Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock deel 11....


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cock in Rotterdam: 6 januari 2021"
 

In een telefonisch gesprek van Cock met mij werd de naam van Henri van der Heide genoemd. Een man die ergens in de jaren 90 een revolutionaire manier van denken in de opnametechniek bij het NOB heeft geïntroduceerd. Of ik die kende. Ja, ik had er al veel vaker van gehoord op het Audiofreaks forum, ik heb zelf ook “de Lamp” en enkele “Tegels” van twee mannen van dat forum gekocht, die ook volgens het principe van die denkwijze werken. Cock is er vroeger samen met Arnold al mee bezig geweest en ze hebben hem in die tijd ook een aantal keren gesproken. Nu is het gebruik van koolstof Cock niet vreemd, hij maakt bijvoorbeeld ook zelf zijn Nanotube interlinks. En nu heeft hij een DAC gemodificeerd die ook koolstof elementen in zich heeft. Maar niet alleen dat was een reden om naar het Rotterdamse af te reizen, ik had het nieuwste type KEF LS50 Meta die hij natuurlijk ook weer met zijn eigen modificaties heeft aangepast nog niet gehoord….

 

Cock%2011-1.jpg

Wel een béétje vol, maar toch een intieme luisterruimte

 

Eerst werden er een paar Cd’tjes in de lade gestopt, om even te wennen zeg maar, maar toen was het tijd voor een LP van Dead can Dance. “Spiritchaser”, ook ooit een referentie-LP voor mij. Ik had de laatste tijd het idee dat ik heel veel hoog kwijt was vanwege mijn leeftijd, maar hier was dit zó vol en detailrijk dat ik wel enigszins gerustgesteld was. Maar waarom heb ik dat dan thuis niet? Nu kan je dat in het geheel niet vergelijken met de set hier bij Cock, maar ik hoop toch dat de grotere Harmonizers daar wel wat verschil in gaan maken. Maar niet alleen het hoog was zo detailrijk, ik hoorde hier vingers over een trommelvel heen vegen, de gitaar was zó afgebakend en het laag vóelde ik bij sommige frequenties meer dan dat ik het hóórde. Heel bijzonder.

 

Cock%2011-2.jpg

De draaitafel met Ikeda arm en element

 

Daarna weer een CD, die van The Kroumata Percussion Ensemble. Geweldig opgenomen en wat een realisme en dynamiek. Niet echt rustige luistermuziek zeg maar… Voor de liefhebbers: BIS CD232. Daarna Larry John McNally met “The complete Vibrolux Sessions”. Een intieme CD met levensechte dynamische aanslagen op de gitaar. En een prachtige donkere stem.
 

Afgezien van de toename in de dynamiek met deze nieuwe LS50 Meta heb ik juist ook het gevoel dat het laag veel zwaarder is dan met de oude versie. Ik had toen altijd al wel het gevoel van “het er live bij zijn”, maar er zit nu zó’n druk in het laag dat je het helemáál niet meer geloofd dat het uit die “speakertjes” komt. Bizar gewoon.

 

Aan de analoge kant is er ook wat veranderd: er zit nu op zijn draaitafel een Ikeda arm en dito element. Die laatste was er al, maar zat eerder op de tangentiale arm gemonteerd. Die doet het voor mono overigens iets beter dan deze Ikeda arm, maar Cock wil maar één arm op de draaitafel en nu wisselt hij gewoon van headshell met daarop een mono of een stereo element. Hij kiest voor het grote voordeel van één arm: de arm staat loodrecht op de motor en daardoor zijn de krachten van de neelde-track beter in bedwang te houden.

 

Cock%2011-5.jpg

Jules Deelder en Thelonious Monk, beiden door

René Visker geschilderd.


Aan de digitale kant is er dus de gemodificeerde DAC met een minimum aan onderdelen die bestaan uit koolstof en Nanotube. Ook hier geldt natuurlijk het credo: less is more.

 

Wat betreft de LS50 Meta, hij heeft de spider weggehaald en vervangen door drie hele kleine nanostaafjes, waarmee de spreekspoel dan nog met drie kleine puntjes vast zit.

