Jump to content

Welke koptelefoon en of versterker


hansko
 Share

Recommended Posts

Welke hoofdtelefoon het ook wordt, het is wel raadzaam er een specifieke hoofdtelefoon-versterker bij te gebruiken.
De hoofdtelefoon-driver in de AT speler is namelijk gewoon een opampje, dat nu eenmal beperkt is in stroom- en spanningslevering.
Bijvoorbeeld Schiitt maakt fraaie versterkertjes, eventueel met een buis in de voortrap, voor alleszins redelijk geld.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Lelijk zeg, die elektrostatische hoofdtelefoons 🙄 Net als dat spul van Unison research. Getver.... dat hout ,het  ziet er niet uit Hans, wat een technische "blabla" verder.  Hans voor een paar honderd € heb je al een zeer goede hoofdtelefoon + versterker al dan niet met een buis. Met de rest kun je m.i. aardige dingen doen.  B.v. een dac kopen, die musici natuurlijk vinden klinken. En niet zo'n delta sigma ding. Hoewel sommige... Of lekker  met  het gezin/familie naar Texel "uitwaaien" ... zodra wanneer we weer mogen. Er zijn leukere dingen dan audio.   Have fun  🙂

Hoi Jack, smaken verschillen. De Unison research kan ook gewoon in zwart worden uitgevoerd. Ik vind dat hout ook niet mooi. Uitwaaien doen we regelmatig en blijven we doen regelmatig ook na aanschaf. Don't worry. Wat is eigenlijk een "delta sigma ding". Techniek is niet mijn ding, dus aub leg het simpel uit.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, KT88 said:

Welke hoofdtelefoon het ook wordt, het is wel raadzaam er een specifieke hoofdtelefoon-versterker bij te gebruiken.
De hoofdtelefoon-driver in de AT speler is namelijk gewoon een opampje, dat nu eenmal beperkt is in stroom- en spanningslevering.
Bijvoorbeeld Schiitt maakt fraaie versterkertjes, eventueel met een buis in de voortrap, voor alleszins redelijk geld.

Dank voor je advies van iemand die de AT als zijn broekzak kent. De plus is door jou gedaan en zelfs nog wat meer. 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Hans, het is simpel: bij delta sigma wordt de data in stukjes verdeeld en dan van analoog naar digitaal omgezet.  B.v. met 4bits te gelijk een CD is 16 bit dus daarvoor moeten elke keer 4x4bits achter elkaar  omgezet worden van digitaal naar analoog.  Bij multibit worden alle 16 bits in één keer omgezet. 

Delta sigma heeft als voordeel minder vervorming. Multibit, vinden velen natuurlijker klinken omdat de tijd exact klopt, net als met een LP. Maar heeft wat meer vervorming net als een LP.

 

Welke DAC je kiest is minder belangrijk  als je enkel CD's (16bit) gaat afspelen eentje met een échte resolutie van 16...17bits is dan ruim voldoende.

Wat belangrijker is is je CD-speler. Die Astin Trew is een mooi ding maar heeft niet het eeuwige leven.  Ik meen dat je die in 2011 op de Hear dag  ook al had.  Zover mij bekent zijn loopwerken daarvoor niet meer leverbaar. Dus de 1e stap lijkt me een nieuw CD-loopwerk. En ook dat hoeft dankzij moderne electronica geen hoofdprijs te kosten. 

 

Vraagje welke hoofdtelefoon gebruik je nu?  en 2 je bent van harte welkom om het verschil te horen tussen delta sigma en multibit via een hoofdtelefoon. 

Je mag het zelfs meenemen en thuis op je gemak proberen, ik kan wel even zonder....🙋‍♂️

  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tubejack said:

Hoi Hans, het is simpel: bij delta sigma wordt de data in stukjes verdeeld en dan van analoog naar digitaal omgezet.  B.v. met 4bits te gelijk een CD is 16 bit dus daarvoor moeten elke keer 4x4bits achter elkaar  omgezet worden van digitaal naar analoog.  Bij multibit worden alle 16 bits in één keer omgezet. 

Delta sigma heeft als voordeel minder vervorming. Multibit, vinden velen natuurlijker klinken omdat de tijd exact klopt, net als met een LP. Maar heeft wat meer vervorming net als een LP.

 

Welke DAC je kiest is minder belangrijk  als je enkel CD's (16bit) gaat afspelen eentje met een échte resolutie van 16...17bits is dan ruim voldoende.

