Jump to content

Welke toonarm ?


Gydotron
 Share

Recommended Posts

26 minutes ago, Gydotron said:

Klopt, maar die kwaliteit van het optisch filmspoor was gewoon slecht.

Ja, mede omdat film intermitterend getransporteerd werd. De korrel (zilver in emulsie) was ook niet altijd fijn genoeg voor voldoende resolutie.

 

Er zijn hele archieven vol met 35 mm film waar men de geluidssporen in hoge kwaliteit over de gehele breedte heeft weggeschreven. Dit is nog steeds de beste manier om geluid te archiveren. Hiervoor zijn zeer fijnkorrelige emulsies gebruikt. (voor de fotografen onder ons, veel beter dan "Technical Pan")

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Seed7 said:

Ja, mede omdat film intermitterend getransporteerd werd. De korrel (zilver in emulsie) was ook niet altijd fijn genoeg voor voldoende resolutie.

 

Er zijn hele archieven vol met 35 mm film waar men de geluidssporen in hoge kwaliteit over de gehele breedte heeft weggeschreven. Dit is nog steeds de beste manier om geluid te archiveren. Hiervoor zijn zeer fijnkorrelige emulsies gebruikt. (voor de fotografen onder ons, veel beter dan "Technical Pan")

 

Wat zonder twijfel de mooiste film was voor resolutie en detail. Zouden ze nog goed zijn daar in de vriezer? :)

Link to comment
Share on other sites

Het gedeelte waar het filmspoor zat moest gewoon wit/zwart zijn, er is dus geen sprake van korrel, want in het witte gedeelte zit geen korrel. Wat wel een feit is, is dat een optisch spoor de tand des tijds beter doorstaat. Ik heb nml een (analoge) fotografie opleiding gevolgd en zelf jaren als fotograaf gewerkt, dus ik mag veronderstellen dat dit wel mijn vakgebied is. De Technical Pan film werd trouwens vaak door astronomen gebruikt, en dit vanwege zijn de fijnkorreligheid. Trouwens Technical Pan film is een merknaam van Kodak, Ilford, Agfa en vele anderen maakte ook soortgelijke filmen. Later werden er veel filmen in Kodachrome gemaakt en die waren soms ook uitgevoerd met een optisch spoor. De eerste Kodachrome filmen waren zeer laaggevoelig en zodoende erg scherp.

Link to comment
Share on other sites

Kies je nu bewust voor een subchasis draaitafel  Gydo ? 

Ik heb vaak aan een Garrard 301 of TD 124 gedacht voor erbij, maar me er nooit toe kunnen zetten. Roger heeft me er altijd van weerhouden 😉

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb kies voor een LP12 omdat Jan iemand is die LP12 ademt, als ik er bij hem één koop weet ik dat ze 100% in orde is. Ik heb een Garrard 301 gehad en die heb ik ook weggedaan om eigenlijk dezelfde reden ik de Thorens wegdoe. Ik kan het hoe langer hoe minder opbrengen om te fröbelen met audio. Ik wil gewoon genieten van mooie muziek.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Gydotron said:

Het gedeelte waar het filmspoor zat moest gewoon wit/zwart zijn, er is dus geen sprake van korrel, want in het witte gedeelte zit geen korrel.

Zoals je in het filmpje ziet heeft men ook audio in grijswaarden op de film gecodeerd. Da's waar ik op doelde met korrel.
Op de gietmachines van Agfa in Duitsland waar in der daad dergelijke films werden gemaakt heb ik nadat Agfa vertrokken was nanotechnologie coatings op folien aangebracht. Die ontwikkelaars daar zijn later bij ons in de fabriek geweest en waren helemaal verbaasd dat wij gelijke resultaten behaalden met diepdruk persen.

(en ja, ik heb ook fotografie gestudeerd. Den Haag, Fotonica. Heb er niets mee gedaan, ben toen in de optica terecht gekomen. De andere helft van die opleiding.)

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu ben ik mee. 

 

Ik heb 2 opleidingen fotografie gevolgd en de eerste was vooral meer technisch gericht (ik heb een eindwerk gemaakt over het zone systeem ) en later heb ik een kunstgerichte opleiding gevolgd. Ik ben wel actief fotograaf geweest en heb vaak tentoonstellingen gehouden. Ik fotografeer nog steeds, zowel analoog als digitaal. Analoog enkel zwart/wit.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On 2/26/2021 at 4:41 PM, Vinyl_Fuchs said:

Da's optisch een hele mooi combi.