Verder heeft hij achter op de conus een spinrag van carbonstaafjes gemaakt: het is daarmee een ideale piston. Maar ook die 68 staafmagneten (per unit) zorgen voor de kracht van deze speaker. En doordat er zo weinig compressie is hebben ze een rendement van ruim 100 Db. Hij breekt niet meer op, heeft een mechanische Q van 1 en een FS van 18 Hz. En dat voor een 12 cm. unit….

 

De luidspreker heeft dus ook geen filter meer. De woofer zou normaal gesproken ongefilterd naar het hoog doorlopen tot 10 kHz of hoger, de tweeter naar beneden tot 1 kHz. of lager. Dat is hier dus op een akoestisch mechanische manier opgelost, Cock laat dat nog wel een keertje zien hoe dat precies gedaan is.

 

Het was weer een enerverende luisterdag. We hadden ook nog heel veel níet gedraaid, maar het was tijd om te gaan, ik was er ook al weer “even”. Wat is me deze keer het meest opgevallen? De CD en de LP zijn voor mijn gevoel dichter naar elkaar toe gekropen, de dynamiek is soms beangstigend, zo súpersnel, maar juist ook het laag is nu zó volwassen zou ik haast zeggen, maar daar doe ik de vorige set LS50 mee tekort. Maar dit laag van nu is echt zó strak, met zoveel druk aanwezig en speelt met zoveel gemak dat je het niet gelooft als je het niet gehoord (en gezien) hebt. Wanneer eindigt dit nu eens…?

 

Cock%2011-9.jpg

De eerste door Arnold en Cock gebouwde versterker: de 300B Single Ended Parallel.

In 1980 gebouwd en na 40 jaar weer terug bij de bouwer....

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

The Kroumata Percussion Ensemble. Geweldig opgenomen en wat een realisme en dynamiek. Niet echt rustige luistermuziek zeg maar… Voor de liefhebbers: BIS CD232.

 

Een prachtig ensemble. Hebben ook het e.a. met Keiko Abe gedaan. BIS was een prachtig label waar dynamiek een bijzonder punt van aandacht was.

Voor wie naar enige mate van realiteitsweergave streeft zou dynamiek heel lang het eerste punt van aandacht moeten zijn.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

toen was het tijd voor een LP van Dead can Dance. “Spiritchaser”, ook ooit een referentie-LP voor mij.

Heb je nu andere referentieplaten René?

 

Dank voor je verslag en foto's natuurlijk. 😄

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Cock vertelde al via de telefoon van zijn oude, nieuwe versterker. Leuk om nu foto’s te zien. Hoeveel watt produceert dat nu? En wat voor een kastjes staan daar nu voor? Leuke review verder René.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Ivan10 said:

Heb je nu andere referentieplaten René?

 

Dank voor je verslag en foto's natuurlijk. 😄

 

Ja. Platen die ik dan "recent" gekocht heb en dan heel veel draai en daardoor ook goed ken. Ze gaan dan ook wel weer even mee als referentie. Je hebt ze in mijn verslagen ook langs zien komen. Natúúrlijk Melanie de Biasio met "No Deal". Waar Cock helemaal van ondersteboven was toen ik die jaren geleden meenam om te laten draaien. En My Brightest Diamond met "All Things Will Unwind", met prachtige instrumentatie. Paolo Conte met "Aguaplano", ik vind dat een prachtig opgenomen album. Deze drie gebruik in nog wel het meeste.....

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Cock vertelde al via de telefoon van zijn oude, nieuwe versterker. Leuk om nu foto’s te zien. Hoeveel watt produceert dat nu? En wat voor een kastjes staan daar nu voor? Leuke review verder René.

 

Hoeveel watt.... 🤔. Vind ik zelf niet zo interessant en vergeet dat soort dingen dan weer B). Ik geloof iets van 40 watt of zo. Maar dat maakt toch allemaal niet veel uit met hoogredement speakers?

 

Edit:

Ow, ik hoor net dat dat 18 watt is :D :D :D. Dus inderdaad niet relevant B).

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, René N. said:

Natúúrlijk Melanie de Biasio met "No Deal". Waar Cock helemaal van ondersteboven was toen ik die jaren geleden meenam om te laten draaien.

