Jump to content

Mono afspelen.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Garrard hf4 monomaster platenspeler uit de jaren 50tig gekocht.

Model zoals in de link.

https://audiogold.co.uk/product/garrard-4hf/

Het lijkt mij leuk om een monospeler in de set te hebben.
Na door mijn verzameling gestruint te hebben vond ik 14 mono afspeelbare lp's waaronder 3 echte mono lp's.

Nieuwe  heruitgebrachte mono lp's zijn nog redelijk verkrijgbaar.
Heb je daar een echte monoversterker voor nodig of kan dat ook met een stereoversterker waar een monoknop op zit.
 



 

Link to comment
Share on other sites

Hoe wil je afspelen? Over een of twee luidsprekers?

 

Voor twee speakers heb je geen mono knop nodig, je stuurt het zelfde signaal naar beide kanalen.

 

Voor een speaker heb je geen mono knop nodig, je hebt maar een kanaal.

 

Je kunt natuurlijk ook een kanaal van een stereo versterker gebruiken voor een enkele luidspreker.

 

De mono-knop voegt het linker en rechter stereo signaal samen tot mono en speelt het dan over beide kanalen af.

 

Zelfs als je met twee luidsprekers wilt spelen is een enkele monoversterker genoeg. Twee versterkers kan weer onderlinge verschillen geven. Een stereo versterker in brug kan natuurlijk ook.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Mijn elektrostaten zijn breedbandéénwegsystemen. Ze gaan tot ruim 22 kHz in het hoog. Je kunt mono weergeven door maar ééntje aan te sluiten en aan te sturen, of door een gelijk signaal door links en rechts van een stereosysteem te sturen, dan staat het geluid pal in het midden.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Hans van Liempd said:

één luidspreker.

Met een klassieker: https://www.visaton.de/en/products/fullrange-systems/bg-20-8-ohm  op een plankje. ca.E 30.-

 

En je kunt natuurlijk gaten in de surround en spider knippen, die voegen toch niet veel toe in een plankje. Zolang de spreekspoel niet gaat schuren.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Mono klinkt natuurlijk het best via één luidspreker. En dan eentje die het hele bereik in zijn eentje kan (breedband). Dus ook geen meerwegsystemen. Geen faseproblemen minder reflecties enz.

 

Radio-luisteren_1.jpg

 

 

Mooi plaatje,ik heb ook een radiomeubel gehad met dezelfde platenspeler AG 1000 wisselaar,daar draaide ik 78 toeren platen op.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Bloom said:

Mijn elektrostaten zijn breedbandéénwegsystemen. Ze gaan tot ruim 22 kHz in het hoog. Je kunt mono weergeven door maar ééntje aan te sluiten en aan te sturen, of door een gelijk signaal door links en rechts van een stereosysteem te sturen, dan staat het geluid pal in het midden.

Ik heb in het verleden de Quad esl gehad,die klinken heel mooi,maar ik vond ze niet zo bedrijfszeker. tot 2x toe liet er een membraam los.  Ik kreeg het wel weer gelijmt maar heb ze toch maar verkocht.

Link to comment
Share on other sites

Zelf ben ik nooit een fan geweest van Quad ESL's. Onvoldoende dynamiek, onvoldoende zorg bij de montage, flink gekleurd middengebied, noem maar op.

Mijn elektrostaten heb ik in 2002 tweedehands aangekocht, in 2005 gereviseerd en in 2007 gemodificeerd. Ze hebben altijd probleemloos gespeeld. Ik heb wel een trafo in een van de speakers doorgebrand gekregen (zou wel niet weten hoe, ik overstuur ze zeker niet), dus dat moet nog hersteld worden maar door Corona kan dat nu niet. Maar omdat ik een reservepaar in huis heb, kon ik gewoon de speakers wisselen en verderspelen. Qua bedrijfszekerheid vind ik dat in elk geval erg hoog.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bloom said:

Zelf ben ik nooit een fan geweest van Quad ESL's. Onvoldoende dynamiek, onvoldoende zorg bij de montage, flink gekleurd middengebied, noem maar op.