Wat belangrijker is is je CD-speler. Die Astin Trew is een mooi ding maar heeft niet het eeuwige leven.  Ik meen dat je die in 2011 op de Hear dag  ook al had.  Zover mij bekent zijn loopwerken daarvoor niet meer leverbaar. Dus de 1e stap lijkt me een nieuw CD-loopwerk. En ook dat hoeft dankzij moderne electronica geen hoofdprijs te kosten. 

 

Vraagje welke hoofdtelefoon gebruik je nu?  en 2 je bent van harte welkom om het verschil te horen tussen delta sigma en multibit via een hoofdtelefoon. 

Je mag het zelfs meenemen en thuis op je gemak proberen, ik kan wel even zonder....🙋‍♂️

  

Je bent een super vent Jack. Een hoofdtelefoon heb ik helemaal nog niet. De AT heb ik al een tijdje inderdaad. Weet niet hoelang. KT88 heeft hem nog geupgrade. Toen has ik hem een jaartje. 

Je zegt eigenlijk koop een versterker met Dac dan kan ik tzt als de AT het begeeft naar een loopwerk kijken. Of streamen.... BRRRRR. 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Tubejack said:

Dus de 1e stap lijkt me een nieuw CD-loopwerk.

Dat snap ik niet. Waarom investeren waar het (nog) niet nodig is? Stel dat de CD speler binnen een jaar of twee, drie kapot gaat. Er zijn nog voldoende kwaliteitsmodellen nieuw verkrijgbaar. Als dat over xyz jaar niet meer zo is dan zijn er zat andere alternatieven. Optische loopwerken zullen nog heel erg lang gebouwd worden. DAC's zijn er te kust en te keur.

 

Wat vergelijken van DAC's betreft, ik ben nog nooit een DAC (of printplaat) tegen gekomen waar je alleen de DAC chip kunt uitwisselen tegen elk ander model. Je luistert dus ook altijd naar wat er in de periferie zit. Bovendien, je koopt een geheel, niet een losse chip.

 

Als Stax in het hoofd zit is de keus beperkt in versterking en uitvoering. Lekker overzichtelijk.

 

Als het geen Stax is, mogelijkheden te over (ieder heeft zijn favorieten). Wel zou ik er ook met een half oog naar blijven kijken of de versterker meerdere analoge en/of digitale ingangen heeft. Mocht je ooit willen s t r e a m e n, of gewoon voor een ouderwetse tuner.

 

(Wat ik persoonlijk erg jammer vindt is dat er geen versterker met een "send/return" ofwel "tape loop" te vinden is)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, hansko said:

Je bent een super vent Jack. Een hoofdtelefoon heb ik helemaal nog niet. De AT heb ik al een tijdje inderdaad. Weet niet hoelang. KT88 heeft hem nog geupgrade. Toen has ik hem een jaartje. 

Je zegt eigenlijk koop een versterker met Dac dan kan ik tzt als de AT het begeeft naar een loopwerk kijken. Of streamen.... BRRRRR. 

In 2011 bij Klaas Freenstra had je hem al.  En 2, dat zeg ik niet. Je kunt ook een losse hoofdtelefoon versterker kopen, een losse dac en een los loopwerk. Dan hoef je zo min mogelijk compromissen te sluiten. Je kunt ook nog even wachten totdat de Astin Trew de geest geeft. Tegenwoordig gaan de meeste betaalbare loopwerken een jaar of 10 mee. Dus wat let je? om alvast zoiets te vinden?  Niets toch? 🙋‍♂️

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Seed7 said:

Als Stax in het hoofd zit is de keus beperkt in versterking en uitvoering. Lekker overzichtelijk.

Stax zit inderdaad in mijn hoofd. Maar dat komt omdat ik vroeger een Stax had. Vanmiddag luisteren naar wat anders en volgende week naar een Stax. Er zijn toch nog wel veel winkels die met de corona regels de mogelijkheden bieden te luisteren. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, hansko said:

Stax zit inderdaad in mijn hoofd. Maar dat komt omdat ik vroeger een Stax had. Vanmiddag luisteren naar wat anders en volgende week naar een Stax. Er zijn toch nog wel veel winkels die met de corona regels de mogelijkheden bieden te luisteren. 