Ah, dat album heeft'ie dus van jou. 😄 Dat klopt, die komt standaard altijd even voorbij, als Cock aan het draaien is. Ik was zelf ook niet met haar zangstem bekend. Leuk, zo vind er muzikale kruisbestuiving plaats onder de audiofielen. Bij Jack kom ik ook altijd op mooie albums. Ik moet die Vangelis - China nog steeds een keer zien te scoren.

 

- Paolo Conte - Aguaplano

- Brightest Diamond - All Things Will Unwind

- Melanie de Biasio - No Deal

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

 

Maar dat maakt toch allemaal niet veel uit met hoogredement speakers?


Die Kefs zijn toch niet zo hoogrendements vandaar de vraag.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ivan10 said:

De bovenste en onsterste gebruik ik ook vaak als referentie. De middelste staat nu op. Hij lijkt bij Qobuz wél redelijk hard opgenomen. Dus minder dynamisch bereik. Op het eerste gehoor wél leuke muziek. Gelijk bij mijn favorieten gezet. bedankt!

Link to comment
Share on other sites

Kijk, dat is dan ook wel gelijk weer handig van Ivan, om naar YouTube te linken :D 👍

 

Edit: De LP is gewoon prachtig, dus dan gaat er digitaal iets mis? Ik heb er volgens mij ook een CD'tje bij gekregen, ik zal eens luisteren....

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, carl said:


Die Kefs zijn toch niet zo hoogrendements vandaar de vraag.

 

Jij leest ook óveral overheen hé? Ik kan Roger's irritatie soms wel voorstellen. Lees de tekst nog maar eens goed door en kom dan weer even hier terug... :angry: -_- B)

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, René N. said:

Kijk, dat is dan ook wel gelijk weer handig van Ivan, om naar YouTube te linken :D 👍

 

Edit: De LP is gewoon prachtig, dus dan gaat er digitaal iets mis? Ik heb er volgens mij ook een CD'tje bij gekregen, ik zal eens luisteren....

Mis is wel wat te krachtig uitgedrukt. Er zijn weinig albums met deze geluidskwaliteit. Ik denk ook dat de muziek niet heel veel dynamisch bereik nodig heeft.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, René N. said:

 

Jij leest ook óveral overheen hé? Ik kan Roger's irritatie soms wel voorstellen. Lees de tekst nog maar eens goed door en kom dan weer even hier terug... :angry: -_- B)


Er staat in de begintekst inderdaad 100 dB René en dan heeft Cock ze inderdaad behoorlijk opgevoerd.  Ik heb daar waarschijnlijk over heen gelezen omdat ik altijd dacht dat je met relatief kleine LS (origineel 85 dB) nooit zo hoog kan komen in rendement. Mijn Cabasse Galiotes hebben bijvoorbeeld 94 dB en dat kan alleen maar omdat het laag elektronisch wordt gecorrigeerd. 
NB volgens mij kan je al met 18 watt zeer goed spelen met 94 dB LS mits het impedantieverloop enigermate gelijkmatig is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ivan10 said:

Bij Jack kom ik ook altijd op mooie albums. Ik moet die Vangelis - China nog steeds een keer zien te scoren.

 

Die gaan we draaien wanneer mijn nieuwe LCR phonotrap binnen is.  Kun je gelijk mijn verbouwde van der Veen SE10 horen.  🙂

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Tubejack said:

Ik verwacht eerlijk  geen groot verschil. 


Ik ken jouw Schit verder niet Jack, maar ik verwacht toch wel een andere klanksignatuur.

Maar terug naar Cock zijn installatie. Ik had die Ikeda arm wel eens naast die tangiale arm willen horen René.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, carl said:


Er staat in de begintekst inderdaad 100 dB René en dan heeft Cock ze inderdaad behoorlijk opgevoerd.  Ik heb daar waarschijnlijk over heen gelezen omdat ik altijd dacht dat je met relatief kleine LS (origineel 85 dB) nooit zo hoog kan komen in rendement. Mijn Cabasse Galiotes hebben bijvoorbeeld 94 dB en dat kan alleen maar omdat het laag elektronisch wordt gecorrigeerd. 
NB volgens mij kan je al met 18 watt zeer goed spelen met 94 dB LS mits het impedantieverloop enigermate gelijkmatig is.

 

Dat bedoel ik dus..... Góed lezen dus. En het gaat hier toch allemaal over de KEF's van Cock en níet over de standaard versie?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...