Ik vond die gereviseerde ESL 63 van Theo Wubbolts bij het vergelijk met de Blumenhofers met Harmonizers en God weet wat nog meer anders zeer goed meekomen en voor veel minder geld.

Link to comment
Share on other sites

Fijn voor je. Ik heb een andere ervaring met Quad. Zodra het weer mag, ben je van harte welkom om eens bij mij te komen luisteren naar hoe het klinkt. Breng vooral je eigen favoriete muziek mee (tenzij ik die ook al heb, dan hoeft dat niet).

Link to comment
Share on other sites

Ik wil zeker niet zeggen dat iets anders niet beter is Bloom. Ik zeg alleen maar dat het nog steeds een zeer goede LS is. Ook bij een vriend bij mij klinken ze zeer goed en bij Jerry een paar jaar geleden nog beter. 
 

Ik wil best een keer langs komen na de Corona. Vinyl zal ik maar niet meenemen😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vinyl kan ik inderdaad niet afspelen, ik heb geen platenspeler in huis. Cd's of nog makkelijker flac files op een usb-stick of zoiets.

Link to comment
Share on other sites

Ik had in de jaren '70 en '80 een vinylcollectie van zo'n 700 platen opgebouwd. Die zijn in 1986 bij een huisbrand volledig tot gesmolten plastic herleid, inclusief alle hifi-apparatuur die ik toen had. Omdat ik volledig opnieuw moest beginnen en ik niet lang daarvoor een demonstratie van de eerste cd-speler had bijgewoond die m'n mond compleet deed openvallen van geweldigheid, ben ik volledig voor cd gegaan en daar heb ik nooit spijt van gehad. Zodra de bijzonder idiote "loudness wars" begonnen heb ik steeds minder popmuziek en steeds meer klassiek gekocht en als ik tegenwoordig in popmuziek geïnteresseerd ben kijk ik eerst het dynamisch bereik na en als dat weer eens gekapotgecomprimeerd is zoek ik naar een vinylrip. Dus kan ik nog altijd zonder platenspeler.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben iemand die begin jaren 80 al vroeg een Philips CD 100 heb gekocht en daarna een Micromega en een Meridian. Ben daar toch wel op teruggekomen want ik speelde gewoonweg minder. Maar nu ben ik redelijk tevreden Bloom. 

Link to comment
Share on other sites

Hier gelukkig nooit een brand gehad, en alle platen zijn nog aanwezig. CD's ook, maar die zijn allemaal op de harde schijf gezet, omdat dat een mooier medium is voor muziekweergave. Misschien niet voor LP, maar zeker wel voor CD.

Solly, off-topic

Link to comment
Share on other sites

De cd speler draait hier weinig.
De draaitafels wel.
Tegenwoordig luister ik ook wel naar Spotify,wel lekker luisteren naar de zelf samengestelde lijsten.

Maar goed,nu zoeken naar mooie mono lp's,maar ik heb geen haast.

Ik zal Cock eens tips vragen,ik vind niet alles mooi.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Wat ik leuk vind aan streamen is, dat als ik een recensie in een blad of ook hier op het forum lees dat ik dan die muziek kan uitproberen. Soms blijf ik er dan aan plakken. Voor mij is het een ondersteunend medium.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carl said:

Wat ik leuk vind aan streamen is, dat als ik een recensie in een blad of ook hier op het forum lees dat ik dan die muziek kan uitproberen. Soms blijf ik er dan aan plakken. Voor mij is het een ondersteunend medium.

Daarvoor hoef je niet te streamen. Veel is ook op Youtube te vinden en op Allmusic.com.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Ove Rickland said:

Daarvoor hoef je niet te streamen. Veel is ook op Youtube te vinden en op Allmusic.com.

 

ik heb twee installaties. Dat streamen doe ik meestal beneden Ove. Lekker op de bank met een boekje erbij. 

Link to comment
Share on other sites

Mono is mono,dus geen mono over twee luidsprekers maar over 1.

Het klinkt lekker en ruimtelijk.
Het Crystal element heeft een hoge output,ik hoef de volumeknop maar heel weinig open te draaien.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...