Jump to content

Restauratie KEF Reference 104/2


kappa7
 Share

Recommended Posts

Ik zit nu te luisteren naar 2 verschillende speakers een met de originele T33 tweeter en de ander met de audax.

Verschil is heel klein maar de audax klinkt wat verfijnder en heeft een sluit beter aan op de mid speakers.

Ik ga de andere dus ook nog vervangen.

De audax is merkbaar de betere tweeter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Afgelopen dinsdag is Leo van het zelfbouw audio forum bij mij thuis geweest om de speaker te meten.

Ik wilde graag weten wat de nieuwe Audax tweeter nu in de KEFs doen.

Het zelf meten lukte me nog niet zo en heb dus hulp gekregen.

Leo heeft daar mooi verslag van gemaakt op Zelfbouwaudo.nl en daar goed bij aangegeven wat de metingen nu inhouden.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=29426&start=400#p2003609

Om vast een idee te krijgen van hoe er gemeten is hier onder even een foto van de meet opstelling.

ZJCgf6l.jpg 

Hier uit is naar voor gekomen dat de originele KEF T33 tweeters niet meer doen wat deze horen te doen.

De Audax tweeters iets harder spelen als de T33 en dat de boel iets getemperd moet worden.

Dat is simpel op te lossen met 2 weerstandjes die de boel wat mooier aanlaten sluiten.

Verder nog speaker doek besteld zo dat ook het gril netjes kan worden hersteld, De gril maakt deel uit van het afstraal gedrag en je moet ze eigenlijk met gril beluisteren.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Wat ruisen valt erg mee in de overlast.

Kans dat ze het niet eens gehoord hebben.

En anders ach de stofzuiger en decoupeerzaag maakt meer herrie.

Bij gebrek aan een dode ruimte is buiten meten het beste alternatief als je tenminste niet een te luidruchtige omgeving hebt.

We hebben wel wat last van de vogels gehad maar dat was het dan ook wel.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zit nu voor het eerst echt naar de Kef 104/2 te luisteren en ik moet zeggen ze zijn erg goed geworden.

Het vervangen van de tweeters heeft de speaker weer helemaal terug gebracht en hoewel ik het origineel ooit wel gehoord heb is dat natuurlijk lastig te beoordelen.

Misschien doet deze tweeter het stiekum nog wel wat mooier in deze speaker.

Ik denk nog wel dat de tweeter iets gedempt mag worden.

Deze is nu al terug gebracht met 2.5dB en zou mogelijk naar 4 mogen maar ik ga hier eerst maar eens goed naar luisteren.

Link to comment
Share on other sites

On 6/5/2021 at 7:47 PM, kappa7 said:

Ik zit nu voor het eerst echt naar de Kef 104/2 te luisteren en ik moet zeggen ze zijn erg goed geworden.

Het vervangen van de tweeters heeft de speaker weer helemaal terug gebracht en hoewel ik het origineel ooit wel gehoord heb is dat natuurlijk lastig te beoordelen.

Misschien doet deze tweeter het stiekum nog wel wat mooier in deze speaker.

Ik denk nog wel dat de tweeter iets gedempt mag worden.

Deze is nu al terug gebracht met 2.5dB en zou mogelijk naar 4 mogen maar ik ga hier eerst maar eens goed naar luisteren.

Geef dan uiteindelijk toch een voldaan gevoel als je iets zelf gemaakt/ restaureert of repareert hebt. Ik ken het gevoel.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

De vraag is wie deze rat race gaat winnen: Magnepan of Kef. 

Dat is nog even de vraag.

Beide hebben zo hun sterke en wat mindere punten.

Toch is de Kef op dit moment nog niet waar hij moet wezen.

De nieuwe tweeter is nog wat te luid ten opzichte van de rest dus die moet nog iets meer worden getemperd.

Dat gaat nog wel goed komen.

Ik heb de meetmicrofoon vandaag weg gestuurd om te laten kalibreren zo dat ik wat meer kan zien hoeveel de aanpassing moet zijn.

Wel is het zo dat ik de Magnapan ondertussen wel gehoord heb en het wel tijd wordt voor iets nieuws.

Het mag best wat dynamischer worden en dat is wat de kef wel kan.

Ondertussen laat ik de speakers lekker inspelen zo dat als de microfoon terug komt dat geen issue meer kan zijn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Geef dan uiteindelijk toch een voldaan gevoel als je iets zelf gemaakt/ restaureert of repareert hebt. Ik ken het gevoel.

