Jump to content

Nieuwe luidsprekerkabels.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

21 hours ago, Roots said:

😆

Trouwens veel succes met dat uitgloeien!

 

Wie heeft het over uitgloeien?

 

Koper rekristalliseert bij 120 grd C. Teflon en tinsoldeer kunnen daar wel tegen.

Maar wanneer je lang genoeg wacht, gebeurd dat op kamertemperatuur ook. dat heet dan: polygonisatie.

Link to comment
Share on other sites

On 1/10/2021 at 3:25 PM, Hans van Liempd said:

2. de spanningen in het draad moeten ingespeeld of uitgegloeid worden.

Jij Hans🙂

Als koper door veroudering hard is geworden kan je het uitgloeien, eventjes roodgloeiend stoken dat is die weer zacht en soepel.

 

Trouwens ik heb ooit eens Siltech FT12 kabels gehad, van die massieve zilveren strippen. Die moest je met respect behandelen en zo weinig mogelijk buigen omdat je anders de structuur van het zilver veranderd.....De oplossing was toen om ze een half uurtje in de oven te leggen op 230 graden. Dan waren ze weer als nieuw, behalve de kleur van de mantel😄

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Roots said:

Dan waren ze weer als nieuw, behalve de kleur van de mantel

In een heel verleden daar proefjes mee gedaan op de UT voor posters. Strips aluminium verwarmen tot net onder het smeltpunt, ze dan zeer langzaam laten afkoelen. Op deze strips vervolgens krachten uitoefenen en dan terug in de oven bij een lagere temperatuur. Welke weet ik niet meer. Na een week (of wat) weer uit de oven. Afhankelijk van de uitgeoefende kracht kreeg je meer of minder kristalgroei. Meer kracht, meer kleine kristallen. Hogere temperatuur ik dacht grotere kristallen. De strips waren voor de krachten werden uitgeoefend nabij monokristallijn.

Aluminiumkristallen zijn mooi grof van structuur, dus fotograferen onder een scherende lichtinval liet mooi de grootte en variatie in oriëntatie zien.

Kortom, ik zou nooit zomaar iets in een oven stoppen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Roots said:

Jij Hans🙂

Als koper door veroudering hard is geworden kan je het uitgloeien, eventjes roodgloeiend stoken dat is die weer zacht en soepel.

 

Trouwens ik heb ooit eens Siltech FT12 kabels gehad, van die massieve zilveren strippen. Die moest je met respect behandelen en zo weinig mogelijk buigen omdat je anders de structuur van het zilver veranderd.....De oplossing was toen om ze een half uurtje in de oven te leggen op 230 graden. Dan waren ze weer als nieuw, behalve de kleur van de mantel😄

 

Dat is waar, ik bedoelde dus rekristalliseren. Dan herstellen de kristallen zich weer naar een spanningsarme toestand en kan op een veel lagere temperatuur.. Dat is, wat jij met de Siltech kabels hebt gedaan. Zilver rekristaliseert kennelijk op een iets hogere temperatuur.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Seed7 said:

In een heel verleden daar proefjes mee gedaan op de UT voor posters. Strips aluminium verwarmen tot net onder het smeltpunt, ze dan zeer langzaam laten afkoelen. Op deze strips vervolgens krachten uitoefenen en dan terug in de oven bij een lagere temperatuur. Welke weet ik niet meer. Na een week (of wat) weer uit de oven. Afhankelijk van de uitgeoefende kracht kreeg je meer of minder kristalgroei. Meer kracht, meer kleine kristallen. Hogere temperatuur ik dacht grotere kristallen. De strips waren voor de krachten werden uitgeoefend nabij monokristallijn.

Aluminiumkristallen zijn mooi grof van structuur, dus fotograferen onder een scherende lichtinval liet mooi de grootte en variatie in oriëntatie zien.

Kortom, ik zou nooit zomaar iets in een oven stoppen.

Aluminium is lastig betreffende warmtebehandelingen. Voor Koper en Zilver ligt dat anders meer voorspelbaar.

