daarmee meer muzikale impact.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik vond dat er in Alkmaar wel duidelijke verschillen waar te nemen waren. Ik vond de Barcanova combinatie veel vloeiender en prettiger om naar te luisteren. De stereo effecten op de andere combinatie vielen daardoor ook meer op. Soms klonk dat wat spectaculairder (en in mijn herinnering op momenten ook dynamischer, hetgeen ook gelegen kan hebben aan de LP opnames) maar leidde bij mij tot wat luistermoeheid. Dat lijkt me bij de Barcanova / mono configuratie nagenoeg uitgesloten. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, leobus said:

Ik was ook in Alkmaar en ik heb dus goed opgelet, want ik heb beide draaitafels gehoord. En ik vond het verschil behoorlijk groot. Ten voordele van de Barcanova tafel wel te verstaan. Alles strakker, gecontroleerder, directer en daarmee meer muzikale impact.

groet,

Leobus

Gelukkig maar, anders kocht niemand het.  Maar afgezien van de resolutie, klonk het héél ànders Leobus?. Ik vond van niet. Dat kan ook niet RIAA=RIAA.  Dan kun je nog over dubben hoe je  een dergelijke correctie implementeert. Maar zelfs met buizen, moet een viool nog steeds klinken als een viool. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Degene die naar de show in Alkmaar in het AZ station geweest zijn. Hebben kunnen horen dat de  BarcaNova Sonore  draaitafel  erg goed klinkt. Maar degene die opgelet hebben, merkte ook, dat er af en toe met een Feickert Volare draaitafel met ik meen een van den Hull cartridge en een Octave EQ-2 phono trap. Ook dat speelde: "de sterren uit de hemel"  Ik heb eigenlijk niemand gehoord, die dat nou echt minder vond....  

Nu was ik ook in het AZ stadion en heb zelf wel grote verschillen gehoord in het voordeel van de BarcaNova en met mij de andere luisteraars welke vol lof spraken over de dynamiek en rust.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, audio cor said:

Nu was ik ook in het AZ stadion en heb zelf wel grote verschillen gehoord in het voordeel van de BarcaNova en met mij de andere luisteraars welke vol lof spraken over de dynamiek en rust.

Mooi Cor, ik was daar ook niet weg te slaan... 

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt, je schreef er mooi over Jack in de AZ 2020 thread. Dat was een leuke ervaring die dag. De enige hifi-show van 2020 voor me.
 

Quote

 

Cock's draaitafel is in werkelijkheid, véél mooier dan op welke foto ook. Ik neem mijn woorden terug (zonder dwang trouwens :rolleyes:) Laat ik het zo zeggen: "ik zou hem ook wel willen hebben" Maar het is gewoon buiten mijn budget, bovendien ben ik tevreden met mijn eigen spulletjes. Maar je krijgt er toch een referentie kader bij. Het klinkt heel vloeiend, makkelijk. Je zit "in de muziek", in plaats van dat je naar muziek luistert. Kan ik niet uitleggen, moet je zelf ervaren.

details.jpeg

Uiteraard ook een tijd met Cock gepraat. Als je wat van techniek begrijpt, krijg je dan hele bijzondere gesprekken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tubejack said:

Maar zelfs met buizen, moet een viool nog steeds klinken als een viool. 


Vindt je buizen kleuren Jack? Ik heb eigenlijk meer de idee dat ze meer uit de muziek halen als het ware de klank er meer uit laten komen. Maar net als draaitafels heb ik niet alle versterkers gehoord en dat zal me ook niet meer lukken ook. Ik richt me maar op draaitafels. Daar kan ik nooit genoeg van krijgen.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, carl said:


Vindt je buizen kleuren Jack? Ik heb eigenlijk meer de idee dat ze meer uit de muziek halen als het ware de klank er meer uit laten komen. Maar net als draaitafels heb ik niet alle versterkers gehoord en dat zal me ook niet meer lukken ook. Ik richt me maar op draaitafels. Daar kan ik nooit genoeg van krijgen.

"Buizen" is een te algemene term. Er zijn zoveel verschillende. Ze klinken allemaal anders. Van heel neutraal tot warm en alles daartussen. Net als "transistoren" of "opamps" daar zitten ook verschillen in.  Je kunt denk ik, een phono versterker met b.v. opamps maken met een zelfde klank en net zo' n hoge resolutie als een variant heeft met buizen.  Ik gebruik er nu een met opamps.  Voordeel is, dat je die gewoon altijd aan kan laten staan. 

