Jump to content

Vintage Sansui...wie?


HORNET
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik ben nieuw hier op het forum en zal me even kort voorstellen.

 

Al van jongs af aan hoorde ik al dagelijks muziek welke m'n moeder altijd draaide, en vanaf m'n tienerjaren ben ik meer en meer muziek liefhebber geworden. Sinds enkele jaren ben ik gerichter bezig met muziek en audioapparatuur en ben ik inmiddels ook gezegend met een eigen audio ruimte waar de nodige akoestische aanpassingen zijn gedaan en waar met regelmaat diverse apparatuur in en uit gaat. Momenteel draai ik met buizenversterkers en vintage aparatuur op Tannoy Turnberry's en Crusade audio speakers.

 

Wegens positieve ervaringen op andere fora heb ik besloten om me hier ook eens aan te melden en eens te zien of er weer andere info en adviezen van het High End Forum komen, in de hoop weer wijzer te worden, andere ervaringen op te doen of mensen te ontmoeten.

 

Om hier op het forum te beginnen ben ik (zoals het onderwerp al aangeeft) benieuwd of er hier nog meer leden zijn die met vintage Sansui apparatuur draaien. Sinds kort ben ik in het bezit van een Sansui AU-11000a en ik zou graag eens wat ervaringen horen.

 

Alvast bedankt!

Link to comment
Share on other sites

On 1/10/2021 at 12:23 AM, Ivan10 said:

Welkom @HORNET  🙂 Wat een mooie luidsprekers heb je. Crusade Audio ken ik alleen niet. Is het Brits? En wat is je favorieten buizenversterker op het moment?

 

Is dat wellicht de hier besproken producent (CA)?

 

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104643.0

 

O wacht, dat is van Rogier. Die heeft ooit ook Hear gepost. Weet niet meer onder welke naam. Ontwierp idd speakers.

 

Ow, gewoon Rogier dus.

 

 

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Rogier was de man achter Crusade-Audio. Importeur van o.a. Twisted Pair Design kabels. Bekend van zijn CA speakers en CA Cones en CA platenpuck en CA Plates. Goeie gozer, maar zijn bedrijf bestaat niet meer. Volgens mij is hij ook niet meer actief in de audio/hifi. Waar hij gebleven is is mij helaas niet bekend. Ik mocht hem altijd wel en vaak contact meegehad.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit mijn voorversterker bij hem gekocht. Samen met een set NuForce eindveraterkers. Helaas stonden de EV’s heerlijk te zenden. Radioontvangst viel weg als ik de versterkers aanzette. Die heb ik per direct weer ingeleverd en netjes mijn geld terug gekregen. De VV heb ik nog steeds. Hij had toen zijn bedrijf in Zutphen.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

On 1/10/2021 at 12:38 PM, Groovy said:

Geen haayend ik speel zo nu en dan met een Sansui ta500.
Sansui heeft mooi spul gemaakt.

Was dit destijds geen High End dan?

 

On 1/10/2021 at 12:51 PM, Tubejack said:

Ik heb deze Sansui G-7000.  Zeer mooi gebouwd.

https://tubejack.nl/2014/10/15/sansui-g-7000/

Ook mooi spul!

Ik heb ook het idee dat er meer zijn die met receivers draaien i.p.v. geïntegreerde- of eind versterkers...

Edited by HORNET
Link to comment
Share on other sites

Wat betreft de Crusades...

Bovenstaande klopt helemaal. Crusade Audio was idd van Rogier van Hoof en bij mijn weten is hij nu de importeur van Nuforce. 

Mijn speakers zijn door hem gebouwd, het zijn de Reference 2 speakers en de enige die er bestaan zover ik weet. Laag en mid drivers zijn van Seas en het hoog wordt geleverd door Eton ribon tweeters. Ik heb Rogier destijds 1 keer telefonisch gesproken en gevraagd of hij nog specificaties had, maar niets meer van 'm vernomen. Ik had ook het idee dat het niet van harte ging en het kwam op mij toen over alsof hij niet echt meer geïnteresseerd was, erg jammer want het zijn fantastische speakers. Zou 'm toch graag nog eens spreken...