Zeker, Nog wel even de puntjes op de i zetten maar het klinkt al veel belovend.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag maar verder gegaan met de speaker doeken.

Normaal wil je die niet voor je speakers hebben maar in het geval van de Kef 104/2 is dat toch anders.

Het frame maakt namelijk deel uit van het afstraal gedrag van de speaker.

Je krijgt een dip op 3Khz als je het doek niet gebruikt.

Dus maar wat nieuw doek besteld en ook dat geplaatst.

vJ0rlrP.jpg

Ik ben niet ontevreden met het resultaat.

Hier onder nog even een plaatje van de andere speaker waar het oude doek nog voor zit.

qaTVBDu.jpg

Lijkt me wel duidelijk waar om dat vervangen moest worden.

 

Dan het geluid. 

Zo als al eerder aangegeven vond ik ze nog wat fris in het hoog.

De meetmicrofoon die ik heb liet dat ook zien maar vertrouwde ik verder niet zo.

Ik heb de microfoon dus laten Kalibreren zo dat ik weet dan mijn metingen kloppen. 

En mijn vermoeden werd bevestigd er zit een aardige afwijking in de microfoon.

gn1LfwL.jpg

Dat is vrij normaal, er zijn niet veel microfoons die van nature al recht meten alleen moet je de afwijking weten.

Wel die is nu bekend en kan ik hem ook gebruiken om de tweeter verder af te stellen.

Aangezien de microfoon nog onderweg terug is kan ik daar nog niet veel aan doen dus.

Wat ik wel kan doen is doekje nr 2 eens grondig onder handen nemen.

Lijkt me een mooie klus om nog even te doen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoi, mooi project met super resultaat! Ik heb zojuist het hele topic doorgelezen en ik zag dat je geen Kube erbij hebt. Nu wil het geval dat ik ooit exact zo'n set heb gehad, inclusief de juiste Kube en de speakers toen zonder Kube heb doorverkocht. Die Kube ligt hier nu in de la. Mocht je die willen overnemen, dan kan dat. 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bob,

Welkom hier en bedankt voor het compliment.

Ik zou de Kube zeker wel een keer willen testen.

Ben erg nieuwsgierig naar het resultaat.

Laten we even buiten het form om wat afspreken over de prijs en de overdracht.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment ligt een van de speakers weer uit elkaar.

De drivers worden nu zonder filter gemeten en het huidige filter gesimuleerd.

Daarmee kan ik bepalen wat er nodig is om de tweeter beter te laten aansluiten op de Mid speakers.

Hier onder zie je het verschil tussen een meting met gril en zonder.

Er zitten nog 2 dippen in, de dip op 10K is afkomstig van het horentje in het front die een piek van de originele tweeter moet compenseren en die krijg ik er niet uit.

De 2e dip op 3K is de overgang tussen de tweeter en de mid, daar voor zal het filter aangepast moeten worden zo dat deze weer keurig aansluit.

eHVnu2M.jpg

Wat er voor die aanpassing nodig is ben ik nog niet helemaal uit.

Het plan is wel om van het bestaande filter uit te gaan en mogelijk alleen wat waardes aan te passen zo dat deze wel de karakter kenmerken van het origineel vast houd.

Het moet immers we een 104/2 blijven. 

Tegenwoordig zouden we deze speaker met een volledig nieuw filter nog wel vlakker kunnen maken en met nog wat kleine aanpassingen van de tweeter deze speaker weer helemaal van deze tijd kunnen maken maar op een of andere manier vind ik dat toch iet helemaal horen.

Als ik klaar ben met de metingen wil ik wel eens een poging wagen om een nieuw filter te bedenken en als de kosten mee vallen misschien ook nog te bouwen.

Wie weet wat er dan nog uit deze speaker te halen valt.

Link to comment
Share on other sites

Klopt je moet de Kube hebben van de 104/2.

Alleen ga ik de Kube niet gebruiken.

Ik wil niet nog meer opampjes en andere overbodige componenten in mijn set hebben.

Ik heb verschillende ervaringen gelezen dat deze wel ten koste gaan van de ruimte en het detail.

Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Echter als ik de kans krijg om eens een setje te proberen dan wil ik dat natuurlijk wel eens doen.

Verder ben ik nu bezig het filter verder aan te passen naar de Audax tweeter, op dit moment is dat nog niet gereed.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Prachtig project! Mijn complimenten.

Zelf heb ik de Reference model 3 type 2. 

Mooie ruimtelijke afbeelding hebben die. 

Het laag van mijn speakers vind ik ok, maar heb zeker betere gehoord.