Link to comment
Share on other sites

Grappig, ik was ook in Alkmaar, maar de manier waarop er naar geluisterd werd en de aanname, ik was af door de zijdeur, geen idee dat dit n.l. de oplossing was voor de toekomst.

Meer het verleden, en dat heb ik al wel gehad.

Muziek is dan niet gekoppeld aan wat er was , maar aan hetgeen je nu beleefd, en dan is er voor mij geen toekomst voor het vinyl, maar terug kijken.

Geef mij maar Tidal en Qobuz.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Wat bij mij problemen geeft is het duurzaamheidsverhaal. As we speak is er een LP onderweg uit de VS en één uit de UK.  Er staan 5 LP’s in bestelling bij mijn winkel die ik graag steun.  In het jaar gaan er tot twee boodschappenkratten LP’s door waarvan sommige misschien één a twee keer beluisterd.  
 

Ok, het klinkt beter dan Qobuz, maar het beste van Qobuz heb ik vast nog niet gezien.  Denk dat met een slimme investering dit niveau nog een stuk omhoog kan. 
 

In een tijd waarin Bol.com al adverteert om je kattevoer door DHL bij je thuis te laten brengen speelt soms door mijn hoofd dat ik helemaal de andere kant op moet. Geen LP’s meer aanschaffen zou mijn footprint in de wereld behoorlijk verlagen. 
 

Dit nav de opmerking van HansP dat LP’s voor hem het verleden zijn en streaming de toekomst. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, rbh said:

Geen LP’s meer aanschaffen zou mijn footprint in de wereld behoorlijk verlagen.

 

Het zal je verbazen wat de footprint van streamen is, of van het hele cloud gebeuren. Wat daar voor data centra voor nodig zijn die enorm veel energie verbruiken. Het is niet veel anders als voor een electrische auto oid. Het verlegt 'het probleem' uit het directe zicht van de consument. Of zoals bitcoin, letterlijk alleen maar energie verbruiken om geld te maken.

 

(die electrische auto is ineens heel wat minder "groen" geworden nu het bekende bedrijf eindelijk winst heeft gemaakt door uitstoot quota te verkopen aan de 'aardolie autos'. Lekker hypocriet en cynisch allemaal. De eigenaar doet ook nog groots in bitcoin, past wel bij hem)

 

Footprints zijn moeilijk te bepalen en worden amper gepubliceerd. Er worden wel getalletjes genoemd maar de hele keten heb ik maar voor een paar producten gezien (plastic vs aardewerk koffiebeker). Een LP koop je bijvoorbeeld maar een maal. Daarna gebruik je een beetje energie om er naar te luisteren. Dat laatste is aan de consumenten kant het zelfde voor streamen. Voor het streamen moet je dus het continu beschikbaar houden en het transporteren van de data afzetten tegen de energie die het kost om een enkele LP te maken.

 

Als je echt de footprint wilt verlagen neem je gitaarles, bijvoorbeeld en speel je iedere dag een paar uur.

 

Het onderliggende probleem is natuurlijk dat bij het toenemen van civilisatie energieverbruik toeneemt. Een roep om energie verbruik te verminderen is dus eigenlijk een vraag om stilstand.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een aantal jaar gestreamd met Qobuz, een mooi medium voor wie er mee om kan gaan.  Door de enorme keuze, werd ik er onrustig van. Ik had continue "zap neigingen". Met een LP heb of de radio heb ik dat niet, het staat gewoon aan ook met minder goede nummers. Met CD's hetzelfde. Voor het streaming tijdperk werd een nieuw exemplaar soms weken lang een aantal keer achter elkaar gedraaid tot je zo'n album van voor naar achter kon. Dat ligt dus niet aan het medium, maar aan mezelf.  Een positieve stroom in het streaming gebeuren vind ik Spotify, die heeft soms hele aardige afspeellijsten en de bediening krijgt wat mij betreft een dikke 10.  De geluidskwaliteit is minder goed, maar dat kun je voor een deel compenseren  is een door een goede multibit dac te kopen die ook het laatste restje uit de bitjes perst.   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Tubejack said:

Dat ligt dus niet aan het medium, maar aan mezelf.