Ik zou zelf, ook naar een paar goede dynamische luisteren.  Maar waar luister je dan eigenlijk naar? 🤔

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Tubejack said:

Je kunt ook nog even wachten totdat de Astin Trew de geest geeft. Tegenwoordig gaan de meeste betaalbare loopwerken een jaar of 10 mee. Dus wat let je? om alvast zoiets te vinden?  Niets toch? 🙋‍♂️

 

Deze Astin Trew beschikt over een uitstekende DAC-sectie, een uitgeplozen analoge uitgangstrap (halfgeleiders en buizen) waarvan ook de hoofdtelefoon-uitgang profiteert, en een zeer stabiele, krachtige voeding.
Daar is echt over nagedacht, en met daarbij gevoegd de modificaties heb je een kwaliteit verkregen die zelfs heden ten dage niet zo snel bereikt wordt.
Inderdaad jammer dat het loopwerk van plastic is; aan de andere kant is dat qua uitlezing een bewezen kwaliteitsproduct van Philips, namelijk de CDM12.4.
Dit loopwerk is nog gewoon verkrijgbaar, als imitatie maar zelfs ook nog als origineel Philips sparepart.
Aangezien de speler verder zeer degelijk gebouwd en het loopwerkje feitelijk het enige slijtage-onderdeel is, zou mijn keuze zijn om een reserve-loopwerkje te kopen en fijn verder te spelen met de AT3500.
Zeker als je een grote hoeveelheid CD's hebt.
 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, hansko said:

Stax zit inderdaad in mijn hoofd. Maar dat komt omdat ik vroeger een Stax had. Vanmiddag luisteren naar wat anders en volgende week naar een Stax. Er zijn toch nog wel veel winkels die met de corona regels de mogelijkheden bieden te luisteren. 

 

Stax = Stax en dan is er de rest. Het is in vele opzichten altijd een buitenbeentje geweest. Lifestyle?

 

Dan zijn er de (sub)topmodellen van de klassiekers, Fostex, Audio Technica, AKG, Sony, Sennheiser, Beyer Dynamic etc. (mijn persoonlijke voorkeur, open, dynamisch, AKG, de 712PRO). Een ander klassiek buitenbeentje, Grado.

 

De hoeveelheid 'nieuwe' aanbieders lijkt wel exponentieel te stijgen. Gevolg meer marketing, meer 'onzin', heel weinig nieuws. Maar ook 'oude namen stappen in b.v. Neumann.

 

Er is niet veel keus als je een andere electrostaat zoekt dan Stax , b.v. Kaldas. Shure heeft een in-ear electrostaat.

 

Er zijn ineens heel wat aanbieders van magnetostaten. Velen spelen leentjebuur bij Fostex die hiervoor toch wel de basis hebben gelegd. In een aantal gevallen zijn het gewoon gemodificeerde Fostex koptelefoons.

 

Echte bandjes, Raal. Volgt eigenlijk het concept van de AKG K1000 maar dan niet met dynamische drivers maar met bandjes.

Link to comment
Share on other sites

Voor iets over de €200 heb je de AKG Pro712. Dat is ongehoorde (!) value for money. Voor heel goed luisteren heb je daaraan dik voldoende. Van wat je uitspaart op een STAX kun je een of zelfs twee weken op vakantie of iedereen op de Fat Bob Party compleet dronken voeren met champagne.  Misschien dat je de vouwen in de broek van de dirigent niet zo goed hoort maar is dat relevant? Gewicht en draagcomfort zijn doorslaggevende factoren.

Das Bessere ist der Feind des Guten! There is no substitute for common sense.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Voor iets over de €200 heb je de AKG Pro712. Dat is ongehoorde (!) value for money. Voor heel goed luisteren heb je daaraan dik voldoende. Van wat je uitspaart op een STAX kun je een of zelfs twee weken op vakantie of iedereen op de Fat Bob Party compleet dronken voeren met champagne.  Misschien dat je de vouwen in de broek van de dirigent niet zo goed hoort maar is dat relevant? Gewicht en draagcomfort zijn doorslaggevende factoren.

Das Bessere ist der Feind des Guten! There is no substitute for common sense.

 

Kom je met een cavaatje ook? 

Link to comment
Share on other sites

Vandaag op bezoek geweest bij Headphone Auditions, Utrechtsestraat, Amsterdam. Zit boven een winkel van Concerto Audio. Bij de platenzaak even verderop kwam ik wekelijks om leuke 2e hands elpees op te snorren. Is nog steeds een grote uitstekende muziekdrager tent. 