 

Wanneer je materiaal koud gaat vervormen krijg je kleinere kristallen, waardoor het materiaal harder en sterker wordt. Het materiaal zit dan vol mechanische spanningen Door gloeien kun je de kristallen snel weer laten groeien zodat het materiaal weer zacht wordt. Rekristalliseren kan op veel lagere temperaturen (bij aluminium zelfs al op 80 grd C). Hierdoor neemt het materiaal weer de kristalvorm van voor de koud vervorming aan en verdwijnen de spanningen. de eigenschappen van het materiaal blijven verder wel gelijk.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Roots said:

Jij zou je kabels inderdaad kunnen rekristalliseren, vooral omdat de mantel van Teflon is.....Leuk experiment!🙂

 

Ach.. het probleem is nu opgelost, kennelijk valt het dus wel mee met de klankverandering door koud vervormen.  Alhoewel ik wel verschillen hoor tijdens de eerste maanden van het gebruik van de door mij gemaakte nieuwe kabels. Dat rekristalliseren gebeurt ook op kamertemperatuur, maar heeeeel langzaam. Het zou een verklaring voor het ïnspeeleffect" bij kabels kunnen zijn.

 

In de begintijd van Siltech werden de zilveren kabels altijd "gebakken". Gewoon in de oven in de keuken.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, thingman said:

 

Juist, die!

Trafodraad met schellak voor een prijs die klopt.

Maar dan heb je één dikke ader. Er zijn mensen die dat niet goed vinden. Die acht ik erg hoog.  Daar heb ik dus naar geluisterd en heb nu 2500 van die geïsoleerde adertjes per geleider. Ik ben daar dik tevreden mee. Maar heb die Anti Cable nog nooit gehoord, dus kan daar niet over oordelen. 
groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, leobus said:

Maar dan heb je één dikke ader. Er zijn mensen die dat niet goed vinden. Die acht ik erg hoog.  Daar heb ik dus naar geluisterd en heb nu 2500 van die geïsoleerde adertjes per geleider. Ik ben daar dik tevreden mee. Maar heb die Anti Cable nog nooit gehoord, dus kan daar niet over oordelen. 
groet,

Leobus

Je kunt ook meerdere dunne gelakte draden nemen die een streng vormen.

Ik heb de Anticable wel al eens beluisterd en ik was er niet van onder de indruk. Ik gebruik echter wel trafodraad om verbindingen te maken 

pass_pearl-3-1024x683.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 1/10/2021 at 3:25 PM, Hans van Liempd said:

De nieuwe kabels heb ik gemaakt van draad wat ik ooit van Ruud kreeg. 

Geef ook geen rommel weg Hans.

Had je misschien eerder moeten proberen het ligt tenslotte al een tijdje bij je.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Ruud said:

Geef ook geen rommel weg Hans.

Had je misschien eerder moeten proberen het ligt tenslotte al een tijdje bij je.

 

Dat heb ik eerder ook gedaan, maar later kwam ik aan draad wat nog iets dunner was. Ik ging er vanuit dat dit ook Teflon geïsoleerd was, maar na de ervaring bij Hansko, bleek dit niet zo te zijn. Met dunner draad kan ik een fijnere vlecht maken. Dit is dan weer gevoelig voor HF.

 

Toen ik iets langere kabels wou vlechten, bedacht ik dat er waarschijnlijk nog genoeg draad voor de korte draden op de rollen zat. Van de volle rollen die ik ooit van je kreeg, was al veel gebruikt. Ik heb er o.a. ook netkabels van gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En toch... heb ik de teflonkabels er weer tussenuit gehaald. Ik had de laatste week minder plezier in het muziek luisteren en dacht... even terug naar de oud situatie.

 

Ik heb daarvoor de oude kabels iets verlengd. Aan de ene kant was de rode draad lang genoeg, aan de andere kant de zwarte. Omdat de luidsprekeraansluiting op de versterker en luidsprekers naast elkaar zitten, maar wel omgekeerd. Dus op de versterkers rood links en op de luidsprekers rechts. Ik heb dus bij een kabel de zwarte eindjes 4 cm langer gemaakt en bij de andere de rode. Nu past het precies, zonder dat de boel gespannen staat.

 

En nu speelt het weer als "vanouds". Bijna dan, de interlinks tussen voor- en eindversterker zijn nu iets korter en ook ontdaan van hun jasje en in een katoenen veter getrokken.

 

Nu maar eerst een tijd luisteren voordat ik weer conclusies ga trekken. Mocht het niet uitmaken, dan kan ik de teflon interlinks er zo weer tussen zetten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...