 

Edited by HORNET
Link to comment
Share on other sites

Tja... High End... ik vind het een lastige term. Waar begint het...en waar houdt het op. Toch was Sansui destijds wel één van DE merken begrijp ik, maar welke types nou echt tot het High End segment gerekend worden weet ik ook niet. Volgens mij bestond High End toen ook wel, maar werd het destijds nog niet zo benoemd. En nu ik dat zo zeg denk ik zelfs dat er toen meer High End was dan tegenwoordig. Toen werd er nog gebouwd vanuit het oogpunt dat het eeuwig mee moest gaan, dus kwaliteit. Dat mis ik tegenwoordig toch wel in deze wegwerpmaatschappij. Enige waar High End naar mijn idee echt aan te staven is, is het gebruik van de beste componenten. Maar, belangrijker is dat je er met plezier naar luistert, High End of niet.

 

Ik zie dat ik de vraag van Ivan10 nog niet beantwoord had...

On 1/10/2021 at 12:23 AM, Ivan10 said:

...wat is je favorieten buizenversterker op het moment?

 

Mijn huidige buizenset bestaat uit een Meixing Mingda MC-7r voorversterker welke 2 Tube Elysium "Les Nations" mono versterkers aanstuurt. Daarvoor nog wat andere versterkers geprobeerd, maar dit klinkt super op de Crusades, dus favoriet. Helaas zit er nu in de Meixing een brom waardoor ik weer aan het schuiven ben gegaan... En toen kwam op aanraden van een stel ervaringsdeskundigen de Sansui in beeld. Maar deze klinkt toch wel minder op de Crusades.

 

De reden dat ik hier over de Sansui begin is ook omdat ik twijfel aan het geluid en de kracht ervan.

Edited by HORNET
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Ivan10 said:

Dank @Duck-Twacy goed gespeurd! 👍😁

 

Wat jammer @HORNET van de brom. Zit dat in een buis? Of is er er een aarde los gegaan in de bekabeling? Of was de beom altijd al aanwezig in de Meixing?

Ach de naam klonk bekend. We hebben destijds regelmatig gepost over zn LS ontwerpen. Hij vroeg vaak feedback.

 

Onderaan deze deze pagina vind je nog een verslagje van een sessie bij AOB

 

http://www.aob-hifi.nl/200912.htm#CrusadeAudio

 

of in limburg:

https://www.audioclub-limburg.nl/ca-electronics-verrast

 

Ik vrees dat zijn bedrijfje het uiteindelijk niet gered heeft. Hopelijk heeft hij in iets anders meer succes

 

(Sorry voor de offtopic. Sansui maakte idd de meeste vette Japanse versterkers in de jaren 70/80)

 

bv http://www.thevintageknob.org/sansui-AU-919.html

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ivan10 said:

Wat jammer @HORNET van de brom. Zit dat in een buis? Of is er er een aarde los gegaan in de bekabeling? Of was de beom altijd al aanwezig in de Meixing?

De brom was er altijd al wat lichtjes, maar is wel erger geworden. Op meer gevoelige speakers zoals de Tannoy's is het ook veel beter hoorbaar. Heb andere kabels geprobeerd, aarde eraan en aarde eraf, andere buizen, maar het helpt niet. Helaas ben ik geen elektrotechnicus en heb ook geen idee meer waar dit aan ligt. Het is wel één van de reden dat ik momenteel zo aan het veranderen ben met de set, maar omdat de Meixing i.c.m. de Tube Elysiums tot nu toe het beste geluid leverde kan ik 'm ook nog niet weg doen totdat ik iets beters samengesteld heb.

Zou mooi zijn als er eens een liefhebber met kennis naar zou willen kijken, kan zomaar iets iets onbenulligs zijn.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, carl said:

Staat die Tube Elysium voorversterker van Hansko nog te koop of is die ook weg?


Welkom hier Hornet.

Dankje!

 

Staat er nog, heb 'm vorige week al gesproken...

Edited by HORNET
Link to comment
Share on other sites

Heeft er hier trouwens iemand een idee wie zo'n Sansui door zou kunnen meten? Liefst een echte liefhebber met verstand van deze apparatuur. Ik ben eigenlijk zeer benieuwd hoe de algehele staat van de interne elektronica is. Mogelijk dat hier nog grote verbeteringen te halen zijn door het vervangen van condensatoren, weerstanden of transistoren...

Edited by HORNET
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...