Deze hoofdtelefoonwinkel zit in het hoge segment. Een aantal combinaties beluisterd. De Hedd (Heddphone) viel direct af. Te zwaar (je hoofd valt om na een halfuurtje luisteren) en ook de klank viel tegen. Matige definitie, ruimtelijkheid ook niet top. Zeker in vergelijking met de Hifiman Arya. Volgens de eigenaar de beste koptelefoon in zijn prijsklasse en verslaat de meeste nog duurdere exemplaren. Beluisterd in combinatie met diverse versterkers. De Unison Research klonk goed, maar de Fezz Audio Lupi (ook buizen) was beter. Meer definitie en controle. Maar de beste Hoofdtelefoonversterker was de Burson soloist 3x performance (1400 euro). Geen buizen.  Mooie combinatie met de Hifiman Arya. Maar is het 3000 euro waard? 

Ik vind van niet. Natuurlijk moet ik weer wennen aan het luisteren met koptelefoon na 15 jaar luisteren naar een "gewone set" Maar de Stax van vroeger kwam steeds in mijn hoofd, maar toen had mijn set niet dat niveau van de laatste jaren. 

Morgen luisteren naar de Stax. Kijken of de impact nog steeds zo is als ik me kan herinneren van vroeger. Zo niet, dan de veel goedkopere suggesties van Tubejack, Seed7, Mumsoft en Kraus eens beoordelen. 

Het betreft een occasion van 7 jaar oud, maar volgens de winkeleigenaar zou deze set ook als demo verkocht kunnen worden. Het is de opvolger van de Stax set die ik vroeger had.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, KT88 said:

aan de andere kant is dat qua uitlezing een bewezen kwaliteitsproduct van Philips, namelijk de CDM12.4.

Waar zou ik dit loopwerk (als reserve) kunnen kopen. Zie op Ebay veel staan, maar kan niet beoordelen of het wat is. Prijzen lopen ook nogal uiteen. Alsvast bedankt voor het advies

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hansko said:

Waar zou ik dit loopwerk (als reserve) kunnen kopen. Zie op Ebay veel staan, maar kan niet beoordelen of het wat is. Prijzen lopen ook nogal uiteen. Alsvast bedankt voor het advies

Een kloon loopwerk moet je zo te lezen niet hebben 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hansko said:

Maar de Stax van vroeger kwam steeds in mijn hoofd...
 

Dat blijft er uiteindelijk maar één mogelijkheid over...
Als het andere zal uiteindelijk tegenvallen, ook al was het lekker voordelig.
De keus is dus vrij eenvoudig😜

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hansko said:

Vandaag op bezoek geweest bij Headphone Auditions, Utrechtsestraat, Amsterdam. Zit boven een winkel van Concerto Audio. 


Ik dacht dat we in een lockdown zaten. Lastig allemaal.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, carl said:

Ik dacht dat we in een lockdown zaten. Lastig allemaal.

Het was een privé sessie . Winkel was gesloten. 1 bezoeker en mondkapje op en anderhalve meter afstand. Niets aan de hand zo. Waarom zou dit niet mogen?  En muziek op niveau luisteren is toch eerste levensbehoefte.

 

Verder op in de Utrechtse straat stond politie de bezoekers te  regelen van een coffeeshop. Blijkbaar is hasj ook een eerste levensbehoefte.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

De slijters zijn toch ook open ;)

De vinologen hebben de macht in NL. 🍷

Of zijn het de virologen? (het glaasje wijn kan trouwens bij allebei.)

Edited by hansko
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, hansko said:

Natuurlijk moet ik weer wennen aan het luisteren met koptelefoon na 15 jaar luisteren naar een "gewone set" Maar de Stax van vroeger kwam steeds in mijn hoofd, maar toen had mijn set niet dat niveau van de laatste jaren. 

Morgen luisteren naar de Stax. Kijken of de impact nog steeds zo is als ik me kan herinneren van vroeger. Zo niet, dan de veel goedkopere suggesties van Tubejack, Seed7, Mumsoft en Kraus eens beoordelen. 

Het betreft een occasion van 7 jaar oud, maar volgens de winkeleigenaar zou deze set ook als demo verkocht kunnen worden. Het is de opvolger van de Stax set die ik vroeger had.

 

Ben zelf een liefhebber van Sennheiser, maar toen die mooie HD 414 volkomen verteerde oorkussens had, en je die niet meer als onderdeel kon aanschaffen ben ik overgegaan op weer een Sennheiser voor onderweg, de HD 231G

Die heb ik nog steeds, maar ben nu erg weinig onderweg, en op de fiets geniet je voor niets, dan gebruik ik hem niet. Die little Country is een headphone AMP, dus iets anders,

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, hansko said:

Het was een privé sessie . 


“ Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen” Hans. Ik heb er alle vertrouwen in dat je voorzichtig bent geweest 😄

 

Ik denk trouwens dat die Stax een uitmuntende aankoop zal zijn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...