Ik reuze benieuwd naar je uiteindelijke conclusie wanneer alles in kannen en kruiken is met de 104.

Succes.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Nico.

Leuk om te lezen dat je ook met KEF speelt.

Zo te zien is op het laag een zelfde constructie gebruikt als in de 104/2.

 

Vandaag heb ik de laatste hand aan het filter gelegd en vind ze af.

Er is nog een condensator met een weerstand in serie naast de eerste condensatoren geplaatst die de overname tussen de mid en het hoog moet verbeteren.

Tevens wordt er daarmee een bult glad gestreken die de originele T33 tweeter nodig had maar de Audax zeker niet.

Hiermee klinkt de speaker weer geweldig en is deze weer naar de originele specificaties getrokken.

Project geslaagd dus.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Proficiat!!

Leuk te lezen dat de moeite werd beloont met een perfect werkende 104.

Ik heb destijds voor de model 3/2 gekozen vanwege de uni q drivers.

Mooie horizontale en verticale off axis. Klinken mooi "live" 

Het klankbeeld blijf mooi stabiel of je nu staat of zit.

Ik heb de tweekleuren kersen variant, en vind de kast ook heel mooi.

Draai ook zonder frontjes.

 

Ik moet wel zeggen dat deze speakers ook een nadeel hebben, iets wat ik aanvankelijk niet zo door had. En dat is dat het kantelpunt van het laag onder de 38Hz te snel en steil afvalt voor mijn smaak. Nu kan je er natuurlijk een mooie sub bijzetten.

Maar jouw 104's zijn dus een blijvertje?

Link to comment
Share on other sites

Voorlopig wel.

Ik houd de Magnepans er wel bij om eens te kunnen wisselen en ga nu eerst ens even van deze speakers genieten.

Dit zijn 2 totaal verschillende speakers die elk hun eigen karakter hebben.

Daarmee kan ik voor klassiek de Magnepans gebruiken en voor wat rock en Blues de KEF's.

Nu is het niet dat je de speakers makkelijk wisselt. ik zet namelijk het ongebruikte paar op de voorportaal van de zolder en dat is toch wel wat sjouw werk.

Misschien eens wat zwenk wielen onder de KEFjes maken.

Kan vrij makkelijk met de schroefdraad van de huidige pootjes.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nog even inhaken op wat je precies bedoelt met de eerste condensatoren. 

Bedoel je de eerste serie condensatoren?

In het geval van mijn kefs had ik achteraf gezien best een probleem daarmee. Voor de tweeter was een gele bennic foliecondensator gebruikt.

Voor de middentoner, een bipolaire blauwe bennic elco. Eigenlijk low budget rommel. Gaf een veel te warm rommelig midden, met eigenlijk weinig definitie.

 

Wat mij altijd opviel aan mijn speakers was dat het hoog vrij transparant en open klonk, echter te vaak tevens met een hard randje. Je kon het overgangspunt naar het middengebied in zoverre horen, dat in het midden hoorbaar verlies aan transparantie optrad. 

 

Na het vervangen van die condensatoren door de sonicaps (en de witte porseleinen weerstanden door de mills weerstanden), is de overgang van hoog naar midden niet meer waar te nemen.  Beide gebieden hebben nu een waanzinnig mooie open en transparante weergave. Heel vloeiend,  en dat harde randje is weg... plaatsing off axis is vele malen verbeterd. Duidelijk, mooie dieptelagen achter de speakers, en prachtig 3d holografisch luisterplaatje.

Lijkt mij zeker het overwegen waard om in jouw 104's naar die caps te kijken. Die bennic weerstanden en bipolaire elco's zijn low budget lowcost rommel, die geen plek hebben in een klassespeaker.

De mijne meten overigens ruim binnen spec, maar dat zegt maar bar weinig. Deze componenten houden deze speakers ver terug. Ze kunnen met weinig moeite vele malen beter klinken.

Edited by Nico H
Link to comment
Share on other sites

Het betreffen de elco's in de rode cirkel.

AViee5N.png

 

Wil ik de Audax nog beter laten aansluiten dan is het verstandig om het gehele filter aan te pakken en opnieuw te beginnen.

Met alleen uitwisselen van condensatoren ben je er niet.

Je ziet hoe nodeloos ingewikkeld het filter is gemaakt.

Dat kan beter maar gaat veel tijd kosten en zal tot gevolg hebben dat het geen 104/2 meer is.

Dat is nu wel het geval inclusief alle kenmerken die deze speaker heeft.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...