Jump to content

Welke toonarm ?


Gydotron
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, kappa7 said:

Vrij simpel, het is niet het vuil wat aan de spelende kant zit maar juist het vuil wat tussen je plateau en je plaat zit.

Door de plaat met een vacuum op het plateau te zuigen wordt daar een zeer hoge kracht op toe gepast.

Een vacuum over dergelijke oppervlakte is namelijk erg sterk.

Het vuil wordt met grote kracht in je plaat gedrukt en je hebt een blijvend beschadigde plaat.

 

Klopt. Ik kreeg eens enkele LP's van Jerry. Hij was wél zuinig op zijn platen, maar toch was er vuil in de groeven gedrukt. En wel zo stevig, dat de tikken bleven bestaan. Ook na 5 keer wassen.

 

De druk in de atmosfeer is 1 bar absoluut. Wanneer dat aan alle kanten op een object wordt uitgeoefend, is er niks aan de hand. Maar wanneer je (zoals op de plaat met vacuüm ), de druk aan één kant weg haalt, zal de druk aan aan de andere kant blijven en met deze druk aandrukken. Meer dan 1 bar onderdruk kan dus niet. Maar stel dat je een vacuüm van 30% (0,3 bar onderdruk of 0,7 bar absoluut) haalt, is de kracht op de plaat ruim 200 kg.

 

Ik hoop, dat ik het duidelijk genoeg uit leg.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Hans van Liempd said:

Klopt. Ik kreeg eens enkele LP's van Jerry. Hij was wél zuinig op zijn platen, maar toch was er vuil in de groeven gedrukt. En wel zo stevig, dat de tikken bleven bestaan. Ook na 5 keer wassen.

 

De druk in de atmosfeer is 1 bar absoluut. Wanneer dat aan alle kanten op een object wordt uitgeoefend, is er niks aan de hand. Maar wanneer je (zoals op de plaat met vacuüm ), de druk aan één kant weg haalt, zal de druk aan aan de andere kant blijven en met deze druk aandrukken. Meer dan 1 bar onderdruk kan dus niet. Maar stel dat je een vacuüm van 30% (0,3 bar onderdruk of 0,7 bar absoluut) haalt, is de kracht op de plaat ruim 200 kg.

 

Ik hoop, dat ik het duidelijk genoeg uit leg.

👍👍

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk werkt het systeem dus perfect als de plaat maar aan 1 kant bespeelbaar zou zijn. Zou niet zo'n gek idee zijn geweest, gewoon een album laten bestaan uit 2 platen (met 1 kant gewoon vlak), wat zou dat nou extra gekost hebben? Kun je hem ook iets makkelijk vasthouden.

Link to comment
Share on other sites

Of gewoon een oude lp opofferen en die regelmatig vacuum zuigen.

Maar ja,als je zorgd dat er geen vuil of stof op het plateau ligd dan heb je dat probleem ook niet.
Je weet nu eenmaal welk systeem je hebt en de daarbij behorende na en voordelen.

Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2021 at 7:14 PM, Hans van Liempd said:

 

 

De druk in de atmosfeer is 1 bar absoluut. Wanneer dat aan alle kanten op een object wordt uitgeoefend, is er niks aan de hand. Maar wanneer je (zoals op de plaat met vacuüm ), de druk aan één kant weg haalt, zal de druk aan aan de andere kant blijven en met deze druk aandrukken. Meer dan 1 bar onderdruk kan dus niet. Maar stel dat je een vacuüm van 30% (0,3 bar onderdruk of 0,7 bar absoluut) haalt, is de kracht op de plaat ruim 200 kg.

 

Ik hoop, dat ik het duidelijk genoeg uit leg.

Ik heb de onderdruk gemeten en dat bedraagt ongeveer  0,075 bar. Dat is dus zeer weinig. Als je het los vacuüm systeem van Luxman gebruikt zal de onderdruk inderdaad veel groter zijn. Ik denk dat vele niet goed weten dat een beetje onderdruk al een serieus vacuüm effect heeft. Maar zoals ik al zei, ik denk dat stof geen kans zal krijgen, want mijn draaitafel is altijd spic en span. Ik heb zelfs een speciaal microfiber doek welk naast mijn draaitafel ligt en waarmee ik elke keer het plateau even mee schoonveeg. (Tot mijn spijt heb ik er 1 keer een naald mee stuk gemaakt)

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydotron said:

(Tot mijn spijt heb ik er 1 keer een naald mee stuk gemaakt)

 

Even afkloppen maar het is me maar een keer gebeurd. Maar ja je moet ook niet met twee glazen wijn je arm willen instellen zoals ik.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydotron said:

Ik heb de onderdruk gemeten en dat bedraagt ongeveer  0,075 bar. Dat is dus zeer weinig. Als je het los vacuüm systeem van Luxman gebruikt zal de onderdruk inderdaad veel groter zijn. Ik denk dat vele niet goed weten dat een beetje onderdruk al een serieus vacuüm effect heeft. Maar zoals ik al zei, ik denk dat stof geen kans zal krijgen, want mijn draaitafel is altijd spic en span. Ik heb zelfs een speciaal microfiber doek welk naast mijn draaitafel ligt en waarmee ik elke keer het plateau even mee schoonveeg. (Tot mijn spijt heb ik er 1 keer een naald mee stuk gemaakt)

 

 

 

Die 0,075 bar is toch altijd nog 50 kg,

 

Het probleem is dat kleine korreltje wat net valt, wanneer je de plaat er op legt. Of wat door de statisch elektriciteit aan de plaat blijft hangen.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je van een mug een olifant maakt. Ik heb vroeger (toen ik 28 jaar was) ook een PD 300 gehad en ik heb nooit problemen gehad met stofjes. Ik had toen een Ortofon MC 30 element, toen zeker niet het minste. Als ik mijn platen van toen nu speel zijn ze eigenlijk heb ik geen last van vuil of krasjes.