 

Ondertussen heb ik een gans andere weg ingeslagen en is de Thorens verkocht en heb ik een Luxman PD 300 draaitafel. Daar komt een Rega RB 300 arm op te staan, die heb ik nml voor een prikje 2de hands gekocht. Ik heb ondertussen de modificatie set van Origin Live voor deze arm gekocht en tevens nieuwe arm bekabeling van Cardas. Voorlopig monteer ik er een Denon 103 element in maar dat word later vervangen. Ik heb de Luxman helemaal nagezien, nieuwe elco's geplaatst, nieuwe slangetjes voor het vacuum systeem en uiteraard alles voorzien, waar nodig, van nieuwe olie. Ook de sokkel heb ik opnieuw vernist en die ziet er weer als nieuw uit.  De plexi kap laat ik opnieuw polijsten. Ik ben er alvast erg blij mee. Foto is van 't net geplukt. O ja, op termijn ga ik er wel een andere arm op plaatsen, welke weet ik nog niet juist, maar ik overweeg een Groovemaster of een Reed. Tijd brengt raad......

 

luxman-pd-300.jpg

Edited by Gydotron
Link to comment
Share on other sites

Mooi. jij boft met dat "prikkie"

 

Werkt dat vacuum zuigen nu beter dan pucs/klemmen/ringen?  Zo ja, altijd afgevraagd waarom het niet meer is toegepast.

 

Kun je er ook een bolle of hobbelende plaat mee rechttrekken?

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ben benieuwd naar het antwoord op de vraag van Duck. Het verhaal ging vroeger dat de Lp‘s erg smerig werden.

 

Maar als ik er nog een onbescheiden vraag bij mag stellen. Hoeveel betaal je nu voor zo’n Luxman?

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, kappa7 said:

Met het vacuüm trekken van de plaat druk je ook het aanwezige vuil in de plaat zelf.

Het is dus zaak om de boel goed schoon te houden,

 

Hoe kan dat nou, het is eerder omgekeerd, weet je nog, vacuüm is een onderdruk, geen druk. Bij mij werkt het systeem perfect. Ik heb de Luxman met Mission 774 arm gekocht en heb die 1250€ betaald. De Mission arm is nog in mooie staat, maar het is een lichtgewicht arm, dus niet geschikt voor MC elementen. De Rega RB 300 heb ik 200€ betaald. Tot hiertoe heb ik ongeveer 150€ uitgegeven aan de draaitafel zelf, nieuwe slangen, vernis, schuurpapier, nieuwe elco's en nieuwe alu armboard plaat (met dank aan mijn zoon die er een nieuwe heeft gedraaid) De Mission 774 arm verkoop ik dan weer en als ik er 100€ voor krijg ben ik meer dan tevreden. Dus in totaal heeft de Luxman + Rega mij 1250 + 200 + 150 - 100 (de Mission arm)  en komt het totaal op 1500,-€. Zonder element wel te verstaan.  Foto is van de Mission 774 arm.

 

1137328-fd452fe0-mission-774-tonearm.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Gydotron said:

 

Hoe kan dat nou, het is eerder omgekeerd, weet je nog, vacuüm is een onderdruk, geen druk. Bij mij werkt het systeem perfect. 

 

 

Vrij simpel, het is niet het vuil wat aan de spelende kant zit maar juist het vuil wat tussen je plateau en je plaat zit.

Door de plaat met een vacuum op het plateau te zuigen wordt daar een zeer hoge kracht op toe gepast.

Een vacuum over dergelijke oppervlakte is namelijk erg sterk.

Het vuil wordt met grote kracht in je plaat gedrukt en je hebt een blijvend beschadigde plaat.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, kappa7 said:

Vrij simpel, het is niet het vuil wat aan de spelende kant zit maar juist het vuil wat tussen je plateau en je plaat zit.

Door de plaat met een vacuum op het plateau te zuigen wordt daar een zeer hoge kracht op toe gepast.

Een vacuum over dergelijke oppervlakte is namelijk erg sterk.

Het vuil wordt met grote kracht in je plaat gedrukt en je hebt een blijvend beschadigde plaat.

 

 

Dat had ik wel begrepen, maar je trekt de plaat vacuüm, dus je hebt eerder een zuigende kracht, dus moet je toch eens duidelijk uitleggen hoe er druk kan ontstaan als je juist het tegenovergestelde doet. Als je draaitafel erg vuil is kan de plaat wel vuil worden, dat klopt, maar dat is toch bij elke draaitafel zo. Mijn audioapparatuur is altijd stofvrij, ik poets mijn set makkelijk 2x per week, tevens ook stofzuig ik de kamer regelmatig, soms wel 3x per week (lang leve een snoerloze Dyson) . Verder kan je krasjes krijgen op de plaat als je deze ten opzichte van het plateau roteert, wat ik niet doe.

Link to comment
Share on other sites

Het maakt niet uit of je nu trekt of drukt je wekt er de zelfde kracht mee op.

Deze kracht wordt tegen gehouden door je plateau.

Probeer de plaat maar eens van het plateau te halen als het vacuüm nog aanwezig is.

Je hebt dan minstens zo veel kracht nodig om de plaat van het plateau te tillen.

Dat is dus ook de kracht waarmee het vuil in je plaat gedrukt wordt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...