 

Dat zie ik bij zovelen om me heen. Zap zap zap. Ik luister bewust. Ga er voor zitten en doe niets anders. Heb die neiging dan ook niet want kies bewust voor een album om er naar te luisteren.

Wel heb ik CD's altijd veel te lang gevonden en ook menig LP (klassiek natuurlijk als uitzondering, hoewel ook menig "episch" werk door dreutelt). Te veel vulling. EP's zijn wat mij betreft het mooiste medium. 3-5 nummers helemaal raak en klaar. Op een 12" geeft het ook nog eens lekker veel groefruimte.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ja Seed7, je hebt eigenlijk op alle punten gelijk.  Blijft over mijn verzamelwoede, die moet ik inperken, en het bezorgen, dat moet ik ook niet altijd willen. 

 

Over duurzaamheid en de industrie hierachter kun je verder met mij een mooie boom beginnen, maar dat doet dit topic geen goed. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seed7 said:

 

Het zal je verbazen wat de footprint van streamen is, of van het hele cloud gebeuren. Wat daar voor data centra voor nodig zijn die enorm veel energie verbruiken. Het is niet veel anders als voor een electrische auto oid. Het verlegt 'het probleem' uit het directe zicht van de consument. Of zoals bitcoin, letterlijk alleen maar energie verbruiken om geld te maken.


Zeer goede analyse Seed. Je kan het ook breder stellen. Door alle digitale mogelijkheden is de hele maatschappij alleen maar complexer en onoverzichtelijker geworden.  En bij bitcoin blijf ik ver weg en bij Elon Musk ook.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Seed7 said:

 

Een roep om energie verbruik te verminderen is dus eigenlijk een vraag om stilstand.

 

Sinds we hier wat andere apparatuur hebben gekocht, is het verbruik met zo'n 25% gezakt en het comfort toegenomen. Hoe zo stilstand?

 

En ook de industrie kan veel meer doen dan wat ze nu aan besparing doet. Maar wanneer die energie zowat gratis krijgen is er weinig animo. De vervuiler betaald, maar dat geldt nauwelijks  voor de industrie.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

De discussie platen of streamen kan ik voor iemand anders niet invullen. Doe maar waar je je goed bij voelt.

 

En wanneer daar een platenspeler van € 100.000,- voor nodig is én je wilt het geld er voor uitgeven. Wat let je?

Helemaal mee eens.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Sinds we hier wat andere apparatuur hebben gekocht, is het verbruik met zo'n 25% gezakt en het comfort toegenomen.

Hans, doel je dan op het verwisselen van een streamer voor cd-speler en draaitafel? Of meer huishoudelijke apparatuur?

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ove Rickland said:

Hans, doel je dan op het verwisselen van een streamer voor cd-speler en draaitafel? Of meer huishoudelijke apparatuur?

 

Vooral andere apparatuur. zoals wasmachine, warmtepompdroger, zuinige vaatwasser, slimme thermostaat, led licht en zonnepanelen. Die 25% was overigens zonder de zonnepanelen. Die liggen nog maar kort op ons dak.

 

De streamer is al lang een zuinige PC. Die verbruikt 15W wanneer hij aan staat. Alle apparatuur gaat overigens helemaal uit wanneer ik stop met luisteren. Meest zet ik het weer aan ongeveer een uur voordat ik ga luisteren.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

En ook de industrie kan veel meer doen dan wat ze nu aan besparing doet. Maar wanneer die energie zowat gratis krijgen is er weinig animo. De vervuiler betaald, maar dat geldt nauwelijks  voor de industrie.


De industrie betaalt in ieder geval een stuk minder voor gas en elektriciteit dan jij Hans 😄 Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij het energieakkoord. Ik had graag een scenario gezien gericht op aanpak van de 100 grootste vervuilers. Het stikstofprobleem kun je alleen al behoorlijk verminderen door de sluiting van een paar bedrijven in Gelderland. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Vooral andere apparatuur. zoals wasmachine, warmtepompdroger, zuinige vaatwasser, slimme thermostaat, led licht en zonnepanelen. Die 25% was overigens zonder de zonnepanelen. Die liggen nog maar kort op ons dak.

 


Volgens mij is de wasdroger nog wel de grootste verbruiker Hans. Vanaf deze week hangen we weer buiten. De platenspeler blijft voorlopig wel draaien hier.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...