 

Waar haal jij trouwens die 50 kg vandaan, het is per cm2 76 gr.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Gydotron said:

Ik denk dat je van een mug een olifant maakt. Ik heb vroeger (toen ik 28 jaar was) ook een PD 300 gehad en ik heb nooit problemen gehad met stofjes. Ik had toen een Ortofon MC 30 element, toen zeker niet het minste. Als ik mijn platen van toen nu speel zijn ze eigenlijk heb ik geen last van vuil of krasjes.

 

Waar haal jij trouwens die 50 kg vandaan, het is per cm2 76 gr.

 

 

Ik denk alleen aan de platen die ik van Jerry kreeg. Veel ingedrukt stof.

 

Wanneer een plaat helemaal op 0,075 bar word aangezogen: 30x30x0,785x0,075= 53 kg.

 

Goed schoonhouden is inderdaad een eis.

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht het al, maar het blijft slecht 76 gr per cm2. 

Normaal zeg je bv X-aantal druk per cm2. Bij jou redenering zou ik 53 kg/cm2 onderdruk moeten genereren, maar dat blijft slecht 76gr/cm2 over gans de plaat ! Je kan dus druk niet vermenigvuldigen met het oppervlakte, want de druk blijft constant.

Stel dat je een zuignap neemt om bv een Mobiel aan je autoruit te bevestigen. Je creëert slechts een zeer lage onderdruk. Maar als je er aan trekt zal je, verhoudingsgewijs,  veel meer trekkracht moeten uitoefenen omdat je een zuigkracht hebt verdeelt over het oppervlakte. Stel je hebt een onderdruk van  0,1 bar en de diameter van de zuignap is 10cm , dan bekom je 5x5xPi x 0,1 bar/cm = 7,85kg trekkracht om de zuignap van de ruit te trekken.

Jij gata er van uit dat de druk vermeerderd, maar dat is niet het geval.

Ik ben niet fanatiek, als blijkt dat mijn platen stoffig worden leg ik er een mooie mat op 😉 

Edited by Gydotron
Link to comment
Share on other sites

Het gaat inderdaad om de aandrukkracht op de hele plaat. Aangenomen dat de hele plaat op onderdruk wordt getrokken. En dan geldt inderdaad wat je met je zuignap (bijna goed) uitrekent.

Het oppervlak van een cirkel is 1/4 pi x d x d. Dus 0,785x30x30= 706 cm2. Dit keer de onderdruk is dus 706x 0,075 = 53 kg. De onderdruk is dan inderdaad 75 gr/cm.

Maar omdat de plaat op de rubberringen wordt gedrukt, zal de druk daar hoger zijn. Op die plaats was de vuilindrukking bij de platen die ik had gekregen, dan ook het grootst. Omdat het toch wel unieke platen waren, begon ik dan maar bij het tweede nummer.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Gydotron said:

De onderdruk is constant ook aan de zijkanten van de plaat Hans, dat is zuivere fysica.

Mits de plaat overal op hetzelfde materiaal ligt wel. Maar de rubber wordt ingedrukt voordat de plaat iets anders raakt. Om die rubber in te drukken is meer kracht nodig. Anders zou het ook niet werken. Er is tenslotte aan afdichting nodig.

Link to comment
Share on other sites

Guido, ik heb in mijn werkzame leven veel met vacuüm gewerkt. Gloeilampen, vacuümpersen, vacuümheffers enz. Ook het effect van contactvlakken kwam daarbij om de hoek kijken. Wanneer de aftekening van een zuignap op een product b.v. zichtbaar wordt is dat niet altijd toelaatbaar.

 

Zie het zo: wanneer de plaat op de tafel gelegd wordt en je zet de pomp aan, dan wordt de plaat een klein beetje naar beneden getrokken. De rubber ring aan de rand wordt dus wat ingedrukt. Daardoor krijg je ter plaatse van de rubber rand een iets hogere druk dan daarnaast.

 

Wanneer de plaat het plateau niet zou raken en alleen op de rubber ring ligt, zal de kracht door het vacuüm uitgeoefend (minder dan die 53 kg dus) door die ring gedragen worden. Waarschijnlijk wordt de plaat wél op het plateau gedrukt en is dit alleen maar tijdens het aanzuigen. Maar daarna blijft de kracht op die ring wel bestaan.

Een zuignap werkt op verticale vlakken zo ook. Dat blijft niet hangen op het vacuüm, maar op de wrijving tussen rubber en product (of raam in geval van jouw TomTom).

 

Voor veel mensen is dat lastig te begrijpen. Zelfs voor mensen uit de vacuümheftechniek ik dit eens moeten aantonen. Wanneer een dakelement van 16 x 4m met zuignappen gekeerd moet worden, is het wel handig dat dit blijft hangen.

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Roots said:

Het gaat om de druk per vierkante centimeter Hans...Er gaat echt geen 53kg zitten op dat stofje.

Gelukkig niet, maar ik probeer uit te leggen dat de druk op die rubber ring veel hoger dan de vacuüm onderdruk kan zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...